<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Vi snakker heller ikke om pris, men er 40 prosent billigere

Askeladden Martin Schütts neste eventyr handler om tannleger og pizza.

    Publisert 1. sep. 2019 kl. 10.54
    Oppdatert 7. okt. 2019 klokken 14.43
    Lesetid: 8 minutter
    Artikkellengde er 1918 ord
    . Foto: Iván Kverme

    Martin heter ikke Askeladd, men Schütt til etternavn. Og ut i verden har han vært. Siden høsten 2016 har han også vært daglig leder i Askeladden & Co.

    – Vi skal ut på eventyr. Vi skal skape eventyr! sier han.

    Det er en tidlig morgen. Før kontortid for noen. De rekker en hårklipp før de går på jobb. Det durer i barbermaskiner og lyden av skarpe sakser former nye sveiser i løpet av ett kvarter. Prislapp: fastpris på 299 kroner som allerede er betalt før frisøren setter i gang.

    – Cutters har ikke funnet opp en ny måte å klippe håret på. Det er ikke robotklipp eller laserklipp. Vi har bare kuttet ut hårvask, massasje og kaffe og gjør det effektivt, sier Martin Schütt.

    Cutters har ikke funnet opp en ny måte å klippe håret på

    Foto: Iván Kverme

    Det første kapittelet i historien om Askeladden handler nettopp om Cutters, som så dagens lys i Bergen i 2016. To karer hadde fått ideen fra Japan, og en fisker og en gamer var de første investorene. Nå teller Cutters 71 salonger i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

    – Vi var fire karer i Oslo som hadde tenkt på det samme, etter inspirasjon fra Singapore. Da kunne vi velge å konkurrere eller samarbeide. Vi valgte det siste.

    Modellen fungerte aldeles utmerket - to i front som jobbet med daglig drift og seks investorer som støttet med alt fra strategi og markedsføring til tekniske løsninger.

    – Denne modellen tenkte vi å bruke i andre bransjer også. Alle hadde andre jobber, men da vi fant ut at vi skulle starte Askeladden, sa vi opp jobbene våre.

    Med vi mener han fiskeren og gameren, to siviløkonomer en sivilingeniør og en jurist.

    Foto: Privat

    Schütt stiller i småviltre krøller, åpen skjorte med t-skjorte under. Stilen er en blanding av villmark og avslappet helg, og nå gjelder det ikke å skue hunden på hårene.

    – Jeg visste ikke hva jeg ville bli, så jeg valgte almenfag på videregående. Men 29-åringen som er vokst opp i et stort, hvitt hus på Nøtterøy, med en lillebror, mor som er jordmor og far som jobber i Telenor, visste fortsatt ikke hva han ville bli:

    – Derfor begynte jeg på NHH og utdannet meg til siviløkonom selv om jeg brukte mer tid på studentforeninger og gründerprosjekter enn på lesesalen og forelesninger. Men jeg visste fortsatt ikke hva jeg ville bli, så jeg begynte i McKinsey rett etter studiene i Bergen.

    I McKinsey jobbet han mest med bank, telekom, strøm og forsikring. Mye handlet om salg og markedsføring. Halvparten av de tre årene han jobbet der, var han utenlands. Stockholm, New York, San Fransisco, Jakarta og Manilla.

    – Etter noen år i McKinsey fikk jeg en aha-opplevelse. Jeg hadde erfart mye dårlig drift i de store selskapene. Det må være vrient å være en stor bedrift når man har med seg så mye historie. Det er byråkratisk og går tregt. Jeg tenkte at jeg i hvert fall aldri skal jobbe et slikt sted.

    Men det han også tenkte, var at det var reelt mulig å utfordre disse selskapene som har store utfordringer med å tenke nytt. Da kunne han heller starte fra scratch, noe Cutters er et eksempel på.

    Foto: Ivan Kverme

    Skapertrangen har Schütt hatt hele livet. Han har brukt utallige timer ved sløydbenken hjemme hos morfar og laget ting. Mottoet var: alt kan lages. Fra rundt konfirmasjonsalderen skjønte han også hvordan han kunne tjene penger på ting: skaffe ødelagte mobiltelefoner og datamaskiner på Finn.no, fikse dem og selge dem på bruktmarkedet. Dette holdt han på med i årevis.

    – Det er så mange buzzwords, sier han plutselig.

