– Hva kommer til å skje? Jeg grøsser når jeg tenker på hvordan situasjonen kan bli

Fotokunstner K Linnea Backe forlot et New York i stillstand for å bli satt i karantene i Oslo. Nå er utstillingen på Fotografiens Hus avlyst og inntektsgrunnlaget borte.

SELVPORTRETT: K Linnea Backe er i karantene etter hjemkomsten fra USA. På spørsmål om hvordan hun vil illustrere dette, tok hun dette selvportrettet for å få frem stemningen. Foto: K Linnea Backe

Det norske kulturlivet har nådd frysepunktet, mens regjeringen prøver seg med en krisepakke til 900 millioner kroner.

– Leiligheten min i Oslo blir etter hvert innmari ryddig og ren nå som jeg er i karantene. Og jeg fotograferer den i prosessen, sier K Linnea Backe.

Hun vokste opp på Godlia i Oslo og er utdannet både klassisk pianist og musikkviter.

– Så fant jeg kameraet og kom hjem kunstnerisk. Jeg så meg aldri tilbake etter det, sier Backe.

Skulle hatt utstilling neste måned, men...

Fotograferingen har gitt kvinnen med kunstnernavnet K Linnea Backe flere internasjonale priser. Hun har hatt utstillinger i blant annet Oslo, New York, Siena og Berlin. Siden 2018 har hun bodd i New York, men hun kom nettopp tilbake til Norge for å stille ut på Fotografiens Hus i neste måned.

– Jeg har nettopp fått vite at den utstillingen er flyttet til desember 2020.

– Hvilke konsekvenser får det?

– Det betyr utsettelse av salg og inntekter. Det er dyrt å lage en soloutstilling. Det betyr også at jeg må lage bilder å ta med til Oslo i stedet for å lage bestillinger når de kommer inn. Ellers får ikke folk julegavene de kanskje har lyst til å kjøpe.

RED: Dette fotografiet skulle vært hovedbildet til utstillingen som ble utsatt fra neste måned til desember 2020. Backe innrømmer at det kan få store, uheldige konsekvenser for hennes videre kunstnerliv i New York. Foto: K Linnea Backe

Bildene til Backe koster i størrelsesorden mellom 8.000 og 25.000 kroner, er analoge og håndarbeid fra mørkerommet. På en god dag bruker hun åtte timer på trykke fire, store bilder. Etterpå retusjerer hun dem med pensel, registrerer, nummererer og pakker.

– Vanligvis lages bildene på bestilling, så dette blir tøft!

– Vil du få noe støtte av den norske stat?

– Jeg ser at det vurderes hjelpetiltak for frilansere fra staten. Det hadde kanskje vært lurt å la frilanserne selv bestemme om hjelpen skal beregnes ut fra siste års inntekt eller gjennomsnittet av de siste tre årene. For egen del tror jeg det blir minimalt. Jeg har oppholdt meg i utlandet og har ikke hatt særlig inntekt i Norge det siste halvannet året.

Spent på situasjonen i Trump-land

Backe forteller om de enorme sosiale forskjellene i USA, og hun lurer på hvordan dem uten sparepenger greier seg.

Foto: K Linnea Backe

– Hva kommer til å skje? Jeg grøsser når jeg tenker på hvordan situasjonen kan bli. Der har også kulturlivet stanset. Byen var allerede stille da jeg dro. Nå hører jeg den nærmest har stoppet opp.

Returen til USA kan også bli utsatt. Da kan jeg plutselig stå uten arbeidstillatelse og må forlate landet

Selv er hun i en prosess for å få et kunstnervisum i USA. Det er en komplisert affære, og hun må bevise at hun har ekstraordinære ferdigheter for folk i den amerikanske administrasjonen.

Foto: K Linnea Backe

– Utstillingen her i Oslo var viktig for søknaden. Returen til USA kan også bli utsatt. Da kan jeg plutselig stå uten arbeidstillatelse og må forlate landet. Jeg har et stort oppdrag fra et ballettkompani hvor det skal lages kulisser og kostymer basert på bilder jeg har laget for dem. Jeg skal også ha to soloutstillinger. Jeg krysser fingrene for at utsettelsene bare blir små på denne jobben, og at kunstnervisumet mitt ikke blir avslått fordi jeg ikke har utstillingen fra Oslo å vise til.

– Hvorfor vil du jobbe i New York fremfor Norge?

– Byen sover virkelig aldri, og den er full av ekstremt dyktige mennesker - jeg har alltid noen å strekke meg etter, og jeg er blitt vist en stor sjenerøsitet; andre kunstnere deler kunnskapen sin åpent. Det gir meg en følelse av at alt er mulig.

Foto: K Linnea Backe