HØY INGENIØRFAKTOR: Hos Officine Panerai i Sveits jobber det 250 ingeniører og urmakere. Foto: Officine Panerai

– Jeg tror aldri Panerai vil produsere en smartklokke

På den ultramoderne klokkefabrikken til Officine Panerai er det meste hemmelig og fotografering forbudt. Vi fikk bli med innenfor.

NEUCHÂTEL, SVEITS

Den første glassdøren er låst. Vi ser de sveitsiske fjellene i det fjerne. Og to damer i resepsjonen innenfor. Er vi ikke ventet? Er vi for tidlig eller for sent ute? Sveitserne forventer både at klokker og avtaler viser korrekt tid.

DEN HELLIGE GRAL: Officine Panerai sitt hovedkontor og klokkefabrikk i Sveits. Foto: Officine Panerai

Vi hører et klikk. Den første døren går opp, den andre glassdøren forblir låst. Først når den første er låst, låses dør nummer to opp. Vi er inne! I det aller helligste; det som av Panerai-fantaster omtales som den Hellige gral. Adgangskort med synlig navn og et tilleggskort med alt som er forbudt og påbudt, henges rundt halsen vår. Ingen fotografering. Skotrekk utenpå skoene. På laboratoriefrakken skal knappene være lukket igjen. Rundturen på det som skal være den mest moderne klokkefabrikken i Sveits, kan begynne. Bygningen sto ferdig for fire år siden, og det gjøres et stort nummer av at alt er miljøvennlig og at den huser 250 ingeniører og urmakere. Dem som velger å ta privatbilen til jobb, må betale en månedlig leie. Pengene går uavkortet til å sponse de ansatte som kjører offentlig transport.

Fem år fra idé til ferdig klokke

Selv om designet til Panerai er tro mot historien, står tiden likevel ikke stille. 50 ingeniører og urmakere jobber i forsknings- og utviklingsavdelingen, og de samarbeider tett med designavdelingen i Milano. Det kan ta fra ett til fem år fra idé, via skisser, prototyper og testing til produksjonsskissen ender opp i et ferdig produkt.

TØFFE TAK: Samtlige klokker får kjørt seg på ulike teststasjoner på fabrikken før de forlater huset. Foto: Officine Panerai

Vi tar en kjapp titt på prototypene og observerer ulike metaller, glass, remmer, lenker, urskiver, baklokk og urverk. Rundt oss svirrer ansatte i laboratoriefrakker. De fortsetter testing av klokkene med alt fra temperatur- og trykksvingninger til vanntetthet. Men det som slår oss, er ikke antall ansatte. Det er antall roboter og maskiner som utfører det arbeidet vi trodde var manuelt arbeid. Robotene spruter vann, olje, plukker ut riktige stener til riktige urskiver, ved bruk av laser graverer de baklokkene og de påfører den blå malingen som er gjennomgående for flere av modellene – for å nevne noe.

Har eget klokkesykehus

Alle klokkene som produseres og skal skipes ut fra fabrikken blir testet igjen. I løpet av én dag testes 700 klokker. Mellom 1 og 2 av dem består ikke testen. Da blir de enten skrapet eller reparert. På Panerais eget klokkesykehus, jobber det 12 urmakere som reparerer alle Panerais modeller. Det de bruker mest tid på, er vintagemodeller og kompliserte verk. Det tar minimum én uke å reparere en vintageklokke. De bytter ikke deler med mindre de må. De forsøker heller å reparere de som er ødelagt. Én slik del bruker de minst tre dager på å fikse, og en gammel Panerai kan ta både en og to måneder å få friskmeldt. Hele klokken tas fra hverandre i sine enkelte deler, renses, oljes og settes sammen igjen. Prislappen i snitt for dette arbeidet er 30.000 kroner.

Vokser raskest i USA og Kina

Panerais største markeder i dag er Italia, USA og Kina, og de raskest voksende markedene er USA og Kina. I Norge er det kun Urmaker Bjerke som selger Panerai, noe de startet med for ti år siden.

