VOKSER: Overoslo hadde 24.000 gjester innom festivalen fordelt over fire dager i fjor sommer. Foto: NTB Scanpix

Skrinlagt festivalsommer

Festivalsommeren er avlyst og omsetningen har forduftet. – 2020 er svart, sier Lars Petter Fosdahl, en av gründerne bak musikkfestivalen Overoslo.

Konserter, øl og gjørmete gress. Et mareritt for noen. Årets høydepunkt for mange andre. Sommermånedene pleier å være fullspekket med diverse musikkfestivaler innen alle sjangre, men da pandemien kom og restriksjonene økte, spredte usikkerheten seg og. Med tiden ble det klart at arrangementer som festivaler ikke kunne gjennomføres som planlagt. Og sakte, men sikkert, ble de norske festivalene kansellert én etter en. Helt til så godt som alle musikkfestivaler var strøket fra sommerens kalender.

Var utsolgt før coronakrisen

– Festivaldrift generelt er jo vanskelig, sier Lars Petter Fosdahl, daglig leder, medeier og en av gründerne bak musikkfestivalen Overoslo.

Han befinner seg på Grefsenkollen i Oslo. Et utkikkspunkt hvor turglade Oslofolk strømmer til på solfylte dager for å nyte utsikten. Fosdahl påpeker at festival-Norge har en historie med svingende resultater.

PROFESJONALISERING: Daglig leder i Overoslo, Lars Petter Fosdahl, mener festivalbransjen har gjennomgått en profesjonalisering i løpet av de siste årene. Foto: Margrethe Hegnar

– Det har vært en betydelig profesjonalisering av festivaldriften i Norge de siste årene. Det er en bransje som, hvertfall for de store festivalene, har endret seg fra dugnadsbasert drift til mer og mer profesjonalisering. Dugnadstilnærmingen er nok en av forklaringene til hvorfor festivalene har hatt varierende levetid.

Vanligvis kan de besøkende på Grefsenkollen nyte ro, fred og en pizza fra restauranten. Fire dager i året er det derimot et konsertarena som tiltrekker seg artister, musikk og tusenvis av mennesker. Hvert år siden 2011 har Overoslo blitt arrangert på toppen av hovedstaden, og festivalen har vokst gradvis.

– Årets festival var så godt som utsolgt allerede før jul i fjor, sier Fosdahl.

Overoslo begynte med 6000 gjester over fire dager for ti år siden. I fjor var det 24.000 personer innom festivalområdet fordelt på fire dager. Men i år blir det annerledes. Regjeringen har vedtatt et forbud mot større arrangementer, som varer frem til 1. september. Det innebærer at hele den norske festivalsommeren er kansellert.

– Det er selvfølgelig fryktelig tung.

Festivalen på Grefsenkollen har de siste årene omsatt for mellom 30 og 40 millioner kroner, og de viktigste inntektene kommer hovedsakelig fra salg av mat, drikke og billetter.

– Alt forsvinner nå. 2020 er svart, så det blir et ganske dårlig år for oss. Det blir tøft, men vi skal klare oss.

Hadde budsjettert med vekst

Overoslo er bare en av mange musikkfestivaler som kanselleres. I sommer skulle Stavernfestivalen blitt arrangert for 20. gang.

– Vi hadde budsjettert med 20 prosent vekst i år, og lå godt an frem til billettsalget stoppet, sier Ole Christian Mørk, daglig leder i Stavernfestivalen.

Musikkfestivalen har økt omsetningen de siste fem årene fra 27 millioner kroner i 2015, til rett over 100 millioner i 2019.

KANSELLERT: Den norske sommeren er vanligvis fylt med diverse musikkfestivaler, men i år er opp imot alle kansellert. Foto: Fredrik Helliesen

– Alt det forsvinner jo. Vi har noen sponsorer som har valgt å støtte oss videre, selv om det ikke blir noen festival, men alle inntektene er borte. Vi er helt avhengig av den støtten vi får, det er jo alle festivaler. 

Stavernfestivalen har 15 årsverk ansatt, og under festivalen bidrar 1500 frivillige.

