IT-suksess fra loftet

På kontoret på loftet på Radøy startet Magne Myrtveit med en blyant og blanke ark. Det ble begynnelsen på en IT-teknologi som selges til selskaper som BMW, Audi og Deutsche Bahn.

HJEMMEKONTOR: Magne Myrtveit er daglig leder og hovedeier i Dynaplan. Foto: Erlend Kjernli

RADØY, VESTLAND: 

Vestlandske veier. Trange og snirklete. Ta på fjellknausen når en bobil snirkler seg forbi mens du kan se øyenfargen til sjåføren. Pust ut og håp at du ikke møter en buss. Kjør dit det nesten ikke er mer vei og hils på Magne Myrtveit.

– Ser du skorsteinen der borte? Flere hus er det ikke her, sier han.

Dette er mannen som bruker juleferien til å tenke på hvordan norske pasientkøer kan bli kortere og påskeferien til å finne ut hvordan bedrifter kan legge mer kunnskapsbaserte strategier. Det siste endte i selskapet Dynaplan.

– Jeg satte meg ned i tre dager med blanke ark og blyant.

Dette ble begynnelsen på en ny teknologi, som han omtaler som en blanding av Excel, PowerPoint og simulering. Teknologien la grunnlaget for selskapet Dynaplan. 

Vi kommer til å se enorme omveltninger i finansbransjen. Bilindustrien er under press

Reelle data og relevant statistikk fra bransjen og samfunnet ellers blir matet inn i systemet. Ut kommer en simulering av hvordan fremtiden ser ut og hvilke valg som bør tas for å møte den. Grafer og modeller gjør utsiktene lette å forstå.

– Vi lager fremtidsscenarier, “the possible future”. Ingen kan spå fremtiden nøyaktig, forteller Myrtveit.

Simulatorene brukes til utvikling og revidering av strategier, planer og budsjettplanlegging og revidering av budsjettenebudsjetter.

– Strategi og planlegging bør gjøres kontinuerlig. Verden forandrer seg hele tiden. Det kommer hele tiden ny teknologi og nye reguleringer.

Tok fire år

Det var i påsken 2002 han satt seg ned med blyanten og arkene. Samme året gjorde han sin første ansettelse i Yngve Mellingen som nylig hadde fullført informatikk-studiene på NTNU.

– Det tok fire år å lage den første versjonen av den nye teknologien.

Da kom også kundene. Tyske AOK var nummer én. Deretter det multinasjonale selskapet Bayer, som også har hovedkvarteret i Tyskland.

– Vi måtte treffe noen på jakt etter innovasjon, for vi hadde jo ingen kunder, bare våre ærlige ansikter, forteller Myrtveit.

INTERNASJONALE KUNDER: Magne Myrtveit holder til på Radøy i Vestland. Mange av kundene er tyske bedrifter. Foto: Erlend Kjernli

For gründeren ble det mye lettere å få innpass i Tyskland enn i Norge.

– Tyskerne er mer åpne for nye innovative selskaper. Hvis du går til de store selskapene i Norge får du tvert nei hvis du ikke allerede er på leverandørlisten.

I Tyskland er de store med. BMW har vært kunde i mange år. I fjor fulgte Audi etter. Lufthansa og Deutsche Bahn er andre selskaper som benytter seg av Dynaplans løsninger.

– For noen år siden satte vi oss et mål om å få minst ett av de tre største selskapene innenfor hver bransje i Tyskland som kunder. Det klarte vi.

Dynaplan etablerte i 2012 et datterselskap registrert i Sveits, der mye av konsulent- og salgsvirksomheten ledes fra.

Før gjorde vi mest konsulenttjenester, men nå er 50 prosent av omsetningen fra IT-teknologien

Alle har hjemmekontor

Nå er det 13 ansatte til sammen i Dynaplan og datterselskapet. Alle har hjemmekontor og jobber fra hver sin by eller kommune: Fem i Norge, fire i Tyskland og fire i Sveits

– Det er ikke gitt at folk trives med å jobbe hjemmefra. Noen får energi av å diskutere med medarbeidere og ha sosiale ting som felles lunsj. Vi er fokuserte og analytisk orienterte mennesker. For min del holder det med det sosiale samværet jeg har med familie og venner, i tillegg til daglige tekst- og videosamtaler med kolleger og kunder.

