+ mer
VENNER FOR LIVET: Det er gøy å se hvordan folk dyrker distriktsperlene, steder hvor de fleste normalt sett bare kjører rett forbi, sier Fjelltid-gründer Tarjei Kårfald (t.h). Foto: Fjelltid

To norske gründere har laget Nordens største turnettverk

Mange er ensomme og ønsker noen å gå på tur sammen med. Det har gutta i fjelltid.no satt i system og bygget opp Nordens største turnettverk.

Fjelltid AS

Navn: Tarjei Kårfald (41) og Tomas Eskeland (37).

Forretningsidé: Er du lei av å gå på tur alene?

Ambisjon: 25 mill. i omsetning innen fem år.

Finansiering: Egenkapital, ingen gjeld.

Eiere: Gründerne (94%), James Lawrence (6%).

TØNSBERG

– Er du lei av å gå på tur alene? spør Tarjei Kårfald.

– For oss er selve turen målet og ikke nødvendigvis en fjelltopp. Vi ser at det blir knyttet sterke bånd på tur, legger Tomas Eskeland til.

De to gründerne har truffet en nerve, for etter oppstart i 2017 er det nå 12.000 medlemmer på Fjelltid.no fordelt over hele Norge. Folk som er lei av å gå på tur alene.

– Vi ser at turgjenger blir oppløst. Noen flytter, andre stifter familie og har ikke så mye tid til å gå på tur som før. For enkelte er også dørstokkkmila uovervinnelig. Da er det godt å være flere som kan dra hverandre over den dørstokken, sier Kårfald.

Har satt dype, digitale spor

De to har samlet alle turglade i et nisjenettverk som kombinerer turglede og mestringsfølelse med det sosiale. Fjelltid er Nordens største turnettverk som også har satt sine spor digitalt: 65.000 følgere på Instagram og #fjelltid er brukt over 520.000 ganger.

IKKE BARE FOR SINGLE: Det er også par som er medlemmer, men det er ikke alltid at par deler den samme interessen for friluftsliv. Foto: Fjelltid

Medlemsavgiften er 49 kroner per måned, og målet til de turglade gründerne er å ha en omsetning på 25 millioner kroner om fem år. De har også vurdert å starte opp tilsvarende i andre land, men det skjer ikke med det første. Første trinn i en slik satsing er å få folk fra utlandet til Norge.

– Det overordnede målet er å få folk ut i norsk natur og gi dem turvenner for livet, sier Kårfald.

Løsningen har en aktivitetsvegg. Der kan medlemmene søke frem til området de ønsker å gå tur i og se om andre medlemmer er derfra eller har lagt ut turforslag for området. Det er også mange som skriver at de for eksempel skal på tur et bestemt sted, så kan andre medlemmer henge seg på.

Skogspsykologer

– Hvem er de typiske medlemmene?

– Mange er i aldersgruppen 40–45 år, og det er flest kvinner. Vi har flest medlemmer på Østlandet, og de fleste bor i byer. Der tror jeg det er mange som kjenner på ensomhet, sier Eskeland.

Du trenger ikke dra til Lofoten for å oppleve spektakulær natur

– Det er også flere par som registrerer seg. Både samboere, gifte, noen som sliter psykisk. Alle, egentlig. Selv om man er par, er det ikke sikkert at begge har den samme turinteressen. Vi har sett at mange godt voksne oppdager friluftsliv med oss, sier Kårfald og legger til at medlemmene byr på seg selv, og at mange har fått venner for livet. Han har også sett hvordan noen får igjen livsgnisten.

SPREKING: Tomas Eskeland er medgründer av Fjelltid og forteller at det ikke nødvendigvis er toppene, men selve turen som er målet. Foto: Fjelltid

– Psykologitimene i skogen er mye mer verdt enn dem på et kontor i byen.

– Er det krav til utstyr?

– Det holder med utstyr som gjør nytte, som telt, hengekøye, fjellstøvler og ull, sier Kårfald.

Turene er alt fra spontane kveldsturer i medlemmenes nærområde eller et område de besøker i forbindelse med jobb, helgeturer og bærturer til noen som vil gå Norge på langs.

Mange har fått venner for livet

– Vi jobber også med Turistforeningen og bruker en del av deres hytter, men Fjelltid er litt mer lavterskel, forklarer Eskeland.

– Du trenger ikke dra til Lofoten for å oppleve spektakulær natur. Det er fullt mulig å dra til Nordmarka for bålkos og stjernehimmel, sier Kårfald.

Lørdag
Gründerintervjuet