<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Jålete gjenbruk

Jasså, ny kjole nå igjen? Tre digitale motegründere har funnet sammen og vil gjøre leie til en del av motebransjen.

    Publisert 13. des. 2019 kl. 22.12
    Oppdatert 17. des. 2019 klokken 13.03
    Lesetid: 5 minutter
    Artikkellengde er 1040 ord
    UTLEIE: Kristina Aarvold, Patrick Skou og Natalie Henriksen står bak konseptet Borrow & Style. Foto: Andreas Klemsdal

    Motebransjen må tenke nytt. Det haster.

    Handelsbransjen må tenke nytt. Det haster det også.

    Butikkeiere i Oslo sentrum står overfor en ny hverdag og veksten er forsvunnet fra mange kassaapparater.

    Selskapet Rental Fashion Group har nå dratt i gang konseptet «Borrow & Style». Det er neppe svaret på alle utfordringer handelsbransjen står overfor, men det er et bidrag til en næring som opplever store endringer.

    – Vi ønsker å gjøre folks shoppingvaner smartere og mer bærekraftig, i tillegg til å gi butikker, brands og designere som sliter nye inntektskilder, sier Natalie Henriksen.

    Hun har drevet butikken Kouture i Karl Johansgate i flere år. Nå har hun laget et utleiekonsept som skal skaleres både i Norge og utenlands, sammen med to andre gründere.

    Ved første øyekast er Borrow & Style bare en hylleseksjon i en allerede eksisterende butikk. Men gründerne forsikrer at det er noe mye mer. Borrow & Style er en digital plattform som gjør det mulig for butikker, brands og designere å leie ut sitt varelager, gjennom en allerede eksisterende butikk. Kundene skal kunne komme inn i butikken og både handle klær og forsyne seg av seksjonen til Borrow & Style, der de kan leie en eksklusiv kjole eller veske.

    Vil bli store

    Borrow & Style hevder de utfordrer hele motebransjen.

    – Vi vil få med hele bransjen på dette, sier Natalie Henriksen.

    – Det er der skaleringseffekten ligger, sier Patrick Skou.

    – Du må ha volum, sier Kristina Aarvold.

    Den digitale trioen har en veldig variert bakgrunn.

    Førstnevnte startet et helt annet sted i karrieren. Natalie Henriksen har en mastergrad i medisinsk genetikk fra Universitetet i Bergen. Interessen for mote tok likevel overhånd. I tillegg til å drive butikken Kouture er hun også influencer med 25.000 følgere på Instagram.

    Det hagler inn med forespørsler fra profilerte mennesker fra motebransjen som vil bidra og investere.
    Natalie Henriksen

    Patrick Skou er ansvarlig for teknologien i Borrow & Style. Han er gründer av Tuckify, en tjeneste som leier ut barneklær. Skou startet opprinnelig karrieren som rørlegger, men endte senere opp med å studere innovasjon.

    Kristina Aarvold har studert på Gründerskolen i Singapore, og har en mastergrad i international Fashion Retail fra England. Hun er tidligere gründer av Treatme.no, som ikke ble noe kjempesuksess.

    – Lært av mine feil, prøver igjen, smiler hun.

    Ved siden av motesatsningen jobber hun med Google Ads selskapet Aarvold Digital. Hun har forøvrig jobbet i både Zalando og Miinto og har dermed allerede solid ballast fra digital handel.

    Rental Fashion Group har hentet en halv million kroner før lansering. Henriksen hevder flere vil være med.

    – Det hagler inn med forespørsler fra profilerte mennesker fra motebransjen som vil bidra og investere, sier Henriksen.

    Kommer og går

     

    Allerede i 2016 omtalte Finansavisen Fjong, som driver utleie av klær for kvinner. Tjenesten er utviklet av Marie Ameln i samarbeid med flere andre. Ambisjonen var å revolusjonere måten man skaffer klær på, ved å øke utnyttelsesgraden av hvert plagg, hovedsakelig kjoler. Selskapet blir løftet frem av startupinvestorer og hentet tidligere i år inn penger i en emisjon, i regi av Heidi Gjersø Thaulow.

