SUKSESS: Roy-André Tollefsen er gründer av Trollweb og OfflinePal Foto: Foto: Erlend Kjernli

Roy-André har som mål å bli milliardær

Han hacket seg inn på telefonlinjen til Sotra videregående skole og solgte brente CD-er i nabolaget. IT-millionær Roy-André Tollefsen er så vidt i gang.

Der kommer nerden. Han som ble hentet ut fra tysktimer og naturfagstimer for å hjelpe læreren på datarommet. Han som kunne sitte for seg selv med lego i time etter time, som ikke så behovet for å snakke så mye. Han som ble mobbet og fikk nedsettende kommentarer fordi han kunne så mye data. Han som i fjor solgte et IT-selskap for 85 millioner kroner.

Roy-André Tollefsen

Alder: 38.

Sivilstand: Samboer og tre barn på 4, 8 og 9 år.

Aktuell: Solgte Trollweb i fjor. Lanserer OfflinePal i år.

Bakgrunn: Utdannet serviceelektroniker med fagbrev. Systemkonsulent i EM Software. Bygget opp Trollweb.

Stortingets talerstol blir din. Hva tar du opp?

Jeg ville spurt hva som er greia med DAB. Teknologien har kommet så langt at en maskin kan slå verdens beste spiller i Go, verdens mest komplekse brettspill. Så kommer noen politikere som bestemmer seg for å stenge FM-nettet og rulle ut en 20 år gammel teknologi. Det virker helt koko. Folk må kaste helt velfungerende FM-radioer. Nei, politikere må holde seg langt unna teknologivalg.

Hva bør Norge bruke mindre penger på?

Jeg følger «Sløseriombudsmannen» på Facebook. Der er det nok av ting vi kan bruke mindre penger på, som vi heller kan bruke på helse og utdanning.

Hva er din dårligste investering?

Jeg kjøpte en påkostet iPhone. Det er jo en del av jobben å teste produkter. Telefonen var dobbelt så dyr og til og med dårligere enn Google sin Pixel-telefon.

Hvilken bok vil du lese om igjen?

Jeg leser bøker for læring og avkobling. Som avkobling vil jeg si Don Rosas samlede verker. Han er verdens beste Donald-tegner. Faglig vil jeg anbefale «Machine, Platform, Crowd» av Andrew McAfee og Erik Brynjolfsson. Den forklarer temaer rundt maskinlæringer og roboter på en god og ryddig måte. Det er en skolebok for norske bedriftsledere.

Hvor går drømmereisen?

Jobbmessig går den til Silicon Valley. Privat går den til hytta i Sirdal. Vår premie etter salget av Trollweb var å bygge en flott hytte med plass til hele storfamilien. Der blir det julefeiring.

– Nerdens hevn, smiler Roy-André Tollefsen.

Utviklere og programmerere er nerder. Det er ikke lenger et skjellsord. I dagens teknologiske samfunn kan vi ikke få nok av dem. De som kan dykke inn i et problem og bli værende der til det er løst. De som ofte er introverte.

– Nerdene er mye mer respektert i dag. Folk ser opp til dem som kan data. Leger, sykepleiere og lærere har de viktigste jobbene, men flere har også sett verdien av utviklere. Facebook, Instagram, alt på internett som er en del av hverdagen, er det utviklere som står bak. Utviklere er nerder. Så enkelt er det.

Et mål er helt klart å bli milliardær

Kjøpte data for konfirmasjonspenger

Da Tollefsen var ti år gammel kom hans stefar, som jobbet i Hydro, hjem med en gammel datamaskin. Hele familien skulle bruke den, men guttungen fikk herje og utforske. Han forholdt seg ikke til regelen om maks én time foran maskinen pr. dag. En gnist ble umiddelbart tent. Han ødela maskinen og fikset den igjen. 15 år gammel brukte han alle konfirmasjonspengene på sin første datamaskin. 15.500 kroner. Han har fortsatt kvitteringen.

Yrkeskarrieren begynte for alvor da han ble headhuntet til programvareselskapet EM Software. Eskene ble pakket i barndomsbyen Haugesund og flyttelasset sendt til Stavanger. Der begynte han i selskapet som leverte butikksystemer til blant andre Elkjøp og Expert (nå Power). Fysisk handel var tingen, men Tollefsen fulgte med på netthandelens fremmarsj. I 2008 spurte han ledelsen i selskapet om det ikke var lurt å satse på netthandel. Svaret var nei, og Tollefsen måtte ta et valg.

