+ mer
FØRSTE GANG HOS BLOMQVIST: Før familien til Elisabeth Vik Forsberg tok over Blomqvist ble dette verket av Thomas Fearnley solgt for første gang av auksjonshuset i 1926.  Foto: Eivind Yggeseth

Blomqvist-sjef Vik Forsberg: – Auksjonsformen tror jeg vil leve evig

Norges største auksjonshus fyller 150 år. I førersetet sitter Elisabeth Vik Forsberg, tredjegenerasjons eier av Blomqvist, og selger 20.000 objekter i året for 180 millioner.

På Fornebu, rett utenfor Oslo, er over 2.000 kvadratmeter fylt opp av auksjonshuset Blomqvist. I Rolfsbuktveien utenfor er det stille onsdag morgen, bortsett fra en og annen bil som passerer fasaden. Innenfor de store glassvinduene som preger det relativt nye bygget kan man skimte alt fra bondeantikviteter og eldre kunstverk til smykker og designervesker, som befinner seg innover i lokalet. Kunstekspertene florerer i de store lokalene, og et par minutter før åpningstid står det kunder og venter utenfor.

– Vi vet aldri hva som kommer inn av døren, og det er en veldig spenning i nettopp det, sier Elisabeth Vik Forsberg, tredjegenerasjons eier av Norges største auksjonshus.

Elisabeth Vik Forsberg

  • Alder: 64.
  • Sivilstand: Gift, og har tre barn.
  • Aktuell: Auksjonshuset Blomqvist fyller 150 år.
  • Stilling: Eier og driver Blomqvist Kunsthandel og Blomqvist Nettauksjon.
  • Bakgrunn: Har studert kunsthistorie i Oslo og Sveits, og har hatt hele karrieren i Blomqvist.

Stortingets talerstol blir din. Hva tar du opp? Mer kunst og kultur inn i skolen og hverdagen. Vi har et departement som både har kunst og idrett, og idretten får mye plass i forhold til kunst og kultur som er så viktig. Det er kulturskatter vi snakker om, og det må vi ha kunnskap om for å kunne ta vare på det.

Hva bør Norge bruke mindre penger på? Det må bli fotball og idrett. Jeg ser at det tar mye plass og penger, selvfølgelig til glede for nasjonen og hos alle, men jeg må slå et slag for kunst og kultur.

Hva er din dårligste investering? Jeg kan ikke fremheve noe konkret, men det slo meg at barna er dyre i drift, men høyt elskede og med stor glede selvfølgelig.

Hvilken bok vil du lese om igjen? The Improbability of Love av Hannah Rothschild, som handler om galskapen i kunstverden presentert på en meget humoristisk måte.

Hvor går drømmereisen? Den skulle gått til Japan, 3. april i år. Hele familien, så det er utsatt.

Smittsom kunstinteresse

Vik Forsberg sitter i et møterom. Hun har mørke, runde briller plassert stødig på nesen, og en perleøredobb plassert i hvert øre.

– Auksjon er jo en veldig gammeldags form for salg og kjøp.

FØLGER FAMILIENS FOTSPOR: Da Elisabeth Vik Forsberg gikk inn i familieselskapet hadde de to ansatte. I dag omsetter Blomqvists to selskaper for totalt 180 millioner kroner. Her avbildet foran to verk av Melgaard og Gude. Foto: Eivind Yggeseth

Langs den ene grå og nymalte veggen står det et maleri, klart til å bli hengt opp. Et portrett av Vik Forsbergs bestefar. Eiendomsmegleren fra Toten som kjøpte Blomqvist for nesten 100 år siden. Fra lerretet stirrer han ut i rommet med et alvorlig blikk. Det 64 år gamle barnebarnet ser stolt ut der hun ser på han.

– Både eiendomsmegling og kunstauksjoner har jo med megling og budgivning å gjøre. Jeg tror det var noe han var fascinert over.

Vik Forsberg vokste opp i en over gjennomsnittet kunstinteressert familie. Bestefaren tok seg av auksjonshuset, og bestemoren var kunstsamler. Kunsthandel har vært et tema så lenge hun kan huske, og mange av samtalene rundt middagsbordet dreide seg om kunst.

– Og det kom stadig nye auksjonskataloger inn i huset. Jeg husker at jeg var på auksjon på Blomqvist som ganske liten. Kunsten har på en måte alltid vært en del av hverdagen eller hjemmet, utdyper hun.

KUNSTHISTORIKER: Vik Forsberg studerte kunsthistorie i Oslo og Sveits før hun begynte å arbeide i familiebedriften Blomqvist. Foto: Privat

Hun mimrer tilbake til ungdomsårene. For selv om auksjoner og kunst var en stor del av livet hennes allerede som barn, var det først på gymnaset at Vik Forsberg for alvor bestemte seg for at også hun ville satse i samme bransje som både far og bestefar. Valget falt på studier i kunsthistorie, i både Oslo og Sveits, men studentlivet var til dels utfordrende når planen var å drive med kunsthandel.

