+ mer
KOKER: Netthandelen har eksplodert. Ifølge Salesforce har den økt med 50 prosent de seneste månedene. Fredrik Tønnesen kan ikke oppgi eksakte tall, men i fra mars til mai økte salget med 40 prosent hos Elkjøp i Norge. Foto: Andreas Klemsdal

Fredrik Tønnesen er strekspilleren som skal hamle opp med Amazon på hjemmebane

I Norge vil Amazon møte en fryktet strekspiller fra Romerike, som valgte vaskemaskiner og mobiltelefoner fremfor eliteseriespill.

Elektronikk-kjeden er et lite stykke Norge.

Pulsklokker nok til hele Norway Cup. Lange åsrygger med støvsugere og kjøkkenmaskiner. Så lang kø i mobiltelefon-skranken at man kunne trodd det var gjenåpning av polet i Strømstad. Og innerst i lokalet selve OL-drømmen: En 75 tommers flatskjerm-TV til 75.000 kroner.

Elkjøp har vokst med Norge. Norge har vokst med Elkjøp.

Men nå kan eventyret være over, ifølge kritiske røster. For det kommer en kjempe fra utlandet, en kjempe som på noen få år har kapret halvparten av all netthandel i Tyskland.

Dersom denne giganten tramper over Norges grenser, vil den møte en annen kjempe: En fryktet strekspiller som ble hentet fra Fet til Drammens eliteserielag allerede da han var 16 år. En seig jævel som hater å tape. Vi møter ham idet han kommer inn døren til sitt eget kontor med én kaffekopp i hver hånd. Han er to meter høy. Minst. Eller kanskje nærmere tre?

Som om ikke den fysiske tilstedeværelsen er nok, så er han også utrustet med et snakketøy som kan overdøve en russisk landslagstrener.

Bare å putte på en femmer, som mange har sagt om sværingen fra Rælingen.

– Det er vel bare å sende en stor takk til foreldrene mine. At de holdt ut. Det er et mysterium, sier adm. direktør i Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen.

For hjemme på Lørenskog, og senere Rælingen, var det ikke bare én kjempe med balltalent. Det var tre. Og mye av treningsgrunnlaget ble lagt i stuen.

– Med tanke på at vi spilte både håndball og fotball inne, kan det ikke ha vært så morsomt å være mor og far. Og vi må jo ha spilt ganske mye, for alle tre endte opp med å spille i Eliteserien, ler Tønnesen.

Broren Kent Robin Tønnesen er blitt utenlandsproff og spiller i dag for ungarske Telekom Veszprém.

– Han var yngst. Og da måtte han selvsagt stå i mål. Og vi holdt ikke igjen for å si det sånn, vi skjøt alt vi kunne. Kanskje det er derfor han er blitt så god?

Noen tradisjoner er til for å holde på. Tønnesen spiller i dag fotball i stuen med sønnen på syv år.

– Det er jo faktisk ikke sååå ofte at noe knuser. Men min kone er likevel ikke superglad over kampene som foregår innendørs.

Fredrik Tønnesen

Alder: 37 år.

Sivilstand: Gift, to barn.

Stilling: Adm. direktør Elkjøp Norge

Aktuell: Netthandelen til himmels under corona.

Bakgrunn: Håndballspiller på eliteserienivå. Hele karrieren i Elkjøp. Salgssjef for hvitevarer i Norge, salgsdirektør for hvitevarer i Elkjøp Nordic, kategoridirektør for kjøkken.

Stortingets talerstol blir din, hvilken sak tar du opp?

Jeg ville tatt opp digitalt utenforskap. Det er fryktelig mange som faller utenfor fordi de ikke greier å henge med i det teknologiske skiftet. Det er ikke bare bestemor, det er mange grupper. Ikke alle har mulighet til å kjøpe ny pc hvert tredje år.

Hva er din dårligste investering?

En skreddersydd frakk. Den ble dyr og fullstendig ubrukelig. Jeg brukte den aldri. Jeg skulle hørt på kona.

Hvilken bok vil du lese om igjen?

Jeg leser mye krim og ledelsesbøker. Men skulle jeg lest noe om igjen måtte det være noe jeg kunne lese sammen med sønnen min, som «Huckleberry Finn» av Mark Twain.

Hva er ditt drømmereisemål?

Vi har i mange år snakket om å ta den store familieferien til Australia. Men det krever tid, det er langt.

Forsvarslinjen

Det blir mer enn et knust vitrineskap dersom Amazon skulle finne på å komme til Norge til neste år.

