+ mer
VOKSER: Salget til det ferske smykkemerket har skutt såpass mye i været at de vurderer å bytte fabrikk for å produsere nok. Foto: Crystal Haze Jewelry

Crystal Haze Jewelry smykker seg med vekst

De holdt på å gi opp drømmen om et smykkemerke. Nå har Crystal Haze Jewelry solgt seg inn til ni norske butikker og seks andre land.

– Nå har vi truffet en nerve, sier Sara Vlatkovic, smykkedesigner i Crystal Haze Jewelry.

Hun sitter i leiligheten sin på Frogner i Oslo, ved siden av medgründer Ophelia Alickaj. Enn så lenge fungerer stuen som kontor. Foran dem på spisebordet ligger det halskjeder, ringer og armbånd i gull, krystaller og fargede steiner. I tillegg til noen ferske tegninger av smykker som enda ikke er blitt til virkelighet. Begge to er ikledd egne smykker på både hender og rundt halsen.

SATSER ALT: Ophelia Alickaj (t.v.) og Sara Vlatkovic satser alt og har enn så lenge drevet Crystal Haze Jewlery med sine egne sparepenger. Foto: Margrethe Hegnar

– Vi lager smykker vi selv ikke finner, og vil ha. Vi vil ikke at det bare skal være en trend, forteller Alickaj.

Omsetter for sin første million

For seks år siden startet de to kvinnene å designe og lage sine egne smykker. Det begynte som et hobbyprosjekt, men utviklet seg etterhvert til å bli et ønske om å leve av smykkene.

– Vi begynte å selge til våre venner, venner av venner, kollegaer og familie, og da tenkte vi det kanskje var enda flere der ute som ville kjøpe. Det skjedde ganske organisk sånn sett, sier Alickaj.

I 2017 etablerte de aksjeselskapet sitt, V&A Agency AS, men frem til nå har Crystal Haze Jewelry blitt drevet av Alickaj og Vlatkovic ved siden av andre jobber.

– Firmaet har vært finansiert av sparepenger. Vi har fått så mange nei, at det har virket som om ingen likte det vi laget. Så i fjor sommer måtte vi velge enten å gi opp, eller å gå all in, utdyper Vlatkovic.

De valgte å fortsette med smykkemerket, og salget av Crystal Haze Jewelry har det siste halvåret skutt i været.

GLITRER: Crystal Haze Jewelry fokuserer på smykker med steiner og krystaller. Foto: Crystal Haze Jewelry

– Snart runder vi en million i omsetning i år. Vi håper vi kan leve av dette etterhvert og vi har ikke tatt ut noe lønn enda, men forhåpentligvis kan vi gjøre det neste år. Nå har jeg sagt opp jobben i Tesla for å satse, sier Alickaj.

Vlatkovic fortsetter i jobben sin i et kredittselskap ved siden av.

Har solgt seg inn i seks andre land

Vlatkovic og Alickaj tror internasjonal publisitet er årsaken til at salget plutselig begynte å øke. I februar, mars og april ble flere av smykkene deres avbildet i det franske motemagasinet Vogue og britiske The Evening Standard.

– Plutselig satt vi med masse ordre fra London. Vi fikk så mange internasjonale ordre at vi trodde vi hadde problemer med nettbutikken vår, forteller Vlatkovic.

Kvinnene har i løpet av det siste halvåret solgt inn smykkene sine til ni butikker i Norge, og butikker i seks andre land. Blant annet til Taiwan og Hong Kong.

– Hittil er responsen i butikkene vi har kommet inn i helt fantastisk og vi kan nesten ikke helt tro det selv. Nå må vi bare passe på at vi ikke vokser for fort. Vi vil ikke overprodusere, og vi vil holde merket eksklusivt, uttaler Alickaj.

Bruker kun sosiale medier

INTERNASJONALE KJØPERE: Majoriteten av kundene til Crystal Haze Jewelry er utenlandske, forteller Sara Vlatkovic. Foto: Margrethe Hegnar

– Vi er vår egen beste kanal, sier Alickaj.

Smykkedesignerne har valgt å bruke sosiale medier som sin eneste markedsføringskanal. Både ved å reklamere på sin egen konto, i tillegg til å sende smykkene til mer kjente influencere og få dem til å promotere produktene deres.

– Enn så lenge opplever vi større interesse i utlandet enn vi gjør i Norge. Det er en strategi vi ønsker å fortsette med, sier Alickaj.

– Vi har til og med venteliste på mange av smykkene våre for flere store butikker og varehus i utlandet, skyter Vlatkovic inn.

Satser på et rimelig segment

Crystal Haze Jewelrys smykker blir designet av de to gründerne i Oslo, og deretter blir de produsert i Tyrkia, Hellas og Brasil.

– Nå ser ut til at vi må flytte all produksjonen over til Tyrkia, fordi familiebedriften vi har brukt i Hellas har blitt for liten, sier Vlatkovic.

FERSK MERKEVARE: Smykkene til Crystal Haze Jewelry blir tegnet og designet hjemme hos gründerne. Foto: Margrethe Hegnar

– Et av målene våre er å tilby smykker som har en overkommelig pris, men med et eksklusivt utseende og konsept. Alle anhengene våre kan for eksempel kjøpes separat uten kjede til, hvorfor ikke spare de pengene hvis man allerede har et favorittkjede? Spør Alickaj og holder frem et lite, rødt anheng formet som en bjørn.

Likevel måtte de gjennomføre en prisøkning på enkelte produkter i februar i år.

– Vi tjente rett og slett ikke nok, men vi fortsetter med strategien om å ha rimelige priser, presiserer Vlatkovic.

– I tillegg er det viktig for oss å tilby forskjellige lengder og størrelser ettersom vi alle er forskjellige og det er samme greia i smykkeverdenen som med klær, at vi kler forskjellig lengder og design, fortsetter Alickaj.

Lørdag
Reportasje