CATERING SYNKER: Salget av catering hos Frogner special har gått nedover den siste måneden, men salget i butikk har doblet seg, forteller daglig leder Jan-Arne Moen.  Foto: Frogner Special

Gourmet på hjemmebane

I krisetid er det mange som hamstrer hermetikk, tørrvarer og doruller. Andre handler gourmetprodukter hos delikatessebutikkene.

Krisepakkene vokser, antallet permitterte stiger og mange bransjer befinner seg i en tøff tid, med høye kostnader og uten inntekter. For noen bedrifter har derimot coronakrisen ført til flere kunder og omsetningsvekst. Flere av hovedstadens delikatesseforretninger er blant dem. Til tross for en usikker fremtid, ser det ut til at Oslos beboere gjerne spanderer på seg spekemat, eksklusive matkasser og skalldyr.

Opplever omsetningsvekst

– Det har vært en hyggelig økning i omsetningen hos oss, sier Patrik Vardund hos Fjelberg.

De har hatt en omsetningsvekst på 30 prosent, som startet da reglene for karantene ble bestemt og restaurantene begynte å stenge dørene.

– Folk kan ikke gå ut på restaurant for å feire, men de vil fortsatt kose seg. Derfor lager de nok mer god mat hjemme.

Da coronaviruset inntraff Norge forventet Fjelberg at salget skulle gå ned og at det ville bli roligere i butikken.

– Jeg trodde folk kom til å dra på hyttene sine for å komme seg vekk, men da hytteforbudet kom ble jo folk nødt til å være hjemme.

VOKSER: Fjelberg i Bygdøy Allé har opplevd økt omsetning den siste tiden, til tross for coronaviruset som herjer. Foto: Eivind Yggeseth

Delikatessebutikken har ikke permittert noen ansatte.

– Veksten har vært helt fantastisk for oss, og vi har faktisk vært helt nødt til å ha alle i arbeid, sier Vardund.

– Hvordan er utsiktene deres for tiden fremover?
– Når restaurantene åpner tror vi ikke veksten vil fortsette videre som den har gjort frem til nå, men vi er veldige takknemlige og heldige som får holde på.

Det er spesielt salget av Fjelbergs ferdigretter og skalldyrsfatene som har økt den siste tiden.

– Vi har lagt merke til at de er blitt veldig populære den siste tiden. Ferdigrettene ryker unna, sier Vardund.

Tror ikke på ytterligere økning

Omsetning til delikatessebutikken Gutta på Haugen har også økt under coronakrisen.

– Salget hos oss har økt med cirka 10 til 15 prosent siden tiltakene mot Covid-19 startet. Nå som alle restauranter er stengt og alle må spise hjemme, har mange kommet til oss for å handle mer til gode måltider. Vi hadde en god start på året før coronakrisen, og hadde en økning allerede i januar, februar og starten av mars, sier Jan-Helge Trones Gjerde hos Gutta på Haugen.

Han tror heller ikke salget vil gå ytterligere opp i tiden fremover.

– Så lenge restauranter må holde stengt, og mange har hjemmekontor, vil nok salget mer eller mindre være som det er i dag. Noen fortsatt økning blir det mest sannsynlig ikke. Blir tiltakene for å holde restauranter stengt forlenget, og permitteringene vedvarer vil det nok føre til at flere bruker mindre penger generelt, tror vi.

– Hva er den største utfordringen deres nå?
– Nå har vi måttet stenge vår avdeling i Mathallen og permittert våre ansatte der, så det har naturligvis bydd på store utfordringer. Foruten om det er det krevende for en liten butikk med økt kundetrafikk å holde kunder på god avstand fra både oss og hverandre. Vi har ansatte som opererer som dørvakt utenfor butikken for å passe på at det ikke er mer enn fem personer inne samtidig. Man må også sørge for at utsatte flater blir vasket og desinfisert flere ganger daglig.

Salg av catering synker

Vegg i vegg med Fjelberg ligger delikatessebutikken Frogner Special. Det er en av flere aktører som opplever økt butikksalg, men samtidig nedgang i salget av catering.

– Vi var veldig usikre på hvordan dette ville ramme oss, og når alt av catering ble avbestilt over natten var jeg rett og slett urolig med tanke på videre drift. Vi har ingenting å gå på og ble gledelig overrasket over strømmen av kunder, sier Jan-Arne Moen, daglig leder hos Frogner Special.

BEKYMRET: Jan-Arne Moen på Frogner Special var bekymret da coronakrisen kom til Norge. Foto: Frogner Special

Han forteller at omsetningen i butikken har doblet seg, men at de samtidig merker nedgang i catering.

– Cateringdelen har vært rettet mot kontorer og bedrifter uten kantine. Alle disse er nå stengt.

Hos Frogner Special er det blant annet salget av ost, spekemat og fersk kjøtt som har økt mest.

– Folk skal hjem og kose seg. Vi ser også at norske varer selger veldig bra. Norske gårdsoster, spekemat og norsk kjøtt har fått en fin vekst. Folk ønsker å støtte opp om norsk mat og produsenter.

Kjøttforretningen Strøm-Larsen på Torshov har i likhet med Frogner Special hatt en nedgang i salget av catering.

– Vi har hatt en økning i butikksalget over disk på cirka 50 prosent hittil i april. Totalt har salget som innebærer butikk, catering og engros hatt en nedgang på 40 prosent, sier Jan Strøm-Larsen.

Berørt på ulike måter

Maschmanns matmarked på Skøyen har hatt en jevn omsetning totalt sett under coronakrisen.

– Vi har to avdelinger som er berørt på ulike måter. Bakeriet er litt ned og matmarkedet er litt opp. Bakeriet er selvsagt berørt av både innføringen av skjenkestopp i Oslo og krav om avstand mellom bordene som begrenser antall gjester i restauranten. Vi ser samtidig at takeaway-pizza fortsatt selger svært godt, sier Heidi Hjertø, daglig leder på Maschmanns matmarked.

JEVNT SALG: Maschmanns Matmarked har holdt omsetningen jevn gjennom coronakrisen. Foto: Jørgen Hyvang

Hos Maschmanns matmarked er forhåndsbestilte matkasser noe av det som har solgt godt.

– Vi tilbyr å bringe varer rett ut til bilen til kunder som forhåndsbestiller. De kan betale på en desinfisert mobil bankterminal hvis de ikke vil gå inn i butikken. Dette har vært ganske populært. I tillegg ser vi at vi selger mer kvalitetsmel og andre bakeartikler enn normalt, i tillegg til generelt god grillmat, sesongvarer som hvite og grønne asparges, takeaway-pizza og ferdige middagsretter.

Hjertø forteller at de har opplevd utfordringer knyttet til tilgangen på råvarer.

– Mange av våre leverandører er små firmaer og mange av de leverer hovedsakelig varer til hoteller og restauranter. Da dette markedet nærmest forsvant, falt flere av leverandørene også fra. Noen har opprettholdt drift, dog med begrensninger, andre har stengt helt. I tillegg opplever vi prisøkning på mange varer, også grunnet kronekursen, så alt skjedde litt på en gang. Men hittil har vi klart oss fint, det er heldigvis mange flinke og løsningsorienterte mennesker i bransjen så vi har rikelig med varer i butikken.

Les også