+ mer
NI ÅR I VISMA: Hverven begynte i HR-avdelingen til Visma, før hun kom inn i konsernledelsen.  Foto: NTB

Vismas nye konsernsjef: – I år har vi kjøpt opp nærmere 40 selskaper

Det er priset til 110 milliarder kroner. Har over 12.000 ansatte. Og omsetter for 19 milliarder i år. Merete Hverven har overtatt stafettpinnen i Visma.

1.april, 2020.

Drøyt to uker etter at Erna Solberg stilte seg foran det norske pressekorpset, og stengte ned landet. Samtidig som nordmenn hamstret toalettpapir og hvetemel på matbutikken, hadde Merete Hverven sin første arbeidsdag i ny stilling.

Konsernsjef i Visma.

Merete Hverven

  • Navn: Merete Hverven.
  • Alder: 43.
  • Sivilstand: Kjæreste, tre barn og to bonusbarn.
  • Aktuell: Har tatt over etter Øystein Moan som konsernsjef i Visma.
  • Stilling: Konsernsjef i Visma.
  • Bakgrunn: Siviløkonom fra NHH, master i internasjonal ledelse fra St.Gallen, arbeidserfaring fra Arthur Andersen, EY og Visma.
  • Stortingets talerstol blir din. Hvilken sak tar du opp? E-faktura rett i nettbanken. Det er bra for miljøet, effektivt for alle og positivt for forbrukeren.
  • Utenlandsturen du aldri glemmer? Umulig å velge blant de mange utenlandsturene med min nærmeste familie.
  • Hva er din dårligste investering? Benkpress-maskinen som står ubrukt i kjelleren.
  • Hvilken bok vil du lese om igjen? When cultures collide av Richard D. Lewis.
  • Din første jobb. Fortell! Kiosken på Østerås som 13-åring

Og på den første arbeidsdagen som konsernsjef satt hun hjemme med sine tre barn.

– Det var en surrealistisk opplevelse å tiltre som konsernsjef samtidig som jeg skulle være mamma og lærer på samme tid. Jeg var svært ydmyk og kjente på et enormt ansvar da jeg takket ja til stillingen. Covid-19 gjorde ikke ansvarsfølelsen mindre, sier Hverven.

Plutselig fikk de digitale løsningene som Hverven og resten av de over 12.000 ansatte jobbet med til daglig, en enda større betydning enn hun hadde trodd da hun takket ja til topplederstillingen.

STORE PÅ OPPKJØP: Den nye konsernsjefen, Hverven, forteller at Visma har kjøpt opp rundt 40 selskaper i 2020. Foto: Visma

– Arbeidstakere behøver lønnen sin og selskapene må ha god kostnadskontroll, særlig i en krise. Vi leverer slike produkter og tjenester, så på mange måter har vi hatt en viktig samfunnsoppgave. Som samfunn har vi vært gjennom en enorm omstilling dette året. Fra en dag til en annen skulle alle som hadde anledning jobbe hjemmefra. Våre moderne, skybaserte løsninger som bidrar til en enklere og mer effektiv jobbhverdag hjemmefra har det vært stor etterspørsel etter. For eksempel e-faktura og e-signering.

Flyttet fra land til land

Hverven ble født i Texas, Houston i USA for 43 år siden. Faren arbeidet i oljebransjen, og oppveksten ble preget av å stadig være på flyttefot til en ny by, et nytt land. Noe nytt for Hverven å utforske.

De flyttet til Norge. Sverige. Tilbake til USA. Og til slutt landet familien for godt i Norge.

– Gjennom barndommen har jeg ofte forlatt et miljø, kommet inn et nytt sted og på nytt blitt kjent med et nytt miljø. Det var spennende, selv om det også var litt trist. Men jeg ble eksponert for ulike kulturer og mennesker, og det var fascinerende og gøy, utdyper Hverven og tenker tilbake på barndommen som førte henne fram og tilbake mellom ulike kontinenter.

Å ha riktig folk på rett sted er en kabal som egentlig aldri tar slutt.
Merete Hverven

Hverdagen bar preg av mye endring, men foreldrene og søsteren hennes skapte trygghet.

– Jeg var ikke så veldig sjenert, men jeg var heller ikke den som stilte seg først i køen. Klatring i trær var morsommere enn å leke med dukker. Jeg var nok litt rampete.

NY STILLING: Hverven har vært visekonsernsjef siden 2018, og i vår begynte hun som konsernsjef. Foto: Visma

Det var ikke før Hverven ble ti år, at familien slo seg til ro i Norge. På Høvik rett utenfor Oslo. Et par steinkast unna der hun selv har bosatt seg med familien sin i voksen alder.

– Som 10-åring var jeg ganske klar for å komme inn i et miljø og bli der. Jeg har reist veldig mye etter den tid også, men jeg har likt å ha en fast base å komme tilbake til.

Omsetningsvekst på fire milliarder

Visma er i dag et av Europas ledende softwareselskap, med én million kunder. I august ble selskapet priset til 110 milliarder kroner.