– Det var på slutten av 70-tallet og ordet kommers var et fy-ord i kunstverdenen, blant kunsthistorikere og sånt. Men Blomqvist har alltid vært et kommersielt foretak, så jeg slet litt med det og miljøet på Blindern. Å være der i det miljøet og å være arvtager til Blomqvist, det var ikke så lett.

Unge Vik Forsberg var likevel fast bestemt på å følge i familiens fotspor.

– Jeg var omgitt av kunst og kunstinteresse hjemme, og det smittet. Interessen min var motivasjonen og drivkraften til å fortsette. Om folk lærer seg at et kunstverk har en verdi, da vil det også bli tatt vare på. Det må gå hånd i hånd. Hvis det ikke har noen verdi så blir det lett glemt, kastet eller ødelagt og ikke tatt vare på.

Det digitale skiftet

Familiebedriften Blomqvist er Norges lengstlevende auksjonshus for kunst, og nå er Vik Forsberg selv ansvarlig for salget av over 20.000 gjenstander i året.

– Jeg vet ikke hvor mange kunstverk jeg har sett opp igjennom, men det begynner å bli en del. Å møte nye kunstverk hver dag, det er jo det som er veldig morsomt.

VIL BEVARE KUNSTEN: Om ikke Vik Forsberg hadde drevet Blomqvist tror hun selv hun hadde vært malerikonservator. – Jeg er lidenskapelig opptatt av dette med å ta vare på og lære. Foto: Eivind Yggeseth

I dag består auksjonshuset av Blomqvist Kunsthandel og Blomqvist Nettauksjon. Vik Forsberg er adm. direktør i Blomqvist Kunsthandel, og ektemannen hennes, Knut Forsberg, er adm. direktør i Blomqvist Nettauksjon. Sammen selger de blant annet kunst, vin i samarbeid med Vinmonopolet og antikviteter året rundt, både fysisk og på nett.

Jeg slet litt med miljøet på Blindern. Å være der i det miljøet og å være arvtager til Blomqvist, det var ikke så lett.
Elisabeth Vik Forsberg

– Den største utfordringen i dag er å alltid være en aktuell markedsplass for salg og kjøp, og å alltid være på plass for kunder. Det er krevende. Vi må være et kjent sted folk faktisk går til og at folk oppsøker oss.

– Er det mest utfordrende å finne selgere eller å finne kjøpere?

– Det kan være like vanskelig begge deler, samtidig som det alltid er spennende.

Blomqvist startet med nettauksjoner i 2005, og det siste halvåret med en global pandemi har gjort det enda tydeligere for Vik Forsberg hvor viktig satsningen på nett er. Nå vil hun fokusere på det i enda større grad.

– Det er for oss, som hele verden, et digitalt skifte man bare må ta innover seg. Det er ikke til å komme fra. Det ble en stille måned i mars og over påske, men april, mai og juni ble rekordstore på våre nettauksjoner sammenliknet med alle tidligere år. Det er blitt slik at man ufrivillig eller frivillig må gå digitalt. Det gjelder forsåvidt alle områder, men det har slått sterkt inn i det vi holder på med.

STARTET TIDLIG: Kunstinteressen kom tidlig for Elisabeth Vik Forsberg, og hun var på Blomqvist fra hun var liten sammen med familien. Foto: Privat

Tredjegenerasjons kunsthandler

Blomqvist ble opprinnelig stiftet i 1870, og begynte som et lite rammemakeri og forgyllingsverksted i Øvre Slottsgate.

– Men det tok ikke lang tid før det ble en viktig kunsthandel. Da kunstnerne ikke kunne betale for rammene sine ble det naturlig at Blomqvist fikk lov å selge noen bilder for å dekke kostnadene. Kunsthandelen begynte veldig fort, forklarer Vik Forsberg.

Ni år etter oppstarten ble navnet endret til Blomqvist Kunsthandel & Forgylder-Etablissement. Dette gjenspeilet bedriftens nye holdning med tanke på videre drift, hvor salg av kunstverk skulle få enda mer oppmerksomhet.

– Da Blomqvist flyttet inn i Tordenskioldsgate i 1914 og fikk et eget nybygget hus med utrolig fine forhold for kunstutstillinger, da tok det virkelig av. Lokalet hadde plass til fem utstillinger samtidig og må ha vært oppsiktsvekkende stort.

Selskapet forble i den opprinnelige Blomqvist-familien i drøyt 60 år og to generasjoner, før bestefaren til Vik Forsberg kjøpte kunstinstitusjonen på 1930-tallet. På sikt tok sønnen hans over, og i 1985 overtok Elisabeth familieselskapet. På starten av 80-tallet var det kun to ansatte i firmaet, og i dag er de cirka 40. Med tiden har Blomqvist utviklet seg til å bli Norges største auksjonshus.

