+ mer
DEN GANG DA: Postombæringen var organisert etter stafettprinsippet med postbønder som tok seg av frakten mot visse privilegier som fritak fra skatt etc. Konsernsjef Tone Wille leder en innovativ og langt mer digital bedrift. Foto: Iván Kverme

Posten-sjef Tone Wille om droner: – Vi er i dialog med OUS om tidskritiske leveranser

Ingen land i verden har større fall i brevvolum enn Norge, og nå er det virkelig i fritt fall. Postens konsernsjef Tone Wille jobber med alt fra døgnåpne, digitale pakkeautomater til droner.

– Er det gitt at Posten skal levere posten?

Tone Wille

Alder: 57 år.

Sivilstand: Særboer, to voksne barn.

Stilling: Konsernsjef for Posten Norge.

Aktuell: Posten har nylig lagt frem rekordresultat.

Bakgrunn: Siviløkonom fra NHH.

Stortingets talerstol blir din. Hva tar du opp?

At vi ikke må glemme klimakrisen nå under coronapandemien. Det er viktig at redningspakkene som skal hjelpe næringslivet på bena igjen også bidrar til grønn omstilling og et bærekraftig næringsliv. Norsk næringsliv har gode forutsetninger for å bidra til grønn omstilling, og det er viktig med rammebetingelser som gir de rette incentiver.

Hva er din dårligste investering?

Min første leilighet, kjøpt da boligmarkedet var på topp i 1987, med et rentenivå på 14-15 prosent. Markedet krakket vel i 1988 og jeg solgte i 1990. I følge en statistikk fra Norges Bank tok det 12 år før boligprisene var tilbake på 1987–nivå.

Hvilken bok vil du lese om igjen?

Det må bli «A fine balance» (Balansekunst på norsk) av Rohinton Mistry. En sterk bok som gjennom fire ulike skjebner beskriver utviklingen i India fra frigjøringen i 1947 og frem til midten av 1970-tallet.

Hvor går din drømmereise?

Når / hvis situasjonen igjen tillater det drar jeg gjerne til Sør-Amerika med en kombinasjon av kultur og natur- og dyreliv på programmet, gjerne kombinert med Antarktis. Inntil videre er det mange spennende reisemål i Norge, og jeg drar gjerne tilbake til Helgelandskysten.

Tone Wille smiler. De siste fire årene har hun sittet som konsernsjef i Posten Norge og ledet et av Nordens største post- og logistikkonsern gjennom et enormt, og høyst nødvendig taktskifte. Da OL-ilden, etter en 75 dager lang fakkelstafett, i regi av Posten ble tent på Lillehammer, fikk nordmenn for første gang kjennskap til internett. Det var også startskuddet for mobiltelefon-revolusjonen. Det ble både en stor trussel og nye muligheter for Posten Norge. Siden toppåret 1999 er mengden brev gått ned med 70 prosent. Papirfakturaer, bankutskrifter og postkort er nærmest historie. Norge kan skilte med det største volumfallet i verden, etterfulgt av våre danske naboer og Nederland. Og fallet vil fortsette i økende tempo, det er Wille ikke i tvil om.

– Det er et vanskelig marked, sier siviløkonomen fra NHH, som legger til at det har vært forsøk på å konkurrere om distribusjon av adressert post, men det krever mye infrastruktur, og vi er et langstrakt og ikke akkurat tett befolket land.

– Distribusjon koster penger, og Posten har leveringsplikt. Hvis det ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomt, må staten betale. Med det kraftige volumfallet går postvirksomheten fra å være lønnsom til ikke å være lønnsom. Derfor har det vært nødvendig å gjennomføre omstillinger og effektivisere driften, sier hun.

Slutten for vanlig brevpost?

Fra 7. juli i år begynte Posten å levere post annenhver dag. Mandag, onsdag, fredag og tirsdag, torsdag i en toukers-syklus.

– Ser du for deg det siste brevet som sendes i Norge?

– Nei, men hvor hyppig slik post kan gå, og hva det vil koste, er en annen sak. Når brevvolumene har falt enda mer, vil det være naturlig å vurdere for eksempel om brev kan deles ut sammen med pakker.

Med det kraftige volumfallet går postvirksomheten fra å være lønnsom til ikke å være lønnsom. Derfor har det vært nødvendig å gjennomføre omstillinger og effektivisere driften

Brev kan, med andre ord, etterhvert komme til å bli behandlet som pakkepost. Nå får hver husstand i snitt tre adresserte brevsendinger i uken. Wille anslår at så mye som 95 prosent av det som i dag legges i landets 2,4 millioner postkasser, kan digitaliseres.

