+ mer
HAR SATT KLØFTA PÅ VERDENSKARTET: Dag-Adler Blakseth, konsernsjef i Element Logic. Foto: Hilde Oreld

– Vi skal ikke bygge opp noe som våre barn skal overta og våre barnebarn skal slå konkurs

Dag-Adler Blakseth bråvåknet fra pilotdrømmen. Nå kjører han pilot med en sorteringsarm og runder milliarden i omsetning.

KLØFTA

Dag-Adler Blakseth

Alder: 56 år.

Sivilstand: Gift, tre voksne barn.

Stilling: Konsernsjef Element Logic.

Aktuell: Netthandelen går varm. Da trenger aktørene nye eller større robotiserte lagerløsninger, og Element Logic har fått distribusjon i hele Europa på AutoStore og bikker milliardomsetning for første gang.

Bakgrunn: Forsvarets flyskole, grenader og 35 år i Arkiv & Lager, som nå heter Element Logic.

Stortingets talerstol blir din. Hva tar du opp?

Jeg vil bruke den unike sjansen til å takke norske politikere for å stå sammen om viktige saker. Dette er med på å opprettholde den velstanden og tryggheten vi har i Norge. Når vi ser hva som skjer i visse andre demokratier vi burde sett opp til, er det lettere å se hva norske politikere faktisk får til. Demokrati er ikke den letteste ledelsesmodellen i praksis.

Hva bør Norge bruke mindre penger på?

Folkeavstemninger om kommune- og fylkesgrenser. Også her bør folk flest sette sin lit til dem de har valgt inn på Stortinget.

Hva er din dårligste investering?

Jeg har aldri vært særlig aktiv på investeringsfronten, men det jeg husker best var en investering i Alvern-aksjer få uker før de gikk konkurs. Mistet vel litt troen på investering i enkeltaksjer etter det. Jeg investerer heller i selskaper der jeg kan ha en aktiv rolle.

Hvilken bok vil du lese om igjen?

Drømmer om å lese science fiction/fantasy av Bing & Bringsværd igjen som om det var første gang. Men tør ikke prøve, for jeg er ikke 12 år lenger.

Hvor går drømmereisen?

Sikkert et kjedelig svar for de som kjenner meg, men det blir nok tilbake til New Zealand for fjerde gang.

Industrihallene står tett. Stålbedrifter og selskaper som lever av dekk og felg ligger side om side. Flytoget dundrer forbi det grå bygget med de store, røde industriportene i tilnærmet maksfart. Med bilen tar det et kvarter fra Element Logics industribygg på Kløfta til landets hovedflyplass. Og i enkelte miljøer er Kløfta på verdenskartet:

– Her holder vi til, et sted de færreste har hørt om. Likevel er vi kjent i store deler av verden, sier Dag-Adler Blakseth.

Eventyret startet med Saab Draken

Allerede som syvåring hadde unge Blakseth staket ut kursen. Han skulle bli flyger. Han ville fly en Saab Draken og snu over innsjøen Øyeren.

– Da var jo valget videre enkelt. Det ble fysikk, matematikk og engelsk, for det var det Luftforsvarets flygeskole ville ha.

Han hadde ikke mer enn kommet ut av russedressen før han søkte og kom gjennom nåløyet. I september 1983 sto Blakseth klar på Værnes, og rekruttskolen gikk bra. Der handlet det mye om disiplin, gode holdninger og å luke ut dem som ikke hadde noen fremtid på vingene.

– Så kom vi til flyperioden. Da dalte min trivsel. Vi hadde hjulpet hverandre og støttet hverandre gjennom hele rekruttskolen, og så kom plutselig albuene frem. Jeg besto ikke solosjekken. Det var litt rart, for jeg var 20 år og hadde hatt den samme drømmen i 13 av dem.

Men han forsvant ikke helt ut av gamet. Han fikk jobb i et operasjonsrom på den militære flyplassen på Gardermoen og tegnet en treårskontrakt som grenader.

– Da var karriereveien videre enkel: rett inn på flygelederskolen.

Men Blakseths ni år eldre storebror Kjell ville det annerledes.

Startet opp Arkiv & Lager

Kjell jobbet i et bitte lite firma som leverte utstyr til lager, og Dag-Adler ble hentet inn for å jobbe sammen med broren.

