Auksjonshusenes dom

Verk av kvinnelige kunstnere øker i pris, kundene er blitt mer kresne og internasjonale kjøpere vil ha norsk kunst. Dette er trendene fra kunståret 2019.

VERDIØKNING: Andrea Forsberg, ekspertleder hos Blomqvist, forteller at kvinnelig kunst har hatt en markant verdiøkning de siste årene. Foto: Ivàn Kverme
Reportasje

Blomqvist Kunsthandel, Grev Wedels plass auksjoner og Christiania auksjoner er blant Norges mest kjente auksjonshus. De tre konkurrentene ligger innen tre kilometers avstand i Oslo, og i løpet av 2019 arrangerte de til sammen 11 auksjoner. Følger man med i kalenderen til de nevnte auksjonshusene, kan man titt og ofte benytte seg av muligheten til å vifte med budskiltet og sikre seg alt fra både bondeantikviteter og samtidskunst. Eller så kan man bli kvitt noe verdifullt som har hengt på veggen hjemme i spisestuen. 

Under auksjonskveldene som tok sted i 2019 myldret det av mennesker i de ulike lokalene. Stolene ble fylt opp og samtalen gikk raskt mellom kunstinteresserte sjeler frem til auksjonarius fikk full oppmerksomhet. Kun forstyrret av sin egen raske stemme, en hammer og diskrét hvisking på de bakerste radene.

Kvinnelig verdiøkning

I Blomqvist sine lokaler på Fornebu sitter Andrea Forsberg. Ekspertlederen har utarbeidet en markedsrapport for Blomqvist, som viser hvilke trender som utfoldet seg på kunstmarkedet hos auksjonshusene i løpet av fjoråret. Noen kunstnere blir stadig mer populære, mens andre markeder har stagnert. Kunstverk av kvinnelige kunstnere har lenge hatt en mindre profil i markedet, men ifølge rapporten har det endret seg drastisk de siste årene.

KUNSTAUKSJONER: Blomqvist Kunsthandel arrangerte fem auksjoner i løpet av 2019. Her under auksjonen Samtid og moderne i oktober 2019 med et verk av Inger Sitter. Foto: Trond Andersen/Blomqvist


– Kvinnelige kunstnere har gjort det veldig bra, og verdiene har steget markant, sier Forsberg.
Hun forteller at snittprisene for ti av de mest ettertraktede kvinnelige kunstnerne i auksjonsmarkedet steg med 350 prosent fra 2011 til 2019. Det inkluderer blant annet Gunnvor Advocaat, Harriet Backer, Anna-Eva Bergman og Anne Katrine Dolven.
– I tillegg selger mange av disse kunstnerne flere og flere objekter på nettauksjonen vår til stadig økende tilslagspriser der også.

Internasjonale kjøpere

Klassisk norsk kunst har vist seg å være stadig mer populært blant internasjonale kunstkjøpere. Nordmannen Peder Balke er blant annet nevnt som spesielt attraktiv. 
– Han har fått stor internasjonal interesse gjennom for eksempel en utstilling på The National Gallery i London, og nå også som en del av den permanente utstillingen på The Metropolitan Museum of Art i New York. Med en ny bølge berømmelse og en helt spesiell malemåte når Balkes verk stadig bemerkningsverdige tilslag, sier Forsberg.

Hun mener det er blitt en utvidet interesse for flere norske kunstnere. 
– Før var det bare Edvard Munch folk ville ha, men sammen med andre kunstnere som Harald Sohlberg og Theodor Kittelsen er Balke med på å heve interessen til klassisk norsk kunst hos de internasjonale kjøperne. Tiden er nå inne for å kjøpe norsk kunst. Med en svak krone får man mer for pengene i det norske markedet enn internasjonalt i dag.

POPULÆR: Andrea Forsberg hos Blomqvist forteller at Inger Sitter er en av de kvinnelige kunstnerne som har økt i snitt 350 prosent i verdi. Foto: Iván Kverme

Christiania Auksjoner på Frogner opplever den samme økte interessen. Anett Kallestad, daglig leder ved Christiania Auksjoner, mener at de romantiske kunstnerne Thomas Fearnley og John Christian Dahl i tillegg til Balke har har vekket interessen utenfor Norge.

– De har et godt internasjonalt marked, sier Kallestad.