AUKSJONARIUS: Vik Forsberg begynte tidlig som auksjonarius etter at hun gikk inn i Blomqvist. Foto: Eivind Yggeseth

– For meg gikk det ganske suksessivt og jeg jobbet godt sammen med min far, men da jeg kom inn i bildet møtte vi en ny tid. Jeg tok den muligheten jeg fikk og utviklet selskapet. Da jeg overtok Blomqvist var det et ganske lite selskap, og så har jeg med stor arbeidsinnsats fått det opp til å bli et stort selskap.

Blomqvist har lenge vært i de samme lokalene i Tordenskioldsgate, men i 2017 begynte prosessen med å flytte Blomqvist Nettauksjon til Fornebu. Nå er det ingen igjen i de gamle lokalene i Oslo sentrum, som skal gjennom en stor oppgradering og renovering.

– Det er et gammelt hus, og noen ganger må man gjøre noen grep. Man kan utsette det, men det kommer til et punkt hvor det blir nødvendig. Nå er vi samlet under ett tak og det er veldig praktisk og hensiktsmessig.

– Da hele huset var tomt og jeg gikk en siste runde gjennom huset, så var det en veldig rar følelse. Det huset har aldri vært tomt for kunst, bortsett fra da Blomqvist flyttet inn i 1914. Det er underlig å tenke på.

Bringer arven videre

– Det er klart at som eneeier har man makten, enkelt sagt, sier Vik Forsberg om å drive et familieselskap.

Av Blomqvists 40 ansatte, er tre av de mest sentrale skikkelsene i samme familie. Elisabeth, Knut og et tilskudd fra den siste generasjonen. Datteren, Andrea Forsberg, har kommet på banen og arbeider som ekspertleder på huset.

– Det var et ønske, men ikke noe krav og det var det ikke for meg heller, men er man i en familiebedrift så er det jo en tanke som ligger der.

DIGITALISERING: Blomqvist-sjefen mener ingen auksjonshus kan overleve uten å satse digitalt i tillegg til å ha fysiske auksjoner. Her avbildet sammen med sin mann, Knut Forsberg, under en auksjon i oktober 2019. Foto: Trond Andersen/Blomqvist

Vik Forsberg er likevel ikke helt klar for å overlevere familieselskapet videre til neste generasjon.

– Så lenge jeg har øynene og hodet i behold, så kan jeg se og vurdere kunst. Jeg håper jeg kan bidra på den måten i lang tid fremover.

Hun tror noe av det viktigste i et familieselskap er erfaringene til de tidligere generasjonene. Slik hennes far lærte av sin far. Og slik hun har lært av sin egen far. Spesielt den lange kontakten med kunstmarkedet.

– Jeg sier jo det til Andrea, at vi som har jobbet i dette markedet så lenge har kunnskap som ikke står i bøker og den overføringen av kunnskap er ikke gjort på én dag. Du kan lese masse kunsthistorie uten å ha noe kunnskap om kunstmarkedet. Det er viktig å jobbe parallelt sammen.

Tror på fremtidige auksjoner

I 2019 solgte Blomqvists to selskaper objekter for totalt 180 millioner kroner, med et driftsresultat på 1,5 millioner i Nettauksjon og 2,6 millioner i Kunsthandel. I 2018 var salget på omtrent 150 millioner.

– Det gikk bedre enn forventet. I år er jo et annerledes år, men vi håper på et godt resultat for 2020 også.

– Hvordan tror du kunsthandelen blir i fremtiden?

– Vi får håpe at vi blir kvitt corona og da tror jeg at savnet etter mellommenneskelig kontakt vil bli forsterket, slik at fysiske auksjoner vil stå sterkere fremover. Samtidig som det sikkert er et skifte med tanke på at mange salg ville finne sted på nett.

Vik Forsberg tror ikke fysiske auksjoner kan overleve uten nettløsninger.

– Den fremtiden ser jeg ikke blir mulig, å bare drive med fysiske auksjoner. Men jeg håper det blir mulig å drive begge deler. Det å selge og kjøpe på auksjon er jo nettopp den tilfredsstillelsen og spenningen med å konkurrere mot andre, så auksjonsformen tror jeg er vil leve evig.

– Blir ikke auksjonsmarkedet i Norge mettet?

– Det er helt utrolig hva som finnes av kunstverk rundt omkring. Det er jo gjenbruk det vi driver med og det er noe som har blitt viktig i vår tid, og trendy. Jeg håper det bringer de unge inn i auksjonsverdenen også, for vi ønsker veldig å få flere unge kunder. Det er viktig.

Lørdag
Profil