<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HJEMMEKONTOR: José Barros Olsen og Roy Arne Hansen har hjemmekontor hos Olsen i disse dager. Foto: Hilde Oreld

Leter etter rom for dyrere dråper

En vossing og en senjaværing produserer rom i Karibia, tapper i Spania og driver selskapet fra Oslo. Målet er verdenslansering med et spesielt flaskedesign.

Publisert 18. sep. 2020 kl. 22.08
Oppdatert 21. sep. 2020 klokken 14.05
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1117 ord

Anteroz AS

 

Navn: José Barros Olsen (30) og Roy Arne Hansen (54).

Selskap: Anteroz AS.

Forretningsidé: Har utviklet en norsk premium-rom som skal lanseres internasjonalt.

Ambisjon: Omsette for mellom 6 og 7 millioner kroner neste år.

Finansiering: 2,7 millioner kroner i aksjekapital.

Eiere: Olsen (35%), Hansen (25%), Jørn Bertil Lyshoel (15%) og 14 andre mindre investorer.

Roy Arne Hansen var ikke som de andre barna på Senja. Han var introvert og synes det var kjedelig å snakke med de andre. I stedet satt han hjemme foran tv-en med nyheter, dokumentarer og naturprogrammer og leste om alt fra historie til Taino-indianernes kultur.

– Moren min trodde det var noe galt med meg, humrer nordlendingen.

For 25 år siden ble han en del av startup-miljøet i Oslo, og jobbet blant annet med Eiendomsnett og var tidlig ute med big data. Det endte med at han slet seg ut, traff veggen og begynte å lese igjen i tillegg til å jobbe som konsulent for andre tech-selskaper.

– Jeg er venn med Fernando Ramirez, sprinteren som herjet i Norge på midten av 90-tallet sammen med John Ertzgaard, Geir Moen og Per Ivar Sivle, sier Hansen.

SPILLER PÅ ØKT SEXLYST: José Barros Olsen og Roy Arne Hansen forteller historier som ikke egner seg på trykk... Foto: Hilde Oreld

I 2005 besøkte han Fernando i Santo Domingo. Da ble ideen om at Mamajuana kunne være en god idé som et nytt produkt født. For seks år siden kom Fernando i kontakt med en lokal produsent av rom, og prosjektet var så smått i gang.

Skal øke sexlysten

Drikken Mamajuana har over 500 år gamle tradisjoner. Den kommer fra Den dominikanske republikk og blir kokt opp ved å la rom, rødvin og honning blandes med trebark og ulike urter. Hver familie har sin oppskrift. Den skal, etter sigende, virke både febernedsettende og smertestillende, i tillegg til å øke den seksuelle lysten og prestasjonsevnen til begge kjønn.

Moren min trodde det var noe galt med meg
Roy Arne Hansen

Vossingen José Barros Olsen, som sitter ved Hansens side, var også sprinter. Treneren hans var ingen ringere enn tidligere nevnte Fernando Ramirez, som lenge var norsk rekordholder på 60 meter innendørs med tiden 6,57 sekunder. Hans bestenotering på 100 meter var 10,33 sekunder.

– Jeg studerte til maskiningeniør, drev med friidrett og hadde full jobb. Det ble for mye, og jeg la opp som idrettsutøver, etterfulgt av en avskjedsfest. Jeg tok en shot med Mamajuana, synes det var sykt godt og lurte på hvor jeg fikk kjøpt det. Da ble jeg fortalt at dette er en drikk som kun lages hjemme, sier Olsen.

OVERRASKET: José Barros Olsen fikk smake den karibiske rommen og lurte på hvor han fikk kjøpt den. Den var hjemmelaget. Det har resultert i det norske premium rom-merket Anteroz. Foto: Hilde Oreld

Ramirez ville gjerne starte et selskap sammen med Olsen for å utvikle dette til en premium rom, og i Madrid i 2015 startet de selskapet som senere skiftet navn til Anteroz.