I gråsonen av hva som var lovlig

Det var finanskrise, men jobben hans var trygg og godt betalt. Samboeren var gravid med parets første barn. Skulle han droppe ideen om netthandel eller takke for seg i EM Software? Han valgte det siste. At mange bedrifter lå med brukket rygg på grunn av finanskrisen kunne være en god mulighet for å bygge opp netthandel.

Han oppdaget plattformen Magento som et amerikansk netthandelsfirma hadde bygget opp. Tollefsen ble forhandler av Magento i Norge gjennom sitt nye selskap Trollweb, fikk seg kontor på Forus, bare et par steinkast fra sin tidligere arbeidsgiver. Etter kort tid ringte Nokia og ville bli kunde. De var kravstore, men det var vanskelig for den ferske gründeren å si nei.

Han måtte ansette to nye utviklere. Plutselig fikk han personalansvar. Nokia mente også at timeprisen han tok var for lav. Det var useriøst. Det finske selskapet ville betale mer.

– Det er en lærdom jeg har tatt med meg videre. Mange gründere tar for lite betalt. De prøver å være billigst, men blir oppfattet som dårlige og useriøse.

Det var litt spooky med Økokrim

Solgte Trollweb

Med Nokia på plass var økonomien sikret i startfasen. Så kom Stormberg, Vita, MegaFlis og etter hvert hundrevis av andre store og små selskaper. For to år siden var antallet ansatte oppe i mer enn 30. Omsetningen var 40 millioner. Da var det Visma sin tur til å ringe. Oppkjøp av Trollweb sto på agendaen.

TIDLIG GRÜNDER: I barndommen brant Roy-André Tollefsen spill og musikk på CD-er og solgte det i nabolaget Foto: Foto: Erlend Kjernli

– Jeg hadde bygget opp selskapet over åtte år og hadde mål om 10-15 ansatte. Vi var langt over det dobbelte, og min styrke ligger i det tekniske, ikke administrasjon og ledelse.

Etter tre måneder med forhandlinger var de i mål. Signaturene ble satt på papiret i februar i fjor. Vismas rapport for første kvartal forteller om en pris på 85 millioner kroner. Med en eierandel på 75 prosent kunne Tollefsen innkassere 64 millioner. Kollega Kurt Inge Smådal eide de resterende 25 prosentene.

– Vi har hatt god økonomi hele veien og løpende tatt ut utbytter.

Hacket seg inn på telefonsentral

I ungdommen ventet Tollefsen på internett. I mellomtiden koblet han seg opp til BBSer (Bulletin board system), som gjorde at han kunne gå online. Han ringte til et modem til en person som hadde en BBS kjørende, og fikk koblet sin egen datamaskin til den, som igjen gjorde at han kunne laste ned dokumenter, spill og musikk.

– I gråsonen av hva som var lovlig, beskriver Tollefsen.

Det var hacking, ingen tvil om det. Sotra videregående skole fikk også merke Tollefsens og hans likesinnedes venners tekniske innsikt. Det var bare en håndfull BBSer i Norge, i USA var det mange flere. Med lokaltakst og fjerntakst på telleskrittene var det spinnvilt dyrt å ringe til USA. Tollefsen og en kamerat hacket seg inn på PBX-en (telefonsentral som koordinerer forbindelsen mellom telefoner internt og det offentlige nettet) til Sotra vgs.

– Kunsten var å finne nummeret til PBX-en. Ofte var det nummeret til sentralbordet, bare at det sluttet på 01 i stedet for 00. Med det i boks var det bare å taste 0 for å få summetone, og da kunne vi ringe ut i hele verden.

Det høres teit ut, men vi vil gjøre verden til et litt bedre sted

Hall of fame

Fra Sotra vgs ringte kameratene til USA. Den dag i dag er det kanskje en rektor som fortsatt klør seg i hodet over de galopperende telleskrittene.

– Nå får jeg nok en regning i posten fra skolen, smiler Tollefsen.