    I 2016 møtte vi også Lene Torjul og Christine T. Kvaalen i en lekker leilighet på Frogner. De lanserte tjenesten Styleswop som også gikk ut på å leie antrekk til kvinner. «Tjen penger på å dele klesskapet ditt», var slagordet. I dag er selskapet avviklet.

    Allerede i 2009 omtalte Finansavisen et forsøk på utleie av vesker. Cecilie Hanisch og Heidi Krogh sto bak Litt Luksus som drev med utleie av luksusvesker i Norge. For eksempel ble Chanel-vesker som koster opptil 20.000 kroner å kjøpe, tilgjengelige for 500 kroner uken på denne måten. I 2014 fortalte vi at jentene hadde lagt utleievirksomheten på is, da en av dem hadde fått en fast jobb som krevde mye.

    Jakter godfølelsen

    Men til syvende og sist er det kundene som bestemmer og det er her det gjelder å forstå de nye handlevanene.

    – Følelsen av å ta på seg en ny kjole. Den er helt unik, sier Aarvold som snakker av erfaring.

    – Men man trenger ikke eie den kjolen for å få den gode følelsen, legger hun til.

    Gründerne er helt sikker på at leie er fremtiden.

    – Flere jenter vi snakker med har opplevd å kjøpe en kjole og deretter bruke den bare én gang. Det er verken bærekraftig eller bra for lommeboken, forteller Aarvold.

    Utfordringen i bransjen i dag er at alle vil snakke om bærekraften, men den er vanskelig å finne igjen hos konsumentene. Hvem har sett en influencer som lar seg avbilde mange ganger i det samme antrekket?

    – Kvinner er opptatt av å skille seg ut ved å velge ulike antrekk. Det er vanlig å bruke en kjole et par ganger, deretter må man ha ny. Mange ønsker ikke å bli avbildet på sosiale medier i den samme kjolen flere ganger. Dette kan føre til et enormt kjøpepress, forklarer Henriksen.

    Kristina Aarvold driver allerede selskapet Veskeutleie som har leid ut designervesker for 250.000 kr. Veskeutleie kommer også til å ha sin egen profil på plattformen. Her kan du leie en fargerik Chanel om du skal i et bryllup.

    Patrick Skou, Kristina Aarvold og Natalie Henriksen og har høye ambisjoner. Foto: Andreas Klemsdal

    Ny retning

    – Vi som er i motebransjen er nødt til å tenke nytt. Leverandørene sitter på store varelagre. Vi lanserer noe som gjør leverandørene i stand til å ta dette varelageret i bruk, forklarer Henriksen.

    – Det er bra for lommeboken og det er bra for bransjen. Bransjen har delvis kjørt seg fast i én retning og den handler om å jage rabatter. Butikkene priser seg nedover og nedover. Det kan ikke fortsette, sier Skou.

    Henriksen understreker at det også åpner opp nye muligheter.

    – Vi kan ta inn spennende merkevarer som ikke er representert i Norge. Det vil gjøre at vi tilfører noe nytt, sier Henriksen.

    Den digitale siden av virksomheten blir sentral.

    – For oss blir det selvsagt avgjørende å være synlig på nett og det har vi god kunnskap om, legger Aarvold til.

    Internasjonale ambisjoner

    Fra en liten butikk på Karl Johan og ut i verden. Er det mulig? Det skorter i alle fall ikke på ambisjoner. Trioen ønsker å lansere i Skandinavia i neste år. Deretter står visstnok USA for tur.

    – Jeg pitched ideen for en VC-investor i San Fransisco på She og Innovasjon Norge investortur, og målet er å komme oss dit. Men aller først må vi skape et godt grunnlag med masse testing og læring i Norge, sier Aarvold.