Sider-safari skal redde corona-sommeren i Hardanger

Landet rundt leter reiselivsaktørene etter muligheter for årets sommer. I Hardanger er løsningen å finne i en flaske sider.

FJORDCRUISE MED VOKSENBRUS: Blant andre The Fjords, Siderklynga i Hardanger og De Historiske lanserer sider-safari langs norske fjorder for å vinne kresne nordmenn på norgesferie i corona-tiden.  Foto: De Historiske
Reportasje

For å få bukt med ledige hoteller, spisesteder og bookinglister har flere parter av reiselivet i Hardanger slått seg stort ut for å fange kresne nordmenn for entusiasme for bobler på hjemmeferie i corona-sommeren. Interessen for norskprodusert sider er høyere enn noen gang. Og fjord og fjell er alltid populært. 

– Det er slik utvikling og samarbeidsprosjekter som gjør at reiselivsbedriftene vil kunne overleve post-corona, skriver Stein Ove Rolland, adm. direktør i markdsføringsselskapet for Møre og Romsdal, Fjord Norge. 

– For to måneder siden var 95 prosent av våre hoteller stengt. Vi var ganske usikre på hvordan dette skulle gå, sier Nils Henrik Geitle. 

Han er adm. direktør i De Historiske og initiativtaker til «sider-safari»-konseptet. 

– Pr. i dag har vi fått åpnet de fleste av hotellene våre. Kun et par stykker skal holde helt stengt i sommer. 

Med på sider-safariet i Hardanger er Utne Hotell og Hotell Ullenvsang fra hotellkjedens portefølje. I kombinasjon med gårdsbesøk på blant annet Aga Sideri, Åkre Gård, Alvavoll Frukt & Cidergaard og Ekspedisjonen Sjenkestove vil Geitle og resten av samarbeidspartnerne vise de besøkende alt om sider – også med cruisebåt langs områdets fjordlandskap. 

SERVERER DE KRESNE: Nils Henrik Geitle er adm. direktør i De Historiske, som driver hoteller og spisesteder. Foto: DHHS

Sider i sentrum

Timingen er ikke tilfeldig. Norsk sider er i oppsving. Under fjorårets verdensmesterskap i sider vant bobler fra Hardanger-regionen fire gullmedaljer og totalt ni priser. Interessen for håndverksprodusert sider skal være økende, både i Norge og internasjonalt. 

Geitle håper at satsingen etter hvert kan tiltrekke seg utenlandske turister også, når forholdene tillater det.  

– Allerede nå har vi begynt å etablere dialog med internasjonale agenter som ønsker å selge dette produktet. 

Salg av norsk sider på Vinmonopolet (i liter)

  • 2015: 26.966
  • 2016: 31.119
  • 2017: 79.047
  • 2018: 138.495
  • 2019: 160.355
Kilde: Vinmonopolet

Vinmonopolet forteller at interessen for sider har vært økende de siste årene. Særlig norsk sider. Og det meste av veksten for norske produkter står Hardanger for. Nesten 60 prosent av sidersalget på Vinmonopolet kommer fra Hordaland. I 2015 solgte de 27.000 liter norsk sider. I fjor var tallet 160.000 liter. 

Med sider-safariet håper reiselivsaktørene å kapitalisere på sider-interessen, i kombinasjon med flere nordmenn på norgesferie. 

– Mange trender slår inn her. Da som lokale mat- og drikkeopplevelser, autentiske og ekte hoteller samt bærekraft og naturopplevelser i kombinasjon, forteller Geitle. 

ER MED: Siderprodusenten Joar Age. Foto: De Historiske

Fjord og fjell drar kunder

– Hva er måltallet for satsningen?

– Det er vanskelig å si. Vi har aldri gjort noe slik før, men i løpet av tre dager har vi booket for en halv million. Med tanke på at det er mange som fortsatt sitter og tenker på hva de skal gjøre denne sommerferien kan det bli ganske bra. 

Mat- og drikkeomsetningen vil kanskje gå opp, men vi kommer til å se færre romdøgn solgt. Det er garantert
Nils Henrik Geitle

– Men 2020 blir ikke noe rekordår?

– For norsk reiseliv vil dette bli et vanskelig år. Men det at flere nordmenn besøker det norske land betyr at snittprisene for noen hoteller blir høyere enn vanlig. Norske gjester betaler i snitt bedre enn en del grupper fra utlandet. Mat- og drikkeomsetningen vil kanskje gå opp, men vi kommer til å se færre romdøgn solgt. Det er garantert. 

Geitle forteller at han antar at fjord, fjell og naturopplevelser kommer til å være det mest populære, og derfor også passe med sider-satsningen. 

– Det blir nokså destinasjonsavhengig. Byene vil ha mye større utfordring enn før. Det samme med flyplasshoteller. Avstandsregelen som myndighetene anbefaler virker også i forhold til valg av feriemål. 

NORGES ELDSTE: Utne Hotell er Norges eldste fredede hotell, med historie tilbake til 1722. Foto: De Historiske

Båt uten bens

Båten som skal brukes til safarien er Vision of the Fjords, en norskbygget hybridbåt – med det som Geitle sier er mer enn nok plass på dekk for å dekke corona-tidens krav til avstand mellom passasjerene. På grunn av virusutbruddet var båten egentlig satt på opplag av selskapet. 

– Da jeg ringte The Fjords og fortalte om ideen likte de det godt. Båten skal nå på vannet igjen takket være dette konseptet. Vision of the Fjords er verdens første hybridskip i hydrokrabon og markerer en fantastisk utvikling innen sjøfarten. Det er også et gigantsteg fremover for en grønnere fjordturisme i Norge. 

Sider til folket

Sjelden har de greid å sette sammen et nytt konsept på såpass kort tid som bedriftene nå har gjort. 

– Vi har samarbeidet med Siderklynga i Hardanger ved Kjetil Widding, Flåm AS, The Fjords og John Vonli, næringslivet i Hardanger og Ullensvang kommune med ordfører Roald Aga Haug i spissen. Dette er et fantastisk eksempel på samarbeid i krisetid. Jeg tror ikke det hadde gått så fort om vi ikke hadde hatt denne krisen, sier Geitle. 

sider
de historiske
hotell
norge
norgesferie
turist
turisme
coronakrisen
lørdag
reiseliv
Lørdag
Reportasje