    – Det snakkes fem ganger så mye om disse nye ordene i dag som for fem år siden. Ord som lønnsomhet, overskudd og verdiskapning snakker vi nesten ikke om lenger. Hva skjedde med dem? I 2013 gikk nordmenns pengebruk på tjenester for første gang forbi kjøp av varer. Vi bruker penger på begravelse, helse, frisør, massasje, hudpleie og så videre. Dagligvaremarkedet er tyve ganger så stort som frisørmarkedet, men marginene det ikke på langt nær like stor forskjell på. Vil vi helst slåss mot aktører som Rema og NorgesGruppen, eller er kampen mot Alfakrøll og På Håret enklere? Svaret er innlysende.

    Slik tenkte Askeladdens daglige leder og hans team også da de startet Dr.Dropin - legetjeneste uten ventetid med faste priser.

    – Vi kunne valgt en elektronisk helsetjeneste, men da må vi konkurrere med internasjonale aktører med mye penger i ryggen. Med fysiske klinikker konkurrerer vi bare med fastlegen. Do the math!

    Foto: Ivan Kverme

    Askeladden & Co. har også startet begravelsesbyrået Verd, massasjekonseptet Squeeze og eventkonseptet Paint´n Sip, hvor deltakerne drikker og maler. Når det gjelder Verd, forteller Schütt at folk har klaget på høye priser i hundre år. Prisveksten i dette markedet er fem ganger så høy som inflasjonen i samfunnet for øvrig. Men å spille på pris i begravelser fungerer ikke.

    – Vi snakker heller ikke om pris, men er 40 prosent billigere enn en gjennomsnittlig begravelse. Da vi skulle sette disse prisene, med og uten seremoni, kunne vi ikke fatte hvordan de andre kan havne på 50.000 kroner. Det må være noe som skjer i de andre byråene med høye lønnskostnader eller ekstremt dyre biler. Jeg aner ikke, sier han, tar en slurk kaffe og fortsetter i like høyt tempo:

    – Vi starter rundt ett nytt selskap i kvartalet og ser etter bransjer hvor markedet er stort nok, konkurrentene ikke er for store og hvor vi fjerner trøbbel og heft for kundene. Kundene vil bare ha behovene sine dekket så enkelt som mulig. Vi fjerner alternativene, så slipper de å ta alle valgene selv.

    Vi starter rundt ett nytt selskap i kvartalet og ser etter bransjer hvor markedet er stort nok

    – Hva blir det neste dere skal starte?

    – Det kommer fire til. Den første lanseringen er i disse dager. Olio, et skjønnhetskonsept som handler om vipper, bryn, voksing og negler. Det beskriver godt hvilke markeder vi kikker på. Her er det noen high end-aktører som Beths Beauty og mange asiatiske hull i veggen. Det er mulig å gjøre en forskjell et sted mellom her. Vi jobber også med et tannhelsekonsept. Tannlegebransjen ligner på fastlegene, men til Volvat-priser. Her er det også mulig å utgjøre en stor forskjell. Pizza kommer også.

    Olio:

    – Med konkurrenter som Peppes, Pizzabakeren og Dominos?

    – Ja, men ingen har tatt markedet for pizza i farten. Det er en populær måte å spise pizza på i andre markeder, og pizza er Norges vanligste matrett. Det finnes også en rekke andre serveringskonsepter, sier Schütt hemmelighetsfullt.

    Ingen har tatt markedet for pizza i farten

    Askeladden jobber også med en paraply for flere underholdningskonsepter, hvor Paint´n Sip skal inngå. 

    Mal og drikk

    – Det har gått som ei kule. Over 10.000 har malt og drukket vin. Underholdningsmarkedet i Norge ligger litt på etterskudd. Når vi skal på date, kickoff eller ha et vennetreff, kan vi stort sett velge mellom teater, kino, bowling og shuffleboard. Det er så uendelig mye annet der ute, sier han og nevner et mulig konsept; en miniutgave av Farmen.

    Foto: NTB Scanpix

    Men en digital verden er ikke Askeladden modne for ennå:

    – Verden blir aldri så digital at fremtidige barn ikke fødes, men lastes ned. Folk er primært offline. I snitt bruker landets befolkning tre timer foran skjerm i løpet av sine våkne timer. Det må vi huske på når vi skal starte nye selskap. Det er kun 4 prosent av alle varer som handles online. Det er feil å si at e-handel boomer. E-handel boomer ikke. Det vokser raskt, men fra en uhyre liten base. Men vi synes det er moro å drive butikk. Fellestrekk med våre selskaper, enten det er snakk om hårklipp eller begravelse, handler om vekst, ansettelser og teknologi. Vi starter selskaper helst uten å ha med oss noen fra bransjen fordi det er mye viktigere at de er gode med folk, har lederevner, forståelse for business og den rette driven, samt evner å stille spørsmål som «hvorfor er det slik?». Hvorfor vasker man håret på folk før de skal klippes? De har jo vasket det på morgenen likevel. Hvorfor skal det være en resepsjonist på et legekontor? Og en sykepleier?

