Det store ferieveddemålet

Hvordan planlegger du sommeren når du ikke vet om det blir tidenes omsetningsrekord - eller stengte dører.

TOM IDYLL? Ola Skjeseth har bygget opp en av Lofotens største turistbedrifter. Vil han få et rush av norske gjester i sommer? Foto: Camilla H. Skjeseth
Reportasje

Flere tusen reiselivsbedrifter i Norge står nå foran sin mest utfordrende sesong noen gang. De vet ikke om det blir nedstengte eller tidenes norske sommer.

Ola Skjeseth er sentral i Lofotens reiseliv. På rollelisten står verv i eventselskaper, destinasjonsselskaper og eiendomsselskaper. Men mest tid bruker han på Svinøya Rorbuer. Fra morgen til kveld, egentlig.

Nylig sto Væreierboligen på Svinøya ferdig restaurert. Det historiske huset er fra 1828. Nå fremstår det som et autentisk og luksuriøst utleieobjekt. 18 millioner kroner er investert.

– Vi har lagt ned rundt 8.000 arbeidstimer i det prosjektet.

– Hvem er «vi»?

– Jeg og vaktmesteren.

I 27 år har han vært raus med timene og resultatet er en av Lofotens største reiselivsbedrifter. Omsetningen i fjor var på 40 millioner kroner. Det er ikke satt to streker under resultatet, men Skjeseth anslår at Svinøya Rorbuer leverer et resultat på rundt 7 til 8 millioner kroner for 2019. Bedriften omfatter rundt 20 årsverk.

EKSKLUSIV UTLEIE: Ola Skjeseth har lagt ned utallige timer i restaurering. Foto: Camilla H. Skjeseth

– Vintersesongene i Lofoten er blitt helt fantastiske. Det er nesten som en ny sommersesong. Vi har hatt mars-måneder med større belegg enn juli. Det har skjedd etter hardt arbeid gjennom mange år. Vi har lykkes i det internasjonale markedet. Så plutselig ble bryteren slått av. Alt ble revet bort på et blunk, forteller Skjeseth.

Han hadde følt at noe var i gjerde lenge og samlet alle mellomlederne på formiddagen 12. mars. Men etter Erna Solbergs pressekonferanse på ettermiddag måtte han kalle inn til nytt møte. Det var bare å stenge på dagen.

Nå er det eneste sikre at alt er usikkert.

– Vi aner ikke hva som skjer fremover. Vi håper og tror at vi får en god sommersesong med nordmenn. Det vil hjelpe oss mye.

Men denne sesongen er en helt annen business enn den Svinøya Rorbuer driver til vanlig.

– Sommersesongen med nordmenn vil vare fra 15. juni til 10. august. Deretter vil det være bom-stopp. Jeg håper nordmenn som har anledning benytter sjansen også før og etter. Det vil hjelpe på.

Det er ingen fare for at det kan komme for mange landsmenn til Lofoten.

– Det har vært en voldsom utbygging i Lofoten de senest årene. Det er veldig stor kapasitet. Det tidenes mulighet for å oppleve Lofoten uten utenlandske turister, sier Skjeseth.

En norsk jubelsommer er likevel ikke nok til å redde 2020.

– Til høsten begynner nordlysturismen. Da skulle vi ha fått inn mange turister fra utlandet. Det ser mørkt ut nå. 2020 er kjørt.

Regjeringens krisepakker hjelper ikke de som lever av å markedsføre seg mot et internasjonalt marked med tanke på fremtidige bookinger.

– Vi jobber mer langsiktig enn de fleste er klar over. De pengene vi bruker på markedsføring i år har effekt om ett, to til tre år. Jeg er skuffet over at støtteordningen ikke tar hensyn til dette. Jobben for 2021 og 2022 gjøres nå. Jobben med å dra igang dette markedet kan nå bli veldig tung.

NØYE: Detaljene må sitte, når Ola Skjeseth renoverer hus fra 1800-tallet. Foto: Camilla H. Skjeseth

Fjellvant

Midt i hjertet av norsk fjellferie står Christian Sulheim. Han leder selskapet

Top of Norway som omsetter for rundt 15 millioner kroner hvert år, gjennom driften av Leirvassbu Fjellstue og Sulheim Vertsgård.

Årets sesong startet på verst tenkelig måte. Selskapet hadde booket inn 4.000 gjestedøgn i løpet av seks uker i mars og april. Etter begrensningene som kom med corona måtte de terminere alle bookinger.

– Det var et slag i tryne. Det var helt uvirkelig, sier Sulheim.

– Vi var ikke pålagt å stenge, men reglene var utformet slik at det var helt umulig å drive videre, forteller han.

Nå har han noe svært mange nordmenn vil ha: Klassisk norsk fjellferie. Men blir det tidenes sommersesong eller stengte dører?

– Det er en enorm usikkerhet, både for oss og andre i bransjen. Hvis vi skal åpne kan vi for eksempel ikke ha frokostservering med buffet. Skal vi da smøre matpakke til alle gjestene? Og kan vi bare bruke annethvert bord?

Leirvassbu har 200 senger fordelt på 100 rom. Bare 34 av rommene har bad. Hvordan skal det organiseres? Blir det i det hele tatt lov å holde åpent for steder som har fellesløsninger for toalett og bad?

