+ mer
STORE MENGDER: Fredrik Leithe og E-Wheels Norge har i perioder hatt over 3.000 forhåndsbestillinger i systemet. Det har vært vanskelig å opparbeide et lager med elsparkesykler.  Foto: Erlend Kjernli

Den ville veksten

En 65-åring sluttet i jobben og startet Stabil. Etter et år var de 36 ansatte. En drammenser satset på elsparkesykler og omsetter i år for 150 millioner kroner. Her er fire superveksthistorier.

Nede ved Drammenselva er det allerede et mylder av mennesker som beveger seg i et av byens butikklokaler. Klokken har såvidt passert 08.00. Det er nesten to timer til de åpner, så det er ikke kunder som beveger seg rundt. Det er ansatte som gjør det de kan for å ta unna alle bestillingene som stadig tikker inn til E-Wheels Norge.

– Denne elsparkesykkelen har vi solgt 10.000 av bare i år, sier Fredrik Leithe.

Han står for mye av den daglige driften i selskapet. Sveinung Kristiansen er eier og formelt daglig leder, men han konsentrerer seg mest om innkjøp og logistikk. 

Vi trodde toppen var nær, men så har det bare fortsatt med en sinnsyk vekst
Fredrik Leithe

De siste par årene har det handlet om å få tak i så mange elsparkesykler som mulig. På det meste har det ligget over 3.000 forhåndsbestillinger inne i systemet.

– Jeg har hele tiden prøvd å kjøpe inn litt ekstra, men vi har aldri klart å få samlet et lager, forteller Kristiansen.

Han startet Kajakk og Fritid i 2005. Salget av kajakker økte frem til 2014 da toppen ble nådd. Kristiansen så seg rundt etter andre markeder og begynte å selge den elektriske enhjulingen Airweehl. Han plusset på med andre elektriske fremkomstmidler, også elsparkesykler, og opprettet selskapet som nå heter E-Wheels Norge. 

Sveinung Kristiansen, eier av E-Wheels Norge og Kajakk og Fritid. Foto: Privat

Da små elektriske kjøretøy i april 2018 ble likestilt med sykler, var Kristiansen allerede i gang med å utvikle egne elsparkesykkel-modeller i samarbeid med en av de største fabrikkene i Kina.

– En omfattende veksthistorie, sier han om de seneste årene.

Etter mye prøving og feiling kom de opp med en modell som ble tatt godt imot i markedet med flere gode anmeldelser på ulike nettsteder. Det tok ikke lang tid før salget gikk rett til himmels. I juni 2018 hadde selskapet et 550 ordrer med et snittsalg på 6.000 kroner. Året etter var tallet 1.300. I juni år kom det inn 5.500 ordrer. I tillegg til sine egne modeller har E-Wheels enerett på salg av flere andre modeller.

– Vi har tatt et godt grep om markedet. Det er ikke lett for andre å kjempe seg inn.

I 2018 omsatte E-Wheels Norge for 20 millioner kroner. I fjor endte inntektene på 60.

– Allerede nå har vi bikket 90 millioner. Vi ender nok rundt 150 millioner, forteller Leithe.

Lønnsomheten har også fulgt med. I fjor lå det igjen syv millioner kroner på bunnlinjen.

HEKTISK HVERDAG: Fredrik Leithe må ofte svare på telefon og mail. E-Wheels Norge kommer til å omsette for nesten 200 millioner kroner i år. Foto: Erlend Kjernli

Ansatteid selskap

50 kilometer unna står en smilende 67-åring som gjør seg klar til en fotoseanse med sine kolleger. På kort tid er de blitt 36. Halvparten av medarbeiderne sitter her i Revetal i Tønsberg kommune, men Stabil har også kontorer i Fredrikstad og Ålesund.

– Vi kom veldig godt i gang, forteller Kåre Solberg.

Han er ingeniør. Gjennom hele yrkeskarrieren har han jobbet i ulike i rådgivningsselskaper innen byggteknikk. I 2018, 65 år gammel, besluttet han å starte for seg selv. I juli gikk startskuddet. En måned senere var det seks ansatte.

