STOR VEKST: Einar Øgrey Brandsdal og BliVakker.no runder én milliard i omsetning i år.  Foto: NTB Scanpix

Coronapallen

Én bransje. To aktører. Den ene måtte stenge og permittere. Den andre kan runde milliarden i omsetning for første gang. Coronakrisen har gitt mange tapere og noen vinnere.

Coronasamfunnet. Gå tre måneder tilbake og se for deg at frisørbesøket til en helseminister og en kulturminister blir direktesendt. Det er virkelighetsfjernt. Absurd. Det er 2020. Året der det uvanlige er blitt vanlig. 

Året der coronaviruset ankom med fly til Tromsø en dag i februar, og videre i nye bølger fra alpeturister og charterreisende. Landegrensene ble stengt. Skolene ble stengt. Det ble forbudt å dra på hytta. Noen bransjer ligger i fosterstilling, mens andre løper rundt for å ta imot nye kunder og bestillinger. Den enes død, den andres brød.

– Jeg er på gråten. Jeg er redd. Samtidig er jeg stolt, sier Lill-Ann Furuknap Schjelderup. I 81 år har Gimle Parfymeri eksistert. De siste 38 med Schjelderup som eier og daglig leder.

– Vi er et av de siste frittstående parfymerier i Norge, forteller hun.

FAMILIESELSKAP: Lill-Ann Furuknap Schjelderup har drevet Gimle Parfymeri i 38 år. Foto: Erlend Kjernli

Nærhet til kunden og personlig service har vært bedriftens styrke. Det har gitt en omsetning på drøye 30 millioner kroner hvert år siden 2016. Resultatet har ligget mellom 2,2 og 3,5 millioner. Hun investerte i nye hudpleierom og hentet inn flere ansatte. 2020 skulle bli nok et bra år med overskudd. Men så kom dagen da nærkontakt ikke lenger var lov.

– Vi måtte stenge og permittere halvparten av de ansatte. Det var fryktelig, beskriver 69-åringen.

De ansatte som var igjen på jobb plasserte seg med hver sin PC i butikken, to meter fra hverandre. Personlig service ble nå gitt på telefon, over mail og på chat.

– Vi ble en digital butikk over natten. Jentene har på usedvanlig kort tid lært seg en annen måte å jobbe på. Jeg er så imponert. Nå kjenner jeg gråten komme igjen.

Nedgangen i omsetningen i mars og april har vært stor, men akkurat ikke stor nok til at Schjeldrup har søkt staten om kontantstøtte. Målet er å holde utgiftene nede og gå i null frem til verden normaliserer seg.

For sørlendingen Einar Øgrey Brandsdal er målet et helt annet. Han har gjort seg rik på netthandel. Så bra har det gått at Kapital i fjor estimerte hans nettoformue til én milliard kroner. BliVakker.no er flaggskipet i nettsatsingen. Og der har omsetningen gått i taket de siste ukene.

BLITT RIK: Ifølge Kapital har Einar Øgrey Brandsdal en nettoformue på én milliard kroner. Foto: NTB Scanpix

– Når frisører og hudpleiesteder må holde stengt er det naturlig at flere kunder velger oss. Siden 13. mars har vi hatt en omsetningsvekst på 86 prosent sammenlignet med i fjor, sier Brandsdal.

På lageret er det kommet 15 nye ansatte. Brandsdal tror hans mange nye kunder er kommet for å bli.

– Vi ser et stort antall førstegangskjøpere, som kanskje aldri har handlet på nett før. Jeg tror de har opplevd hvor enkelt og greit det er, og kommer til å fortsette med det.

Hva er målet for 2020 som helhet?

– Målet for 2020 var å bikke milliarden i omsetning. Nå klarer vi det ganske enkelt. Veksten i utlandet er størst.

Rett hjem

Da viruset kom ble hverdagen vi kjenner snudd på hodet. Vårdugnaden i borettslaget ble avlyst. Den nye dugnaden var å holde seg hjemme. Nordmenn lyttet og butikker stengte fordi kundene ble borte. De satt med datamaskinen på fanget og bestilte på nett.

– Tirsdag 10. mars solgte vi 50 prosent mer reseptvarer sammenlignet med forrige rekord. Og i de tre ukene etter 12. mars, har vi i snitt solgt dobbelt så mye som det igjen, har Hans Kristian Furuseth i Farmasiet.no uttalt til Finansavisen.

