+ mer
INNBRINGENDE ÅR: Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted, forteller om svært gode resultater for selskapet i år. Foto: NTB Scanpix

Kristin Skogen Lund om eBay-dealen: – Vi arbeidet døgnet rundt

Kristin Skogen Lunds sommercocktail: Endeløse fjellturer, knallharde milliardforhandlinger og kursfest i Schibsted.

I juli viste norsk næringsliv muskler utenfor landets grenser. Schibsteds datterselskap, Adevinta, kjøpte opp eBays rubrikkvirksomhet i en avtale verdsatt til 84,7 milliarder kroner. Med dette ble Adevinta verdens største rubrikkselskap på nett.

– Sommeren har bestått av masse due diligence arbeid som både Schibsted og Adevinta har måtte gjøre. Selv har jeg vært veldig involvert i prosessen og vi arbeidet døgnet rundt den siste tiden.

Schibsteds eierskap i Adevinta har i løpet av sommeren også blitt redusert fra 59 til 33 prosent. Lund avkrefter at det har vært en dyr sommer for selskapet:

– Tvert imot, det har vært en meget innbringende sommer. Avtalen var verdiskapende og et resultat av en strategi vi har jobbet lenge med. Adevinta er et verdensledende rubrikkselskap som vi har høye ambisjoner for videre. Eierandelen vår er også mye mer verdt nå enn da vi gikk inn i prosessen.

Man kan vel si det sånn at jeg hadde veldig flink pike-syndrom, men Coca-Cola sendte meg på et selvutviklingskurs i Atlanta som endret meg totalt som leder.
Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted

– Schibsted har gått til himmels på børs, er det takket være deg?

– Sånt skjer aldri på grunn av en enkeltperson, men det er aldri bare flaks heller. Det er et resultat av en klok og langsiktig strategi som Schibsted har stått fast ved i 20 år, og som det ligger et enormt lagarbeid bak.

KRISTIN SKOGEN LUND

  • Alder: 53
  • Sivilstand: Gift med Christian, fire barn
  • Stilling: Konsernsjef i Schibsted.
  • Aktuell: Hadde en hektisk oppkjøpssommer hvor Schibsted fløy rett til værs på Oslo Børs.
  • Bakgrunn: Bachelor i internasjonale studier fra University of Oregon, MBA fra INSEAD. Begynte i Unilever, ble så direktør i Coca-Cola, deretter administrerende direktør i Scanpix, Aftenposten og konserndirektør i Telenor. I 2018 gikk hun fra stillingen som administrerende direktør i NHO til å bli konsernsjef i Schibsted. 
  • Stortingets talerstol blir din. Hvilken sak tar du opp? Jeg ville snakket om de enorme verdiene som ligger i data og at vi som samfunn må sørge for at data som genereres i Norge også skaper verdier og arbeidsplasser i Norge – og ikke kun gir gevinst for globale plattformselskaper.
  • Hva bør Norge bruke mindre penger på? Omkamper. Jeg har tro på de varige kompromissene, der motparter setter seg ned og sammen finner løsninger som står seg over tid. Da ville vi også brukt mye mindre penger på reformer, tiltak og programmer som bare reverseres ved neste valg – og dette gjelder alle politiske fløyer og partier.
  • Hvilken bok vil du lese om igjen? “Det angår også deg” av Herman Sachnowitz. Den gjorde et uutslettelig inntrykk på meg da jeg leste den som barn.
  • Hva er ditt drømmereisemål? Alaska.

Klinte til

Den gode sommeren var ifølge Lund en fullbyrdelse av en strategi som Schibsted begynte med på 90-tallet.

– Selskapet var fremoverskuende da internettet kom, og forsto at dette kom til å revolusjonere verden og at rubrikkannonsene kom til å være bedre egnet på nett enn på papir.

I år 2000 etablerte Schibsted FINN.no. Kritikerne klødde seg i hodet og lurte på hvorfor i alle dager selskapet skulle satse på annonser på internett. Det ble av mange ansett som ulogisk, og i begynnelsen tapte FINN.no mye penger.

