+ mer
ALVER: Daglig leder Marcus Sahlin Pettersen og Kristin Bjerke i det som snart blir konsulentselskapet Alvs nye hjem ved Youngstorget i Oslo. Foto: Hilde Oreld

– Ledergruppe? Det ble helt feil, så vi fjernet den

Konsulentselskapet Alvs nye lokaler utformes som et hjem på 500 kvadratmeter med blant annet kjøkken, stue, soverom, shuffleboard og vinskap. – Vi vil skille oss ut, både for kundene og de ansatte, sier gründer Marcus Sahlin Pettersen.

Alv AS

Navn: Marcus Sahlin Pettersen (42) og Kristin Bjerke (33).

Forretningsidé: Å bygge Norges mest attraktive konsulentselskap både for kunder og ansatte.

Ambisjon: Omsette for 50 mill. i år og doble antall ansatte fra 20-40.

Finansiering: Egenkapital, aksjekapital og mangel på lønn.

Eiere: Hovedaksjonærer er Marcus Pettersen (34%), Kristin Bjerke (14%) og Lars Espen Nordhus (11%).

Nesten alle konsulentselskaper hevder å skille seg ut og være annerledes. Likevel oppleves de som relativt like både for de ansatte og kundene.

– Det er nettopp derfor vi også viser det i praksis, sier Kristin Bjerke.

Hver uke legger konsulentselskapet Alv ut en episode på tre til fem minutter i videoserien sin om alt fra hvordan de bygger selskapet eller hvordan de kan bygge kultur uten å møtes, til hvordan det er å være konsulent i Alv. Dette gjøres tilnærmet uten filter på Youtube og andre sosiale kanaler. For eksempel filmes en oppgitt daglig leder som klager over at han tidligere, når han var sur og bitter, kunne klage oppover og si at sjefene var idioter. Nå kan han ikke det lenger fordi han ikke har noen oppover å klage til. På den andre siden av bordet sitter kollega Bjerke og ammer babyen Dagny.

KLAR TALE TROSS MUNNBIND: – Vi prøver å unngå «corporate bullshit», sier Marcus Sahlin Pettersen. Foto: Hilde Oreld

– Vi er ærlige på hvordan vi bygger et konsulentselskap fra bunnen. Først rigget vi selskapet tradisjonelt med en ledergruppe. Ledergruppe? Det ble helt feil, så vi fjernet den. Hvis vi mener det er viktig å være sosiale, så må vi ha plass til å gjøre det. Vi flytter snart inn i nye lokaler som er innredet som et hjem på 500 kvadratmeter ved Youngstorget i Oslo sentrum med blant annet kjøkken, bad, soverom, stue, vinskap og shuffleboard. Der skal vi utvikle hverandre og skape et fellesskap, sier daglig leder Marcus Sahlin Pettersen.

Utbrytere fra Sopra Steria

Både Pettersen, Bjerke og noen andre ansatte er utbrytere fra Norges største IT-konsulentselskap Sopra Steria. På halvannet år har det gått fra 0-23 ansatte, og målet er 40 ansatte i år. I fjor endte omsetningen på rundt 18 millioner kroner med en resultatmargin på rundt 10 prosent.

– Vi skal ikke være noen Sopra Steria-kopi, men en del av de første som ble ansatt har bakgrunn derfra, sier Pettersen.

MANGE TØR IKKE STARTE PÅ NYE PROSJEKTER: – Folk er livredde for IT. De vet at det er dyrt, og at det nesten alltid blir enda dyrere enn de tror, sier Alvs daglige leder. Foto: Hilde Oreld

Da de startet opp, tok det ikke lang tid før de druknet i oppdrag. I desember for et drøyt år siden tenkte de: dette går ikke.

– Vi tjente penger, men fikk ikke bygget det selskapet vi ville. Vi greide ikke å skille oss ut. Da tok vi grep og trakk inn flere av oss i administrasjonen, slik at vi kunne fokusere på vekst og bygge det selskapet vi faktisk ser for oss. Så kom corona. Oppi alt dette signerte vi kontrakten på de nye lokalene, sier Bjerke og legger til:

– Marginene blir bedre med en liten administrasjon og små kontorer. Vi skal jo jobbe ute hos kunder. Likevel går vi motsatt vei og bygger stort.

Pettersen nikker. Det var han som kom på ideen om å jobbe på en annerledes måte enn de konkurrerende IT-konsulentene:

– Jeg har jobbet i gründervirksomheter før, men ble lei og startet som konsulent i et stort selskap. Jeg lærte masse. Samtidig så jeg at det var mange faste rammer, byråkrati og mye snakk om KPI-er. Alt for mye ble sett på som en ren transaksjon mellom kunde og leverandør. Men jeg likte det egentlig ikke. Jeg vil heller skape noe sammen med kunden. Derfor er konsulentselskapet Alv tuftet på nettopp dette. Vi prøver å unngå «corporate bullshit».

– Kan du være mer konkret på hva som skiller dere fra de andre?

– Det som var frustrerende i et stort apparat, var at vi ble tvunget til å løse prosjektene helt likt. Her har vi tro på frihet. Gjøre vårt beste og bygge kultur ute hos kundene. Tidligere kunne vi bli pushet fra ledelsen for å selge ut konsulenter som ikke hadde hatt oppdrag på lenge, selv om de ikke nødvendigvis passet for kunden, sier Bjerke og legger til:

– Vi må ta på kundehatten og gjøre det som er riktig for dem. Det er slik vi bygger tillit og partnerskap. I tillegg skal vi bygge kultur hos kunden. Det skal merkes at det er en Alv-konsulent til stede.

Jobber ikke med småbedrifter

Alv konsentrerer seg primært om kunder med en omsetning på over 100 millioner kroner og har alt fra NAV, Tolletaten, NRK og Fortum til Kværner og Aize på oppdragslisten.

Vi tjente penger, men fikk ikke bygget det selskapet vi ville

– Vi er inne hos kundene for å løse et problem. Innimellom merker vi imidlertid at kundene våre har minst like store utfordringer utenfor det området vi er leid inn for å løse. Det må vi si fra om. Andre ganger kan det hende at vi kanskje ikke trengs. Da må vi tørre å avskaffe oss selv. Det vi fakturerer må gi verdi, sier Bjerke.

GÅR MOTSTRØMS: Marcus Sahlin Pettersen og Kristin Bjerke i konsulentselskapet Alv. Foto: Hilde Oreld

Typiske oppdrag Alv har vært med å gjennomføre er nytt grensekontrollsystem som Tolletaten knytter mot EU og ulike løsninger for NAV, fakturahåndteringssystem for Fortum og regelmotor for 3D-konstruksjon hos Kværner og Aize.

– Drømmekundene er dem av en viss størrelse som har innsett at de henger etter i digitaliseringen, men som ikke helt vet hva de skal gjøre, hinter Bjerke.

– Folk er livredde for IT. De vet at det er dyrt, og at det nesten alltid blir enda dyrere enn de tror. Derfor er det mange som ikke tør å starte på nye prosjekter, sier Pettersen.

Lørdag
Gründerintervjuet