+ mer
RIR PÅ SYKKELBØLGEN: FARA Cycling er Norges nyeste sykkelmerke. Rammen bygges i Kina, lakkeres i Taiwan og blir til en komplett sykkel i Norge. Fra venstre: investor Tronn Skjerstad og gründer Jeff Webb.  Foto: Nicolai Giil

FARA Cycling: Et lite stykke sykkelindustri tilbake i Norge

Kanadieren Jeff Webb (49) har startet norsk sykkelmerke, fronter den nyeste sykkeltrenden «bikepacking» – og Thor Hushovd er på vei inn på eiersiden. 

 – Det er ingen sykkelmotepoliti her. Du blir ikke vurdert på sokkelengden når du kommer inn, sier investor Tronn Skjerstad og nikker mot sin oppstartspartner. 

Tidligere proffsyklist – nå sykkelgründer – Jeff Webb peker på skillet han har, omtrent åtte centimeter over ankelen. Det er angivelig der den skal være. Sykkelfolk kan være sære. 

De to sitter sammen i sykkelmerkes lokaler i Hoffsveien i Oslo. Der henger fortsatt den tidligere beboerens logo over døra: «Garderobemannen». 

FARA Cycling

  • Jeff Webb er gründeren bak selskapet, som er registrert under Carbon Concepts AS.
  • Investor Tronn Skjerstad ble tidlig med på forretningsideen om norskedesignede sykler med en salgsmodell basert på «direkte til konsument».
  • Fara Cycling, som er finansiert av gründerne selv, private investorer og Innovasjon Norge, sikter mot en omsetning på 100 millioner kroner innen fem år.
  • På eiersiden er Webb, Skjerstad, Tidligfasefondet i NT, fotograf På Laukli, ANTI og flere andre. Blant annet har Thor Hushovd foreløpig opsjoner på aksjer som skal konverteres ved neste emisjon. 

– Den enes død er den andres brød, sier Webb. 

 FARA Cycling er noe av det nærmeste du kommer norske sykler i dag – i det minste som «Assembled in Norway». 

Racer

Men syklene er ikke noe Kombi- eller Apache-greier. På rollelisten er stjernene tre modeller, alle skreddersydd for like mange forskjellige bruksområder. Skal du sykle landevei? Det har de. Skal du sykle på grus? De har gravel-sykkel (den nye moten). Skal du sykle begge deler? Da har de en all-rounder (Oslo-sykkelen, som de kaller den). 

GRÜNDEREN: Kanadieren Jeff Webb har bodd lenge i Norge. Han er tidligere proff-syklist og har erfaring fra flere sykkelmerker. Foto: Nicolai Giil

Rammene produseres i Kina og lakkeres i Taiwan hvor de også blir kvalitetssjekket. Alt settes sammen på verkstedet deres i Norge. Tar du en titt på syklene er det klart hva de ønsker å oppnå: lekre doninger med utstyret du selv ønsker. 

Konseptet startet Webb i 2016. Skjerstad har vært med nesten like lenge. 

– Jeg kjente bare Webb ved navn, ikke fjes, sier Skjerstad. 

– Han hadde bare sett bakhjulet mitt, spøker Webb. 

Begge har konkurrert på høyt nivå. Webb er opprinnelig fra Canada og har jobbet hos blant andre det store sykkelmerket Cervélo. Hverandre fant de – fjes til fjes – gjennom Trondheims oppstartsmiljø. 

– T-labs sa til meg at de skulle investere i FARA hvis jeg også gjorde det, forteller Skjerstad. 

Slik ble det. 

Ikke som alle andre

– Sykkel var trendy, også da. Allerede den gangen kunne du se at sykkel var en del av løsningen. 

«Go-to-market»-metoden var basert på å bygge en sportssykkel i karbon. 

DEN NYE MOTEN: Gravel-sykler har økende popularitet i Norge. Foto: Nicolai Giil

– Hva skulle være annerledes?