PIRK: De enkle modellene har rundt 300 deler. Hos de mer avanserte verkene kan dette tallet ganges med mer enn to. Foto: Officine Panerai

– Panerai er et bra merke for oss. Vi selger det bare i butikken i Karl Johansgate, og er nummer to av de skandinaviske butikkene. For oss er Panerai blant våre topp ti merker, men , og vi selger flere ganske dyre modeller, sier Halvor Bjerke hos Urmaker Bjerke.

KOMPLISERT: Astronomo Luminor 1950 Tourbillon Moon Phases. Foto: Diode/Denis Hayoun

Hittil i år har salgsveksten for Panerai hos Bjerke vært på 13 prosent, og eieren mener at Panerai passer godt for deres butikk:

– Det er god kvalitet, klokkene er store og robuste samtidig som de er tøffe. Panaristene har også en egen klubb, og de hadde mange medlemmer i Norge før vi startet med Panerai. Sammenlignet med de andre merkene fra Richmond, selger Panerai best målt opp mot andre land, sier Bjerke.

Like ubrukelig som urmaker Stevie Wonder 

Vi får prøve oss som urmakere og blir utstyrt med lupe i pannen, pinsett og en rekke skrutrekkere. Og uendelig mange små deler. Lupen er en nødvendighet når skruene er så små som et knappenålshode og hullet vi skal treffe, er som spissen på knappenålen. Hendene skjelver og det er tilnærmet umulig å treffe, selv når vår læremester Jérôme Cavadini forteller hvilke deler som skal hvor.

FLERE TESTER: Officine Panerais utgangspunkt er dykkerklokker. Da må de holde vann... Foto: Officine Panerai

– Dette er ikke så vanskelig. Dette automatiske urverket sitter i Panerai P.2003. Det har ti dagers gangreserve og kun 299 deler, sier han og gliser bredt. Vi føler oss like unyttige som Stevie Wonder vil ha vært i samme yrke.

– De fire Panerai-urmakerne som jobber med tourbillon- og minute repeater-urverkene har et lenger lerret å bleke. Den vanskeligste å lage, er den sistnevnte, sier han og legger til at den består av over 630 komponenter.

Foto: Officine Panerai

På denne avdelingen bruker én urmaker tre måneder på jobben med å lage en klokke. Ingen av klokkene blir identiske. De har for eksempel en referanselyd, men det er ikke mulig å få klokken til å høres helt lik ut som den. Disse klokkene lages på bestilling, og kundene kan få dem akkurat slik de ønsker. Prislapp: Fra 3 millioner kroner og oppover.

Dette er den typiske Panerai-kunden

– Den typiske Panerai-kunden er mellom 35 og 50 år. Vi fokuserer kun på klokker for menn, men vi vet jo at våre klokker også kjøpes av kvinner. De fleste er likevel sporty menn som liker det tekniske, gjerne dykkere. Kundene har også ofte god utdanning og åpenbart god inntekt, sier Carine van Eijden, Panerais markedssjef i Nederland og Skandinavia.

TYPISK MODELL I DEN ENKLE ENDEN AV SKALAEN: Panerai Luminor Due. Foto: Officine Panerai

Vi spør direktør for forskning og utvikling Federica Carpano om Panerai har planer om å tenke nytt, som for eksempel å produsere smartklokker.

– Jeg tror aldri Panerai vil produsere en smartklokke. Vi er stolte av å ha produsert verdens første dykkerklokke og laget klokker for det italienske og egyptiske forsvaret. Vi planlegger ingen nye kasser eller nytt design. Vi skal være trofast mot våre røtter. Jeg hører stadig om at trenden går mot mindre klokker, men det tror jeg ikke nødvendigvis på. Vi skal ha store, tøffe klokker, også i fremtiden, sier Carpano.