Norges beste møtebooker

Martin Da Veiga får møter med mer enn 8 av 10 han ringer. 27-åringen tjener over en million kroner i året og forteller hva som er hemmeligheten bak et godt innsalg.

Foto: Karoline Elgesem
Reportasje

Du har sikkert kjent på irritasjonen når det ringer en selger. Kanskje du til og med blir amper og uhøflig. Og selv om du forsto, i løpet av ett sekund, at stemmen i den andre enden vil selge deg noe, hvorfor går han rundt grøten uten å komme til poenget? Det eneste du gjør, er å vente på at han skal snakke seg ferdig fra et dårlig manus, slik at du kan få sagt nei.

Du må snakke fra hjertet. Og være krystallklar. Du må være som en hjernekirurg

– Du må snakke fra hjertet. Og være krystallklar. Du må være som en hjernekirurg. Et par enkle, kirurgisk presise setninger er alt som skal til for å få et ja. Det er så enkelt, men samtidig er det nesten ingen som får det til, sier Martin Da Veiga.

Arrogant tulling

Da Veiga er vokst opp på Lørenskog. Foreldrene kom til Norge fra Kapp Verde uten å ha sett snø. De jobbet hardt og Martin er den yngste av tre søsken.

Snakk om å være en arrogant 21-åring

– Jeg skulle bli alt fra lege til biolog, men endte opp på BI. Det var så kjedelig at jeg sluttet. Jeg fikk jobb som selger i Gule Sider. Det gikk bra, og etter ett år tok jeg sats og hoppet av. Jeg skulle begynne for meg selv, tjene millioner av kroner og ta over verden. Snakk om å være en arrogant 21-åring.

– Ble det millionlønn?

– På ingen måte. Jeg ante jo ikke hva merverdiavgift var og fikk en real baksmell. Jeg endte opp med 54.000 kroner i inntekt og et forbrukslån på 160.000 kroner. Jeg løp rundt som et hodeløst høns og skulle selge litt av ditt og litt av datt. Jeg forsto at jeg måtte spesialisere meg. Det jeg likte, og som jeg er god på, er å booke møter. Jeg kjente at jeg hadde et talent for å formidle, derfor valgte jeg å bli profesjonell møtebooker.

Nederst på rangstigen

Å være møtebooker på vegne av salgsfirmaer, er langt ned, om ikke nederst, på rangstigen i salgsbransjen.

– Men det kan også være en profesjon som gjør at du kan tjene mer enn advokater og leger hvis du er inspirert nok, sier den høflige, unge mannen som alene vil omsette for 1,6 millioner kroner i år og tjene godt over millionen.

Du kan tjene mer enn advokater og leger hvis du er inspirert nok

– Jeg skal lære næringslivet å mestre profesjonell møtebooking gjennom kurs og workshops. Derfor er målet neste år en omsetning på 3,6 millioner kroner, sier mannen som er kjent for å ha en treffprosent på mellom 70 og 90 prosent. Til sammenligning er snittet i Norge på mellom 10 og 30 prosent, avhengig av bransje.

– Kan du dokumentere denne treffprosenten?

– Absolutt. På det siste oppdraget jeg gjorde, hadde jeg en treffprosent på 96 prosent. Jeg har vært hos alle mine konkurrenter, og ingen er i nærheten. Jeg utfordrer hele bransjen: De som kan dokumentere at de har høyere treffprosent enn meg, vil jeg gjerne møte.

Hemmeligheten

– Enten du er konge eller president, har du problemer. Alle har problemer som må løses. Du må forstå hvordan produktet eller tjenesten du selger, løser problemet til den du ringer.

GIKK PÅ EN SMELL: Det første året Martin Da Veiga skulle være en superselger, endte han opp med en inntekt på 54.000 kroner og et forbrukslån på 160.000. Da måtte han ta grep. Foto: Iván Kverme
Enten du er konge eller president, har du problemer. Alle har problemer som må løses

Da Veiga vet hva kundene tenker når det ringer en selger:

Hvem er du? Hvorfor ringer du? Hvorfor skal jeg sette av tid til deg? Hvilke problemer kan du løse for meg, eller hvilket ubrukt potensial har jeg?

