Gambler på at rike fortsatt vil reise

Stig Egard har bygget opp en global concierge-service for nordmenn. Nå kan alt stoppe opp. – Vi legger ikke ned, vi girer opp, sier han.

STIG-SPILLET: Stig Egard lever av å arrangere reisene vi ikke må ta. Selskapet hans A2D Concierge har 16 ansatte verden rundt. Foto: Andreas Klemsdal

Stig Egard venter i den stilfulle baren i første etasje av Clarion Hotel Bjørvika i Oslo. Det er stille på hotellet. Han reiser seg opp og gjør en japansk hilsen. Håndflatene mot hverandre og et forsiktig nikk. Ingen norsk håndhilsing.

– Det er greit at vi gjør det sånn? sier nordmannen, som er bereist i internasjonal etikette og høflighet.

Egard driver noe så uvanlig som en global concierge-tjeneste rettet mot nordmenn, med 16 ansatte verden rundt. Navnet er A2D Travel & Concierge. Den ene dagen kan han hjelpe en rik nordmann med å gjennomføre et innholdsrikt 60-årslag langs rivieraen og den neste tar han konsernledelsen i et selskap med på ledersamling på et inspirerende sted.

Egards spesialitet er reisene vi ikke må gjennomføre.

«We are global experts in creating unforgettable experiences for the worlds' most discerning clientele», heter det på hjemmesidene.

Men denne uken fikk han servert en sjokkbeskjed. Helsemyndighetene oppfordrer folk til å holde seg hjemme.

– Hva nå? Er det full stopp?

– Jeg har fått inn noen henvendelser denne uken. Det handler først og fremst om å flytte på arrangementer. De fleste bestillinger går videre som planlagt.

De 16 ansatte er fordelt på kontorer i Madrid, Belgia, Kreta og Mexico. Selskapet hadde i 2019 en omsetning på 30 millioner kroner og fikk et overskudd, ifølge Egard på rundt 3 millioner kroner.

– Fristen for å sende inn regnskapene i Belgia er i august, sier den Brussel-bosatte nordmannen.

Men han er ikke naiv. Han erkjenner at han kanskje går inn i sin mest krevende periode som bedriftseiere.

– Jeg kan ikke bare stoppe opp virksomheten. Jeg har ingen planer om å permittere. Vi skal bare trøkke på enda mer. Vi skal gire opp.

Han tror og håper at etter en litt ruglete periode vil kundene oppdage de mulighetene som ligger i at tidene er annerledes. Det handler om å reise smart, mener han.

– Hva vil det si å reise smart?

– Mine kunder kommer til å se seg om etter alternativer. I stedet for å oppsøke store metropoler vil de søke seg til mindre steder. Små flyplasser på stille destinasjoner der de nå kanskje kan leie et lite hotell helt for seg selv til en hyggelig pris.

Han mener det nå vil dukke opp unike muligheter.

– Du får en god deal og du bidrar til å holde hjulene i verdensøkonomien i gang.

Han har sans for å reise når andre holder seg hjemme.

– Det beste tidspunktet å besøke Australia på var da skogbrannene herjet. Det var rimeligere å reise, det var ledig på de beste hotellene og du fikk en utrolig bra deal. Dessuten kan du reise med god samvittighet. Reiselivsnæringen lå nede og det beste du kunne gjøre var å støtte dem.

– Hva med faren for å våkne opp i et branninferno?

– Du reiser selvsagt i en annen del av landet!

IKKE STILLSTAND: Flyet Stig Egard tok fra Brussel til Oslo var smekk fullt og kostet over 700 euro. Foto: Andreas Klemsdal

Gullkort

Selv har han sort belte i reisevirksomhet. I 2019 klokket han inn 228 reisedøgn. Det var en kombinasjon av jobb og ferie. Han har gullkort både på Iberia og Lufthansa og har ingen planer om å reise mindre i 2020.

– Mellom 200 og 220 reisedøgn blir det i år.

De siste 14 dagene har han vært i på en solid rundreise. Det startet i Durban i Sør-Afrika. Derfra gikk turen til Madrid før den gikk videre til Nice. Herfra gikk turen til Brussel. En liten tur hjemom før det bar videre til Oslo.

Det var lite corona-frykt å spore på flyvningen fra Brussel til Oslo.

– Jeg bestilte billetten to dager før avreise og betalte 713 euro. Og flyet var smekk fullt!

På de andre flyvningene var det imidlertid roligere.

– Litt færre folk enn vanlig.

– Har vi ikke et felles ansvar for å holde oss hjemme og bidra til minst mulig smittespredning?

– Så lenge vi bidrar til å unngå å spre smitte ved å ikke reise i de områdene som er berørte har vi også et ansvar for å holde hjulene i gang, både i vår egen bedrift men også som samfunnsaktører. Løsningen er ikke å slutte å reise. Løsningen er å reise smart.

Lydterapi

En av satsningsområdene fremover er på helse.

– Vi har veldig tro på helse. Vi har ansatt to person nå som driver med dette. Senere i år skal vi ha en ledersamling med et børsnotert selskap som skal ha lydterapi og «body & mind».

A2D Travel & Concierge satser også mot unge. De som er født mellom 1995 og 2000.

– De vil reise på en helt annen måte og vi skal by på ting som er annerledes. Man kan for eksempel se for seg et coworkingspace som er satt ut i jungelen.

Nytt av året er at selskapet satser hardere i Mexico. A2D Travel & Concierge har etablert et samarbeid med The International Business Hub. Dette er en organisasjon på 300 mennesker som jobber med å etablere ny næringsvirksomhet i Mexico. Folk utenfra kommer med forretningen, mens The International Business Hub tar seg av ekspansjonen i Sør-Amerika.

– Du kommer med innmaten, så har de kundene.

A2D har nå ansatt tre personer i Mexico. Dette er starten på en ekspansjon i Sør-Amerika. Rike sør-amerikanere vil bruke penger og gjerne reise til Europa for å være med på store opplevelser.

– Det jeg egentlig har drevet med i flere tiår nå er å introdusere mennesker for hverandre. Vi kan ta med et følge til en spennende bedrift og la de møte nøkkelpersoner der. Av og til fører det til varige relasjoner. Det er utrolig givende å se. Da har jeg lykkes med jobben min.