+ mer
FØRSTE HEL-ELEKTRISKE: Volvo XC40 Recharge er Volvos første hel-elektriske bil. Med prosecco i glasset og tapas på tallerkenen, ble den første kontrakten skrevet. In blanco. Foto: Volvo

To glass bobler og en Volvo, takk

Bilia på Fornebu skjønner hvilke knapper de skal trykke på for å få damer til å kjøpe ny bil: Prosecco, homsehumor og shopping.

Det er Damenes Aften hos Bilia på Fornebu. I løpet av kvelden skal den nye elbilen Volvo XC40 Recharge avdukes. Riktignok ikke i butikken, men i Los Angeles, og vises på storskjerm i butikken.

RAUS: Christer Berens sjenker rause glass med sin egen Organic Prosecco på Damenes Aften. Foto: Hilde Oreld

Butikken er i dag pyntet med røde løpere. Verkstedet er gjort om til tapasbuffet. De utstilte bilene skinner så blankt som de aldri vil skinne igjen. Men det er ikke én av de over 300 kvinnene som ofrer en eneste bil et blikk. 

Hverken de splitter nye bilene, eller bruktbilene som er pyntet som en jomfruelig brud. De flokker seg derimot sammen foran scenen, der Adam Schjølberg briljerer som konferansier og stand up-komiker. 

Christer Berens holder hus noen meter unna, og skjenker raust opp med sin egen Organico Prosecco. Her er det ingen bonger, men fri flyt som gjelder.

INGEN BEGRENSNING: Og en av damene signerte også en blank kontrakt stående under tapasen denne kvelden. Foto: Hilde Oreld

– Gå amok og shop mange biler før dere våkner opp med tidenes hangover i morgen, oppfordrer Schjølberg fra scenen - til høylytt prosecco-fnising.

Gå amok og shop mange biler før dere våkner opp med tidenes hangover i morgen
Adam Schjølberg

– Vi sier ikke nei takk til en kontrakt, sier daglig leder Jan Inge Simonsen hos Bilia Fornebu i forbifarten.

VIDEO: (saken fortsetter under)

Shoppingmekka

Det eneste stedet det er mer damer enn foran scenen, er hos Berens og ved de midlertidige salgsbodene. Her selges ikke dekk, felger og krimskrams med Volvo-logo, men solbriller, kjoler, hudpleieprodukter, Therese Johaug-klær og ting til kjøkkenet. Alt med hyggelige rabatter.

TIDLIG UTE MED JULEGAVENE: Damer elsker rabatter. Dem var det mange av på Damenes Aften hos Bilia på Fornebu. Foto: Hilde Oreld

Det er ikke få damer som får unna mye julegavestress i vin-rus denne kvelden. Handleposene er mange og fulle og balanseres elegant på håndleddene mens de forsyner seg av tapasbuffeten som befinner seg på verkstedet denne kvelden. 

Årsaken til at damene er invitert, har kanskje noen allerede glemt. Det ble lokket med bobler, shopping og mat. Men sett med bil-øyne, er kanskje det viktigste lanseringen av den helelektriske Volvo XC40 Recharge.

SOLBRILLEFØRE: Shades Of Norway-gründer Knut Jenssen Lundgard fikk fart på omsetningen i løpet av kvelden hos Bilia på Fornebu. Foto: Hilde Oreld

– Vi vet ikke når vi får bilen til Norge, men importøren sier at de gjør alt de kan for å få en bil til indrefileten av verdens elbil-marked så raskt som mulig, sier Simonsen.

Jo da, det funker

Det er dagen derpå. Enkelte av deltakerne på damenes aften kjenner det nok i hodet nå. Andre på lommeboken.

– Vi solgte Volvos elbil i går på blank kontrakt som ble signert stående under tapasen, sier en fornøyd daglig leder og fortsetter:

Vi solgte Volvos elbil i går på blank kontrakt som ble signert stående under tapasen
Jan Inge Simonsen, Bilia Fornebu

– Mange satt seg på liste i går, og ikke bare for elbilen. I dag har vi også solgt Volvo XC40 Recharge, selv om det er en stund til levering. Målet vårt er å skape en positiv opplevelse rundt det vi driver med til daglig og komme på handlelisten til dem som skal kjøpe bil. Dette er jo en utrolig mannsdominert bransje hvor vi ønsker kvinner velkommen. Vi ser at kundene koser seg hos oss, og at det ikke er så farlig å komme inn på verkstedet til våre teknikere dersom de lurer på noe med Volvoen sin.

SJEFEN: Jan Inge Simonsen er daglig leder for Bilia på Fornebu og gjør stor suksess med arrangementet Damenes Aften. Foto: Bilia Fornebu

– Er det annerledes å selge bil til kvinner enn menn?

– Ikke så veldig. Kvinner er kanskje litt mindre opptatt av det tekniske, men mer fokus på det praktiske når det gjelder bruk av bilen. De har også gjort litt research før de kommer inn i butikken. De kan også være mer effektive enn menn når det gjelder å bestemme seg. Fra mennene hører vi ofte at de må høre med «finansministeren» eller «sjefen» før de kan si hva det blir til. Men mennene har sluttet å se under panseret eller sparke i hjulene når de skal handle bil, gliser Jan Inge Simonsen. 

Motor
Nyheter
Lørdag
Reportasje
Bil