– Alle sykkelmerker har vært oppsatt på samme måte. «Go-to-market» har vært identisk i en mannsalder. Det begynner å slå sprekker i den gamle formen hvor sportskjeder selger med agenter, har store lagre og så videre. Der skal alle ha sin del av kaka. Vi satser på digitalisering. Og i dag er det enklere for oss små aktører å skaffe produksjon i Asia, sier Webb.

Det er FARAs karbonrammer som produseres i Kina. Resten av delene kommer fra etablerte leverandører. For hvert komponent, eksempelvis hjulsettet, har de forhåndsvalgt et par valgmuligheter som kunden finner i en rullegardinliste på nettsiden. 

– Poenget er å gjøre det mindre komplisert å kjøpe sykkel. Vi har tre forskjellige modeller, med siloer du kan gå opp og ned i på komponentsiden, forklarer Webb. 

Den billigste sykkelen koster nå 25.000 kroner. Og med enkelhet kan sykkelen koste mye mer om du har større krav på utstyrsfronten. 

– Hos oss kan du ikke velge dårlige ting. De mest rimelige alternativene er like under proffnivå. 

EKS-PROFF: Thor Hushovd er medeier i sykkelmerket. Foto: Pål Laukli/Tinagent

Clean design og norske verdier

– For inntil få år siden syklet folk i team-drakter fulle av reklame og selvlysende dekaler. Det samme gjaldt syklene, som skrek av merkevare. Nå har det gått fra reklame til fashion, sier Skjerstad som gir mye av den æren til sykkelbekldningsmerket Rapha. 

– Men ingen av hardware-produsentene var med på den trenden. Så vi har gjort det. 

FARA har gått inn for å ha et rent design. Det skinner også gjennom i markedsføringen, gjort med byrået Anti på Grünerløkka og eieren Kenneth Pedersen, som Webb forteller har stått sentralt i etableringen av merket (Anti er også deleier). Duse farger og få, subtile logoer. Nokså nordisk i utførelsen. 

– Motsatsen til FARA er en dobbelt så dyr dollarsykkel med 3-gangers kalkyle og store dekaler. Vi har rake motsetningen, sier Skjerstad.

MEKANIKEREN: Marco da Silva fikser opp og monterer FARAs sykler. Foto: Nicolai Giil

– Noe av bakgrunnen til hva som skjer med trendene er at det er færre som konkurrerer på sykkel. Det er flere som sykler for opplevelsens skyld, fortsetter han. 

Rir på «gravel»-bølgen

De tre siste årene har en ny trend slått innover de norske sykkelveiene som en flodbølge. Trenden er «gravel» og kommer fra USA. Enkelt forklart ser syklene ut som landeveissykler, men har feitere dekk og bremseskiver. 

– En sitter mer komfortabelt og bakoverlent. Populariteten har steget rask i Norge, da det funker bra på både grus og asfalt, sier Skjerstad. 

– En av driverne for gravel-trenden er også sikkerhet. I skogen er man borte fra trafikk og pes fra bilister, påpeker Webb. 

Sånn sett skal gravel være perfekt for Oslo og Norge generelt. 

– Mange kombinerer turer med mye grus og en del asfalt. Da er det greit med en sykkel som er god på alt. Gravel er best på grus. Landevei best på asfalt. Derfor har vi nå også laget en kombinasjon av disse to, som er vår tredje modell. 

Jeff Webb peker på en av de mange syklene i verkstedet. F|AR. Den er gjort i karbon, med en subtil og dyp lilla farge. Ved første øyekast ser den ut som en ordinær landeveissykkel. Men i stedet for tradisjonelle bremseklosser er den utstyrt med skivebremser og litt tykkere dekk – men ikke like tykke som på gravel-sykkelen. Sittestillingen skal også være mer komfortabel og rammen har mange muligheter til å feste utstyrsvesker. Det er angivelig løsningen på en sykkel som kan gjøre alt. 