– Grunnen til at vi startet der og ikke her, er at det bor 800.000 fra Den dominikanske i Spania, og spanjoler reiser til Den dominikanske på ferie. Og for dem er Mamajuana en viktig del av kulturen, forteller Olsen.

Den første forsyningen var klar rett før jul samme år, etter å ha testet det ut i de latinske barene og klubbene i Madrid og konkludert med at dette hadde et kjempepotensial. I løpet av fire måneder hadde de solgt 7.000 flasker.

Det som er spennende, er at vi er i forhandlinger med Carrefour og Alcampo, de to største markedsplassene hvor folk handler hver dag
José Barros Olsen

– Ramirez sendte meg et regneark og lurte på hvor stort potensialet kunne være, sier Hansen, som fattet interesse og ble involvert i både historien, produktutviklingen og selskapet.

Da var neste post på programmet å finne investorer. Hansen brukte nettverket sitt og kom i kontakt med Jørn Bertil Lyshoel, en tidligere tallknuser i Nordea. I løpet av en halv time var han med på laget. Ramirez er i dag helt ute av selskapet og er nå heltidspolitiker på Den dominikanske republikk.

Et premium flaskedesign

Det er Olsen som står bak designet på flaskene. Målet er at de både skal skille seg ut og gi inntrykk av at dette er et premiumprodukt. De fleste rom-merkene på markedet er i den rimelige enden av skalaen og en typisk drikk for studenter. I USA har billig rom vært et stort produkt. Anteroz er i den andre enden av skalaen og koster rundt 550 kroner per flaske.

– Vi har tatt eierskap i Mamajuana og videreformidler historiene. Og det ser ut som om vi har truffet planken tidsmessig, for Mamajuana er blitt en snakkis. Hver måned er det over 10.000 treff på Google i de store markedene, så det er et sug der ute, sier Hansen.

MAMAJUANA: I Karibia drikkes det over alt. Her på Grünerløkka er det ikke like vanlig. Foto: Hilde Oreld

Olsen legger til:

– Da vi startet fantes det bare tre ulike Mamajuana-produsenter på Den dominikanske som produserte ferdige produkter, og ingen i premiumsegmentet. Det gjør det fortsatt ikke. Og det finnes bare én premiumprodusent i USA. De kom året etter oss.

Finnes på Vinmonopolet

Anteroz er inne på bestillingslistene til Vinmonopolet. De første 500 er solgt av de 1.800 flaskene som ble tatt inn i juni. Noen utesteder har også tatt inn den norske rommen basert på karibiske tradisjoner. På grunn av corona ble første leveranse til Spania forsinket, men nå har de levert 600 flasker der også.

– Det som er spennende, er at vi er i forhandlinger med Carrefour og Alcampo, de to største markedsplassene hvor folk handler hver dag. Vi blir i så fall det første europeiske Mamajuana-merket i deres hyller, sier Olsen.

– Hvilke ambisjoner har dere?

– Nå har vi begynt i Norge og Spania, og har allerede fått henvendelser fra USA, Sør-Afrika og Australia. Men vi må vite at vi er leveringsdyktige før vi slipper løs salget. På grunn av corona var tapperiet i Spania stengt i flere måneder. Samtidig ser vi at Portugal åpnes, og logistikkmessig er det et fornuftig marked for oss. Vi ligger an til å selge 9.000 flasker i år fordelt på Norge og Spania, sier Olsen.

det ser ut som om vi har truffet planken tidsmessig, for Mamajuana er blitt en snakkis
Roy Arne Hansen

– Neste år er ambisjonen rundt 50.000 flasker, tilsvarende mellom seks og syv millioner norske kroner. Det er først nå vi kan begynne å skalere. Å få på plass alt fra branding og innhold til logistikk, har tatt flere år. Det store målet er å bygge dette til å bli et globalt brand. I USA, Storbritannia og Sør-Europa er rom stort. Selv om det ikke er så stort i Norge, ser vi at det vokser hurtig internasjonalt, så timingen er god, sier Hansen.

AMBISIØSE KARER: Nå vil de ta steget fra Vinmonopolets bestillingsutvalg til den store verden. Foto: Hilde Oreld