– Det er moro å starte opp noe sammen med dyktige kolleger, og se at det faktisk fungerer. Nå bidrar vi til å skape flere arbeidsplasser.

36 ANSATTE: : Benedikte Todal Brynildsen, Kjetil Olsen Husemoen, Kåre Solberg, Arne Reidar Bekken og Walter Wold gjør seg klare for fotoseansen i lokalene på Revetal. Foto: Erlend Kjernli

Selskapet het først Soltech, men endte opp med Stabil. Det utfører konsulenttjenester innen klassisk byggteknikk som fundamentering, bæresystem og råbygg til større prosjekter.

– Vi har korte beslutningslinjer. Her er det ingen avgjørelser som blir tatt høyere i systemet eller i et annet sted i verden.

De fleste av de 36 ansatte er med på eiersiden.

– Det gjør at de ansatte får eierskap til sin egen arbeidsplass, som igjen gjør det lettere å lykkes.

De startet med å bemanne opp, ganske sikre på at oppdragene ville komme.

– Vi hadde gjennom mange år i bransjen opparbeidet oss kunder og kontakter. Vi er mange medarbeidere som er etterspurte i markedet, så vi var trygge på at dette ville gå bra.

Nå nærmer det seg et tak på hvor stort Stabil skal bli.

– Det kommer en grense der administrasjonskostnadene begynner å løpe. Litt av poenget er at vi ikke skal bli for store, sier Solberg.

Selskapet omsatte for 59 millioner kroner i fjor.

UMIDDELBAR VEKST: 65 år gammel sluttet Kåre Solberg i sin faste jobb. Nå har han med seg 35 ansatte i selskapet Stabil. Foto: Erlend Kjernli

Flere tusen biler

Adskillig lenger nord er det også jubel å spore. Bodø har et fotballag som nå er landets beste. Byen har også Stig Otto Nilsen som allerede har tatt landet med storm. Han er eneeier i Stadssalg der hovedvirksomheten er nettauksjoner av biler, gravemaskiner, båter, treningsapparater, smågodthyller og mye annet – ja, det meste utenom boliger som nordmenn finansierer med annet enn egenkapital. 

Det kommer til å skje noe. Jeg kjenner det på meg
Stig Otto Nilsen

Banken eller finansieringsselskapet sitter gjerne med pant i objektet. I tillegg er Stadssalg oppnevnt som medhjelper for bobestyrere, inkassobyrå og ulike namsmenn i Norge. I 1997 landet Nilsen en kommisjonsavtale med det som den gangen var Televerket om salg av 5.000 biler. Televerket skulle gå over fra å eie biler til å lease dem.

– En veldig bra start, mimrer Nilsen.

– Det var blant annet store volumer av kurante bilmerker som Toyota Hiace og Toyota Land Cruiser. Etterspurte og lettsolgte biler. Folk sto nærmest i kø for å kjøpe.

Så oppsøkte han ulike banker og spurte om de trengte hjelp til salg av materiell etter mislighold av lån. Svare var «ja» fra mange av dem. Avtalen med det som etter hvert ble Telenor var en døråpner. Snart kom også Elcon Finans på kundelisten.

– Plutselig hadde vi avtaler med de aller fleste bankene, og begynte å spre oss over Norge.

Omsetning og resultat

(tall i millioner)Omsetning 2017Omsetning 2018Omsetning 2019Resultat 2017Resultat 2018Resultat 2019
E-Wheels Norge8,720600,727
Stabil-9,559-2,314,7
Fon Anlegg3773,611538,115,7
Stadssalg26142046121,53130

Det var lite rasjonelt å frakte alt av materiell opp til Bodø. Stadssalg åpnet nye kontorer rundt om i landet, og er nå på plass i Tromsø, Bodø, Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo. Spesielt da selskapet etablerte seg i Oslo-regionen kom de store volumene inn. Starten ble i et næringsbygg i Dal, men det ble fullt med en gang. Så overtok de lokalene til Sharifs Dekksenter på Skedsmo.