– Men det er mye som er annerledes ved det norske markedet for forbrukerelektronikk. Prisene er allerede ganske lave. Det skal godt gjøres å presse prisene enda mer. Det andre er logistikken. Det er veldig annerledes å sikre hjemlevering til alle nordmenn enn til alle tyskere. I Norge har jeg dessuten tro på den fysiske butikken. Netthandelen har økt betydelig i det senest halvåret, men det betyr ikke at det er over og ut for den fysiske butikken.

Elkjøps hemmelige våpen er de 4.000 ansatte.

– Vi bruker 50 millioner kroner i året på å utdanne våre ansatte slik at de kan gi gode råd og veiledning til kundene. Du kan ikke erstatte våre selgere med en chatbot. Folk kommer til Elkjøp for å gjøre kloke og veloverveide kjøp. Feilkjøp er det dyreste som finnes.

UTE ETTER NAPP: Iherdig forsøker Tønnesen å få barna til å like fisketurene. Foto: Privat

– Men dine ansatte bidrar også til at kundene legger igjen mer penger i butikken. Hvor mye av bunnlinjen hos Elkjøp stammer for eksempel fra de dyre forsikringene?

– Tilleggstjenester er blitt en viktig del av totalresultatet, men det er fortsatt produktene vi tjener mest penger på. Vi selger forsikringer, finansieringsløsninger og pc-hjelp fordi det er et behov i markedet. Selv angrer jeg på at jeg ikke valgte forsikring på min datters iPhone 7. Den ser ut som om den har falt ned fra månen. Og mine foreldre har fått et enklere liv etter at de fikk en treårsavtale med pc-hjelp.

IDYLL: Hytta på Høgevarde er familiens fristed. Fredrik Tønnesen har en datter på 11 år og en sønn på 7 år. Foto: Privat

Rekruttlaget

Tønnesen vil mobilisere norske gründere. Frem til i dag har Elkjøp vært nærmest usynlig på startup-scenen. Det skal det bli en endring på nå.

– Elkjøp har ikke vært veldig interessert i oppstartsmiljøene i Norge?

– Her har det skjedd et stort skifte og noe jeg personlig er blitt mye mer bevisst på det siste året. Vi har allerede et god samarbeid med flere oppstartsbedrifter. Vi har tatt inn ballen Playfinity og har også gjort et samarbeid med Otovo. Og vi skal gjøre mye mer sammen med norske startups, lover Tønnesen.

Elkjøp må rydde i hyllene om de skal henge med på utviklingen.

– Det hadde vært spennende å treffe noen gode startups. Vi har distribusjonsnettverket og kan hjelpe norske gründere ut i markedet så lenge de passer inn i vår portefølje. Ja, dette er egentlig et lite frieri, blunker Tønnesen.

Eller en overlevelsesteknikk. Skal han holde forsvaret mot Amazon må han rydde i hyllene.

– I dag er vi markedsleder i Norge. Det betyr ikke at vi er markedsleder i Norge om fem år hvis vi står stille. Vi må fornye oss.

Jeg har kort lunte og ble ganske hissig da noen kom på banen og hevdet at det hele var et PR-stunt fra oss.

Å flytte hovedkontoret fra Lørenskog til Nydalen var et sjakktrekk, mener sjefen som styrer en total omsetning på rundt 13 milliarder kroner i Norge.

– Vi er nærmeste nabo til BI i Nydalen og vi merker at det er blitt lettere enn noen gang å rekruttere nye talenter.

Nye tanker kan føre til nye forretningsområder. Elkjøp er kanskje det selskapet i Norge som tar i mot mest avfall. Få er derfor bedre posisjonert til å sette fart på den mye omtalte sirkulærøkonomien. Tønnesen snakker også en om outletfunksjon, der mer av utstillings- og b-varer kan komme ut til kundene. Dessuten, stadig flere ønsker å leie, fremfor å eie, mener han.

– Blir det nok mot Amazons enorme utviklermaskineri?

– Mye av vår virksomhet styres allerede av programmer. Prisene våre settes av programmer som monitorerer konkurrentenes priser. Vi har ikke store team av IT-folk som kan for eksempel kunstig intelligens i Elkjøp Norge, men vi har et meget bra team hos Elkjøp Nordic.

HAR KAMP: Amazon kan være på vei til Norge. Fredrik Tønnesen hater å tape og går ikke for nederlagt denne gangen heller. Foto: Andreas Klemsdal

Den mørke fredagen

I dag har alle glemt Elkjøps grusomme Black Friday. Nettsiden var nede hele den viktige fredagen. Isolert skal en omsetning på 50 millioner kroner ha gått i vasken, men noe ble tatt igjen ved at kundene utsatte handelen til dagen etter.

– Jeg har aldri opplevd maken til medietrykk. Jeg tror vi telte 100 artikler i norske medier i løpet av en dag. Men jeg har også litt kort lunte og ble ganske hissig da noen kom på banen og hevdet at det hele var et PR-stunt fra oss. Det var flere, som i fullt alvor, hevdet det.