FLERE REKORDER: For Hans Kristian Furuseth og Farmasiet. Foto: Iván Kverme

Verden er ikke så forandret at varene kommer på døren av seg selv. Noen må frakte dem dit, og de har hatt hendene fulle. Bokstavelig talt.

– Det er ikke nok timer i døgnet, sa Marius Husebø-Evensen i Helthjem, en formiddag i midten av mars.

– De seneste dagene har vi hatt en økning på 150 til 200 prosent på flere områder. Spesielt har økningen i pakker innen farmasi vært stor.

STOR ØKNING: For Marius Husebø-Evensen og Helthjem Foto: Helthjem

Kolonial.no hentet inn permitterte hotellansatte for å få nok hender til alle oppgavene.

– Vi jobber også med avtaler med andre i næringslivet som permitterer. Vi oppbemanner kraftig, sa adm. direktør Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no.

TRENGTE FLERE: Karl Munthe-Kaas har hentet inn permitteterte hotellansatte. Foto: Iván Kverme Foto: Iván Kverme

Knallsalg og permitteringer

Hjemmekontor har blitt den nye normalen. Noen plasserte dataen på kjøkkenbordet og lot det stå til, mens andre gjorde investeringer for en best mulig arbeidshverdag hjemme.

– Kundenes handlemønster har endret seg. Folk kjøper løsninger for å jobbe bedre hjemmefra, de handler mer på nett og bruker løsninger som «klikk og hent» gjerne som «drive through»-løsning der man slipper å gå ut av bilen, sier IKEA-direktør Clare Rodgers.

FÆRRE INNOM: Administrerende direktør Clare Rodgers i IKEA Retail Norge. Her er hun på varehuset på Slependen i en stol som kanskje ikke er den beste for hjemmekontoret. Foto: Iván Kverme

Det er rapportert om køer både på utsiden og innsiden av selskapets varehus. I perioder har det virket som om nordmenn har besøkt den svenske kjeden oftere enn noen gang, men mye handler om smitteverntiltakene. Vanligvis kan det være 3.000 mennesker på IKEA uten problem, men nå er det satt et tak på 650 personer. Derfor er det innført køsystem utenfor. Og derfor vil coronakrisen påvirke selskapets bunnlinje i 2020, uten at Rodgers vil gi noen tall.

– IKEA blir ikke like hardt rammet som andre så lenge vi fortsatt ha varehusene åpne. Vi ser at mange tilbringer mye tid hjemme og at behovet for hjeminnredningsløsninger er stort, sier hun.

Hverdagen hjemme. Både tidlig og sent. Kleshaugen som skal inn i skapet som ennå ikke er kjøpt, soverommet det i flere måneder har vært planen å male. Irritasjon, eller bare tid og lyst til å oppgradere litt på hjemmebane.

– Vi har bevist at vi har et relevant sortiment. Nordmenn tilbringer mer tid hjemme og bruker mye av den tiden til å rydde, organisere og pusse opp. Da har vi det utstyret som trengs, sier Stine Trygg-Hauger, administrerende direktør i Clas Ohlson Norge.

HJEM OG HAGE: Stine Trygg-Hauger mener Clas Ohlson har bevist at butikkene har det kundene etterspør. Foto: Silje Sundt Kvadsheim

Hun forteller om dobling i salget av oppbevaringskasser. Men likevel har omsetningen gått ned for også denne svenske bedriften. Mars ga en nedgang på syv prosent sammenlignet med i fjor.

– Sett i lys av alle restriksjonene er vi rimelig fornøyd med den reduksjonen. Folk er blitt bedt om å holde seg hjemme, og da blir det merkbart færre kunder i butikkene. De fleste butikkene våre ligger i kjøpesentre som har opplevd svikt i omsetningen, sier Trygg-Hauger.

Det har også vært tid for de større prosjektene. Soverommet skal ikke bare males, men pusses opp. Verandaen trengte nytt dekke. For Megaflis har det betydd en dobling av salget på nett. Også Maxbo har fått en økning. 

– Forbrukermarkedet ligger over fjoråret, sier Thomas Stokken, daglig leder i Løvenskiold Handel, som eier alle landets Maxbo-butikker.

– Vi er glade for oppsvinget i forbrukeromsetningen, men det er et skjørt oppsving. Når Norge normaliseres igjen kan vi ikke regne med at den økningen fortsetter.