Stabilt vekst for Edvard Munch

Kallestad forteller videre at tresnittene til Edvard Munch er høyt ettertraktet. 
– Og tidligere arbeider fra før 1900 går veldig høyt, for eksempel Madonna, Brosjen, Vampyr og Melankoli. Munch-samlere er som frimerkesamlere. Bildene må være i god teknisk tilstand og da selges de høyt.

VEKST: Spesielt Edvard Munch sine tresnitt blir trukket frem som verk i stabil vekst på kunstmarkedet. Foto: Lise Åserud / Scanpix

Rapporten til Blomqvist bekrefter at markedet til Munch holder seg i stabil vekst. Det høyeste tilslaget hos Blomqvist fra 2019 var et trykk av Madonna.
– Det ble ikke solgt på auksjonskvelden, men solgt etter auksjonen for 3,5 millioner kroner. Forsberg sier at det er vekst av internasjonale kjøpere av Munch sine verk, og tror salget vil øke ytterligere fremover, også på grunn av oppmerksomheten rundt det nye Munchmuseet i Oslo.
– Og totalt 41 av 46 Munch-bilder ble solgt i 2019 til gode priser, og ett samlet tilslag på cirka 16 millioner kroner på det norske markedet.

Sjeldenhet gir høye priser

Auksjonshuset Blomqvist trekker frem Gunnar S. Gundersen og Ludvig Karsten som eksempler på kunstnere som har hatt en positiv utvikling i løpet av fjoråret.
– Gunnar S. Gundersen må vi jo merke oss. Han har hatt kjempehøye tilslag både på nett og på auksjonene, og har vært veldig populær. Ludvig Karsten har hatt et noe vanskelig marked i det siste, men nå ser vi en spennende utvikling. Brøndums have var vurdert til mellom 400 000 til 450 000 kroner, og ble solgt for 700 000 kroner. Det viser at de virkelig gode verkene oppnår gode resultater, sier Forsberg.
Hun mener at sjeldenhet er en faktor som genererer svært høye tilslag.
– Gode verk man sjeldent ser på markedet har oppnådd en sterk budgivning i 2019.

Økt prisforskjell mellom høy og lav kvalitet

Blomqvist mener at kunstkundene er blitt mer kresne og har fokus på kvalitet, de har orientert seg i markedet og er prisbevisste. Forsberg tror kundenes krav til kvalitet er en av årsakene til at noen verk forblir usolgte.
– Vi har sett en fortsettelse av trenden fra tidligere år hvor kunstverkene av høyest kvalitet selges til nye rekorder mens mindre ettertraktede verk av samme kunstner kun ser en forsiktig utvikling, i noen tilfeller en reduksjon i pris, eller blir usolgt. De som kjøper vil enten ha det beste verket, eller ingenting i noen tilfeller.
Forsberg sier at man ser lignende trender i våre naboland og internasjonalt.
– Prisforskjellen mellom høy og lav kvalitet av samme kunstner øker. Og kunstverk kan også ofte gå over vurdering fordi det er veldig ettertraktet på grunn av kvaliteten på kunstverket.

KVALITET:  Hans Richard Elgheim ved Grev Wedels Plass Auksjoner fremhever hvor viktig kvaliteten på verk har blitt. Foto: Foto: Heiko Junge / Scanpix

Hans Richard Elgheim ved Grev Wedels plass auksjoner merker også prisdifferansen mellom høy og lav kvalitet.
– Det var generelt økt aktivitet innenfor alle tidsepoker i 2019. Det betyr at det var flere kjøpere som avspeiler at det er gode tider i Norge på high-end-markedet. Men markedet er selektivt og en klar trend er at det beste betales bedre enn noensinne.

30 prosent ble ikke solgt

Markedsrapporten til Blomqvist viser at auksjonshusene i Oslo hadde cirka 30 prosent usolgte verk på sine auksjoner i løpet av 2019.
– Det er noe høyt, men derimot har salget etter auksjonen bidratt til gode resultater likevel. For eksempel kom tre av årets høyeste tilslag, Edvard Munchs Brosjen for 1,3 millioner, Andy Warhols The Scream, After Munch for 1,25 millioner og Edvard Munchs Madonna for 3,5 millioner etter at de først ble usolgt på auksjonskveldene hos Grev Wedels Plass Auksjoner og hos Blomqvist.
Forsberg sier at det kan være mange ulike grunner til at andre verk ikke blir solgt på auksjonskvelden.
– Kanskje var vurderingen vår litt for høy eller så er det plutselig en pause i interessen, før den kommer tilbake igjen. Det er det som er så utrolig spennende med auksjonsverdenen. Det er ikke helt forutsigbart, og det er veldig gøy. Man forventer kanskje at noen verk skal være stjernene, og så skjer det noe helt annet på auksjonskvelden.

