+ mer
UTVIKLES: Frank Keller viser frem nettsiden til Inzpero som snart kommer i en ny versjon.  Foto: Iván Kverme

Kunstkuppet

Frank Keller spurte skandinaviske kunstnere om de ville digitalisere kunsten sin og selge den billig på nett. De svarte ja. Og dermed ble markedsplassen Inzpero en realitet. 

– Vi skaper mer demokrati i kunstbransjen. Et talent som lager noe fint får oppmerksomhet gjennom oss, sier Frank Keller.

Han har lykkes før. Som ansatt i Schibsted fikk han ansvar for å bygge opp den digitale markedsplassen Letsdeal i Norge. Selskapet ble størst i et marked der konseptet er å tilby kunder rabattkoder på alt fra kino til restauranter til tannpleie. Nå står han her på egne ben i Oslo sentrum med kaffen i en pappkopp. Denne gangen er det kunst som skal selges på nett.

– Vi har lagt hodene våre på blokka og satset alle sparepengene, sier Keller.

For han er ikke helt alene. Med seg i gründerteamet har han Svein Malmedal som har vært regionsjef i Gjensidige forsikring og banksjef for personmarked i DNB Sunnmøre. Og Abigail Panganiban, med bakgrunn fra Webshop Manager Arv Design. Begge to var også med på å bygge opp Frende Forsikring avdeling Møre og Romsdal.

SATSER SPAREPENGENE: Inzpero-gründerne Frank Keller (fra venstre), Abigail Panganiban og Svein Malmedal. Foto: Inzpero

Særpreg og autensitet

Ideen til Inzpero kom da Keller flyttet fra leilighet til hus sammen med kona og sønnen. Plutselig hadde de mange flere vegger som skulle dekoreres.

–Vi ønsket å fylle rommene med kunst som hadde et visst særpreg og autentisitet uten at det skulle koste for mye. Helst fra kunstnere med en lokal forankring. Det viste seg å være vanskelig å finne, forteller Keller.

Nå har hobbyen min blitt en forretning. Jeg klarer ikke å mette etterspørselen
Anna Brandt, kunstner

Kona mente erfaringen de hadde gjort måtte være grunnlag for en forretningsidé, så for ett år siden startet Keller å jobbe med en digital plattform som selger plakater med reproduksjoner av norske og skandinaviske kunstnere.

– Billedkunst i det lave prissegmentet er i dag stort sett bare tilgjengelig gjennom standardiserte plakater fra Ikea eller lignende. Alternativt har man etablerte gallerier og kunsthandlere. Det finnes ingen fullverdig digital markedsplass der man kan orientere seg og kjøpe kunst fra uetablerte norske og skandinaviske kunstnere, hevder Keller.

Det første han måtte finne ut, var om kunstnerne i det hele tatt ville være med på å selge kunsten på en slik markedsplass.

– De ti første vi spurte svarte ja.

Inspirert av moren

I juli i fjor ble Inzpero lansert. Nå er nettsiden tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Østerrike.

– Målet vårt er å løfte frem dyktige norske og skandinaviske kunstnere til et internasjonalt publikum.

STOR ETTERSPØRSEL: Kunster Anna Brandt har fått avtale med et galleri i London. Foto: Sebastian Ferraresi

Oppstartsselskapet har til nå avtale med over 50 kunstnere. En av dem er svenske Anna Brandt.

– Da Inzpero tok kontakt så jeg på det som en perfekt anledning til å få fargeglad kunst ut i nordiske hjem på en kostnadseffektiv måte.

Veien til kunsten startet med at hennes mor var kunstner. Moren lå for døden med kreft og ropte på en sykepleier for å spørre om hvem som hadde ansvar for kunsten på sykehuset. Hun mente den var så deprimerende at folk kunne dø av den. Så snudde hun seg til datteren sin og sa at hvis hun skulle begynne å male, så måtte hun male kunst folk ble glad av. Brandt tok over penselen etter moren og maler bilder med klare, sterke farger.

– For meg er malingen en slags meditasjon. Hvis folk vil ha bildene på veggene sine er det en bonus.

Etter at hun begynte å selge reproduksjoner hos Inzpero, har det ført til stor etterspørsel for hennes originale bilder. Hun har gått fra å selge et bilde her og der til venner og bekjente, til å selge kunst for 170.000 kroner i juli og august i år.

– Nå har hobbyen min blitt en forretning. Jeg klarer ikke mette etterspørselen.

Prisen på hennes malerier har tredoblet seg. Nå har hun startet et samarbeid med et galleri i London og er i kontakt med et galleri i USA.

