+ mer
SMYKKEDUO: Mari Hedemark (til venstre) og Martine Bjørge Bastrup lanserte byrået Agency M før jul. Så kom coronakrisen. På få uker snekret de sammen et smykkemerke som på mange måter kunne redde deres egen byråkrise.  Foto: Iván Kverme

Gullsmedens hjelpende hånd

Mari Hedemark og Martine Bjørge Bastrup bak Agency M var ikke langt fra å se byrådøden i øyne da coronakrisen inntraff. På få uker lanserte de sitt eget smykkemerke for å spe på omsetningen.

– Vi kunne ikke la alt gå til spille og måtte handle raskt. Det resulterte i et smykkemerke, sier Mari Hedemark, og ser bort på businesspartner og kollega Martine Bjørge Bastrup. En liten vifte durer stille i bakgrunnen selv om alle vinduene står på vidt gap. Det er varmt i hovedstaden. Hedemark tilbyr saftis og Bastrup fortsetter:

– Et smykkemerke har alltid vært en fjern drøm, men da det ble lockdown i Norge så vi ikke noen annen løsning enn å kaste oss rundt. Vi måtte rett og slett komme opp med noe som kan resultere i økonomisk vekst for å overleve som nyoppstartet, sier hun.

I dag ligger belønningen for effektiv og hard jobbing de siste ukene dandert foran gründerne. Hvite ferskvannsperler tredd på silketråder, rosa howlitter, barokkperler og kjeder i forgylt sølv er bare noe av resultatet etter at viruset herjet som verst. Det dyreste smykket ligger på 9.990 kroner og ble solgt på lanseringsdagen til Poplin Jewelery.

– Et godt resultat ligger i gode forberedelser. Det handler om å forstå hva markedet etterspør, sier de.

Kunnskapsbehov

Selv om ikke forberedelsene ble det Hedemark og Bastrup hadde sett for seg, har de all grunn til å hevde av at de kjenner markedet og vet hva som selger. Begge har lang fartstid i smykkebransjen. Før både byrået Agency M og Poplin Jewelery ble lansert, har de ti år bak seg i David-Andersen, hvor de blant annet jobbet med etablering av nettsider, PR og e-handel.

GODT OG BLANDET: Det nyetablerte smykkemerket består blant annet av hvite ferskvannsperler tredd på silketråder, rosa howlitter, barokkperler og kjeder i forgylt sølv. Foto: Iván Kverme
Foto: Iván Kverme

– Vi tør påstå at vi har opparbeidet oss etterspurt kunnskap om faget, bransjen og ikke minst det norske markedet. Vi ser et behov der vi har mulighet for å hjelpe gullsmedbransjen opp og frem med giv og innovative ideer, forteller Hedemark.

I dag omsetter butikkhandel med ur, klokker og smykker for rundt fire milliarder kroner i året. Duoen forteller at de har vært vitne til at det sitter håndverkere og gullsmeder rundt om i landet med begrenset markedsbudsjett. Det betyr at en rekke aktører ikke får den oppmerksomheten de kanskje fortjener.

Uten å gå i detalj har vi ikke noe problem med å si vi har tømt krigskassen

– Det som er spennende med det norske smykkemarkedet og de norske smykkemerkene, er at det er stor variasjon blant stiler, metaller, priser og uttrykk. Konkurransen er hard, men vi opplever at det er rom for alle. Smykker er følelser, ofte knyttet opp mot spesielle hendelser i livet, sier Bastrup.

Etter en slags felles oppsigelse hos David-Andersen, etablerte jentene byrået Agency M i oktober i fjor. I dag har de kjente og veletablerte merkevarer som Evfa Atling, Dulong, Ti Sentro og Ulrikke Vogt innenfor kontorets fire vegger. David-Andersen så nytten av ideen til gründerne, og ble kunder av Agency M like etter oppstart.

– Vi vil ikke definere oss som et klassisk PR-byrå. Vi gjør alt fra å samarbeide med kjente personligheter til nyhetsoppdateringer ut til presse. En ting som skiller oss fra andre byråer, er at vi kun jobber med smykker, nettopp fordi det er her all vår erfaring ligger. Vi har som mål å bidra til at gullsmedbransjen blir mer synlig.

Rimelig investering

Det nyeste tilskuddet Poplin Jewelery har fått plass på kontoret til Agency M, og er et supplement til de andre merkevarene de fører. De egenproduserte smykkene har allerede fått en god posisjon på det norske smykkemarkedet, og nettbutikken er utsolgt for enkelte modeller, noe som også er en av utfordringene ved å drive et smykkemerke.

– Det kan i noen tilfeller være umulig å oppdrive akkurat de samme modellene fordi vi opererer med naturlige stener og perler. Til gjengjeld har vi valgt å satse på kvalitet, noe som gjør at kunden investerer i unike smykker signert Poplin. Nordmenn har generelt god råd, og vi vet at det selges mye dyre smykker i Norge. Folk er opptatt av ting som varer.

NOE FOR ENHVER SMAK: Gründerne forteller at Poplin Jewelery er for den impulsive oglekne, den kvalitetsbevisste og oppdaterte for begge kjønn. Det dyreste smykket liggerpå 9.990 kroner. Foto: Iván Kverme

– Har det kostet dere dyrt å lansere et smykkemerke for å ikke la Agency M gå under som følge av coronakrisen?

– Uten å gå i detalj har vi ikke noe problem med å si vi har tømt krigskassen. I tillegg har vi tatt ut begrenset med lønn. Vi har tatt en risiko fordi vi mener det er et stort potensial, sier de, og legger også til at den nye gründerideen har hatt et minimalt budsjett der de selv har satt opp både nettbutikk og det visuelle rundt Poplin Jewelery.

– Det trenger ikke nødvendigvis å koste så mye med en oppstart fordi digitale løsninger gjør det enklere enn noen gang å starte selv. Planen er å bygge opp Popin og byrået i et rolig tempo, og investere gradvis. Samtidig tror vi at vår kunnskap etter mange år i bransjen har gjort det lettere for oss.

Agency M

Byrået Agency M AS eies av Mari Hedemark og Martine Bjørge Bastrup, og ble lansert i oktober 2019.

Spesialiserer seg på smykker, og fører merkevarer som Evfa Atling, Dulong, Ti Sentro og Ulrikke Vogt.

Jobber med alt fra å kle opp kjente personligheter til nyhetsoppdateringer mot pressen.

Lanserte nylig sitt første egenproduserte smykkemerke: Poplin Jewelery.

Lørdag
Reportasje