– Vårt konsern består av en samling av selskaper med felles infrastruktur og tjenester. Kulturen er preget av entreprenører som handler raskt i en flat struktur med mye frihet, og selskapet er stadig på jakt etter selskaper som passer inn i Visma-familien.

– Er strategien deres å kjøpe opp alle konkurrenter?

– Vi er konstant på jakt etter nye selskaper som passer vår strategiske posisjonering. Det handler om å finne selskaper som passer Visma-familien og bidra til ytterligere vekst. Vi ligner mer på en organisme enn en organisasjon, fordi vi endrer oss i takt med markedet og virksomhetene vi kjøper. I år har vi kjøpt opp nærmere 40 selskaper.

Og oppkjøpsmaskinen vokser i kjempefart. Selskapet som tidligere var rettet hovedsakelig mot markedene i Norden, har i løpet av de siste årene blitt et utpreget europeisk selskap. For to år siden omsatte Visma for 40 millioner euro i Nederland.

– I år nærmer vi oss en omsetning på 400 millioner euro i samme land. På to år har vi gått fra ett selskap til ti selskaper i Nederland. Det er kjempespennende.

– Er det gunstig for forbrukerne at dere har så mye makt?

– Hvis man ser på markedet, så er det mange tilbydere. Det er mange aktører, og vi setter pris på dyktige konkurrenter. Det er en en fordel samfunnet at det eksisterer flere aktører. De holder oss på tå hev. Vårt mål er overhodet ikke å bli sittende med alt.

I 2019 omsatte Visma for over 15 milliarder kroner, mot drøyt 11 milliarder i 2018.

– Vi som alle andre selskaper har også noe lavere omsetningsvekst i år. Vi følger markedet i kraft av at våre kunder har vanskelige tider, så veksten i antall lønnsslipper som går gjennom våre systemer har eksempelvis vært noe mer beskjeden dette året. Men vi har vært flinke til å spare kostnader og arbeide med måtehold. Jeg vil jo ikke si at vi har et dårlig år sånn sett, for totalt lander vi på 19 milliarder i omsetning i år, forteller Hverven fra hjemmekontoret.

OPPVEKSTEN: Hverven ble født i USA og familien var stadig på flyttefot under oppveksten, før de slo seg til ro da hun var ti år. Foto: Privat

Om morgenen får hun sine tre barn avgårde til barnehage, barneskole og ungdomsskole før hun reiser tilbake til hjemmekontoret før arbeidsdagen starter. Etter at Hverven inntok sin nye stilling, ble Vismas hovedkontor på Skøyen raskt byttet ut med hjemmekontoret i eneboligen på Lagåsen. Nå består dagene til Hverven stort sett av digitale møter via Google Hangout.

– Når barna kommer hjem fokuserer jeg på dem, også fortsetter ofte arbeidsdagen etter at barna er lagt.

Når den ferske konsernsjefen derimot har fri, er hun helst utendørs.

– Jeg veldig glad i å være i naturen. Gå i fjellet, gå på ski og stå på ski. Ettersom jeg bodde i USA som liten, lærte jeg ikke å gå og stå på ski før jeg var 10-11 år. Men jeg har blitt veldig glad i det etter den tid.

Fersk konsernsjef

Det er omtrent akkurat et år siden det ble annonsert at det var visekonsernsjef Hverven som skulle overta stafettpinnen i Visma, etter at daværende adm. direktør, Øystein Moan, skulle fratre stillingen sin.

– Jeg har ikke hatt en veldig målrettet karriere, jeg har bare sett hvor det fører meg hen. Det er ingen tvil om at oppgaven som konsernsjef ble større for Øystein i takt med at selskapet vokste og han trengte en høyre hånd. Jeg trådte inn som visekonsernsjef, men da var overhodet ikke planen å bli konsernsjef. Og på det tidspunktet var det heller ikke besluttet at han skulle tre til side.

Det ble likevel Hverven som til slutt kapret den øverste stillingen i konsernet. Hun snakker rolig, men entusiastisk, og forteller at engasjementet hennes kan være grunnen til at hun har kommet dit hun er i dag.

KOMMER FRA HR-BRANSJEN: Hverven har hatt store deler av karrieren sin i HR-bransjen. Foto: Visma

– Uansett hva det måtte være, rekker jeg opp hånden og mener noe om det. Det har bidratt til at jeg har fått mange muligheter. Det er kanskje et mønster der. Jeg har aldri rukket opp hånden for å være først i køen. Jeg er ikke så opptatt av å stå i front, men jeg har ment noe fordi jeg blir engasjert.

– Hva skal du gjøre bedre enn Øystein Moan?

– Visma er i stadig utvikling. Vi har en sterk strategisk posisjonering med fantastiske medarbeidere som er dyktige og engasjerte. Dette bygger vi videre på. Siden jeg trådte inn har vi muligens hatt et enda større fokus på samarbeid på tvers av våre selskaper der hvor vi kan skape ytterligere verdier. Vi jobber for at hvert enkelt selskap står stødigere og utvikler seg bedre enn om det hadde fortsatt utenfor Visma-familien. Vi er stolte over at 70 prosent av gründerne fremdeles arbeider i konsernet etter fem år.

