Fjellsport-gründer Stian Larsen: – I Sandefjord er det mange gründere og gangstere

Utdanningen begrenser seg til førstegangstjeneste og svømmeknappen. Med den ballasten har Stian Moldvær Larsen vært med å løfte lille, ukjente Fjellsport til en omsetning på snart en halv milliard kroner.

TUNG START: Stian Moldvær Larsen hadde ingen utdannelse og startet i en ukjent bransje. Nå er det ikke mange som har over 20 års erfaring med netthandel. Foto: Hilde Oreld
Profil

SANDEFJORD

Stian Moldvær Larsen

Alder: 42 år.

Sivilstand: Gift med Tonje, døtre på 11 og 7 år.

Stilling: Kommersiell sjef for Fjellsport.no

Aktuell: Selskapet har doblet omsetningen siden Norge stengte 12. mars i år.

Bakgrunn: 20 år med netthandel hvor han har vært eier og ansatt om hverandre i blant annet Komplett Group, Supersport, Fjellsport og Lightup.no.

Stortingets talerstol blir din. Hvilken sak tar du opp?

Jeg stiller spørsmålstegn ved hvorfor norske politikere velger å subsidiere utenlandske selskaper som Amazon og Zalando med toll og ikke heller bruke pengene på å bygge opp verdens beste helsevesen.

Hva bør Norge bruke mindre penger på?

Utredninger, utredning av utredningen og utredning av utredning av utredningen.

Hva er din dårligste investering?

Åhh...det blir en tøff kamp der, men jeg har i hvert fall gjort noen dårlige investeringer på nettauksjoner etter noen glass vin på kveldstid.

Hvilken bok vil du lese om igjen?

«Brobyggerne» av Jan Guillou. Ikke fordi den var så bra, men jeg la den bort før jeg var ferdig med den, og tenker at tiden er inne for å plukke den opp igjen.

Hvor går drømmereisen?

Til Argentina. Men det blir jo ikke aktuelt nå, så da går drømmereisen til Lofoten med familien denne sommeren. Da skal vi bo litt på rorbuer og sove noen netter i telt. Det blir stas.

– Jeg var 19 år og måtte velge om jeg skulle reise til Oslo for å gå på skole, eller fortsette å jobbe i sjappa. Pappa var ikke spesielt glad for valget jeg tok, mimrer Stian Moldvær Larsen.

Sjappa han sikter til, var bitte liten og lå bortgjemt i kjelleren på en Kiwibutikk i Sandefjord. Dette var på 90-tallet og de solgte primært datautstyr og gamingutstyr til nerdene. Navnet på kjellerbutikken var Komplett. Og fordi butikken var så vanskelig å finne, skapte de nettbutikken med Eric Sandtrø i førersetet.

– Så gikk alt i et vanvittig tempo, Komplett ble børsnotert og jeg saumfarte Dagens Næringsliv og Finansavisen for å lære så mye som mulig. Jeg kunne jo ingenting om business.

Pappa var ikke spesielt glad for valget jeg tok

Larsen ble med på Komplettreisen og hadde ulike roller der, lengst som markedssjef, i tillegg til en eierandel. I 2005 sluttet han for å jobbe noen år som rådgiver for andre butikker som skulle på nett. Et par år senere gikk også Sandtrø ut av Komplett.

– Fire år senere snakket vi sammen igjen om å starte noe. Det er jo bare netthandel vi kan, så da var valget enkelt.

EN AV SUKSESSFAKTORENE: Alle som jobber på Fjellsport er friskuser som selv er høyt og lavt i naturen. Da kan de også gi gode råd på kundeservice, forteller Larsen. Foto: Hilde Oreld

I 2009 kjøpte duoen, samt et par andre tidligere ansatte i Komplett den lille, lokale sportsbutikken Fjellsport. I tillegg til den fysiske butikken, drev den tidligere eieren selv en liten nettbutikk i de samme lokalene.

– Da vi kjøpte Fjellsport, var omsetningen i butikk og på nett rundt åtte millioner kroner. Vi ville gjøre den om til en ren nettbutikk. Målgruppen var turglade folk som ikke skulle på ekstreme topp-turer, men kose seg i nærmiljøet med utstyr som telt, primus, sovepose og et liggeunderlag. Og dette har ikke endret seg nevneverdig. Den typiske Fjellsport-kunden er de som liker å være ute og som prioriterer å være ute.

Noen år senere kjøpte Fjellsport opp Supersport, som var en nisjebutikk rettet mot triathlon og løping. Nettbutikkene hadde lager på samme sted, felles kundeservice og mange av de samme merkene. Larsen var leder for Supersport som fusjonerte med Fjellsport i fjor.

– Det er helt ekstremt

I fjor falt inntektene i norsk sportsbransje med nesten én milliard kroner. Gresvig, som eide G-Sport og Intersport, begjærte selskapet konkurs. XXL har fått juling både på børsen og i årsregnskapet. Og i årets første kvartal var omsetningen 12 prosent lavere enn samme kvartal året før. Aldri tidligere har nedgangen i ett kvartal vært så høy.

Fjellsport har gått motsatt vei. Hvis omsetningen var en kompasspil, ville den pekt rett mot nordøst de siste årene. I fjor endte omsetningen på drøye 400 millioner kroner med et driftsresultat på i overkant av 6 millioner kroner. Danske Egmont har gått inn på eiersiden, og Sandtrø og Larsen, samt et par andre fra Komplett-tiden sitter på en liten aksjepost hver.

– Vi har vokst fordi flere vil handle på nett, vi har et ekstremt bredt utvalg av produkter, alle som jobber her er friskuser som er mye ute, slik at de på kundeservice kan gi gode råd, og leveringstidene er kjappe, oppsummerer Larsen.