Sulheim har veldig mange spørsmål og få svar.

– Vi vet ikke hvordan vi skal forholde oss. Reglene er utydelige. Det hviler et stort ansvar på hver enkelt turistbedrift, sier han.

– Vi følger med og leser alt som kommer av ny informasjon. Men problemet er jo at ingen vet hvordan situasjonen er om en måned. Vi må bare vente å se.

En bekymring er at sesongen blir god, men at selskapet ikke får utnytte seg av tidenes norske etterspørsel.

LEIRVASSBU: Kan det åpne? Foto: Leirvassbu

– Hvis vi åpner men må gå for halv maskin så får vi en drift som ikke er rasjonell, sier Sulheim. Det er så mye som henger i luften.

Arbeidsstokken er en av utfordringene. Da coronaen kom til Norge ble alle arbeidsavtalene for terminert. Det var 19 av dem. Å ta de ansatte tilbake er mulig, men ikke problemfritt.

– Det kan bli en utfordring. Endel vil jo komme fra utlandet og må sitte i karantene etter de har kommet til Norge. Jeg tror vi vet mer om to til tre uker.

At det er interesse for turer i Norge er det liten tvil om.

– Det er fantastiske forhold i fjellet, med fortsatt mye snø. I det siste ser vi at det er kommet veldig mye folk i fjellet.

FJELLVANT: – Vi vet ikke hvordan vi skal forholde oss. Reglene er utydelige, sier Christian Sulheim. Han driver Top of Norway med blant annet Leirvassbu Fjellstue. Foto: Andreas Klemsdal

Rekordforhold

Hjullastere har i flere uker boret seg gjennom enorme snømasser for å lage vei opp mot sommerskisenteret på Folgefonna.

Skisenteret åpner 1. mai. Heiskortsalget starter på mandag. Det kan bli tidenes sesong, om alt går etter planen.

– Vi har fått klarsignal av kommunelegen og jobber på spreng mot åpning. I begynnelsen har vi satt et tak på maks 300 heiskort om dagen. Det er mye å ta hensyn til når det gjelder smittevern og vi forsøker å finne gode løsninger, sier daglig leder Michael Iversen i Visitfonna.

En av sommerens utfordringer vil bli å få ut informasjon. Risikoen er at noen kjører timesvis uten å ha fått med seg at det er begrenset med heiskort.

– Vi gjør noe vi aldri har gjort før, innrømmer Iversen. På sikt ønsker de å øke til 600 heiskort om dagen, fortsatt innenfor smittevernrådene.

Samtidig med å oppfylle alle krav til smittevern jobbes det med å ferdigstille et nytt bygg. Ny restaurant skal stå klar til begynnelsen av juli. Det vil også bli en ny skiutleie, en liten salgsbod og tre konferanserom.

– Det blir mulig å legge ledersamlinger til Folgefonna, sier Iversen.

Å åpne anlegget er en kostbar operasjon. Det var derfor avgjørende å få avklaringer før arbeidet gikk igang.

– Vi har hatt et godt samarbeid med Ullensvang kommune, med kommunelege, rådmann, ordfører og smittevernslege, sier Iversen.

Så må anlegget også ha ansatte.

– Vi har endel faste ansatte som vi måtte permittere på grunn av situasjonen som oppsto. Da vi fikk klarsignal gikk det greit å få folk tilbake igjen.

– Hva hvis dere åpner og smitteutviklingen blir slik at dere må stenge igjen?

– Vi velger å være optimister. Må vi stenge en periode kan vi raskt åpne opp igjen.

Det er en ting de ikke mangler. Det er snø.

– Vi har 15 meter på det meste. Det er ganske heftig, sier Iversen.

Går alt som det skal ser han ikke bort fra at selskapet kan få tidenes sommer.

– Vi tror på å holde skianlegget åpent frem til september. Det kan gi en fantastisk sommersesong for oss.

Ola Thuen Neergaard i Norwegian Experience har i løpet av et par år bygget opp stor aktivitet i området rundt Preikestolen. Norwegian Experience driver Preikestolen Basecamp, med blant annet Preikestolen Fjellstue og guide- og aktivitetsselskapet Outdoorlife Norway. I tillegg kjøpte de nylig et Ryfylke Fjordhotell. De har ambisjoner om å bli en sentral aktør i det norske reiselivsmarkedet.

– Vi forsøker å åpne Preikestolområdet 1. mai. Vi håper å kunne tilrettelegge så fremt smittesituasjonen fortsetter å utvikle seg positivt. Dette blir litt Ayrton Senna, sier Neergaard.

– Ayrton Senna?

– Formel 1-stjernen som ble kjent for gass og brems samtidig.

– Vi lever fra dag til dag og endrer stadig planer. Vi tror det er et sug etter gode friluftsopplevelser og er forberedt på at vi kan få besøk av veldig mange nordmenn.

TROR PÅ SOMMEREN: Ola Thuen Neergaard kjøper hotell midt under coronakrisen. Foto: Thord Paulsen
turisme
lofoten
preikestolen
jotunheimen
Lørdag
Reportasje