Jeg har ikke hatt en veldig målrettet karriere, jeg har bare sett hvor det fører meg hen.
Merete Hverven

– Nå har du jo hatt stillingen i over et halvt år. Har du gjort noen feil?

– Det er ikke tvil om at med det tempoet vi har, så trår vi feil av og til. Vi er nødt til å treffe beslutniger raskt, uten perfekt informasjon, fordi det å bruke for lang tid har en alternativkostnad. Men det medfører også at beslutninger ikke alltid er riktige. I Visma skiller vi mellom prosjekter og eksperimenter. Prosjekter er store leveranser som ikke kan feile. Men så har vi mange eksperimenter der ute, hvor fokuset er å raskt finne ut om noe er riktig eller feil. Vi har gjennomført en rekke eksperimenter dette året, og alle har ikke vært vellykkede. Å eksperimentere er en del av vår hverdag. Man må eksperimentere for å fremme en innovasjonskultur, forklarer Hverven.

Ble tidlig glad i tall og matematikk

Hun var som mange andre 18-åringer, og visste ikke akkurat hva hun ville bli når hun ble stor. Men hun likte å arbeide med kvantitative fag som matematikk på skolen, og derfor falt valget på Norges Handelshøyskole.

– Jeg hadde lyst på en utdannelse som ga mange muligheter og økonomiutdannelsen var bred. Men jeg hadde ikke reflektert veldig over valget, sier Hverven og ler.

Rett etter at videregående skole var fullført, flyttet hun fra familien på Høvik, til Bergen for å bli siviløkonom. Hun ble raskt involvert i studentmiljøet, og engasjerte seg blant annet i UKEN i Bergen. I tillegg jobbet hun i klesbutikk for å få økonomien til å gå rundt.

– Under studietiden var det litt skippertak. Jeg satte meg ned og leste mye før eksamen. Jeg stilte jo opp i forelesning, men jeg var ikke den som satt fra åtte til fire første skoledag. Jeg er best når leveransen skal ut døren. I arbeidslivet skal man levere hver dag. Det passer meg godt - mye bedre enn halvårlige eksamener

Begynte i HR-bransjen

I år er det ni år siden Hverven tråkket innenfor Visma sine dører for første gang. Hun begynte som HR-direktør, og etter et år ble hun spurt om å bli med i konsernledelsen som CHRO.

Det var en surrealistisk opplevelse å tiltre som konsernsjef samtidig som jeg skulle være mamma og lærer på samme tid.
Merete Hverven

– Visma er et stort konsern med hovedkontor i Oslo. Samtidig bærer vi lite preg av at vi er store. Vi har en utpreget gründerkultur, hvor ingen jobb er for stor og ingen jobb er for liten. Min første arbeidsdag så jeg en i ledelsen som vasket kaffemaskinen og tenkte “Dette er bra”. Det er en kultur jeg liker.

Da Hverven startet i Visma, hadde hun ti år i EY i ryggen. Det begynte som en konsulentkarriere, og på sikt ble det en litt tilfeldig vei inn i HR-bransjen. Arthur Andersen, hvor Hverven var ansatt, ble fusjonert med EY.

Og Hverven fikk i oppgave å analysere de to selskapene.

– De leverte i utgangspunktet like tjenester, men hadde relativt ulik kultur. Vi skulle skape en ny kultur på tvers av dem. Det var min vei inn i HR. Jeg hadde jobbet med hardcore finans, og så plutselig hvor mye verdiskapning det er i å jobbe strategisk med å ha riktig mennesker på rett sted. På den tid var ikke HR det fagfeltet man fordypet seg i hvis man var opptatt av en bratt karrierestige. Fagfeltet var litt på siden av businessen og ikke like strategisk.

– Hva er det viktigste å tenke på når man jobber i HR nå da?

– Man bør være kommersielt anlagt, være interessert og opptatt av resultatene i og leveransen til selskapet. Først da kan du virkelig bidra og sørge for at du har riktig mennesker på rett plass. Og å kontinuerlig se tilbake for å analysere hvordan det gikk er avgjørende. Man bør se etter mønster knyttet til hva som skaper verdi og hva som forringer verdi.

– Må man være en menneskekjenner?

– Det er jo en fordel. Hvert fagområde har gjerne noe man bør være ekstra god på og i HR er det en fordel å være god med mennesker. Det å interessere seg for mennesker, lese mennesker og forstå seg på dem, tilpasse seg dem, for deretter å kunne plassere folk riktig. Å ha riktig folk på rett sted er en kabal som egentlig aldri tar slutt.

– Er du en menneskekjenner?

– Jeg har alltid vært interessert i mennesker og blir fort kjent med folk. Jeg liker å omgås nye mennesker, og liker at folk er forskjellige. Ingen er perfekte, og det handler om å sette sammen team som komplimenterer hverandre.

Lørdag
Profil