+ mer
HYBRID: – Det er ingen grunn til å bruke diesel i Oslo, sier gründer Espen Larsen-Hakkebo. Foto: Brim Explorer

Turistjakten

To statsvitere vil skrive et nytt kapittel i norsk sjøfartshistorie, med elektriske sightseeingbåter for utenlandske turister. Men det blir Oslofolk som skal redde årets sommer.

– Nå er skjenkebevillingen i boks, og vi har også fått på plass et alkoholfritt alternativ, sier Espen Larsen-Hakkebo.

Han er en av gründerne bak Brim. Et 25 meter langt skip med plass til 147 personer, som ligger til kai på Aker Brygge, rett utenfor restauranten Ling Ling. Larsen-Hakkebo står ved bardisken på skipet og holder opp en flaske eplemost fra Steinseth gård.

– Når vi opererer et sted prøver vi å bruke lokale leverandører.

Brim Explorer AS

  • Navn: Espen Larsen-Hakkebo
  • Selskap: Brim Explorer AS
  • Forretningsidé: Utvikle elektriske sightseeingbåter.
  • Ambisjon: Å sette en standard for sightseeing-fartøy på havet.
  • Finansiering: Første runde med kapitalinnhenting på 12 millioner ble gjort gjennom crowdfunding. Deretter har de fått med seg Katapult Ocean, Longship investeringsfond og SEB Scalecenter.
  • Eiere: De største aksjonærene er Espen Larsen-Hakkebo (11 %), Agnes Árnadóttir (11 %), Arctic Clean Invest Ehf (29 %) og The Arctic Travel Company Holding AS (17 %).

Fra statsvitenskap til gründertilværelsen

Larsen-Hakkebo og medgründer Agnes Árnadóttir har i løpet av de siste årene utviklet to hybrid-elektriske sightseeingbåter.

– Det er en helt stille opplevelse, sier Larsen-Hakkebo.

I fjor mottok han og Árnadóttir prisen Young Entrepreneur Award på Nor-Shipping for sine nyskapende og miljøvennlige skip.

SATSER: Gründer Espen Larsen-Hakkebo har så langt utviklet to hybrid-elektriske båter, og har allerede planer om to helelektriske til. Foto: Margrethe Hegnar

– Når du er ombord på Brim så kan du nyte sjøen uten lyden av en motor, noe som er relativt unikt i et sightseeing-perspektiv.

Begge gründerne er opprinnelig statsvitere, og møttes på Universitet i Oslo da begge studerte europastudier. Noen år senere skiftet de derimot bransje, og i 2018 stiftet de Brim Explorer AS.

– Vi har også to båter til på blokka som er helelektriske. Det er ingen grunn til å bruke diesel i Oslo. Avstandene er korte og farten er lav.

Tilbyr aktiviteter på sjøen

Onsdag 3. juni gikk Brim sin første tur i Oslofjorden. Skipet tilbyr ulike dagsturer, som for eksempel middager, møtevirksomhet, after-work og yoga. Samtidig skal søsterskipet Bard, som ble ferdigstilt i mai, tilby fjordcruise i Lofoten. Brim og Bard har kostet henholdsvis 48 og 50 millioner kroner å utvikle. 

– Hvem er de største konkurrentene deres både her og i Lofoten?

– Vi skiller oss såpass mye ut at vi ikke har direkte konkurranse på produktet.

– Hva gjør at dere er så unike da?

– Vi så at det var få båter som var designet for å bruke i turisme, og som tar hensyn til hva man skal oppleve. Uansett hvor du er på båten har du god utsikt over hva som skjer rundt deg. Båten vår er designet for å oppleve havet og for å oppleve det som er rundt båten, samtidig som den er designet for å være komfortabel å være på.

Må reddes av nordmenn

Den opprinnelige ideen til Larsen-Hakkebo og Árnadóttir var å drive med hvalsafari i Tromsø, og fjordcruise i Lofoten. Og da Brim sto klar i oktober i fjor var det nettopp det båten ble brukt til.

TO ÅR: Det tok to år fra gründerne begynte å planlegge båten, til den sto klar på vannet høsten 2019. Foto: Brim Explorer

– Vi tok umiddelbart en stor markedsandel blant andre tilbud på turistmarkedet. Brim var rettet mot et internasjonalt marked, hvor 97 prosent av kundene våre var internasjonale turister, som er litt annerledes enn det vi har her nå.

Nå er det derimot nordmenn som må redde årets sommer, både i Oslofjorden og Lofoten.

– I år er vi jo i en spesiell situasjon hvor mange kommer til å være i Norge, og ikke reise utenlands. Vi ønsker å være en del av opplevelsene folk i Oslo kan ha, og at Oslofolk kan ta tilbake byen sin egentlig.

På sikt er likevel den største målgruppen internasjonale turister i Oslo også.

– Planen nå er egentlig at vi skal komme oss gjennom sommeren, og komme over til en mer normal situasjon for internasjonal turisme.

– Er det dumt at Brim har kommet til Oslo nå, når coronakrisen gjør at de internasjonale turistene er borte?

– Nei, jeg synes egentlig det er en kjempefin mulighet til å vise oss frem for Oslos befolkning, og vise Oslos befolkning hva vi har på sjøen og hva vi har på havet.

STATSVITERE: Espen Larsen-Hakkebo og medgründer Agnes Árnadóttir er opprinnelig statsvitere fra Universitetet i Oslo. Foto: Margrethe Hegnar

Brim samarbeider blant annet med restaurant Einer i Oslo, og tilbyr en tre-retters middag ombord.

– Vi prøver å heve kvaliteten på det som finnes, og Brim er luksusvarianten av det som er på markedet. Vi ligger også noe høyere i pris.

Vil omsette for 50 millioner

På grunn av den pågående pandemien har mange av Brim sine kunder forsvunnet, og selskapet har nedjustert budsjettmålene sine fra 45 millioner kroner til 15 millioner for 2020.

– Vi nådde alle budsjettmålene våre for 2019, men nå i coronatiden så vil vi måtte gå med redusert kapasitet. Vi starter i det små, men så fort turismen tar seg opp igjen så vil våre egentlig budsjettmål være høyt oppnåelige.

Hakkebo-Larsen tror de kan omsette for hvertfall 50 millioner i året med to båter.

– På de to månedene vi driftet i fjor så hadde vi en omsetning på 8 millioner på én båt. Det er ganske bra, men vi hadde også håpet at sesongen skulle vært lengre og at vi skulle kommet i gang tidligere, men vi fikk båten tre måneder forsinket.

Lørdag
Reportasje