For Maxbo står proffmarkedet for 60-65 prosent av omsetningen. Der har salget ligget stabilt fordi allerede planlagte og igangsatte prosjekter går sin gang. Men når de prosjektene er ferdigstilt er tidene usikre.

– Vi er en sensyklisk bransje. Nedgangen når oss litt senere enn andre. Det er allerede meldt om avlyste prosjekter, sier Stokken.

DYRKE SELV: Her tomatplanter. Foto: Dreamstime

Tilbake til de private hus og hager. Trygg-Hauger i Clas Ohlson kan melde om at såkasser og minidrivhus er vinnere butikkhyllene.

– Det virker som nordmenn har høye ambisjoner foran årets hagesesong. Vi ser en stor trend i å dyrke egne grønnsaker, sier hun.

Da snakker vi foreløpig om Sør-Norge. Nordpå må du fortsatt grave bort snø for å komme ned til gresset som hukommelsen forteller at var der en gang i høst. De regionale forskjellene er store. Butikkjeder forteller om permitteringer i noen deler av landet og rekordsalg andre steder. Det gjør for eksempel Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia.

STORE FORSKJELLER: Noen Jernia-butikker øker salget kraftig. Andre har nesten ikke kunder. Foto: NTB Scanpix

– For oss er det blandede følelser. På Østlandet går det veldig bra med enkelte butikker som har en omsetningsvekst på 50 prosent sammenlignet med i fjor. På samme tid har vi måttet permittere ansatte i Trøndelag og på vestlandet på grunn av begrensede åpningstider, sier han.

– På Østlandet har våren og finværet kommet. Folk koser seg hjemme og investerer i hageutstyr og griller.

Europris knuste forventningene da selskapet la frem resultatet for første kvartal, med en økning i omsetningen fra 1,2 til 1,4 milliarder kroner. 

Chill og tren 

Men hva med trening da alle treningssentrene stengte? Også det måtte gjøres hjemme. Utendørs ble du fort kalt en «jævla jogger». Nordic Sportsmaster er Norges største aktør innen utstyr til hjemmetrening.

– Det er ekstremt. Folk ringer oss sent på kvelden og tidlig på morgenen, så Paul Einar Borgen. Han er en av to gründere i selskapet som firedoblet ordreinngangen etter 12. mars.

HØYT TEMPO: Paul Einar Borgen og Sportsmaster firedoblet ordreinngangen. Foto: Jørgen hyvang

Alternativet er å droppe treningen. Finne en bok og montere opp hengekøyen mellom to pasende trær i en av landets skoger.

– Vi selger utrolig mange hengekøyer, tursekker og annet turutstyr. I nettbutikken har vi 600 prosent økning fra i fjor, forteller Fredrik Mørch-Johnsen, daglig leder i Chillout.

Salget i april, både på nett og i fysiske butikker, er doblet. Etter fullstendig stopp de første dagene i mars, tok det plutselig helt av.

UT I SKOGEN: Rekk opp en hånd om du har kjøpt hengekøye i løpet av den siste måneden. Foto: NTB Scanpix

Boken er sannsynligvis hentet fra en bokhylle hjemme, for forleggerne melder om salgssvikt.

– Vi har sett en viss nedgang i salget, men det er vanskelig å få full oversikt i et bilde med store variasjoner, sier Åse Ryvarden, direktør i Aschehoug Litteratur. 

Forleggerforeningen rapporterer om en salgsnedgang på 50 prosent sammenlignet med fjoråret.

NEDGANG: Forlagene har slitt med dårlig salg gjennom coronakrisen. Foto: Dreamstime

– Nå er det ikke feiringer, konfirmasjoner eller bursdager. Impulskjøpene er borte. Det har vært en oppgang i e-bøker og lydbøker, men ikke nok til å kompensere for nedgangen for fysiske bøker.

Gjær og Grandiosa

I det Monica Mæland og Erna Solberg stengte ned deler av Norge og sa det ikke var noen grunn til å hamstre, var det allerede lange køer på landets dagligvarebutikker. Gjær, dopapir og spaghetti på boks ble revet ut av butikkhyllene.

KØ: Rema 1000 på Bekkestua den 12. mars. Foto: NTB Scanpix

– Jeg satt i et beredskapsmøte, og da vi tok en pause skulle jeg sjekke omsetningen på en app vi har. Den viste 50 prosent omsetningsvekst, har konsernsjef i Rema 1000, Ole Robert Reitan sagt til Finansavisen .

