+ mer
HAR FÅTT NAPP HOS INVESTORENE: Plaace-gründerne Peder Søholt (t.v), Tobias Martinsen og Snorre Jordheim Myhre (t.h) har fått med seg blant andre StartupLab, Antler, Gunnar Rydning, Helene og Peter Anker, Innovasjon Norge og et syndikat med ansatte og partnere i Askeladden & Co. Foto: Iván Kverme

Kjendistungt investorlag kopierer Spacemaker

Med et kjendistungt investorlag i ryggen har Plaace hentet inn 10 friske millioner kroner for å koble ledige butikk- og serveringslokaler med mulige leietakere.

Plaace AS

Navn: Snorre Jordheim Myhre (36), Tobias Martinsen (28) og Peder Søholt (39).

Forretningsidé: Matche handelslokaler med leietakere og gi dem innsikt i de datadrevne beslutningene de trenger.

Ambisjon: Omsette for mellom 50 og 70 millioner i Norge om fem år, men selskapet skal ekspandere til Storbritannia og/eller Tyskland før det.

Finansiering: 13 millioner i 2020. Har nylig hentet 10 mill. fra Antler og nye investorer i tillegg til 1,5 millioner fra Innovasjon Norge.

– Hvorfor er det så mange tomme torg, gater og plasser? Der kunne det jo vært butikker og serveringssteder i stedet for leiligheter og kontorer. Det irriterer meg, sier Snorre Myhre.

Engasjementet ligger tykt utenpå ham. Som 17-åring startet han sin egen bar i kjelleren hjemme, og da han gikk på High School i USA laget han en forretningsplan for et nytt utested. Siden da har han vært genuint opptatt av hvordan levende bymiljøer utvikles og hvilke tjenestetilbud som bør være på plass.

– Da jeg jobbet i NorgesGruppen med forretningsutvikling, strategi og analyse så jeg potensial for å ta beslutningsstøtte og modeller fra dagligvarebransjen videre til andre bransjer på gateplan.

– Forklar…

– Hvis en gårdeier i Bogstadveien har et ledig lokale, velger han kanskje ny leietaker ut fra magefølelse eller fra eget nettverk. Ved å bruke en plattform som inneholder dybdeinformasjon om alt fra hva det er overdekning eller underdekning på, som for eksempel cafeer eller frisører, hva slags folk som bruker området etc, er det lettere å få inn en leietaker som er riktig for området. Da går omsetningen opp, og ettersom leietakere ofte betaler leie ut fra omsetning, tjener også gårdeier mer penger.

Kjente investorer

Sammen med Peder Søholt og Tobias Martinsen utgjør de trioen Plaace AS. Med seg på investorlaget har de fått blant andre StartupLab, Antler, Gunnar Rydning, Helene og Peter Anker og et syndikat med ansatte og partnere i Askeladden & Co. Før sommeren hentet de inn 3 millioner kroner, og nå har de hentet inn ytterligere 10 millioner kroner fra investorene og Innovasjon Norge.

Søholt har jobbet med teknologi hele livet og har bakgrunn fra blant andre Bekk, Schibsted, Telenor, og han har vært rådgiver og engleinvestor i andre oppstarter.

– Jeg var også med på Idar Vollviks mobilapp Geddit. Det var turbulent og spennende. Spesielt innenfor business lærte jeg mye, sier Søholt og forklarer litt nærmere hvordan Plaace-plattformen fungerer:

– Gjennom dataanalyser og automatiske anbefalinger får leietakere hjelp til å finne et optimalt område og lokale for å treffe kundene der de er. På den andre siden vil analysene hjelpe gårdeiere med hvilke leietakere de burde velge, basert på hvilke konsepter som har best forutsetninger for å lykkes. Selskapene oppretter profiler på plattformen, og dette kobles med eksterne data om bevegelse (Telia), forbruk (Vipps/BankAxept) og prestasjoner (Proff) for å gi anbefalingene.

Forretningsmodellen kan sammenlignes med den Spacemaker bruker. De ble nylig solgt for 2,2 milliarder kroner selv om omsetningen ikke var høyere enn 18 millioner kroner i 2019

Yngstemann på laget er Tobias Martinsen med bakgrunn fra NTNU og Entreprenørskolen:

– Jeg har alltid hatt et mål om å bygge noe, og har vært med på et par start up, sier Martinsen som også har jobbet litt i et VC-fond.

– Nå opplever jeg at vi, som gründere, møter en skikkelig heiagjeng. Det er bare åpne dører!

En SaaS forretningsmodell

– Hvordan er forretningsmodellen?

– For leietakere er tilgangen gratis, mens gårdeiere betaler for å komme inn på plattformen. Prisen er avhengig av størrelsen på selskapet og informasjons- og analysebehov. Vi kommer til å tilby månedlige eller årlige abonnementer, og prisene vil være tilgjengelige når plattformen lanseres første kvartal neste år, sier Martinsen.

HAR HENTET INN EKSPERTHJELP: – Teknisk direktør Carl Christensen i Spacemaker er en barndomsvenn av meg, og vi har brukt ham som rådgiver, sier Søholt (t.v). Her med daglig leder Snorre Jordheim Myhre (t.h) og Tobias Martinsen. Foto: Iván Kverme

– Hvilket ambisjonsnivå har dere?

– I løpet av fem år skal vi omsette for mellom 50 og 70 millioner kroner i Norge, men vi skal ut av landet før det. Norge er et testmarked som vi bruker for å bevise produktets verdi. Vi skal raskt ut, og har sett oss ut Storbritannia eller Tyskland som det neste markedet. Vi skal også videreutvikle produktet og finne ut hvilke aktører som forsterker hverandre i bybildet. Hva vil for eksempel etablering av Vinmonopolet bety for de andre aktørene? I en perfekt verden deler leietakere og gårdeiere all informasjon, sier Myhre, som legger til at plattformen blir bedre jo flere som benytter seg av den.

Plaace har i dag betalende pilotkunder som Heimstaden, Scala Eiendom og Nærsenter Utvikling.

– Forretningsmodellen kan sammenlignes med den Spacemaker bruker. De ble nylig solgt for 2,2 milliarder kroner selv om omsetningen ikke var høyere enn 18 millioner kroner i 2019. Spacemaker tilbyr objektive data og egenutviklet programvare for å la brukerne finne optimal utnyttelse av en tomt i et byggeprosjekt.

–Teknisk direktør Carl Christensen i Spacemaker er en barndomsvenn av meg, og vi har brukt ham som rådgiver, sier Søholt, som brenner for å hjelpe de små aktørene i bybildet og hjelpe dem i konkurransen mot de mer etablerte.

Lørdag
Gründerintervjuet