Spill og musikk ble brent på CD-er og distribuert i nabolaget. Det var seriøst, med en brenner som produserte fem CD-er om gangen. Tollefsen tjente penger. Behovet for ukelønn fra foreldrene falt bort.

– Det var ikke noe Spotify den gangen. Det var nesten ikke CD-er en gang. Lovlighetsmessig var det sikkert i gråsonen, men det fantes ingen annen måte å dele musikk på. Det som skjer i gråsonen tydeliggjør ofte et behov i markedet. Etter at Netflix og Spotify kom er det nesten ingen som driver med piratkopiering lenger.

Virksomheten var så grå at flere norske medier skrev sak om det. Kameratene prydet forsiden av Aftenposten. Økokrim ble intervjuet og kalte det ulovligheter.

– Det var litt spooky med Økokrim.

– Hvor gammel var du?

– 17-18 år. Det skjedde ikke noe mer, det var barnelek. Vi forsøkte å løse et behov. Jeg har fortsatt utklipp fra avisen hjemme.

– Som skrekk og advarsel?

– Nei, nei. Hall of Fame.

Håper på internasjonal suksess

Etter Trollweb-salget har han fått kapital til å gjøre noe han har tenkt på lenge, å lage en app som samler alle aktiviteter på ett sted, veldig likt det Finn gjør med annonser.

– Jeg har verken hatt tid eller kapital. Ideen har ligget på hyllen, og jeg regnet egentlig med at noen andre skulle gjøre det før meg.

Det skjedde ikke. Før årsskiftet skal OfflinePal rulles ut i hele Norge. Der kan du finne forslag til kinofilmer, fjellturer, lekeplasser, ja alt av aktiviteter som kryper og går i hele Norge.

– Tjenesten, som lanseres som en app og nettside, skal hjelpe folk til å finne på noe å gjøre. Jeg har ikke skjønt hvordan folk klarer å kjede seg, men det er tydeligvis enkelt for mange.

Han har selv gått inn med fem millioner kroner, et beløp han beskriver som «relativt seriøst». Det blir nok høyere etter hvert, men viktigst nå er å få med seg to-tre investorer som kan bidra med 15-20 millioner. OfflinePal skal bli en internasjonal suksess.

– Jeg har fått med meg noen utrolig flinke folk og har en track record som tilsier at jeg kan få til noe sånt.

Vil gjøre verden til et bedre sted

Tilbudet ut til brukerne skal være målrettet. Du får beskjed når favorittbandet har konsert i nærheten. Barnefamilier får anbefalinger om barneteater i nærheten. Arrangørene av teateret kan kjøpe ekstra synlighet for å få setene sine fylt opp.

– Det høres teit ut, men vi vil gjøre verden til et litt bedre sted. Sosiale medier er avhengighetsskapende, det er et narkotikum. Folk trenger å gå mer offline.

Dermed lanserer han en app for å få folk til å sitte mindre med telefonen.

– Det er litt ironisk, men noen ganger må du bruke slange­gift som motgift.

Det er mye dårlig i Norge, mange ideer som ikke har livets rett

Han har gründerblod i årene, men opererer også som investor. 2,5 millioner kroner har gått til TicketCo, én million til Bikefinder, der også Petter Stordalen er med, og 750.000 kroner er investert i det lokale selskapet Nudge. Han har funnet prosjekter som han tror på, men det er også mye der ute som aldri kommer til å bli noe. Prosjekter han mener bør stoppes før det går for langt.

– Finn på noe annet

Med OfflinePal og daglig leder Marie Sanne var han i høst på Start Up School hos Y Combinator i San Francisco. De lærte enda mer om blant annet produktifisering, å se et behov i markedet og fylle det. Han så at dårlige ideer ble slått i bakken med én gang. Det savner Tollefsen i Norge. Den brutale ærligheten.

– Det er mye dårlig i Norge, mange ideer som ikke har livets rett. Likevel sier vi «kjør på! Dette får du til! Ta opp lån, øk gjelden på huset». Hos Y Combinator sa de heller «dropp den ideen, men finn på noe annet. Du har gründerånden i deg». Jeg har sagt nei til mange potensielle kunder. Vi trenger liksom ikke nok en nettbutikk som selger barneklær.

