Kunst og corona

Stengte dører, permitteringer og økt nettsalg preger kunstbransjen under coronakrisen. – Når publikum uteblir, så stopper kontantstrømmen og likviditeten blir strupt, sier museumsdirektør Petter Snare.

STENGTE DØRER: Onsdag hadde Grev Wedels Plass Auksjoner sin første auksjon med lukkede dører. Auksjonarius Hans Richard Elgheim sier at det gikk overraskende bra.  Foto: Andreas Klemsdal

Alle museer og gallerier må holde dørene midlertidig stengt. Kunstmesser og arrangementer verden over har blitt kansellert eller utsatt, og ansatte blir permittert. Det er utfordrende tider, men noen steder fortsetter kunsthandelen likevel. I ny drakt. Denne uken hadde to av Norges største auksjonshus sine første auksjoner av året. Uten publikum tilstede.

Stengt for publikum for første gang

Tirsdag gjennomførte Blomqvist Kunsthandel sin første auksjon i 2020. Temaet for kunstauksjonen var samtid, moderne og klassisk kunst. Vanligvis pleier auksjonslokalene til Blomqvist i Tordenskiolds gate i Oslo å huse opp mot 200 personer i publikum på en god auksjonskveld, men denne tirsdagen ble auksjonen gjennomført uten andre mennesker til stede enn de ansatte. Det var første gang i Blomqvists 150 år lange historie.

– Det var en rar opplevelse og resultatene ble veldig bra, gitt omstendighetene, sier Knut Forsberg, daglig leder i Blomqvist Nettauksjoner.

POSITIV: Knut Forsberg hos Blomqvist tror auksjonsmarkedet vil klare seg gjennom koronakrisen. Foto: Adrian Nielsen

Han forteller at de hadde mye aktivitet på telefon og mange forhåndsbud på auksjonen.

– Resultatene målte ikke opp til hva vi opplevde på samme tid i 2019 og 2018, men vi har absolutt tro på at auksjonsmarkedet kan klare seg igjennom corona. Å satse på digitale verktøy for budgiving, kommunikasjon til kunder og fremvisning av kunstverk er noe vi allerede jobber med. Denne nye hverdagen har satt veldig hastverk på å få dette utviklet og klart for våre kunder.

– Svært mange bransjer blir sterkt påvirket av coronakrisen, blir kunstbransjen også påvirket?

– Ja, vi opplever nå at gallerier og museer er stengt. Det må være tøft, spesielt for de som trenger billettinntekter. Vi har droppet åpningen på torsdag som vi skulle hatt i vårt samtidsgalleri QB gallery. Det er litt tidlig å si hvordan dette kommer til å påvirke salget for gallerier, for her har man allerede vært vant til å gjøre mye over internett, e-post kommunikasjon og privat visning i galleriet, noe som fortsatt er mulig. Litt av gleden med å dele kunsten med et stort publikum er jo midlertidig tatt bort.

– Påvirket ikke salget

Blomqvist var ikke alene om å endre gjennomføringen av en auksjon denne uken. Grev Wedels Plass Auksjoner hadde 150 kunst og kunstgjenstander fra Kaare Berntsens private samling som gikk under hammeren, innenfor stengte dører på auksjonshuset og uten noen kjøpere i salen.

– Det var en spesiell og sjelden begivenhet der vi kunne ventet minst 150 til 200 fremmøtte. Mange så frem til at denne auksjonen skulle bli en happening, sier Hans Richard Elgheim, auksjonarius ved Grev Wedels Plass Auksjoner.

Auksjonen ble streamet og Elgheim forteller at godt over 200 personer fulgte hele auksjonen hjemmefra.

DIGITAL AUKSJON: Grev Wedels Plass Auksjoner streamet auksjonen deres på onsdag, og tok kun imot bud på forhånd, via telefon eller nett. Foto: Andreas Klemsdal

– Auksjonen sist onsdag ble, til noens overraskelse, en suksess. Vår erfaring var at noen ble snytt for en happening, men at det ikke påvirket salget. Tvert imot, måten vi avviklet auksjonen på vil vi se mye mer av i fremtiden, også etter corona.

Elgheim mener ingen bransjer vil være upåvirket av vedvarende stillstand og negative nyheter.

– Når det er sagt oppnådde vi flere prisrekorder på auksjonen sist onsdag. Det viser at kjøperne av den høyeste kvaliteten er alltid tilstede når sjeldne anledninger dukker opp.

Permitterer 38 ansatte

Astrup Fearnley, Henie Onstad Kunstsenter, Kunstnernes hus og KODE. De har alle måttet stenge dørene for publikum for å unngå videre spredning av coronaviruset. Tirsdag sendte KODE kunstmuseer og komponisthjem i Bergen ut permitteringsvarsel til 38 av sine ansatte.

– Vi er Norges nest største kunstmuseum og et av de norske museene med størst egeninntekter. Vi er, som alle andre næringsdrivende, helt avhengig av kunder. Når publikum uteblir, så stopper kontantstrømmen og likviditeten blir strupt. Vi har gått med underskudd i mange år og har ingen egenkapital som reserve, sier direktøren ved KODE, Petter Snare.

Han regner med at KODE vil ha et tap på 17 millioner kroner i perioden frem til august.

STORE TAP: Direktør ved KODE i Bergen, Petter Snare, tror de vil tape omtrent 17 millioner kroner frem til august. Foto: Eivind Yggeseth

– KODE har stengt alle syv museer og så langt det er mulig innstilt driften. Dette går også utover planlagte aktiviteter, vi har avlyst to store utstillinger denne sommeren og mange konserter. Så coronakrisen har lammet museet.

– Hvordan tror du krisen vil ramme kunstbransjen generelt?

– For museer som er avhengig av turister og egeninntekter så er dette katastrofalt. Utstillinger blir avlyst og kundene er borte over natten. Dette gjelder hele kulturfeltet, sier Snare.

Økt salg på nett

Blomqvist forteller at de opplever økt aktivitet på sine nettauksjoner.

– Antall bud er opp 11 prosent og budverdiene er opp over 12 prosent. Vi har også sett noen fantastiske tilslag, så engasjementet og interessen er fortsatt høy. Siden onsdag har vi klubbet for 1,55 millioner inklusive salær, og solgt 83 prosent av alt vi har lagt ut. Dette viser at markedet for kunst og de objektene vi selger fortsatt er sterkt, sier Forsberg.

Han sier videre at de derimot opplever en sterk reduksjon i innlevering av gjenstander som skal selges.

– Hvis dette fortsetter lenge vil det bli tøft å holde hele huset i gang. På auksjonene er vi helt avhengig av innlevering, stopper den opp, stopper auksjonene også opp.