<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ER OFFISIELT EN GLADKOKK: I Folkeregisteret er han registrert som Jan Henrik Gladkokken Syversen. Foto: Siv Dolmen

Gladkokken

Jan Henrik Syversen er Norges største matblogger og slakter alt fra brokkoli og Norsk rødt fe til kyllingbryst og folk som jåler seg med mat og vin.

Publisert 17. juli 2020 kl. 19.06
Oppdatert 20. juli 2020 klokken 11.12
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1439 ord

Jan Henrik Syversen er en ivrig hobbykokk, kokebokforfatter, vinmaker og Norges største mannlige matblogger med over 300.000 unike brukere hver måned. Og han er tilnærmet uten filter:

– Brokkoli! Toppen er knudrete og den fester seg på tungen. Det er ikke noe godt, men alle kjøper det fordi det er sunt. Det er jo dørgende kjedelig og må være verdens mest overvurderte ingrediens, sier Syversen.

– Og den mest undervurderte ingrediensen er kyllinglår. Jeg understreker lår og ikke bryst. Lårene er mye bedre og mye billigere. Og verdens mest allsidige ingrediens, er løk i alle varianter; gressløk, hvitløk, gul løk, sjalottløk, hvitløk…

Syversen kunne ramset opp ulike løkvarianter i flere minutter. Men han lar være. Da bikker det over til jåleri, og det er nettopp dette som er hans mantra: mat skal ikke være jåleri. Det skal være folkelig og noe alle skal få til. Ingrediensene skal være mulig å få på din lokale matvarebutikk, og oppskriftene på nettsiden hans er forklart trinn for trinn med tekst, bilder og film ved behov.

DET GLADE TORG: Gladkokken har hengt opp et skilt hvor det står La piazza Felice, et forsøk på å bringe Italia til hjemmet. Foto: Siv Dolmen

– Jeg prøver å bekjempe posemat. Det er idiotisk å kjøpe en pose med sjy eller tomatsuppe. Da får du nesten bare tykningsmiddel, e-stoffer og smaksforsterkere, sier han og fortsetter på norsk fredagstaco-vis:

– En av de kjente produsentene har en boks med ferdig guacamole i norske butikkhyller. Den inneholder 1,5 prosent avokado! Det er jo helt dustete. Det er jo bare å ta en avokado, mose den og tilsette akkurat det du har lyst på. Mye bedre og og sunnere.

Er ikke utdannet kokk

41-åringen har invitert til lunsj og legger squash i skiver på gassgrillen. Hjemme har han og kona laget sin egen La Piazza Felice (det glade torg) i hagen som blant annet inneholder et utekjøkken med gassgrill, kullgrill og pelletsgrill, vedfyrt pizzaovn, en pergola, loungemøbler, en spisegruppe og et lite torg.

HER: I sitt rette element. Lunsj hjemme hos Matblogger Jan Henrik Syversen, populært kalt Gladkokken (og han har også tatt det som sitt eget mellomnavn!) Foto: Siv Dolmen

– Vi pleier å reise til Italia, men i år har vi flyttet Italia til Lambertseter, sier Syversen og smiler fornøyd.

Og smile gjør han ofte. Så ofte at han har fått tilnavnet Gladkokken, et navn han også har folkeregistrert.

– For fire år siden var jeg med i Masterchef for amatører i København. Det var to fantastiske uker med god mat, godt drikke og flotte restaurantopplevelser. Jeg gikk rundt med et konstant smil, og det var der jeg fikk navnet Gladkokken, forklarer Syversen, som ikke er utdannet kokk.

En av de kjente produsentene har en boks med ferdig guacamole i norske butikkhyller. Den inneholder 1,5 prosent avokado! Det er jo helt dustete

– Jeg jobbet med salg av energi til store bedrifter og tjente godt. Likevel valgte jeg å si opp jobben for å se om jeg kunne drive med dette på heltid. Min kone var ikke så veldig fornøyd, og ikke turte jeg kalle det en matblogg heller. Jeg kalte det en matside, men nå kaller jeg det en blogg uten blygsel. 

HER: Hagen/plattingen utenfor huset grenser tili en liten skog. Lunsj hjemme hos Matblogger Jan Henrik Syversen, populært kalt Gladkokken (og han har også tatt det som sitt eget mellomnavn!) Foto: Siv Dolmen

Syversen er Norges største mannlige matblogger med over 300.000 unike brukere hver måned.

Har lansert sin egen vin

Syversen vokste opp på Manglerud, har vært en ivrig hobbykokk siden han var barn og etter hvert har også interessen for vin blitt stor:

– Jeg er glad i vin, men det er så mye jåleri her også. Mange bruker ord og uttrykk de ikke vet hva er. For meg er det viktig at vinen smaker godt og at den gir valuta for pengene.

ORKER IKKE JÅLERI: Vinen skal smake godt være verd pengene. Hverken mer eller mindre, mener Syversen. Foto: Siv Dolmen

Den smørblide kokken fra Oslos østkant hadde en idé om å lansere Gladkokken-vin etter nettopp dette prinsippet, og Arcus tente på ideen. Nå selger han tre viner på polet; en spansk, fruktig og lettdrikkelig rødvin, en knusktørr, hvit chardonnay og glade Cremant de Bourgogne med smilende bobler, alle i prisklassen 125-170 kroner. Til høsten kommer rødvinen på papp, og neste år også hvitvinen på bag in box. Til våren er det også planlagt en rosévin fra Provance.