– Det tok ikke lang tid før vi tenkte at dersom de kunne tjene penger med den ledelsesfilosofien og rutinene de hadde, kunne ikke vi gjøre det dårligere på egenhånd.

For 35 år siden startet brødrene derfor opp Arkiv & Lager.

FRA KONTROLLTÅRN TIL LAGER: Dag-Adler Blakseth skulle bli pilot, så flygeleder, men endte opp med å starte Arkiv & Lager med sin ni år eldre bror. Foto: Hilde Oreld

– Da handlet det om å være synlig i telefonkatalogen og i messekataloger, så derfor valgte vi ikke Lager & Arkiv, humrer Blakseth.

Fra dag én gikk produktkatalogen ut med C-post for å informere om selskapets eksistens. I en periode vurderte brødrene også å bli et postordreselskap, men nykommerne ville heller tilby kompetanse i tillegg til produktene for å skille seg ut blant de etablerte konkurrentene.

– På den tiden var lagre i stor grad tradisjonelle. Varene lå der de lå fordi de ble lagt der fra dag én. Vi ville gjerne hjelpe dem å bli mer effektive, så vi observerte hvordan de brukte tiden. Vi brukte stoppeklokke og talte skritt. I løpet av én time på lager, gikk de 70 prosent av tiden. Her var det med andre ord et kjempepotensial for både å tenke nytt og automatisere deler av prosessene.

Da handlet det om å være synlig i telefonkatalogen og i messekataloger, så derfor valgte vi ikke Lager & Arkiv

Brødrene Blakseth knyttet til seg den tyske aktøren Paternoster som hadde en slags automatisert lagerautomat, som i praksis var en type heis som gikk opp og ned. Operatørene fikk varene i riktig høyde og det var plassbesparende, men ikke veldig mye mer effektivt, for operatørene måtte vente på heisen og ikke omvendt.

PLUKKER OG SORTERER: Denne robotarmen skal plukke riktige varer og sørge for at de kommer uskadet hjem i din postkasse. Foto: Hilde Oreld

– På slutten av 90-tallet utviklet vi derfor vår egen software, som resulterte i en helt annen effektivitet enn hos konkurrentene. I løpet av noen få år var vi markedsledende i Norge på disse maskinene, og vi bestemte oss for å selge dette i hele Skandinavia.

På det tidspunktet hadde Blakseth jobbet med storebror i 17 år og ville gjøre noe annet.

– Jeg ville ha inn en ekstern daglig leder som var bedre til å selge enn meg, men det synes Kjell var skummelt, så han tok rollen selv. Selv hadde jeg bestilt flybilletter til New Zealand, sier Blakseth.

Det var det jeg sa!

Etter halvannet år ved roret, kom Kjell til lillebror og sa: Som vanlig har du rett. Vi må ha inn noen andre. De hentet inn Ole Sverre Spigseth som daglig leder og Dag-Adler gikk inn som styreleder. Da ble det sus i serken. De kjøpte et svensk selskap, rekrutterte folk i Danmark og Finland. De fikk en distribusjonsavtale med AutoStore, og i løpet av 2006 var de ledende i Norden. To år etter hadde omsetningen økt fra 50 til 200 millioner kroner. Så kom finanskrisen og ordreinngangen falt som en sten. I stedet for den planlagte veksten, forsvant 80 prosent av inntektsgrunnlaget.

– Det hadde vi ikke økonomisk ryggrad til, og vi prøvde å selge selskapet til Kardex. De takket ja, men det ble tøffe tider for dem også. De ville ikke kjøpe AutoStore og vår software, for de mente det ville bety trøbbel og høye kostnader, så de kjøpte resten av vår virksomhet.

AUTOSTORE: 90 prosent av inntektene til Element Logic kommer fra distribusjon av Autostore. Foto: Hilde Oreld

Selskapet ble reddet fra konkurs og Dag-Adler overtok igjen som daglig leder, etter at begge brødrene hadde stilt sine private eiendommer som sikkerhet. Det var litt tilbake til start. De nesten 70 ansatte var redusert til 20, og det eneste aktiva selskapet hadde, var strengt tatt fem års erfaring med Autostore.

– Men vi hadde ikke tjent så mye penger, for produktet var ikke modent. Vi bygget oss sakte opp igjen, men i 2014 var det akkurat som om noen trakk ut proppen.