Det som ikke kom frem, er at Elkjøp gjør en gigantisk IT-omlegging.

– Den er ferdig neste år og har kostet millioner. Den vi kjører på nå er veldig gammel.

Da Covid-19 begynte å krype inn over landegrensene i mars satt Tønnesen på hytta. Men det var ikke den sedvanlige helgeturen der Tønnesen, til sin kones irritasjon, gjerne sovner i sofaen før klokken åtte på kvelden. Tønnesen hadde tatt med kolleger på ledersamling på sin private hytte på Høgevarde.

Gjennom den helgen begynte flere og flere å forstå at noe var på gang.

– Ledersamlingen ble omgjort til en krisestab. Vi forberedte stengning av hovedkontoret, mens vi ble værende på hytta for å forberede organisasjonen på alt som kunne komme.

Det ble lagt planer for en rekke mulige scenarier. Hva om kjeden måtte stenge alle butikkene?

– Det reiste selvsagt en rekke spørsmål. Hvordan skulle vi gjøre det? Ville vi overleve?

Elkjøp holdt åpent gjennom hele våren. Stort sett med nok antibac.

– Vi hadde én person som jobbet på heltid med å skaffe antibac. Det var ikke enkelt, vi brukte mange millioner kroner på dette.

Jeg blir en annen person i en konkurransesituasjon

Men det skulle vise seg at det er i krise at mirakler oppstår. Nordmenn som ikke fikk dra på hytta satt seg ned foran PC’en for å shoppe. Netthandelen har gått til himmels i år. I andre kvartal steg e-handelen med 54 prosent i Norden, sammenlignet med samme periode for ett år siden, ifølge tall fra programvareselskapet Salesforce.

På en vanlig dag selges det 100 til 200 PC-skjermer i hele Elkjøp. De første dagene av corona-nedstigningen ble det solgt 1.200 skjermer om dagen.

Ting rullet slik Tønnesen aldri hadde trodd. Fra mars og ut mai i år hadde Elkjøp en salgsvekst på 40 prosent, sammenlignet med samme periode året før.

FINNER RO: Ute i naturen finner Fredrik Tønnesen roen. Foto: Privat

Preget av konkurransen

Alt annet enn seier kommer med en vond bismak for Tønnesen.

– Jeg blir en annen person i en konkurransesituasjon. Jeg er en elendig taper. Asså, jeg kan ikke tape. Det er så ille at vi i min familie ikke spiller spill med barna. Det er helt uaktuelt å la dem vinne. Og tanken på at de skulle slå meg….

Konkurranseinstinktet preget ungdommen. Han debuterte i Eliteserien i 1999 og kom til Drammen håndballklubb bare 16 år gammel.

– Ute på banen gikk jeg inn i en boble.

En slåsskjempe?

– Det var ikke så mye slåssing. Men jeg er nok en fysisk spiller å møte. Da vi tapte kamper satt det utrolig lenge i. Det var vondt.

Han var tidlig bevisst på hvor god han kunne bli. Eliteserien, men var det mulig med noe mer?

– Hadde jeg det som skulle til for å nå et internasjonalt nivå?

Utfordringen for unge Tønnesen var at han hadde flere talenter. Han fikk tidlig en god jobb på kundesenteret hos Elkjøp. Etter noen år her fikk han tilbud om en lederjobb i en butikk i Sandvika. En fremtid i handel eller en fremtid i håndball? Etterhvert måtte han ta et valg.

Og han valgte vaskemaskinene. Han gikk veien videre som salgssjef for hvitevarer i Norge og senere i Elkjøp Nordic. I 2017 fikk han tilbud om å bli adm. direktør i Elkjøp Norge.

– Jeg har vel en evne til å snakke med folk. Privat er jeg ikke sånn. Jeg oppsøker ikke de store selskapene, jeg setter mye større pris på å ha noen få, gode venner.

En venn det er vanskelig å kvitte seg med er Elkjøp. Har du først googlet etter et godt tilbud på en robotstøvsuger, en liten drone eller en nesehårsfjerner, så forfølger de deg på nettsider resten av dagen - en til tider pinlig affære for alle som sitter i åpent landskap.

Og det blir ikke bedre. Elkjøp har lagt ned reklameavisen som tidligere ble delt ut i posten.

Tønnesen har ikke sluttet med papir. På kontoret står en ledelsesbok. I en tid der mange mener ledelsesbøker er uten virkning, sluker han noen av disse.

– Jeg leser endel av dem. Om det har noen effekt vet jeg ikke. Men jeg kjenner et ansvar for å få med meg litt av nyere forskning innen ledelse og business.

Lørdag
Profil