– Modellen ble lansert som «The Oslo Project» i fjor, med et begrenset opplag på 15 stk. Det ble utsolgt umiddelbart, sier Webb.

Nå er modellen er permanent del av FARAs sykkelkolleksjon og representerer den aller nyeste trenden innenfor sykling, som er såkalt «bikepacking».

– Den handler om å reise langt på en «vanlig» landeveissykkel med minimalt oppakning, men nok til å holde seg borte i flere dager eller uker. Telt, sovepose og kokeutstyr med mer kan pakkes på sykkelen uten å påføre mer enn 5 kg til totalvekten, forteller Webb.

Dette ser de på som årets store hit på sykkelfronten. 

Andre kunder

– Kundene er ikke desperate menn som pusher 50 og skal legge 150.000 kroner på sykkel til Birken, sier Skjerstad. 

Han peker til at de blant annet har mange kvinnelige kunder. FARA skiller ikke mellom dame- og herremodeller, i motsetning til mange andre produsenter. 

INVESTOREN: Tronn Skjerstad har lang fartstid – både som syklist og investor. Foto: Nicolai Giil

– Det skal ikke være komplisert eller avskrekkende å kjøpe sykkel hos oss, sier Skjerstad og peker mot deres enkle bestillingsmetode på nett. 

Så langt har de solgt totalt 400 sykler. I år satser de på 300 nye eksemplarer. I 2021 skal de selge 600 stykk. Og etterspørselen har eksplodert. Mye grunnet corona. Men interessen for merket var også stigende i tiden før. 

– I år har etterspørselen vokst med 600 prosent fra i fjor. Eksportandelen har vært mellom 20 og 25 prosent, forteller Webb. 

Men de siste månedene forteller de at eksporten har tørket ut, til å være lik null.

– Vi forventer at dette kommer tilbake når verden stabiliserer seg igjen etter corona-krisen. I mange av disse landene har ikke folk fått lov til å sykle, så det er forståelig at det ikke kjøpes mange sykler.

Men i Norge er det mange som står på venteliste for sin sykkel. Tre millioner kroner i omsetning har de så langt i år, mot 2,9 millioner kroner totalt i hele 2019. 

– Når vi så at vi fikk mye ordrer så økte ventetiden hos produsenten. Fra to til fire måneder, fortsetter Webb. 

I dag er de to og en halv ansatte. På promoteringslaget har de også Norges sykkelyndling: Thor Hushovd.

– Han har FARA-sykler både her og i Monaco, sier Skjerstad.

Grimstadmannen er også deleier i selskapet. 

Sykler fra Taiwan til Oslo

– Jeff har sagt at når vi har solgt 1.000 sykler skal han sykle fra Taiwan til Oslo. 

Webb ler. Han har allerede begynt treningen. I november syklet han 1150 kilometer gjennom Taiwan på 73 timer. 

– Vi ser helt klart en åpning for norske sykler og mener det er et stort potensiale, sier den kandadiske eks-proffen. 

– Det gjelder også utenlands, legger investoren til. 

De har flere modeller på planleggingsbordet, men tar det etterhvert. Webb vil passe på konseptet. 

UNDERVEIS: I Garderobemannens gamle lokaler i Hoffsveien i Oslo flytter FARA nå inn. Her skal de gjøre lokale sitt eget. Foto: Nicolai Giil

– Det vi kunne ha gjort var å søke butikkdistribusjon. Men det hadde ødelagt muligheter og ikke minst merkevaren. Det har vært flere tøffe måneder, men hårfine marginer. Jeg kjenner at det er krevende. Men der vi er nå er resultatet av vi har stått ved våre verdier, sier Skjerstad.

De to mener den økende interessen de ser nå er en ketchupeffekten av nettopp det. 

Lørdag
Reportasje