+ mer
NULL KRØLL: Suit Up ønsket å lage en dresspose som passet godt på blådressen til og fra jobb.  Foto: Thomas Sandfield / Suit Up

Vil selge norske dressbagger for 63 millioner

Oppstartsbedriften Suit Up skal ha fikset problemet med transport av dress til og fra jobb. Innen 2025 er målet å omsette for 63 millioner kroner. 

Har du vært på reise med dress, møysommelig foldet i bagasjen, for så å pakke den opp fra Rimowa-kofferten med masse krøller? Det har fritidsgründer og finansrådgiver Frode Øvrevik. 

Til daglig er han partner i det svensk-eide finanshuset Garantum, og har jobbet innenfor bransjen siden starten av 2000-tallet. På kveldstid har han imidlertid arbeidet med et produkt som skal fikse dressproblemer. 

Alle vi hadde møte med kjøpte inn produktet.
Frode Øvrevik, Suit Up

– Det begynte egentlig med et utilfreds behov

– Jeg prøver å føre en aktiv livsstil. Løpe og sykle til kontoret. For en som går i dress på jobb hver dag har ikke det vært mulig med de løsninger som finnes i dag. De fleste dressposer er vanskelig å bære med seg under transport og reise, hvor du gjerne holder posen i selve kleshengeren, og de beskytter lite, pitcher Øvrevik. 

Da gründeren i 2017 fikk sitt første barn strakk ikke tiden til på treningsfronten. Løsningen var å sykle eller løpe til jobb. Øvrevik forteller at han gjorde research og intervjuet dresskledde forretningsfolk for å finne ut om det kun var han som trengte produktet – eller ikke.

– De jeg snakket med ble svært interessert og sa det var viktig at dressen ikke skulle bli rynkete, være vantett, ha riktig design og være lett å ta med seg.  

Og etter å ha trålet markedet forteller Øvrevik at han ikke fant noen gode løsninger. Resultatet var en klassisk gründer-start. 

– Jeg bestemte meg for å gjøre det selv. 

Finansmannen gikk i partnerskap med en god venn og markedsfører, Tore Strømsholm. Så tok han kontakt med produktdesigneren Anders Lilleby. 

– Vi hadde en syv-åtte prototyper før vi fant noe med vår standard. Nå i august var vi klare til å presentere dressbagen for et mindre utvalg butikker. 

Som laget for Tour de Finans

Produktet har fått navnet Suit Up. 

– Baggen er laget i solid og værbestandig nylon. Den måler 55 centimeter, og passer derfor perfekt på fly. Den integrerte tuben på innsiden beskytter mot rynker når dressen foldes. I tillegg er det en rekke lommer for tilbehør som sokker og slips, samt en PC-lomme. 

FIKSER DRESSEN: Frode Øvrevik er gründeren bak Suit Up. Foto: Privat

Suit Up er også utstyrt med en diagonal bærereim, som skal gjøre den enklere å hanskes med under sykling, løping eller ombord på offentlig transport, forteller Øvrevik om sitt sideprosjekt. 

Han gikk tidlig hardt inn for å pitche idéen for noen av landets største high-end herreforretninger. 

– Butikker som Aspeli, Ferner Jacobsen, Follestad, Gunnar Øye, L' Escalier og Høyer. Alle vi hadde møte med kjøpte inn produktet. Og vi solgte ut omtrent 70 prosent av de første bagene. 

Egen nettbutikk lanserte de forrige uke. I planene ligger også avtaler med flere av Europas nettgiganter, forteller gründeren. 

– Vi har hatt tro på å rette oss mot bedrifter. Da kan vi selge i større opplag, og bedriftene kan få egen branding. Enten som gaver eller til salgs gjennom intranettet. Det har vi fått ekstremt god respons på. 

På kundelisten fins allerede en rekke eiendomskontorer og advokatbyråer. 

Vil selge 20.000 eksemplarer

En av gründernes rådgivere er Jan Egil Flo, som var en av drivkreftene bak Moods of Norway.  Øvrevik forteller at han også har fått gode råd på veien av Truls Brataas, en av gründerne bak Douchebags. 

– Jeg er blitt inspirert av suksesser som Douchebag, OnePiece og Moods of Norway. De har gjort det stort i Norge med riktig strategi. Vi er motiverte for å gjøre like stor suksess.

Til i dag har de lagt rundt 1,5 millioner i oppstarten.

Øvrevik kan fortelle at målet er å selge 60.000 dressbager innen 2025. Det vil i så fall bety en omsetning på 63 millioner kroner. 2.000 skal være solgt innen første kalenderår. Så langt er 90 prosent av deres første bestilling på 500 eksemplarer solgt. En ny batch kommer rundt nyttår. Prisen for en Suit Up er 1.699 kroner. 

MENER BUSINESS: Aksjonærene har så langt investert 1,5 millioner kroner i dressbagen. Målet er å omsette for 63 millioner innen 2025. Foto: Thomas Sandfield / Suit Up

– Hvordan har finansbakgrunnen din hjulpet i gründerprosessen?

– Jeg tror den største fordelen med bakgrunnen fra finans er evnen jeg har til å presentere og selge gode produkter. Gjennom det lærer man litt hvem man burde gjøre business med.

– Så har jeg også et stort nettverk innen finans, eiendom og lignende. Jeg vet det er mange som prøver å være mer aktive i sin hverdag. 

Med på laget har han flere aksjonærer, som er aktive i innsalg.

– Advokater, fotografer og designere er en del av teamet. På nåværende tidspunkt er ingen fast ansatt, men etter hvert må vi kunne ansette en daglig leder, salgssjef og digital markedsfører. 

Globale ambisjoner

Advokatene har allerede fått noe å bryne seg på.

– Du kan si det sånn at vår forretningsmodell er meget skalerbar. Jeg startet selskapet med globale ambisjoner, innleder Øvrevik. 

– Da er det viktig å tidlig beskytte produktet sitt. Vi har vært påpasselige med å beskytte Suit Up som vårt navn og i logoen. I Europa var navnet allerede tatt i den klassen vi arbeider. Dressgiganten Suitsupply eide navnet. Vi gikk i dialog med dem om vi kunne overta, eller om de kunne slette sitt varemerke i Europa. Etter litt om og men overtok vi hele varemerket Suit Up. Vi er litt konkurrenter, så vi fikk ikke lov til å begynne å designe klær under dette varemerket. 

Øvrevik jobber imidlertid allerede med andre idéer. Han forteller om kommende samarbeider med kjente folk i roller som ambassadører for selskapet, og han er i kontakt med europeiske fotballag.

– Selv om Suit Up er for begge kjønn, har vi fått tilbakemeldinger på at vi burde tilpasse en produktserie også for kvinner. Det kommer vi definitivt til å gjøre. I 2021 lanserer vi Suit Up Woman. I tillegg arbeides det med andre, lignende produkter. For eksempel en utgave til bunader og en større versjon under navnet Big pack, som rommer fem dresser og ti skjorter. I tillegg har vi planer om en PC-bag, sier Øvrevik, som også har mottatt førstetilskudd fra Innovasjon Norge. 

SIKTER MOT AKTIVE FORRETNINGSFOLK: – Å løpe eller sykle til jobben er både sunt og miljøvennlig. Men det er ingen enkel måte å ta med dressen på jobben. Med vårt produkt er det bare å slenge den på ryggen, sier gründer Frode Øvrevik. Foto: Thomas Sandfield / Suit Up

Lørdag
Gründerintervjuet