Sønnen hans jobber også i selskapet, som Myrtveit generelt beskriver som en familie.

– Det er nære forhold hos oss. To ganger i året reiser vi på tur for å gjennomføre opplæring, snakke om strategi og ha det gøy. De seks første vi ansatte jobber her fortsatt.

Emigrantkirke 

På den smale veien i retning Myrtveit var i hvert fall asfalten fersk. Timingen var god. For et halvt år siden kunne du ifølge Myrtveit lure på om du egentlig kjørte på en åker.

– Da passerte du vel emigrantkirka? spør han.

Kirken ble bygget av norske emigranter i Brampton, Nord-Dakota på begynnelsen av 1900-tallet.

– Alle her har noen i familien som emigrerte, forteller Myrtveit.

I 1996 ble kirken fraktet tilbake til Radøy på dugnad og gitt i gave til Vestnorsk Utvandringssenter.

Tidene forandrer seg. Automatisering og roboter tar større del i samfunnsutviklingen. Flere bransjer kan møte store endringer.

– Vi kommer til å se enorme omveltninger i finansbransjen. Bilindustrien er under press. Bedriftene kan ikke bare dra med seg de gamle analysene.

Ifølge Myrtveit er det spesielt i utfordrende tider at selskaper tyr til Dynaplan. Da er det viktig å spå fremtiden så godt som mulig. Han bruker et eksempel: Hvis en eksportbedrift på et ledelsesmøte kommer frem til at salgsanslagene for Asia er for høye, kan de nye tallene plottes inn, og alle i møtet vil med en gang, grafisk fremstilt, se hva det betyr for hele bedriften.

– Litt science fiction.

95 prosent eksport

Det kan ta fra en måned til et halvt år å bygge en spesifikk simulator for en bedrift. Før begynte de alltid på scratch med en ny kunde, men nå er det elementer som brukes igjen. Tjenesten leases og Dynaplan-gjengen hjelper til som konsulenter.

– Vi blir mer og mer et IT-selskap. Før gjorde vi mest konsulenttjenester, men nå er 50 prosent av omsetningen fra IT-teknologien.

Omsetningen, der 95 prosent kommer fra utenlandske kunder, har de seneste årene ligget stabilt på i overkant av 16 millioner kroner. Resultatet før skatt nærmer seg fem millioner. Fra 2015 til 2018 er det tatt ut nærmere 10 millioner i utbytte.

– Vi gir rause bonuser til ansatte og tar ut utbytte. I selskapet har vi likvide midler til alle utgifter i et år fremover.

Myrtveit er daglig leder og eier sammen med familien 55 prosent av Dynaplan. Resten er fordelt på ansatte med ulike størrelser på aksjepostene.

– Vi er kommet til et bra sted. Jeg er ikke typen til å lede en stor bedrift.

Når vi inkluderer datterselskapet er den årlige omsetningen oppe i 20 millioner kroner.

Vi vant alle anbud fra 2006 og flere år fremover

Hawaii-tradisjon

Myrtveit studerte matematikk ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Bergen. Senere fortsatte han med pedagogikk.

– Jeg er interessert i formidling.

Han jobbet som foreleser i Bergen, men befant seg plutselig i Honolulu på Hawaii fordi de to byene hadde en utvekslingsavtale. På øya ble hans første barn født, Solbjørg Makalani.

– Det er en urgammel tro på Hawaii at barn er født med navn, og at noen klarer å se hva barnet heter når det blir født. Makalani betyr «himmelske øyne».

For Dynaplan handler det om å se inn i fremtiden. Da selskapet spesialiserte seg innen HR, begynte det å ta av. Hvordan vil dagens arbeidsstokk utvikle seg aldersmessig? Hva slags kunnskap trenger de om noen år?

– Vi vant alle anbud fra 2006 og flere år fremover. Nå er konkurransen blitt større, så vi må fortsette å innovere, sier Myrtveit.

Han lukker døra. Mørket har kommet sigende. De smale veiene venter.