    Verden blir aldri så digital at fremtidige barn ikke fødes, men lastes ned

    Askeladden har et evighetsperspektiv på selskapet. De seks gründerne lånte det de kunne for å starte opp. Schütt fortalte banken at han skulle pusse opp kjøkkenet. Det har ennå ikke skjedd. Når det gjelder selskapene de starter, er det ikke nødvendigvis et evighetsperspektiv som gjelder. Forretningsmodellen er at Askeladden sitter på 6/7 av selskapet, gründeren eller den daglige lederen 1/7.

    – Kanskje sitter vi over lang tid, men kanskje er andre eiere bedre å drive enn oss på sikt. Da selger vi selskapet. Eller kanskje bare noen aksjer for å få inn ny kapital til å finansiere videre vekst.

    – Hvor er selskapet om fem år?

    – Askeladden drives nok ganske likt som i dag, men med to unntak. Vi er blitt flere for å kunne gi selskapene våre den hjelpen de trenger for å vokse videre, og vi har gått til utlandet. Men om det blir Pippi & Co, Mummi & Co. eller noe annet, vites ikke. Men vi ser at mange av de bransjene vi går inn i her, har tilsvarende utfordringer i våre naboland. Og når vi ser ennå lenger frem i tid, er Asia en naturlig vei videre. De har en voksende middelklasse hvor forbrukerne ikke lenger bare vil handle i butikker drevet av mamma og pappa, men i kjedebutikker.

    På kontoret til Martin Schütt henger det et anonymt brev. Det er skrevet av en illsint mann som er lei udugelige elektrikere og rørleggere. Han håper at Askeladden kan starte noe i håndverksbransjen.

    – Vi bruker tusenvis av timer på å analysere bransjer og muligheter. Vi ser at det fortsatt er mye å hente innenfor eiendomsmeglerbransjen, helse, både til mennesker og dyr. Håndverkerbransjen også, beroliger Schütt, som har en annen bekymring enn upålitelige håndverkere:

    Vi ser at det fortsatt er mye å hente innenfor eiendomsmeglerbransjen, helse, både til mennesker og dyr. Håndverkerbransjen også

    – Tyve prosent av Norges befolkning sier at de vil bli gründere. Etter endt bachelorutdanning er tallet halvert. Når mastergraden er fullført, er tallet nede i 5 prosent. Mange flinke folk med mastergrad får gode jobber og høy lønn. Da tør de ikke hoppe av og følge i Askeladdens fotspor. Det er helt katastrofe, for AS Norge kaster bort mye talent på grunn av nettopp dette. Flinke folk er viktig. Jeg bruker sikkert halvparten av tiden min til å finne riktige folk som har det som skal til. Nå har jeg ansatt tre, en til satsingen på skjønnhet, en til pizza og en til tannhelse. Vet du hvor mange kandidater jeg måtte snakke med for å finne de tre?

    Vi rister på hodet.

    – 450, sier mannen som kunne hatt Effektiv som mellomnavn:

    – Den som har mye å gjøre får mest gjort.

    Siste: Cutters

    Martin Schütt

     

    Alder: 29 år.

    Sivilstand: Samboer og hundeeier.

    Stilling: Daglig leder i Askeladden & Co.

    Aktuell: Utfordrer tjenesteytende sektorer i Norden og lanserer skjønnhetskonseptet Olio i disse dager.

    Bakgrunn: Tidligere konsulent i McKinsey og siviløkonom fra NHH.

    Stortingets talerstol blir din. Hvilken sak tar du opp?

    Dere har en viktig jobb. Vær mer opptatt av å styre og mindre opptatt av å bli likt.

    Hva bør Norge bruke mindre penger på?

    Bruk dem heller smartere.

    Hva er din dårligste investering?

    10.000 munnbind rett etter svineinfluensaen tok slutt i 2009. Dårlig timing.

    Hvilken bok vil du lese om igjen?

    «The Life-Changing Magic of Not Giving a Fuck» av Sarah Knight. Boken lærer deg å være bedre for dem som betyr mest for deg, og bry deg mindre om hva andre måtte mene.

    Hvor går drømmereisen?

    Med sjøfly til en innsjø i Telemark for å campe med kjæresten og bikkja.