KRAFTIG ØKNING: Anna Brandt solgte kunst for 170.000 kroner i juli og august. Foto: Sebastian Ferraresi

Liker ikke tilbud

Historien til Brandt får Keller til å smile mellom kaffeslurkene.

– Markedet har respondert enormt bra på rimelige reproduksjoner av kunsten. Men like gledelig er det å se at flere av våre kunstnere samtidig øker salget av sine originale bilder som en direkte følge av markedsføringen de får gjennom oss, sier han.

KUNSTNER OG SYKEPLEIER: Turid T. Helgesen. Foto: Privat

Inzpero har til nå solgt 6.000 reproduksjoner og omsetter for en halv million kroner i måneden.

Billige reproduksjoner på nett. Blir det godt mottatt av alle i bransjen?

– For uetablerte kunstnere er dette en fin mulighet til å komme seg opp og frem. Noen etablerte kunstnere kan nok reagere på det vi gjør, men sånn er det. Letsdeal er heller ikke en plattform som passer for Maaemo.

En annen kunstner i Inzpero-stallen er Turid T. Helgesen.

– Jeg vil jo gjerne selge originalkunst, så det satt langt inne for meg å si ja til Inzpero. Men de kom med en god plan på det jeg verken er god til eller har lyst til; å markedsføre og selge kunsten. I et kunstnerhode er det vanskelig å ha både den frie idéflyten og den konkrete salgsplanen.

Hun sier det jevnt og trutt kommer litt penger fra prosentene hun får for salget av reproduksjonene, men det hun håper aller mest er at markedsføringen kan hjelpe henne til å selge mer av hennes originale verk. Det hun ikke er like begeistret for er ulike tilbudskampanjer som dukker opp på nettsiden.

– Jeg mener en vare har en pris, men sånn er deler av kunstverdenen blitt. Kunst er også mote og ferskvare. Folk skal finne et bilde som passer til puten i sofaen. Det gamle må ut.

Helgesen har jobbet med kunst i 20 år, på siden av en halv stilling som sykepleier.

– Jeg er foreløpig ingen stor kunstner, men det er absolutt en plan. Kunstverdenen forandrer seg og jeg må prøve å følge med i tiden. Jeg ser på det som positivt å ha på CV-en at jeg har solgt reproduksjoner gjennom Inzpero. Jeg kommer nok til å finne noen flere bilder de kan selge.

ERFARING: Frank Keller bygget opp Letsdeal i Norge. Foto: Iván Kverme

Kunstig intelligens

Kunstnerne selv tar bilde av kunsten, mens Inzpero står for trykk, markedsføring og logistikk.

– Vi ser på trender og statistikk fra det vil selger og kontakter kunstnere vi tror har et kommersielt potensial. Markedsføringen skjer gjennom Facebook, Google og influensere. Jo mer vi selger, jo høyere kommer vi på organiske søk på Google. Da kan vi bruke mindre penger på markedsføring.

Selskapet tester hele tiden ut ulike hypoteser. Nå er to kunstnere fra Tyskland og Hong Kong representert på plattformen som egentlig bare skal være for skandinaviske kunstnere.

– Vi ser om den tyske kunsten selger godt i Tyskland. Det kan være vi må se mer lokalt i de landene vi utvider til.

Keller og medgründerne tester også ut hvordan kunstig intelligens kan brukes for å hjelpe folk til å plukke ut kunst til hjemmene sine.

DISKUTERER: Gründer Abigail Panganiban (til høyre) møter kunstnerne Mette Elisabeth Fausa (fra venstre, Anita Øren, Evy-Anne Brotnow på Atelier 2020 i Spjelkavik. Foto: Claudia Lucia Grønhaug

– Vi ser på ulike muligheter, men det er ikke nødvendigvis de tekniske løsningene som bygger en forretning. Den gode ideen ligger i bunnen. Vi skal rendyrke det vi holder på med, teste nye løsninger og legge fra oss det som ikke fungerer.

Hvem er konkurrentene deres?

– Det er mange. Ikea er en stor konkurrent, i likhet med andre møbelkjeder. Fremover er det mulig vi differensierer oss enda mer ved å selge originalkunst og nummererte trykk. Det blir spennende å se hva vi tilbyr om to år.

I februar i år hentet Inzpero to millioner kroner i en emisjon. I tillegg har selskapet fått rundt fire millioner gjennom ulike støtteordninger fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge. Neste år er planen å hente ytterligere 8-10 millioner.

– I løpet av de neste tre årene er vi etablert i de største europeiske markedene og jeg tror og håper vi har etablert oss i USA.

Lørdag
Reportasje