SJEKKET APPEN: Ole Robert Reitan så at omsetningen var opp 50 prosent. Foto: NTB Scanpix

Også frossenmatkjedene Picard og Iceland fikk ta del i hamstringen. Et eksempel er en kunde som kjøpte 34 pakker amerikanske pannekaker.

– Torsdag for to uker siden hadde vi mellom fem og seks ganger normal omsetning, og en økning på 50 prosent for hele uken, sa Yann Faremo, daglig leder i Picard.

TØMMER HYLLENE: Frossenmatspesialisten Picard, med brødrene Gael (t.v) og Yann Faremo, i spissen opplever kraftig omsetningsvekst i takt med nordmenns hamstring. Foto: Picard

– Vi satte salgsrekorder de dagene det sto på som verst; det vil si onsdag til lørdag i uke 11, sa Geir Olav Opheim, kjedeleder i Iceland Mat.

Maktforsyving

I frysedisken ligger Orklas Grandiosa, blant annet. Orkla økte omsetningen med 13 prosent i første kvartal i år. Som Finansavisen tidligere har vist har coronaukene ført til maktfosyving mellom Norges rikeste personer. 

LITE SHOW: Hotellbransjen og Petter Stordalen har tunge uker. Foto: Iván Kverme

Dagligvarekjempene Odd Reitan og Johan Johannson klarer seg utmerket. For Petter Stordalen med Nordic Choice og Ving er det fortsatt lite lys å skimte i tunnelen. For Torstein Hagens Viking Cruises er det flom på dekk.

TRIST TID: Reder Torstein Hagen har liten grunn til å smile. Foto: Emil Weatherhead Breistein

Hjemmeskole

Ikke bare foregår treningen mellom husets fire vegger, også skolen ble flyttet hjem. Itslearing har meldt om tre ganger høyere etterspørsel enn vanlig. Cyberbook fortalte at 200 skoler har bedt om tilgang til tjenesten, eller utvidet den de allerede har. Oslo Børs hoppet opp og ned som Japp Space Shot på Tusenfryd. Den volatile børsen førte til stort handelsvolum og DNB Markets måtte hente inn ekstra personell. 

MYE Å GJØRE: – Her må alle stå ved pumpene!, sa Aksjesjef Thomas Breivik i DNB Markets 27. mars. Foto: DNB

Crayonano ødelegger virus med UV-lys. Genetic Analysis lager covid-19-tester.

DRØMMER OM BØRS: Adm. direktør Ronny Hermansen i Genetic Analysis. Foto: Genetic Analysis

Begge vil på børs. Evelina Olsson i Finanstipset har hatt enorm pågang fra nordmenn med betalingsproblemer.

MYE Å GJØRE: Evelina Olsson regner med å ha reforhandlet en milliard i forbruksgjeld ved utgangen av 2020 Foto: Andreas Klemsdal

Selskapet er spesialagent for banker som Bank2, Nordax Bank og MyBank. Olsson regner med å ha reforhandlet en milliard i forbruksgjeld ved utgangen av 2020. Så får vi håpe at de som kaster seg over sjøhytter, båter og bobiler, for der går salget unna, har penger når lånet de neste årene skal nedbetales.

Ingen grensehandel

Restauranter har stengt, taxfree-kjøp er utelukket og turen over grensa til Sverige medfører 14 dagers karantene.  

STOPP: Hit, men ikke lenger. Foto: NTB Scanpix

Noen har likevel tatt turen, men de fikk kjeft av Siv Jensen. Uansett, de fleste har vært lydige, så butikker på den norske siden av grensa har endelig fått se at bilene har stoppet opp. Vinmonopolet i Kongsvinger økte salget med 230 prosent før påske og har tredoblet salget så langt etter korona, kan Glåmdalen fortelle.

I mars solgte Vinmonopolet 8,1 millioner liter på landsbasis. Det er en vekst på 29 prosent i forhold til mars i 2019. Kommunikasjonssjef  i Vinmonopolet, Jens Nordahl, har fortalt at det er like mange kunder innom, men at folk kjøper mer pr. handel. 

TRAVLE DAGER: Her fra Vinmonopolets butikk på Økern i Oslo. Foto: Iván Kverme

– Normalt kjøper våre kunder 2,2 liter når de oppsøker en av våre butikker. Etter coronaviruset kjøper folk drøyt tre liter pr. handel; omtrent som før de drar på hytta. Vi har sett en vekst innen pappvin. 

Les også