+ mer
MÅLE, MÅLE, MÅLE: Stian Jensvoll og Mats Kristensen (t.h.) i Leadership Weekly hevder at utvikling er fremtidens salgstall, og da handler det om å sekundere hele veien. Foto: Hilde Oreld

Slik leder du ansatte på hjemmekontor

Hvis de ansatte ikke merker at lederen har gått på kurs, er det fullstendig bortkastet. Derfor bruker Leadership Weekly-gründerne Forsvarets metoder.

Leadership Weekly AS

Navn: Mats Kristensen (46) og Stian Jensvoll (46).

Selskap: Leadership Weekly AS.

Forretningsidé: Å heve lederkompetanse i virksomheter og gjøre ledelse til et strategisk konkurransefortrinn som vises i prestasjoner og resultater.

Ambisjon: Omsette for 12 mill. i år og 45 millioner kroner om tre år.

Finansiering: SkatteFUNN. Det er kundene som betaler. Selskapet er gjeldfritt.

Eiere: Gründerne 50/50.

Det florerer med lederkurs som visstnok skal gi enestående resultater. Men hvis en leder har vært på kurs uten at de ansatte merker det, har kurset mest sannsynlig vært penger rett ut av vinduet. For en middelmådig leder får ikke det beste ut av hver enkelt ansatt. En god leder kan derimot få ekstra innsats, motivasjon, og prestasjoner i retur. Men for å få til det, må lederutviklingen gå over tid, med praktisk trening, kontinuerlig feedback og sekundering underveis.

– Jeg har alltid trent. Trent på det som måtte til for å bli best, sier Mats Kristensen, som konkurrerte internasjonalt i vannpolo og livredning.

Han har utdannelse fra Krigsskolen, Befalsskolen og Idrettshøyskolen, toppet med en Master of Management fra BI, hvor han i dag foreleser for HR-studentene.

TATT MED SEG FRA FORSVARET: Ryggraden i Leadership Weekly-metoden er å ta trening ut i praksis. Foto: Hilde Oreld

– Det var litt tilfeldig at jeg fortsatte i Forsvaret etter Befalsskolen. Jeg skulle egentlig tilbake til idretten, men jeg ble engasjert i undervisning og ledelse. Jeg skulle utvikle soldater til å bli gode gardister, uavhengig av forutsetninger og motivasjon.

Det blir spennende å se hvordan den nye normalen blir. Min påstand er at den blir langt mer effektiv enn den gamle
Mats Kristensen

Kristensen hoppet videre til det private næringsliv og jobbet som leder i GE.

– De er regnet som topp tre i verden når det gjelder ledertrening, og har vært det i mange tiår. Jeg var på en ukes kurs i USA med alt du kan tenke deg av fasiliteter. Det var helt vilt. Og på slutten av kurset fikk vi beskjed om å ta med oss én ting fra kurset og gjøre noe med det. Det var svært lite ambisiøst. Når du investerer i en uke med ledertrening, må du få med deg mye mer enn det!

Vi skulle starte med digital ledertrening. Ingen hadde gode erfaringer eller trodde på e-læring. Vi hadde ingen kunder, ingen prospekter, ingen investorer og ingen kjent merkevare
Mats Kristensen

Han får bifallende nikk fra Stian Jensvoll. De møttes på Krigsskolen, og første gang de snakket om å starte et selskap sammen, var på en vintermarsj over Hardangervidda. Jensvoll har over tyve års ledererfaring fra Forsvaret i operasjoner både innenlands og utenlands. Også han har sin utdanning fra Krigsskolen og Befalsskolen, i tillegg til en Bachelor of Management fra BI.

– Hvorfor var du i Forsvaret i så mange år?

– På grunn av menneskene. Jeg synes det er mindre interessant å fortelle rekrutter hvor skapet skal stå. Men de relasjonene som oppsto når jeg for eksempel ledet styrker i Kosovo og Afghanistan har jeg tatt til mitt hjerte som utgangspunkt for lederskap.

På grunn av familien valgte Jensvoll å ikke reise mer ut, men han ville fortsette å jobbe med ledelse og relasjoner.

Trening i praksis

I 2015 plukket Jensvoll opp tråden fra Krigsskolen og foreslo å starte et selskap sammen. Deretter utviklet Kristensen konseptet «Leadership Weekly», lederutvikling med ukentlig påvirkning over tid.

WEBINARER?: Det har ikke Mats Kristensen og Stian Jensvoll (t.h) tro på, for de mangler skreddersøm og involvering. Foto: Hilde Oreld

– Vi skulle starte med digital ledertrening. Ingen hadde gode erfaringer eller trodde på e-læring. Vi hadde ingen kunder, ingen prospekter, ingen investorer og ingen kjent merkevare. Vi var nok litt naive og blåøyde, sier Kristensen, som aldri vil glemme den første tiden som gründer:

– Suksess er 1 prosent inspirasjon og 99 prosent svette, slik Thomas Edison også sa det.