– I år 2000 sprakk også dotcom-boblen, noe som gjorde at mange trakk seg unna digitale satsinger. På denne tiden klinte vi til med FINN og VG.no, som i dag er to prakteksemplar på at vi turte å fundamentalt utfordre datidens tankegang.

FINN har i dag blitt en verdifull cash cow for Schibsted.

– Norden var tidlig ute med digitalisering og vi satset skikkelig på å globalisere rubrikkannonsevirksomheten. Vi var raskt ute i blant annet Sverige, Brasil, Frankrike og Spania. Satsningene utenfor Norden ble i fjor skilt ut i selskapet Adevinta nettopp med tanke på å kunne gjøre et strukturelt grep som det vi nå har gjort med eBay. Dette er et skoleeksempel på at man kan få til store ting hvis man tør å gå motstrøms og tenker langsiktig.

Jeg er veldig tydelig overfor de ansatte om at det i kriser alltid åpner seg muligheter. Kunsten er å håndtere krisen, men ikke miste synet av den langsiktige strategien.
Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted

Stiftelsen Tinius har gjennom selskapet Blommenholm Industrier den største eierposten og negativ kontroll i Schibsted. For at Adevinta skulle kunne inngå slike avtaler som den med eBay, måtte selskapet fristilles.

– Grunnen til at vi nå har splittet Schibsted og Adevinta, er nettopp for å gi Adevinta mulighet til å være en rendyrket og fristilt rubrikkannonsevirksomhet. Dette har igjen gjort at de har stått fritt til å inngå avtalen som de gjorde. Dette er et resultat av en strategisk rød tråd som vi har fulgt i mange år, og det er veldig fascinerende å se at Schibsted lyktes å fullføre dette, forteller Kristin engasjert.

Du blir de du omgås

Mange virksomheter har bremset prosjekter og satsinger i coronapandemien. Schibsted har ifølge Lund gjort det motsatte.

– Vi har vært veldig offensive under coronapandemien og fått gjennom den gigantiske dealen mellom Adevinta og eBay. Vi har også kjøpt et ledende finsk rubrikkselskap. Jeg synes det viser at Schibsted tør å gå motstrøms i kriseperioder.

Selv er hun opptatt av at at det kan komme mye positivt ut av kriser.

Å komme tilbake til Schibsted var litt som å møte en barndomsvenninne igjen. Det var som å komme hjem igjen.
Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted

– Jeg er veldig tydelig overfor de ansatte om at det i kriser alltid åpner seg muligheter. Kunsten er å håndtere krisen, men ikke miste synet av den langsiktige strategien. Det er viktig å holde begge tanker i hodet samtidig.

Hun utpeker de rundt seg som en av hovedgrunnene til at hun har kommet dit hun har.

– Jeg er heldig som har folk rundt meg som bestandig heier på meg og som tror på at jeg vil få til det jeg ønsker. Man kommer ikke langt hvis de rundt tviler på deg og oppfordrer deg til å være mer forsiktig og realistisk. Det er viktig å omgi seg med folk som pusher deg til å tørre mer. I Schibsted har jeg både gode medarbeidere og et klokt styre.

ENDELIG HJEMME: Etter ni år er hun endelig tilbake i Schibsted. Foto: Vidar Ruud

Endelig hjemme igjen

Lund var administrerende direktør i Aftenposten fra 2007 til 2010, og var deretter sjef i Telenor og NHO. I dag er hun tilbake i Schibsted, som eier Aftenposten.

– Jeg har vært borte i ni år, og det har skjedd mye på de årene. Å komme tilbake til Schibsted var litt som å møte en barndomsvenninne igjen. Til tross for at mye har skjedd, så er det akkurat som før. Det var en veldig fin opplevelse fordi det var som å komme hjem igjen, i tillegg til at jeg ble tatt veldig godt imot, forteller hun varmt.

Som leder beskriver hun seg som åpen og ydmyk.