MED ARCUS PÅ LAGET: Gladkokken har lansert egne viner. Foto: Siv Dolmen

– Målet er å bli en av de største merkene i Norge. Mine viner skal handle om smak, kvalitet og glede, helt uten jåleri. Jeg går for volum, sier han og ler hjertelig.

Flere seere enn de store artistene

Gladkokken har 63.000 følgere på Facebook og er aktiv på Instagram, Snapchat og Youtube. Den første helgen etter at Norge stengte ned, hadde han direktesendt matkurs på kanalen. Han la ut handleliste i god tid, og så laget Gladkokken mat sammen med seerne. Hvert kurs har vært sett mellom 25.000 og 30.000 ganger, og mellom 500 og 1.000 lager maten hjemme. Alle kursene er gratis.

– Det har vært så populært at jeg fortsetter med gratis matkurs til høsten. Jeg har flere seere på mine livesendinger enn mange av de store artistene, og det er ganske gøy! På sosiale medier når jeg mellom en halv og en million mennesker per måned, sier han og legger til:

– Oppskriften min på Aperol Spritz hadde på en måned 150.000 aktive timer på Gladkokken.no til tross for at oppskriften også står trykket på flasken…

ALT STARTER MED GODE RÅVARER: Gladkokken er allergisk mot posemat av alle slag. Foto: Siv Dolmen

– Hvordan finner du nye oppskrifter?

– Jeg poster mellom fem og syv innlegg i uken, og rundt halvparten av disse er nye oppskrifter. Men man kan ikke finne opp kjøttkaker på nytt. Jeg følger utenlandske kokker på Youtube, og får mye inspirasjon derfra. Jeg dypdykker også i enkelte retter, finner flere varianter av den samme retten og lager min egen variant.

Skal satse internasjonalt

Syversen holder kurs og foredrag, har skrevet kokebok som solgte i rundt 4.500 eksemplarer, er i gang med en ny kokebok som kommer ut på Cappelen Damm neste vår og er etterspurt som kokk i private selskaper.

TRIKS: Jan Henrik Syversen liker å dekke opp med mørke tallerkener. Det får fargene i maten til å skinne. Her er han hjemme på sitt eget kjøkken på Lambertseter i Oslo. Foto: Siv Dolmen

– Pågangen er stor, så jeg må takke nei til rundt halvparten av forespørslene.

– Da er du for billig…

– Å nei, da. Jeg begynte som en dyr restaurant, nå er det dustedyrt. Men det er skikkelig moro. Servicen skal være en unik matopplevelse, jeg snakker med gjestene og sparer ikke på noe når det gjelder råvarer. Jeg kjøper det beste, og da blir også resultatet topp.

Som oksekjøttet Wagyu?

– Nei, det er jeg ikke så glad i. Ei heller Norsk rødt fe (NRF, red. anm.), alt går i den blandingen der; ku, okse og kalv, uavhengig av alder. Det finnes mindre produsenter som leverer langt bedre kjøtt som for eksempel Annis Pølsemakeri, sier Syversen og fortsetter uten filter:

– Og hvorfor skal vi betale ekstra for at kjøttet er mørnet? Det er jo helt koko! Bare tull! Folk vil jo ikke ha seigt kjøtt?

Jeg begynte som en dyr restaurant, nå er det dustedyrt

Syversen serverer grillet squash toppet med fersk chili og sprøstekt bacon, en yoghurtdressing med lime og srirachamarinert kylling.

VELGER SMÅ LEVERANDØRER: Sriracha-marinert kylling fra Holte Gård. Gladkokken er bevisst på dyrevelferd når han velger råvarer. Det smaker også mye bedre, mener han. Foto: Siv Dolmen

– Jeg kunne tatt på granateple også, men det gjør jo alle andre for tiden, sier han og hever glasset.

TILBEHØR TIL KYLLINGEN: Grillet squash med skivede reddiker, fersk chillii, persille, bacon og en frisk, syrlig yoghurtdressing. Foto: Siv Dolmen

– Det er ingen menn som skriver hverdagslig om mat og vin, derfor er det rom for noe mer folkelig. Dette tror jeg også slår an utenfor Norges grenser. Jeg har tro på trinn-for-trinn-slik-gjør-du-det om norsk hverdagsmat i utlandet. Tenk bare på alle norsk-amerikanerne som er stolte av opphavet sitt.

I år omsetter Gladkokken for rundt 2 millioner kroner. Målet er å doble dette neste år og doble det igjen året etter:

–Nå har jeg 300.000 unike brukere i måneden. Målet er å nå en million brukere per måned. Jeg skal oversette nettsiden til engelsk, målet er å ta et utenlandsk marked.

FAVORITT PÅ GRILLEN: Squash. Det kan sjelden gå feil, sier Gladkokken. Foto: Siv Dolmen

– Har du et 1000-tips som alltid virker på kjøkkenet?

– Smak underveis. Når du baker, behøver du ikke det, men du må være nøye med måleenhetene. Det er annerledes med mat, den må smakes på, gjerne flere ganger, før du serverer den. Det er nøkkelen for å lykkes på kjøkkenet.