– Har dere tatt med dere mye fra Forsvaret?

– Alt vi gjør, handler om å sette trening ut i praksis. Det er derfor Forsvaret har lykkes så godt med sin ledertrening. De setter ledertrening inn i et system og gjennomfører det i praksis, sier Jensvoll.

– Online ledertrening er tids- og kostnadsbesparende, men selve gullet er at det faktisk gir bedre effekt. Vi drar ikke på et konferansehotell for å lære. Vi gjør det kanskje for å få en kick-start, bygge eierskap, få nye relasjoner og skape tillit før vi drar hver til vårt for å utvikle oss videre i og på jobben. Det er ikke på hotell vi skal bli bedre ledere, men vi blir bedre ledere sammen med de vi skal lede, legger Kristensen til.

For å sikre utvikling bruker de tilbakemeldinger og involvering fra medarbeiderne, ledere og andre ledere i bedriften på samme nivå.

MANGE TRENGER HJELP: Ledere er ofte fagspesialister og synes ledelse er hazzel. De som synes det, er de som trenger ledertrening mest, mener Kristensen og Jensvoll. Foto: Hilde Oreld

– Mange virksomheter har samlingsbasert trening med en liten gruppe ledere, men resultatet er ofte at kunnskapen forvitrer raskt fordi ingen følger opp og sørger for verdiskapning. Vi er opptatt av å jobbe med ledere over tid og bruke programmer og treninger som tar utgangspunkt i hverdagen til den enkelte, forklarer Jensvoll.

Vokser 150 prosent i året

Normalt varer et kurs i ett år og rundt 40 timer med strukturert program. Det handler om modning. At den nye lærdommen må synke inn. En typisk prosess er at en leder, uavhengig av hvilket nivå i organisasjonen lederen befinner seg, ikke vet helt hva det innebærer å være en bedre leder. Da handler det om å konkretisere. Snu steiner. Gjøre ting annerledes for å få mer ut av svampen. En klasse er på 10-12 ledere. De har digitale møter hver andre til fjerde uke, pluss aktiviteter mellom. Prislappen på dette ligger mellom 180.000 og 280.000 kroner per klasse, avhengig av virkemidler og innhold.

Alt vi gjør, handler om å sette trening ut i praksis. Det er derfor Forsvaret har lykkes så godt med sin ledertrening
Stian Jensvoll

– Fordi det er noe som skjer hver uke, blir det en kontinuerlig fokus på hva som skal til for å skape bedre resultater. Og denne bevisstheten rundt lederskap fører til en læringskultur, sier Jensvoll.

På kundelisten finner vi blant andre Storebrand, PostNord, Bilfinger, Grieg Seafood, Bergene Holm, Amedia, Bærum kommune, PwC, Odfjell og Sats. Og veksten har vært på nesten 150 prosent i året. I fjor omsatte selskapet for like under 5 millioner kroner med et resultat før skatt på nesten en halv million. Målet i år er en omsetning på 12 millioner kroner og 45 millioner kroner om tre år.

– Kundene kommer tilbake til oss. Siden oppstart har ingen forlatt oss og gått til en konkurrent, sier Kristensen.

Hvordan lede hjemmekontoret?

Siden midten av mars har mange ledere og ansatte brukt mye tid på hjemmekontor. En del har denne løsningen fortsatt.

– Noen tips for å få dette til i praksis?

– Relasjonene ligger jo i bunnen uansett, og derfor går mange ledere nå rett på sak. Det er ikke så lurt. Nå må lederne bruke de digitale kanalene til å rekke ut en hånd og pleie denne relasjonen, sier Jensvoll.

IKKE GÅ RETT PÅ SAK DIGITALT: Nå må ledere bruke de digitale kanalene på å rekke ut en hånd og pleie relasjonen til de ansatte. Vær også ekstra på vakt for ensomhet i disse tider. Foto: Hilde Oreld

– De ansatte vil jo fortsatt bli sett, ha motiverende arbeidsoppgaver, få anerkjennelse og kjenne trygghet. Det må imøtekommes på en annen måte enn før. Å fange opp kroppsholdning er ikke så lett digitalt, derfor må spørsmålene stilles annerledes og oftere. Ensomhet er også et økende problem nå. For å håndtere dette må lederne være der og vise interesse og forståelse for det, tipser Kristensen og legger til:

– Både ansatte og ledere må være mer proaktive, strukturert og lydhøre når de ikke jobber samme sted. Eksempelvis blir det viktig å ha struktur på alle møter og respondere raskt på henvendelser. I tillegg har gjensidig tillit blitt enda viktigere enn før, og en forutsetning for å lykkes på avstand. Det blir spennende å se hvordan den nye normalen blir. Min påstand er at den blir langt mer effektiv enn den gamle, sier Kristensen.

Lørdag
Gründerintervjuet