Vi må jobbe sammen med Amazon i stedet for å bli erstattet

– Ligger forholdene ellers til rette for gründere i Norge?

– Det er veldig få som har de forutsetningene som skal til for å lykkes. Du må se et tydelig behov, klare å ta godt nok betalt og få gode kunder eller samarbeidspartnere i starten så du får gode referanser. Aller viktigst er uansett at du er best på det du driver med. Det nytter ikke å komme inn i et marked som nummer tre eller fem. Jeg er oppvokst med internett og har bygget tjenester siden tidlig 90-tall. Jeg kan internett ut og inn. Med OfflinePal har vi også riktig timing. Dermed kommer vi til å lykkes.

Fan av Gjert

Ærlighet står også sentralt hjemme hos familien Tollefsen. Hvis datteren på ni år kommer hjem med en tegning pappa ikke synes er så fin, så sier han det. Et av de første ordene sønnen lærte var «dårlig», etter at han som toåring ikke klarte å sparke fotballen skikkelig.

– Det er viktig å få høre det. I Norge er alt bra, alt er fint. Vi må tørre å jekke oss litt ned og være mer direkte. Kritikken skal være berettiget, og det er også viktig å gi skryt når noe er bra.

Fra kontoret ser han lyskasterne til Sandes Stadion der Gjert Ingebrigtsen har pushet tre løpesønner mot EM-gull, med en tydelig, ærlig og direkte stil.

– Gjert er en skrue, men han har mange gode poeng. Jeg er litt fan.

I forhandlingene med Visma var det ønske fra Tollefsen at han skulle trappe ned fra rollen som daglig leder. Nå er han en selverklært syvende far i huset, som har god oversikt og som fortsatt kjenner alle kundene.

– Når du driver med netthandel må du være i forkant. Kundene klarer ikke følge med på alt som skjer, så vi som leverandør må følge med. Vi ser hva Amazon og Zalando gjør, og prøver til en viss grad å tilegne oss samme kompetanse.

INSPIRERT: Roy-André Tollefsen har kontor på Forus i Stavanger. Derfra kan han se til Sandnes stadion der Ingebrigtsen-familien har lagt ned utallige treningstimer. Tollefsen er fan av Gjert Ingebrigtsen. Foto: Foto: Erlend Kjernli

Konkurransen fra Amazon

Finn Shopping er bygget opp fra scratch av Trollweb. Serveren ligger på Forus. «Lokale skyer», som Tollefsen pleier å si. Komplett er en tett samarbeidspartner. Elkjøp har en tredje markedsplass som etablerer seg. De posisjonerer seg for det som kommer i fremtiden. Det som heter Amazon og Alibaba.

– Det blir som et tankskip som kommer inn i en småbåthavn. Mange norske nettbutikker har ikke mye å stille opp med. Om tre til fem år vil vi se et solid taktskifte. Våre kunder kommer til å flytte produktene sine ut på de større plattformene, litt som da kjøpesentrene kom til Norge på 60- og 70-tallet.

– Hva betyr det for Trollweb?

– Selskapet må gjøre det beste ut av det. Allerede nå har vi kunder som har det fint på vår plattform, og som også selger på Amazon med stor suksess. Vi må jobbe sammen med Amazon i stedet for å bli erstattet. Vi har også noen tilleggstjenester vi kan utvikle videre, sier Tollefsen.

– Si nei til alt sammen

Han leser Donald og ser opp til Onkel Skrue. Han svir tevann og misliker folk i dress. Det er ofte lyveklær. Et plagg selgere tar på seg når de skal snakke om et overvurdert produkt. Da søsteren skulle starte eget firma søkte hun råd hos gründer-broren, som hadde ett tydelig budskap: «Når firmaet er registrert i Brønnøysund kommer selgere til å ringe for å selge deg produkter du ikke trenger. Si nei til alt sammen. Alt».

I Trollweb har de aldri hatt en eneste selger. Selv ikke i dag med nærmere 80 ansatte. Kundene har kommet til dem.

– Det er vi stolte av, sier Tollefsen.

Der står han. Nerden. I et kontorlandskap på Forus kan han smile. Gutten som kan data har gjort suksess, og han vil gjøre det igjen.

– Et mål er helt klart å bli milliardær. Da kan jeg bygge og skape enda mer.


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også