– Dette er hele cluet. What´s in it for me? Jeg vil faktisk dra det så langt som å si at det er uetisk ikke å selge. Jeg hjelper jo folk. Møter skaper ofte salg, og salg skaper arbeidsplasser som produserer skatter og avgifter. Salg setter fart på AS Norge, og det er min plikt å bidra til dette.

Flere er ikke det samme som bedre

Da Veiga fnyser når han hører folk si at desto flere salgsmøter man har, desto større er sannsynligheten for å få et salg. Med seks års erfaring som profesjonell møtebooker, mener han at det noen ganger er motsatt:

– Jo flere møter du har, desto større er sannsynligheten for ikke å få et ja. Det handler om kvaliteten på møtene. Det viktigste forarbeidet er å finne ut hvem jeg skal ringe. Det handler om prospects og segmentering. Markedet utdanner meg daglig, så jeg har alltid oppdatert informasjon. Jeg jobber datadrevet og er nøye med salgsverktøy, metoder, teknikker og psykologi. Jeg kan godt booke 100 møter på en måned, men det anbefaler jeg ikke. Husk at kundene også skal kunne følges opp.

Betaler fastpris

– Jeg er opptatt av at kundene mine tjener mest mulig penger. Jeg har dokumentasjon på at en kunde har meromsatt for 10 ganger mer enn det jeg fakturerer. Målet mitt er å få mine oppdragsgivere til å tjene mye penger.

HAR FÅTT HJELP TIL Å BLI SÅ GOD: Martin Da Veiga har brukt Pedram Kafroodis (t.h.) Verdiprosessen-metode for å forstå hva som er hans viktigste prioriteringer og verdier i livet, og hvordan han når målene sine ved å maksimalisere potensialet sitt. Foto: Iván Kverme

– Tar du prosenter av de fremtidige salgene?

– Nei, jeg har en fastpris for fulltid per måned, og en annen fastpris for deltid hver måned. Jeg kan godt ringe noen og booke et møte her og nå. Det tar meg maksimalt ti minutter å få et ja.

– Vi utfordrer deg!

Da Veiga fisker frem datamaskinen med navn og nummer på dem han skal ringe. I dag ringer han kontaktpersoner i flere kommuner på østlandet på vegne av noen som skal komme på besøk.

Han ringer først kommunalsjefen i Fredrikstad kommune. Hun sitter opptatt i et møte. Så prøver han tilsvarende i Hurum kommune:

«Hei, det er Martin fra [navn på oppdragsgiver] her. Er Navn Navnesen å treffe?» I den andre enden svares det at hun ikke er på huset, men at kommer tilbake i morgen og er ledig mellom klokken 10 og 14.

«Ikke noe stress, jeg ringer igjen i morgen, jeg. Tusen takk for hjelpen, og ha en riktig fin dag!»

– Fordi jeg er hyggelig, fikk jeg hele kalenderen hennes. Nøkkelen er å snakke fra hjertet, gjentar han.

Frekvens er viktig, men du må ikke få panikk. Det er hverdagen ikke å få tak i folk

Da Veiga fortsetter å ringe. Han møter telefonsvarere og enda flere som ikke er å få tak i. Da slår han neste nummer på listen umiddelbart.

– Frekvens er viktig, men du må ikke få panikk. Det er hverdagen ikke å få tak i folk.

Så gjør han ytterligere et par forsøk før han får tak i riktig person. Hun takker, etter litt frem og tilbake, ja til å møte en fra Martins oppdragsgiver.

«Tusen takk, jeg lover deg at det skal bli en bra bruk av tiden din. Ha en fin dag!».

salg
møter
Martin Da Veiga
Nyheter
Lørdag
Arbeidsliv
Reportasje
Karriere