– Vi hang opp storskiltet på veggen, og det bare eksploderte. Vi fikk 4-500 biler inn på anlegget med en gang.

Fra 2015 har det vært et nytt taktskifte. Først opp fra 46 millioner i 2015 til 246 millioner i 2016. I fjor lød omsetningen på hele 460 millioner. Flere tusen biler blir solgt gjennom nettauksjonen hvert år.

– Etter at vi fikk etablert oss i hele Norge har veksten tatt helt av.

I Trondheim er åpningen av et nytt anlegg rett rundt hjørnet. En investering på 100 millioner kroner.

– Vi har hatt en bra vekst i både volum og avtaler, og jobber tett opp mot våre oppdragsgivere, forteller Nilsen.

Mye av overskuddet opp gjennom årene er investert i næringseiendom rundt om i Norge. Porteføljen viser nå ca 130.000 kvadratmeter, og i overkant av 300 leietakere.

SUKSESS: Pengene renner inn for Stig Otto Nilsen og Stadssalg. Foto: Stadssalg

I Ventemodus

I januar i år skrev Finansavisen om hvordan innføringen av gjeldsregisteret førte til at rekordmange objekter endte opp hos Stadssalg. Både topp- og bunnlinjen vokste kraftig.

– Vi merket en sterk økning et par måneder etter Gjeldsregisteret ble innført. Innskjerping av kredittkort gjør noe med betalingsmønsteret til enkelte, sa Nilsen da.

Nå er det corona som preger 2020.

– Vi forventet et ekstremt trykk, men betalingsutsettelser på renter, avdrag og moms gjorde at det ble roligere. Vi har vært litt i ventemodus.

Nilsen tror trykket kommer når skolene åpner og hverdagen som smått nærmer seg en slags normal.

– Det kommer til å skje noe. Jeg kjenner det på meg. Når betalingsutsettelsene er over kommer mange til å få det tøft.

Nordmenn har også brukt penger gjennom krisen. Nilsen forteller at lagrene av brukte biler og campingvogner er borte.

– Det forsvant i full fart på grunn av lang leveringstid på nye biler. Vi har hatt stor etterspørsel fra forhandlere og privatpersoner, sier han.

– Når høsten kommer er det nok mange som ønsker å bli kvitt både campingvogner og bobiler de har stående utenfor husdøra. Vi får se hva som skjer og hvordan det går med smittespredningen og arbeidsledigheten. Det er mange faresignaler som ligger der ute. Verden er veldig ustabil for tiden.

Konkurrerer mot eget navn

Stabilitet og solid grunnarbeid er sentrale ord for sandefjordingen Carl Christian Fon. Med hjelm, vernesko og refleksvest følger han med på arbeidet som gjøres ved jernbanestasjonen i Tønsberg. Et nytt bygg er reist, vannledninger er skiftet og lyskrysset er utbedret. Fon Anlegg er i sluttfasen av jobben i Norges eldste by.

– Det er her ute vi tjener pengene. Ikke på kontoret. Derfor har vi en liten administrasjon, sier Fon.

I 1988 startet han selskapet Carl C. Fon som i 2012 ble solgt til NCC. Fon og medeier Jarle Hillestad ville spille med de store gutta, men det nye livet i et stort selskap ble ikke som Fon hadde sett for seg. Avgjørelser ble tatt over hodet på ham. Selskapet beveget seg i en retning Fon ikke likte.

– Det kom noen blåruss som begynte å endre på ting som fungerte. Da valgte jeg å slutte. Et så stort firma ble altfor rigid for meg.

LOKAL TILKNYTNING: Carl Christian Fon og Kim Kanten slår av en prat. Fon vil jobbe lokalt med lokale ansatte. Foto: Erlend Kjernli

Avtalen ved salget var at Fon ikke kunne starte en konkurrerende bedrift de neste fem årene. Etter fem og et halvt år ble han med i nystartede Fon Anlegg. Omsetningen steg fra 47 millioner kroner i 2017 til 115 millioner i fjor.

– Vi har fått flere kunder enn jeg egentlig hadde trodd. Mange gamle kunder har kommet tilbake. Vi har tatt en god markedsandel i vårt område, sier han.