– Jeg er grunnleggende nysgjerrig og vet at det alltid er noen som kan mer enn meg. Det er viktig å være ærlig, slik at folk blir trygg på meg. Jeg synes det er utrolig gøy å jobbe sammen med folk mot et felles mål, og det beste er når man ser at en kollega får til noe de selv ikke hadde helt troen på.

Vi har rett og slett veldig kompetente myndigheter i Norge som vil samarbeide med selskapene istedenfor å stikke kjepper i hjulene våre.
Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted

Lederrollen er derimot ikke noe hun alltid drømte om.

– Da jeg var yngre var jeg helt sikker på at jeg skulle bli professor. Jeg var vel litt nerdete av meg og var elevrådsformann og holdt “skole” for barna i gata. Interessen for å formidle og undervise har alltid vært der, men jeg skjønte ikke at man måtte forske for å være en professor. Jeg har nok alltid hatt en liten leder i meg, men det er tilfeldig at jeg fikk muligheten til å utvikle den delen av meg, noe som gjorde at jeg tilslutt endte i denne rollen.

Flink pike-syndrom

Lund beskriver tiden i Coca-Cola som et avgjørende punkt i utviklingen hennes.

– Jeg var rundt 30 år og var administrerende direktør i Coca-Cola i Sverige. På denne tiden brukte jeg mye energi på komplekser og usikkerheter. Man kan vel si det sånn at jeg hadde veldig flink pike-syndrom. Coca-Cola sendte meg på et selvutviklingskurs i Atlanta som endret meg totalt som leder. Jeg ble for første gang komfortabel med å være leder og fikk mer troen på meg selv, sier hun.

I 2011 og 2012 ble hun kåret til Norges mektigste kvinne, selv savner hun ikke denne tiden.

– Det høres kanskje rart ut, men jeg savner ikke den tiden da jeg ofte var i medienes søkelys. Jeg er fornøyd med at jeg har en annen rolle nå, og trives med å være tilbake i forretningslivet.

Fjellgeit

Lund er ikke bare engasjert i næringslivet, det er ikke mangel på fjelltopper som familien har besteget.

– For meg er ferie å være aktiv. I går gikk vi tur i ti timer og det er den beste kvalitetstiden hvor de gode og dype samtalene utvikler seg underveis. Vi er noen fjellgeiter og har gått og gått hele ferien. Denne helgen skal jeg og mannen min sykle hele Rondane rundt. Vi er heldige som har fine steder i Norge å dra til. Tidligere i sommer var vi også en langhelg i Steigen i Nordland. Vi padlet kajakk, besteg Kråktinden og fikk oppleve den nydelige nordnorske sommeren.

TURGLAD: Kristin Skogen Lund på toppen av Storronden. Foto: Privat

Familiekonstellasjonen er ikke av de vanlige. Hun har nemlig født tvillinger, to ganger.

– De to yngste er 18 og skal nå fullføre siste året på videregående. De to eldste er 21 år og studerer i Amsterdam og Bergen. Barna har vært en viktig bidragsyter til å holde beina mine på jorda, og de er flinke til å komme med sin dose med berettiget kritikk, noe jeg er takknemlig for, forteller hun lattermildt.

– Stikker ikke kjepper i hjulene

Lund forteller at Schibsted er svært fornøyd med å ha hovedkontor i Norge.

– Schibsted er et norsk selskap, noe som er forankret i Tiniusstiftelsen og det er derfor naturlig at vi er notert på Oslo Børs. Siden vi er hovedaksjonær i Adevinta var det også naturlig å børsnotere det her. Det er i dag det fjerde største selskapet på Oslo Børs. Det er mye bra med å drive virksomheten fra Norge. De norske reglene er gode for å drive internasjonal business og vi har et er veldig godt samarbeid med Oslo Børs. Vi har rett og slett veldig kompetente myndigheter som vil samarbeide med selskapene istedenfor å stikke kjepper i hjulene våre.

Lørdag
Profil