IKKE POSTGIROBYGGET: Posthuset, tidligere kalt Postgirobygget, skiftet navn til Posthuset allerede i år 2000, seks år før Tone Wille begynte å jobbe der. Foto: Iván Kverme

– Danmark har postombæring én dag i uken. Kan det bli situasjonen i Norge?

– Det kan bli slik, men det kan også bli andre løsninger. Uansett blir det helt sikkert annerledes enn i dag, men hvordan, og i hvilken form, er foreløpig åpne spørsmål.

I teorien er det fri konkurranse både på levering av brev og pakker. Men der ingen andre enn Posten vil levere brev, er det fritt vilt på pakker og logistikkløsninger.

– Det er mange aktører, og da kan vi ikke ta for gitt at det er Posten som skal levere. Det er nettopp derfor vi hele tiden utvikler nye løsninger for å være konkurransedyktige og i forkant.

Irriterende flink

Wille er eldst av tre søsken. Hun vokste fort og moren var redd for at hun skulle bli urovekkende lang. Da hun spurte doktoren om det var mulig å gjøre noe med det, svarte han: «Hva synes De, Fru Wille. Skal vi legge henne i en eske?»

– På grunn av høyden, så jeg også eldre ut enn jeg var. Jeg fikk derfor mye ansvar tidlig, og det likte jeg.

Faren var næringslivsleder og familien flyttet mye rundt; Oslo, London og Paris. Videregående tok hun i Paris.

– Jeg har aldri jobbet så hardt som de tre årene. Det er ikke sikkert det var så sunt, men det har i hvert fall ført til gode arbeidsvaner.

17. ETASJE: Tone Wille har direkte adkomst fra sitt kontor til styrerommet og utsikten over byen er formidabel. Foto: Iván Kverme

Wille er typisk flink pike: god i idrett og skoleflink. Selv husker hun godt at hun satt bakerst i klasserommet og leste bøker, og ble nok oppfattet som et nerdete barn den gangen. Og for å understreke det flinke: Fortsatt liker hun å holde seg i form og være ute i naturen. Når værgudene skifter fra høst til den kalde, hvite tiden, står vintersykkelen med piggdekk klar. Nå er det sommersykkelen som frakter henne mellom boligen på Majorstuen og jobben i 17. etasje i Posthuset på Vaterland.

– Jeg har vurdert en el-sykkel, men konkludert med at jeg må klare å tråkke noen år til, sier hun som også er en aktiv hobbyseiler. Forrige helg seilte hun regatta. Friskusen er kledd i hvite chinos med oppbrett, hvite joggesko og en blå blazer som matcher brilleinnfatningen. På venstre håndledd en smartklokke, rundt høyre et enkelt og diskret luksusarmbånd. Språket er krystallklart og direkte. Det er kort mellom hvert smil.

– Da jeg ble kontaktet av en hodejeger i forbindelse med jobben i Posten som økonomidirektør i 2006, var jeg litt lunken. Han var på selger´n, og jeg tenkte at en periode på tre til fem år kunne være greit der for å få mer ledererfaring fra en stor og kompleks organisasjon, mimrer Wille.

Nå har det gått fjorten.

Rekordresultat

Det er vel egentlig lite å takke det lille viruset som herjer verden over for, men for noen betyr det mer penger i kassen. Postens samlede vekst fra netthandel ble rekordhøy med 38 prosent volumøkning hittil i år, og 26 prosent de siste 12 månedene. I fjor omsatte Posten for 24,2 milliarder kroner. Forrige fredag la Posten frem et rekordresultat: i andre kvartal et resultat før skatt på 326 millioner kroner, en oppgang fra minus 279 millioner kroner samme periode i fjor.

Nå lever de godt av nettbutikker, men det var Posten selv som startet en av Norges første nettbutikker. Posten Fjernhandel ble opprettet allerede i 1998. Tre år senere var det derimot kroken på døren. Ideen var god, men timingen gal. Posten var for tidlig ute.

Da jeg ble kontaktet av en hodejeger i forbindelse med jobben i Posten som økonomidirektør i 2006, var jeg litt lunken. Han var på selger´n

– Logistikkvirksomheten vår er viktig. Og mange netthandelsbutikker er etablert sør i Sverige. Kundene, som eksempelvis Ikea og Elkjøp, ser Norden som ett marked. Da er det viktig at vi også er til stede der.

Posten har 1.700 utleveringspunkter i Sverige og 1.300 i Danmark.

KANSKJE IKKE DET FØRSTE DU TENKER PÅ, MEN: I fjor ble Posten Norge kåret til landets mest innovative bedrift. I år tok de andreplassen i den samme kåringen. Foto: Iván Kverme

– Med økende konkurranse satser vi på innovasjon, fleksibilitet og valgfrihet. Vi må passe på at våre tjenester er minst like gode som det de andre tilbyr.