Christiania Auksjoner sier at de pleier å ligge nærmere 20 enn 30 prosent.
– På en auksjon møter en ikke alle tilgjengelige kjøpere. Et bilde kan gå usolgt på en auksjon og være ettertraktet på neste. De viktige verkene finner derimot alltid sine kjøpere og går på første forsøk, sier Kallestad.

UNDER HAMMEREN: Auksjonarius Michael Getz ved Christiania Auksjoner slo mange verk under hammeren på auksjonen deres i midten av desember. Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix

Mettet marked

Hos Blomqvist ble 21 prosent av verkene solgt under vurdering, og 27 prosent solgt over vurdering.
– Når noe går lavere enn vurdert er det ofte fordi det er få budgivere på objektet, av årsaker som at markedet kanskje er mettet for denne typen kunstverk eller at nye kjøpere er usikre på å delta i budgivningen. Resultatene her er ganske like hva vi ser hos auksjonshus i hele verden.

En av kunstnerne som ser ut til å mettet markedet sitt er Nikolai Astrup. Rapporten til Blomqvist viser at markedet til Astrup ser ut til å ha nådd sin topp for nå, med flere usolgte verk denne sesongen.
– De store verkene finner ikke lenger nye kjøpere etter prisstigningen de siste årene, men vi fikk solgt noen verk til litt reduserte priser på slutten av året. Det samme så vi på Weidemanns skogbunnmotiver. Noen ganger går det litt i trappetrinn, så for å få en ny prisstigning på Astrup må vi finne nye kjøpere. Det eksisterende markedet er litt mettet, utdyper Forsberg.

Fotokunst vokser

Blomqvist har lagt merke til at interessen for fotokunst fortsetter å øke.
– Dette markedet har utviklet seg langsommere her enn internasjonalt, men samtidig som denne interessen har økt har vi merket et større fokus på viktige detaljer som proveniens, papirkvalitet, edisjon og representasjon i samlinger.
Forsberg trekker Tom Sandberg frem som en av de mest populære fotokunstnerne.
– Men han har derimot sett en svakere prisutvikling i annenhåndsmarkedet på de mindre ettertraktede motivene.
I 2017 hadde Blomqvist auksjonsrekord på Sandberg med 240 000 kroner.
– Det har medført at også mindre interessante foto har kommet ut på markedet og det er derfor vanskelig å opprettholde både etterspørsel og pris.

VOKSER: Blomqvist nettauksjon vokser omtrent 17 prosent i året. Foto: Iván Kverme

Øker 17 prosent på nett

I 2018 opplevde Blomqvist auksjonsrekord da Guldhornet til Theodor Kittelsen ble solgt for 12,8 millioner kroner.
– Selv om ingen tilslag i 2019 var i nærheten av året før, har året vært generelt godt for auksjonsmarkedet med gode resultater, sier Forsberg.
Blomqvist hadde håpet å øke omsetningen fra auksjonene i 2019.
– Det har vi ikke klart, men vi har budsjettert med vekst i 2020, sier Knut Forsberg, daglig leder hos Blomqvist.
– Hvorfor kom ikke økningen som dere hadde forventet?
– Det skyldes ikke at vi ikke har kjøpere, men at vi ikke har selgere. Vi har ikke fått inn nok kostbare ting. Når det er gode tider så behøver man kanskje ikke selge, forklarer han.

På nett øker derimot salget mye. I 2019 økte nettsalget med 17 prosent fra 2018.
– Terskelen for å handle på internett er blitt mye lavere nå. 2019 har vært et helt fantastisk år og vi har slått diverse rekorder på nett, sier Andrea Forsberg.

margrethe.hegnar@finansavisen.no 

kunst
auksjon
maleri
Nyheter
Lørdag
Reportasje