+ mer
MER ENN BARE ET LAGER: – Dette handler ikke bare om når du flytter, men at bruk av minilager skal være helt naturlig når du ønsker å bo urbant, sier seriegründer Geir Tellefsen. Foto: Iván Kverme

– Min femårsplan er å ringe i børsklokken

Seriegründer Geir Tellefsen (49) har bygget opp mange store bedrifter. Fra Sør-Afrika styrer han nå sitt matkasseselskap, vingården og det heldigitale minilageret Flexistore.

Flexistore AS

Navn: Geir Tellefsen (49).

Forretningsidé: Levere tjenester for alle som ønsker å bo urbant.

Ambisjon: Omsette for 100 mill. om tre år og ringe i børsklokken om fem.

Finansiering: 500.000 i egenkapital, 500.000 fra Innovasjon Norge og 40 mill. i aksjekapital.

Eiere: Hovedaksjonærer er Brødrene Jensen (28%), Union Eiendomskapital (18%) og Geir Tellefsen (16,5%) og Pegasi (11%).

– Jeg var litt utbrent, hadde samboer og fått en liten gutt. Vi bestemte oss for å ta noen friår et annet sted. Min far skrøt av Cape Town, vi sjekket det ut og falt for byen. I løpet av kort tid var eiendomskjøpet i boks og noen måneder senere flyttet vi sørover. Det er 17 år siden…, sier Geir Tellefsen.

Det som skulle vært umulig for ett år siden ble plutselig helt normalt

At han var en sliten mann til tross for sin da relativt lave alder, har sin naturlige forklaring. Sørlandsgutten vokste opp i et gründerhjem hvor faren drev handel innen elektronikk og mobil. Ved siden av skolen jobbet unge Tellefsen som selger hos ham. Da han var 15 startet han sin egen virksomhet. PC-Klubben Norge var både et medlemsblad og en kanal for salg av programvare. Som 18-åring startet han opp selskapet PC-Fun BBS. På den tiden var han den yngste i Norden som drev med Bulletin Board System, forløperen til dagens nettsider.

Solgte selskapene til WM-data og Telecomputing

– Etter å ha loffet rundt som backpacker tok jeg en bachelorgrad på BI i Bergen. Rett etterpå startet jeg Protech Consulting sammen med en partner. Målet var å få 60 prosent av de største bedriftene på Sørlandet som kunder. Vi trodde det skulle ta fem år, men det tok bare litt over tre. Da solgte vi selskapet til WM-data, det største IT-selskapet i Norden på den tiden.

Tellefsen var ikke sen om å starte nok et selskap. Det var gode tider og tech var i skuddet. Tellefsen og medgründeren ønsket å lage landets første, elektroniske regnskapskontor. De hentet penger og på det meste var de 70 ansatte.

– Så sprakk internettboblen og vi måtte restrukturere for å selge deler av selskapet til Visma og Accountor.

Samtidig formet gründerne et nytt selskap som kjøpte ut selve datasenteret fra selskapet de nettopp hadde solgt. På den tiden var det bare dem og Telecomputing som holdt på med det samme.

– At vi 15 år senere solgte til nettopp dem var jo litt artig.

Det var rett etter dette salget familien Tellefsen flyttet til Sør-Afrika.

Vin, matkasser og minilager

Tellefsen er en handlingens mann og har vært involvert i en rekke bransjer også i Sør-Afrika. Han har fått sansen for å se etter digitaliserings- og effektiviseringsmuligheter for å gjøre enkelte bransjer mer lønnsomme og kundevennlige.

EN KIKK I ARKIVET: Her fra tiden da Geir Tellefsen drev selskapet Rivieratoday.com med eiendommer i Frankrike og Sør-Afrika. Foto: Andreas Klemsdal

– Vi er engasjert i Rosendal Winery, en av de ledende vinprodusentene av kvalitetsviner i Sør-Afrika.

– Hvor stor er denne virksomheten?

– Vi har en ganske liten produksjon. Rundt 140.000 flasker i året, 10.000 faste kunder, 20 ansatte og en omsetning på i overkant av 20 millioner kroner. Jeg bruker ikke så mye tid på dette lenger, for butikken går av seg selv. Jeg bruker heller ikke så mye tid på matkassene, for også dette går nesten av seg selv. Nå bruker jeg det meste av tiden på Flexistore.

– La oss ta matkassene først...

– Ja, jeg er gründer og daglig leder av Daily Dish, Sør-Afrikas nest største matkasseselskap med 11.000 kunder og 40 ansatte. Men matkassemarkedet her er mindre enn vi trodde. Vi er i den dyre enden av skalaen og omsetter for rundt 30 millioner kroner i året.

Det som skulle være umulig…

Som om ikke vin og matkasser er nok; for tre år siden satt Tellefsen hjemme i Sør-Afrika og analyserte det norske markedet for å lete etter en ny bransje.

Vi hentet norsk kapital fra Sør-Afrika. Vi hadde et roadshow sammen med Pareto på Teams

– Valget falt på minilager, men på en helt ny måte. Vi har digitalisert hele prosessen. Det skal aldri ta mer enn fem minutter å bli kunde på et av Flexistores minilagre.

Tjenesten fungerer slik: Du laster ned appen, registrerer deg og velger størrelse på lageret og den avdelingen som er nærmest deg. Etter at du har fullført din reservasjon får du umiddelbar tilgang til boden med en digital nøkkel på mobilen. Trenger du transport, gjøres også denne bestillingen rett i appen.

– Dette handler ikke bare om når du flytter, men at bruk av minilager skal være helt naturlig når du ønsker å bo urbant.

– Det høres ut som en tjeneste som er lett å kopiere?

– Å ligge foran er viktig. Dette handler om mye mer enn minilager. Vi gjør det mulig for alle å bo urbant. Vi vil også lansere nye tjenester, for digitale låser åpner mange muligheter. Som et prøveprosjekt har vi nå tilgang til en skiprepper på en av våre lokasjoner. Å rense tøy kan være en annen tjeneste, sier Tellefsen.

MINILAGER-SJEFEN: Lagrene er i Norge, men software-utviklingen til Flexistore skjer i Sør-Afrika. Foto: Iván Kverme

I dag koster de minste bodene fra 490 kroner i måneden, mens de største ligger fra 860 kroner per måned i en bransje som er kapitalkrevende.

– Det koster mye å starte opp, men kan bli en svært hyggelig butikk etterpå.

I dag har Flexistore tre lokasjoner i Oslo og seks til er på tegnebrettet.

OSLO FØRST UTE: Flexistore har tre minilagre i Oslo nå og det kommer seks til. Her fra oppstarten på Økern. Foto: Iván Kverme

– Det som skulle vært umulig for ett år siden ble plutselig helt normalt. Vi hentet norsk kapital fra Sør-Afrika. Vi hadde et roadshow sammen med Pareto på Teams.

De fikk tidlig inn Union Eiendomskapital på eiersiden og både Mont Investor og Brødrene Jensen er blant investorene.

– Vi har hentet inn rundt 40 millioner kroner nå med utestående tegningsrettigheter på ytterligere 10 millioner kroner. Planen er å ekspandere til Sverige og flere av de største byene i Norge neste år. Om tre år er målet å omsette for 100 millioner kroner og min femårsplan, som jeg nesten ikke tør si høyt, er å ringe i børsklokken.

Lørdag
Gründerintervjuet