Hvem «de andre» er, varierer og kommer til å variere, men nå er det for eksempel dansk-svenske PostNord, Schibsted-eide Helt Hjem og mindre aktører i de store byene som Porter Buddy, Foodora og Kolonial. Leveranser skjer på helt nye måter og i raskere tempo. Amazon skal etablere seg i Sverige, og enkelte nettbutikker skjelver i buksene. På litt lengre sikt skal vi ikke utelukke at Amazon også bygger opp sitt eget distribusjonsnett, uten at det fører til dype bekymringsrynker hos konsernsjefen for Posten Norge.

– I fjor ble vi kåret til Norges mest innovative bedrift. Forrige uke fikk vi en sølvplassering i den samme kåringen.

Blant nyvinningene er blant annet at du kan sende brev og små pakker fra din egen postkasse med digitale frimerker, få posten levert innenfor døren hvis du har digital dørlås, matlevering i samarbeid med Coop og oppblomstringen av digitale pakkebokser. I løpet av to år skal 25 postkontorer legges ned og erstattes med ulike utleveringspunkter. Da vil det bare være seks igjen; fem i Oslo og ett i Longyearbyen. Men samtidig som postkontorene legges ned, vil Posten neste år nesten doble antall utleveringssteder for pakker, fra dagens 1.600 til 3.000. Den største utvidelsen blir pakkeboksene som plasseres på tusen steder over hele landet.

– Pakkebokser er en selvbetjent, døgnåpen automat som gjør det enklere å hente pakkene dine. Du laster ned en app og får en digital nøkkel som åpner boksen. Jeg har selv testet det på Majorstuen t-banestasjon.

Landpostbudet skal ikke stoppe alle steder og drikke kaffe. Postkontoret er ikke lenger den naturlige møteplassen

Det høres like revolusjonerende ut som Post i butikk, hvor åpningstidene er langt mer kundevennlig enn hos den tidligere etaten.

– Ideen om Post i butikk kom fra Posten, og i mai 2000 fikk vi lov av Stortinget, men da ble det mye støy, sier Wille.

Mange mistet jobben, og andre tok det som en fornærmelse at butikkansatte, med minimale forkunnskaper, skulle erstatte dem som hadde fullført Postskolen og kunne jobben sin til fingerspissene. Det var også politiske føringer på hvor mange Post i butikk det kunne være, men allerede i 2003 var det flere Post i butikk enn postkontorer i Norge. De er blitt en viktig del av vårt nærmest døgnåpne samfunn.

Landpostbud på Helgeland

Historien om Posten Norge startet for 373 år siden. De første årene ble brevene levert til fots og med hest. I 1827 kjøpte Postverket landets to første dampskip for å forbedre forbindelsene til utlandet. 27 år senere var de med å etablere jernbanerute fra Christiania til Eidsvoll. Også dette for å kunne levere raskere. Den første postbilen kom i 1918 og i 1920 fikk Norge sin første kommersielle flyrute med posten om bord.

– Når blir posten levert med droner?

– Det er ikke testet ut, men på idéstadiet. Vi har blant annet en dialog med Oslo Universitetssykehus om tidskritiske leveranser. Jeg tror det er et stykke opp og frem dit, for det er mange reguleringer og mye teknologi som må på plass. Jeg skal aldri si aldri, men jeg er skeptisk til om vi vil få mange droner flyvende rundt i sentrale strøk og levere pakker til folk, sier Wille og kikker ut over hovedstaden. Slottet, Operaen, Bjørvika og fjorden bader i sol. Oslo S også, uten at det gjør de 19 sporene særlig mye vakrere.

HØYTFLYVENDE IDEER: Konsernsjef Tone Wille tror ikke pakker blir levert med droner i storbyen med det første, men utelukker likevel ikke dronelevering i fremtiden, i hvert fall der avstandene er lange og det ikke bor så mange mennesker. Foto: Iván Kverme

– Posten betyr mye for mange, og skal gjøre det i lang tid fremover, men på en annen måte enn før. Landpostbudet skal ikke stoppe alle steder og drikke kaffe. Postkontoret er ikke lenger den naturlige møteplassen. Fra årtusenskiftet og frem til i dag har Posten forandret seg mer enn i de 350 første årene til sammen. Og jeg tror endringstakten vil øke.

– Da endrer vi stillingstittel fra konsernsjef til landpostbud for en stund. Hva blir din drømmerute?

– Det må være en båtrute langs Helgelandskysten, sier det imaginære landpostbudet.

Lørdag
Profil