Komplett kaos

Netthandelsgiganten Komplett var selskapets desidert viktigste kunde fra de kjøpte sitt første Autostore-lager i 2007. Brødrene Blakseth var alene på markedet som distributører, men hadde ikke monopol. I prinsippet kunne hvem som helst konkurrere med dem, hvilket ikke skjedde.

– I 2014 bestilte Komplett en stor utvidelse av sitt lager, og i de årene som fulgte, rant det inn med ordre fra alle kanter.

Autostore bringer kassene frem til operatøren, og nå vil vi bytte operatøren med en robotarm

Da Autostore-grunnleggeren Jacob Hognaland skulle selge Autostore i 2017, vurderte Blakseth å kjøpe det.

– Men når vi så at de innledende budrundene begynte på to milliarder kroner og oppover, skjønte vi at vi ikke var helt der. Vi startet opp med ideer og pågangsmot, men ikke penger.

(Autostore ble solgt på nytt i fjor, og kjøperen var det amerikanske fondet THL Partners, som betalte 16 milliarder kroner til det svenske PE-selskapet EQT.)

Element Logics neste mål var å omsette for 800 millioner kroner.

– For å få til det, måtte vi litt mer enn å lykkes i Lappland, sier Blakseth lakonisk.

Legger Europa for sine føtter

Strategien til Element Logic er å levere i alle EU-land. I år har de fått distribusjonsrettigheter til hele Europa, og målet om 800 millioner kroner i omsetning nådde de i fjor.

Nå er de etablert i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannia, Nederland, Polen og Frankrike, og de har også kunder i andre land. Italia, Spania og Tsjekkia er i gang.

AMBISJONENE ER PÅ PLASS: Målet er en omsetning på 2 milliarder kroner i 2022. Foto: Hilde Oreld

– Blir dere rammet av corona?

– Det er en risiko for at vi får mindre å gjøre, men etterspørselen fra e-handelsbedrifter fortsetter å øke, og dem er det mange av. Når vi ser tilbake på denne tiden om tre år, tror jeg vi har tjent på grunn av veksten i netthandel. Når du først har endret handlemønster ved å velge nett i stedet for butikk og ser at det fungerer, hvorfor skal du gå tilbake til butikk da?

Vi hadde hjulpet hverandre og støttet hverandre gjennom hele rekruttskolen, og så kom plutselig albuene frem

Element Logic ligger godt i rute til å passere milliarden i omsetning i år. Målet er en omsetning på to milliarder kroner om to år.

Brødrene Blakseth eier 75 prosent av selskapet, resten av aksjene er fordelt på de ansatte.

Ser på fremtiden med nye øyne

– Bli med i etasjen under, jeg skal vise deg noe, sier Blakseth og smiler gutteaktig.

Han innrømmer at de har hatt så mye å gjøre med veksten at videre produktutvikling har vært et forsømt område.

– Men nå ser vi på fremtiden med nye øyne. Ikke bare de små forbedringene, men å bringe noe helt nytt til torgs. Utviklingen går lynraskt, og vi kan ikke stivne, sier han og viser oss en robotarm som de stadig prøvekjører.

– Autostore bringer kassene frem til operatøren, og nå vil vi bytte operatøren med en robotarm. Uten å ødelegge noe, skal den identifisere varer, plukke dem opp og legge den i esker som skal til postkassen din.

RightHand Robotics, med røtter i forskningsmiljøet ved Harvard, har utviklet selve robotarmen og programvaren.

– Det er en selvlærende programvare og armen plukker og sorterer gjenstander. Selv om kostnadene ved et gjennomsnittlig anlegg øker med 30 prosent ved robotplukking, vil du få en robot som alltid er på jobb, aldri trenger pauser og som kan kjøres døgnet rundt.

– Men har du noen i neste generasjon som kan plukke opp hansken når du kaster den?

Blakseth rister forsiktig på hodet. Han har tre voksne barn, og også deres søskenbarn har vært innom Element Logic for å jobbe i kortere perioder, men det får holde.

– Vi skal ikke bygge opp noe som våre barn skal overta og våre barnebarn skal slå konkurs, sier Dag-Adler Blakseth med faderlig kjærlighet i stemmen.

Lørdag
Profil