RAKETTVEKST: Sykkelpiken Laila Nyborg og resten av Sykkelpikene doblet omsetningen fra 2018 til 2019. I år ligger den an til å bikke 100 millioner kroner. Foto: Hilde Oreld

Laila Nyborg i Sykkelpikene selger flest Electra Commute i hele verden

Hvis du ikke umiddelbart smiler når du setter deg på sykkelen, må du velge en annen modell. Og Sykkelpikenes mantra virker, for nå har omsetningen økt til rundt 100 millioner kroner.

– Det er vi som selger flest smil per mil, sier Laila Nyborg. Sammen med familien eier hun Sykkelpikene, som så dagens lys en vårdag for ti år siden som en ren nettbutikk.

Folk kommer langveisfra for å oppfylle sykkeldrømmen

– Nå er vi en livsstilsbutikk. Her handler det om livsglede. Dem som vil ha en sykkel for å vinne Birken, må oppsøke en sportsbutikk. Den typiske Sykkelpiken er en dame som vil ha en følelse av å være dronning der hun sykler avslappet med rak rygg og holder i det høye, brede styret, fortsetter Nyborg, retter seg i ryggen og setter opp et blidt fjes.

85 KVADRATMETER: Kundene til Sykkelpikene kan likevel bruke over en time i butikken for å lete frem sine favoritter i kurver, vesker, hjelmer, ringeklokker og setetrekk. Foto: Hilde Oreld

Vi sitter på trappen utenfor butikken på Grünerløkka, hvor de har holdt hus i fire år.

– Jeg er ofte her med sitteputer og kaffe og snakker med kundene mine. I begynnelsen kunne jeg navnet på alle sammen. Selv om jeg ikke gjør det lenger, handler dette mye om gode relasjoner. Folk kommer langveisfra for å oppfylle sykkeldrømmen. Og kanskje står de i over en time i kø her i butikken for å få hjelp. Både som butikk og merkevare handler Sykkelpikene om å ha tett kontakt med kundene og få dem til å føle seg hjemme.

Hvilken sykkel skal jeg velge?

Sykkelpikene har hatt en rekordvekst i omsetning. For to år siden lå omsetningen på rett over 40 millioner kroner. Den ble doblet i fjor, og inneværende år ligger an til å gi en omsetning på mellom 95 og 105 millioner kroner. I overkant av 30 prosent av salget er nettbasert. Sykkelpikene har også butikker i Trondheim, Bergen og Stavanger, samt et sykkelverksted ved Akerselven. Men omsetningen er høyest på de 85 kvadratmetrene på Grünerløkka. Der omsetter Sykkelpikene per kvadratmeter for 735.000 kroner. Til sammenligning har Louis Vuitton i Oslo en omsetning på rundt 400.000 kroner per kvadrat, og de beste Apple-butikkene internasjonalt ligger på rundt en halv million kroner per kvadrat.

IKKE BARE ELEKTRISK: Mange av kundene på Grünerløkka må bære syklene sine opp i leiligheten. Da blir en el-sykkel for tung. Foto: Hilde Oreld

– Vi er tro mot hvem vi er og de sykkelmodellene vi selger. Og folk kommer tilbake med tanter, ektemenn og andre for å kjøpe mer. Det gjør oss ydmyke.

Vi har funnet vår oppskrift på suksess: å være den søte, litt rare sykkelbutikken

– Hva er det viktigste når du skal velge elektrisk sykkel?

– Det er tre ting: Motoren må sitte i pedalfestet, og det er i prinsippet bare to gode leverandører av slike motorer; Bosch som nummer én og Shimano som en god nummer to. Men det aller viktigste er kanskje det tredje punktet som handler om ergonomi, estetikk og brukervennlighet. I det øyeblikket du setter deg på sykkelen og smiler, da er det riktig modell for deg. Hvis du ikke gjør det, men må lete etter argumenter for å kjøpe, får du ikke kjøpe den!

– Det gøyeste er å pimpe

Den lille butikken på Grünerløkka er som en godtebutikk for livsnytere på to hjul. I tillegg til sykler med og uten elektrisk motor, er den full av kurver, blomster, ringeklokker, koppholdere, setetrekk, hjelmer og sidevesker i spreke farger.

BRUK HODET, BRUK HJELM: Her viser Laila Nyborg frem en japansk disco-hjelm. Foto: Hilde Oreld

– Det gøyeste med sykkel er å pimpe den opp, og her har kundene blitt mye modigere. De leker litt og finner sitt eventyr sier Nyborg og forteller om en mann som satt seg på en Electra Ace of Spades-sykkel og ble helt myk og paralysert. Han ble bare sittende og drømme. Han glemte fotballkamp og resten av kveldens gjøremål.

– Det er en rocka sykkel. Jeg sa til ham at dersom han skulle ha den, måtte han også kjøpe noen kule solbriller!

ACE OF SPADES: For rocka gutter og jenter. Foto: Hilde Oreld

Det var også en dame innom som ville ha en sort sykkel. Da spurte Nyborg hvorfor den måtte være sort.

– Hun svarte, med den største selvfølgelighet, at da kunne hun bruke knallrød leppestift!

– Vi kjøpte alt de produserte i hele verden

Selv om damene er i flertall på kundelisten, er det stadig flere menn som handler. Men Sykkelpikene har sluttet å kalle syklene for dame- og herresykler.

– Vi har sykler med høyt og lavt innsteg. Hvis en mann bruker dress, eller har barnesete, er det ganske upraktisk å ha høyt innsteg og slenge beinet over, tipser Nyborg.

Sykkelpikenes mestselgende sykkel er det californske merket Electra, hvor syklene hovedsakelig bygges i Tyskland og Nederland.

ALDRI I VERDEN: Det er flere kjøpesentre som har tatt kontakt og vil ha Sykkelpikene inn dit. Det kommer ikke til å skje, lover Laila Nyborg. Foto: Hilde Oreld

– For tre år siden introduserte vi modellen Electra Commute, som umiddelbart ble en bestselger. Det er den fortsatt. Vi har kjøpt alt de har produsert i hele verden de to siste årene. Nå samarbeider vi med dem og får muligheten til å påvirke litt av designet og fargene, og de er rett og slett interessert i det vi og våre kunder mener. Vi har fått dem til å produsere en knall oransje Commute, og den er det mange som har forhåndsbestilt og venter på i disse dager.

– Hvor er Sykkelpikene om fem år?

– Kundene skal alltid finne oss i en koselig gatestubb eller på et hjørne hvor det ferdes mye folk med god tid. På et kjøpesenter vil vi garantert ikke finnes. Svette og trim er bra, men vi holder fokus på hverdagssykling med sykler som lokker frem smilet og bidrar til at dem som sitter på setet får en fin dag. Vi har funnet vår oppskrift på suksess: å være den søte, litt rare sykkelbutikken.

Les også