Fon Anlegg hører til i Sandefjord. Selskapet gjør alt fra å dra opp en rot til å legge vann og kloakk til boligfelt. Jobbene gjøres stort sett i det som het Vestfold. En sjelden gang krysser de den gamle grensen til Telemark.

– Vi gjør mindre jobber lokalt, med lokale ansatte. Da føler folk en tilhørighet, mener Fon.

– Hvordan er det å konkurrere med et selskap som bærer ditt eget navn?

– Det har jeg vendt meg til. Verre er det å se hvor dårlig det går. Jeg synes det er synd at de ikke får det til, sier han om selskapet som fikk et negativt resultat på 32 millioner kroner i fjor.

MINST MULIG KONTOR: Carl Christian Fon er der han liker best. Ute på anleggsplassen. Foto: Erlend Kjernli

Fon har fagbrev som anleggsmaskinfører. Hjemme på gården har han 600 mål med korn. Hvis du googler navnet hans får du også opp en nabokrangel med Øystein Stray Spetalen om en brygge. Spetalen har ment, og mener fortsatt, at Fons brygge er for stor. Men den striden skal få ligge i denne omgang. Nå handler det om graving, kabler og Fon Maskins vekst.

– Vi har vokst mer enn jeg hadde trodd. Tanken var 8-10 mann. Nå er vi 39. Og det er jo bra.

Hva tror du er grunnen?

– Vi har jo holdt på i noen år. Vi vet hva som er viktig og har tidligere gjort feil vi ikke trenger å gjøre igjen. Og ikke minst har vi flinke ansatte.

Fon Anlegg gjør mange underentrepriser for store selskaper som Veidekke, Betonmast og Backe. Også 2020 har startet bra. I juli kom det fire nye medarbeidere.

– Omsetningen øker videre i år. Fokuset er å skaffe jobber og sitte igjen med litt i etterkant. Det er konkurranse hele tiden. Ingenting kommer av seg selv.

ERFARING: Carl Christian Fon startet selskapet Carl C. Fon i 1988, som senere ble solgt. Foto: Erlend Kjernli

Skal vokse videre

Tilbake i Drammen viser Leithe rundt på lageret. En ny forsendelse med elsparkesykler har kommet inn, og skal sendes rett ut igjen til kunder rundt om i landet.

– Vi var ikke forberedt på dette. Vi trodde toppen var nær, men så har det bare fortsatt med en sinnsyk vekst.

POPULÆR: Denne modellen E2S V2 har E-Wheels og Fredrik Leithe solgt 10.000 av bare i år. Foto: Erlend Kjernli

Han legger ikke skjul på at det er vanskelig å vokse så fort. Noen blir sinte. Fordi det tar lang tid å få den bestilte sykkelen eller fordi det tar lang tid å håndtere reklamasjonen.

– Vi har kommet oss gjennom det verste. I fjor var vi fem heltidsansatte. Nå er vi 15, i tillegg til fem på deltid. Du kan tenkte deg når fem ansatte som ikke har vært her i så mange måneder skal lære opp 15 nye ansatte på kort tid, da blir det litt armer og bein.

Elsparkesykler har blitt en stor del av gatebildet i Oslo. Nye utleieselskaper popper opp. Tilbudet er åpenbart populært, men problemene følger også med. Syklene blir slengt rundt overalt. De sperrer fortau og flyter i Akerselven. Leithe tror utleien av elsparkesykler bare er en fordel for E-Wheels. Folk får i større grad testet ut kjøretøyet, og hvis de vil bruke det ofte kan de kjøpe seg sin egen.

– Nå kan det også bli restriksjoner på utleien. Det kan føre til økt salg for oss, sier Leithe.

Men nå må han dra. Klokken nærmer seg ni. Han skal på overtakelse av et nytt lagerlokale i Hokksund. 

– Elsparkesykler har kommet for å bli. Vi forventer videre vekst, men ikke i det tempoet vi har sett til nå, sier Leithe.

Lørdag
Reportasje