+ mer
NYE SIDER: Helge Flo vil vise kundene sine at Kaibosh har flere sider enn mange kanskje tror.  Foto: Kaibosh

Kaibosh og Bergans bringer 1930-tallet tilbake

Det startet med en gammel avisannonse fra 1939. Nå har solbrillemerket Kaibosh og Bergans of Norway gått sammen om å designe fire nye solbriller.

– Dette viser egentlig hvordan ganske forskjellige ting kan møtes og samarbeide. Bergans er jo veldig teknisk, og våre briller er laget for å se fine ut, sier Helge Flo.

Han er en av de to gründerne bak Kaibosh. Et norsk solbrille- og brillemerke som har eksistert siden 2012. På rungende bergensdialekt forteller Flo om hvordan Kaibosh vil bygge merkevaren sin fremover.

– Vi ønsker å vise en ny side ved Kaibosh.

GJENSKAPT: Denne avisannonsen fra 1939 vekket interessen til Bergans of Norway og Kaibosh, og har resultert i fire nye solbrillepar. Foto: Nasjonalbiblioteket/Bergans

Tradisjon og moderne møtes

Flo og medgründer Michelle Rowley etablerte først Kaibosh i Bergen, før de etter hvert også åpnet to butikker i Oslo. I butikkene til både Kaibosh og Bergans of Norway finnes det nå fire nye solbrillepar. Det er resultatet av et fire år langt samarbeid mellom friluftsmerket og brillemerket. Bergans of Norway er nok for mange mest kjent for å selge ryggsekker, telt, friluftsutstyr og turklær. Likevel valgte det over 100 år gamle norske selskapet å inngå et designprosjekt med det moderne brillemerket Kaibosh.

– Jeg er oppvokst med Bergans of Norway, og det er nesten som en del av DNA-et vårt som nordmenn. Det er noe som vi alltid har stolt på og tatt vare på, forklarer Flo.

Han ønsket å samarbeide med Bergans of Norway fordi det er en viktig merkevare.

– De har noen verdier som vi vil assosiere oss med.

GAMMELT NYTT: De nye solbrillene til Kaibosh og Bergans of Norway er inspirert av 1930-tallet, og varierer i pris fra 1200 til 1450 kroner. Foto: Kaibosh

Inspirert av fortiden

Et samarbeid mellom to ulike merkevarer bygger ofte på godt gjennomtenkte ideer, men det Kaibosh selv kaller “et lite stykke norsk designhistorie”, er resultatet av en tilfeldighet. Det hele startet med at en ansatt i Nasjonalbiblioteket la ut et bilde av en gammel avisannonse fra 1939 på Instagram-profilen til biblioteket i løpet av sommeren 2016. Annonsen viste fire solbrillepar som Bergans of Norway hadde designet, og solgte på daværende tidspunkt. 

En person innad i friluftsmerket oppdaget annonsen i sosiale medier, og da begynte ballen å rulle.

– Etter det ringte de til meg og spurte om det var noe vi kunne være interessert i. Noe av det første jeg tenkte da var at det var veldig gøy at Bergans hadde lagt merke til det vi gjør. Det var stas, sier Flo.

Kaibosh og Bergans of Norway møttes, og bestemte seg for å lage oppdaterte utgaver av brillene fra 1930-tallet. Den gamle avisannonsen førte til at de to merkevarene utviklet det som denne sommeren har blitt en kolleksjon med fire solbrillepar, ved navnet Reborn, inspirert av fortiden.

– Vi har tidligere samarbeidet med noen mindre merker, men aldri samarbeidet med noen så store som Bergans. De behandlet oss som en likeverdig part, og hørte på ideen våre. Vi var ute etter et felles mål.

STOLER PÅ BERGANS: Helge Flo i Kaibosh mener Bergans of Norway er en viktig, norsk merkevare som både han og kundene kan stole på. Foto: Kaibosh

30-tallet er i vinden

Kaibosh-gründeren mener at brillene kan selges i dag, som de gjorde på 30-tallet, fordi akkurat den stilen er i vinden igjen nå.

– Trender går igjen. 30-tallet kom igjen på 50-tallet, så igjen på 90-tallet og nå igjen i 2020. Den stilen er veldig aktuell nå. Ting er ikke tilfeldigvis kult, men fordi det ligger i tiden og ting gjentar seg.

De fire solbrilleparene er produsert med samme materialer som man brukte på 1930-tallet.

– Den gangen hadde man ikke de materialene som vi i dag hadde brukt. Det forholder vi oss til, og har tatt i utgangspunkt i hva man hadde da. Vi arbeider med det de kunne bruke da.

Det er kun produsert 1200 stykker totalt av alle solbrillene.

BEGRENSET MENGDE: Det er kun produsert 1200 briller, som distribueres hos både Kaibosh og Bergans of Norway. Foto: Kaibosh

– Når det blir solgt ut, da er det ferdig.

Vil vise flere sider av Kaibosh

– Ønsker dere å bevege dere mot en ny kundegruppe? Friluftsliv-kunder som Bergans har?

– Man kan jo ikke nekte for det, for det er jo en del av det vi sier ja til. Vi tester en annen arena for å se hva som skjer.

Likevel mener Flo at det er de eksisterende kundene som står i fokus.

– Eksisterende kunder synes kanskje at vi er hippe og kule, men vi vil sende signaler om at vi er bredere enn det, og da kan det å samarbeide med Bergans of Norway være med å skape en ny balanse. Og vi ser kanskje dyrere ut enn vi er, og nå vil vi vise våre kunder at vi ikke er så farlige. Vårt utgangspunkt er at man skal ha råd til flere par briller, utdyper Flo.

Lørdag
Reportasje