– Vi måtte permittere mange ansatte, og man får en økonomisk usikkerhet. Men når det kommer støtteordninger, så skal vi vel greie å komme oss gjennom det. Nå må vi bare se fremover.

Bekymret for bransjen

– Situasjonen er ganske mørk. Nesten alt er avlyst. Konsekvensene av å miste en festivalsommer er enorme, sier Tone Østerdal, daglig leder i Norske Konsertarrangører.

Norske Konsertarrangører er en interesseorganisasjon for konsertarrangører, og representerer blant annet 160 norske musikkfestivaler. Østerdal forteller at begrensningen på antall mennesker gjør det nærmest umulig å arrangere musikkfestivaler i tiden fremover.

BEKYMRET: Interesseorganisasjonen Norske Konsertarrangører, med Tone Østerdal i spissen, er bekymret for den norske musikkbransjen fordi festivalbransjen er så sentral. Foto: Camilla Engum Paulsen

– Kapasitetsbegrensningen er varslet å vare gjennom hele sommeren, og det er ikke nok gjester til å gjennomføre noe innen økonomisk forsvarlige rammer, med mindre man har offentlig støtte eller sponsorer.

Østerdal tror de kansellerte festivalene kan føre til konsekvenser i hele musikkbransjen.

– Det som er viktig å forstå med festivaler er at de har en helt sentral posisjon i musikkbransjen. For mange artister er en festivalsommer en viktig inntektskilde, og de lever på de pengene ganske lenge. Det påvirker også apparatene rundt, som managementet og plateselskapene.

Norske Konsertarrangører er bekymret for at pandemien også kan påvirke neste års festivalsommer.

– Kan man ikke samles i større grupper neste sommer heller, er dybden på krisen nesten umulig å forholde seg til. Målet er jo at kompensasjonen skal holde aktørene flytende, og at de får nok til å ta ansatte tilbake på jobb og få hjulene i gang igjen. Arrangørene i festivalbransjen har en unik mulighet til å dra i gang maskineriet igjen, men summene står ikke i stil med tapte inntekter, utdyper Østerdal.

Fosdahl i Overoslo mener også at festivalene er sentrale i musikkbransjen.

– Festivalbransjen i Norge er enorm, og mye større og viktigere for hele musikkindustrien enn mange er klar over. Vi er katalysatorer som genererer store summer videre til alle innenfor denne bransjen. Bunnlinjen til festivalene er ikke nødvendigvis enorme, men ringvirkningene for bransjen er enorme.

Fosdahl tror titalls forskjellige yrkesgrupper vil bli rammet av at festivalene blir kansellert.

– Det er alt fra cateringfirmaer til sceneriggere, til lydteknikere og toalettleverandører. Det mest alvorlige med at festivalsommeren forsvant, hvis man ser det rent økonomisk, det er jo at en enorm industri følger med i dragsuget.

Første kansellering på 27 år

Denne uken skulle musikkfestivalen Bergenfest blitt avholdt på Bergenhus Festning i Bergen. Musikkfestivalen ble gjennomført for første gang i 1993, og har aldri tidligere vært kansellert.

– Jeg hadde en klump i halsen da jeg kom på jobb i dag. Det er veldig spesielt for alle. Vi lever jo både for og av dette, sier Frank Nes, daglig leder i Bergen Live og Bergenfest.

Den årlige festivalen blir arrangert av Stiftelsen Bergen Music Fest, med hjelp av de ansatte i selskapet Bergen Live, som stiftelsen har en managementavtale med.

– Den tilknytningen festivalen har til Bergen Live er utvilsomt positivt for oss nå. Bergen Live har en økonomi som nok er mer robust enn mange andre i vår bransje.

Nes er ikke bekymret for at Bergenfest skal opphøre, men frykter heller for andre aktører sin fremtid.

– Men det er tøft, uten tvil. Det er en usikkerhet å leve med, med tanke på kompensasjonsordningen som vi fremdeles venter på. Og økonomien vår er én ting, men mange av leverandørene man har mister store deler av inntektene sine. Det er en bransje som generelt er veldig underfinansiert, og har ikke den bufferen man trenger.

Lørdag
Reportasje