ELLEVILT: Omsetningen har mer enn doblet seg etter utbruddet av corona, og salget av hengekøyer har mer enn ti-doblet seg. Foto: Hilde Oreld

Og nærmest umiddelbart etter at Norge stengte, var Erna Solberg raskt på pletten med å understreke at det er lov til å gå tur, og at det faktisk anbefales å være ute i fysisk aktivitet. Og Ola Nordmann responderte umiddelbart. Gå-gruppene skravler med smittevernsavstand på hvert gatehjørne, joggebølgen er vokst til en tsunami, vi ser snart ikke skogen for bare hengekøyer, private hager er blitt teltplasser og sovepose er snart like vanlig som dyne og pute.

Da vi startet Fjellsport, hadde vi fire varemerker og gjorde innkjøp av disse sammen med dopapir og lunsj

– Det er helt ekstremt! Siden midten av mars har vi mer enn ti-doblet salget av hengekøyer. Vi er utsolgt for mye utstyr til hjemmetrening og totalt har vi mer enn doblet omsetningen. Det går mye i enkelt turutstyr som soveposer, telt, liggeunderlag, spikkekniver og primuser. Vi har fått mange nye kunder, og nå har det virkelig eskalert. De ser at det funker å handle på nett.

Kun det beste er godt nok

Vi er i verdenstoppen i friluftsliv, og ingen bruker mer penger på utstyr til friluftsliv enn nordmenn per capita. Dyre, tekniske jakker som er beregnet for å bestige de høyeste toppene i alpene har aldri vært utenfor Ring 1 i Oslo. Der befolkningen i andre land pynter seg med moteriktige frakker og kåper, tar nordmenn på seg en skalljakke.

– Nordmenn vil ha det dyreste. Vi hadde en kunde som ville kjøpe en sovepose til 13.000 kroner. På kundeservice ble han anbefalt at den som kostet 4.000 var bedre for hans bruk, men likevel kjøpte han den dyreste. Han har brukt den én gang. Og det finnes mange slike historier.

Mange gründere og gangstere i Sandefjord

Det kan virke som om Sandefjord er landets hovedstad når vi snakker om netthandel. Vi spør Larsen om hvorfor det er blitt slik:

– I Sandefjord er det mange gründere og gangstere. Og noen er jo begge deler, sier han og ler hjertelig.

Det er helt ekstremt! Siden midten av mars har vi mer enn ti-doblet salget av hengekøyer

– Da vi startet, var VG på nett. De hadde ett budskap: kjøp papiravisen i dag. Vi var tidlig ute i Sandefjord med Komplett og Santech på 90-tallet. Det skapte et miljø og et spin off-miljø. Dessuten er sandefjordinger stort sett hjemmekjære. Vi vil bo her og jobbe her. I tillegg er logistikken enkel fordi vi ligger rett ved E18 og Torp flyplass. Det har gjort oss til en ekte netthandelsby.

Fortsatt skisalg

Vi vandrer rundt på lageret på Fokserød i Sandefjord. Utenfor er det hektisk byggeaktivitet. Fjellsport skal få nye, større kontorer inntil det eksisterende lageret. De midlertidige lokalene til hovedkontoret skulle de ha i tre måneder. Nå har de vært der i tre år, men håpet er å flytte inn i splitter nytt i løpet av sommeren. Men på lageret minner ikke alt om sommer. En kunde har akkurat bestilt nye ski, og en lagerarbeider plukker frem riktig par som skal sendes nordover.

Stian Moldvær Larsen i Fjellsport Han er kommersiell leder og en av medgründerne Foto: Hilde Oreld

– Vinteren er ikke over for alle, sier Larsen og drømmer seg bort til sin favorittsyssel om sommeren:

– Jeg elsker å være på vannet.

På sandefjordsk betyr det å være ute med båten.

Larsen er gift med Tonje som er overlege på Sykehuset i Vestfold. Sammen har de to døtre på 7 og 11 år. Denne sommeren skal de trekke nordover.

– Vi skal på vår drømmeferie i Norge. Turen går til Lofoten hvor vi skal bo litt i telt og noen netter på rorbu. Jeg har vært i Svolvær én gang, men ellers er dette upløyd mark.

Det var også relativt upløyd mark da Komplett i sin tid fikk et robotstyrt lager. Nå er det automatiserte lager- og plukkesystemet AutoStore blitt langt mer vanlig.

– Her går det 35.000 kasser rundt og plukker varer nesten døgnet rundt. Det jobbes skift fra grytidlig om morgenen til midnatt, sier han i det Lasse Kjus suser forbi, etterfulgt av Birgit Skarstein, Roald Amundsen og Randi Skaug. Alle vognene er oppkalt etter norske eventyrere.

– Vi har hatt mange artige dåpsseremonier her.

NYTT HOVEDKONTOR SNART FERDIG: Fjellsport samlokaliserer lager og hovedkontor på Fokserød i Sandefjord. Larsen ser frem til å flytte noen hundre meter. Foto: Hilde Oreld

Og det finnes nesten ikke den varen Skarstein, Kjus og de andre ikke plukker med seg i løpet av en lang dagsmarsj. På lageret finnes blant annet utstyr til klatring, løping, sykling, å sove ute, yoga, fiske, toppturer, triathlon og en aktiv livsstil. Og varemerkene er kjente navn som Norrøna, Fjällräven, Patagonia og Alfa.

– Da vi startet Fjellsport, hadde vi fire varemerker og gjorde innkjøp av disse sammen med dopapir og lunsj, mimrer Larsen.

Med den farten Fjellsport har nå, ligger de an til å runde en halv milliard kroner i omsetning lenge før friluftsåret 2020 er omme.

sport
friluftsliv
norsk friluftsliv
Lørdag
Profil