+ mer
MISFORNØYD: Maaemo-kokken Holmboe Bang kritiserer interiørarkitektene i Radius Design for ikke å gjøre en god nok jobb. Foto: Eivind Yggeseth

Maaemo hardt ut mot Radius Design

Radius Design står bak mange restauranter, kontorer og butikker i Norge. Men nå går én kunde hardt ut. – Vi endte opp med å gjøre alt selv, mener Esben Holmboe Bang.

– Vi tegner, designer og lager veldig mye spesiallaget, sier Thomas Ness, daglig leder i det norske interiør- og designselskapet Radius Design.

Siden 1998 har Ness vært i bransjen, og i sytten år har han drevet Radius Design. Selskapet holder til på Skøyen i Oslo og består av interiørarkitekter, en arkitekt, en grafisk designer og en tekstilkunstner. Radius Design har utviklet seg til å bli en stor aktør innen innredning og design, og har vært ansvarlig for å innrede mange restauranter, kontorer og butikklokaler i Norge. 

Designselskapet har blant annet vært med på å utvikle restaurantene Brasserie Rivoli, Der Peppern Gror, Grand Café, Hitchhiker, Ling Ling by Hakkasan, Bar Boman og Ekebergrestauranten. I tillegg har de også innredet kontorene til blant annet Boston Consulting Group, Ferd og Vipps.

EN AV MANGE: Radius Design har innredet mange av restaurantene i Oslo, inkludert Brasserie Rivoli i Bjørvika. Foto: Iván Kverme

– Vipps har et ungt miljø og masse kreative mennesker så de ønsket et spesielt uttrykk, mens BCG ønsker en helt annen identitet. Stil og uttrykk prøver vi alltid å ha forskjellig fra prosjekt til prosjekt, fortsetter Ness.

Maaemo kritiserer designsamarbeid

Finansavisen har pratet med flere av kundene til Radius Design fra de siste årene. Alle er fornøyde med prosjektene de har gjennomført med designselskapet. Bortsett fra én.

For tre år siden skulle Maaemo-gründer Esben Holmboe Bang bestemme hvem som skulle utforme innsiden av nye Maaemo. Valget falt på Radius Design. Tre år senere er restaurantdørene åpne, bookingen full og prosjektet har kommet til veis ende, men Maaemo går hardt ut mot samarbeidspartneren.

– Radius Design var involvert i starten, men de har ikke noe å gjøre med designet til Maaemo. Jeg er skikkelig skuffet over jobben de har gjort, eller forsøkte å gjøre, oppgir Holmboe Bang til Finansavisen.

UENIGHET: Esben Holmboe Bang og Radius Design er uenige om hvem som faktisk har stått for interiøret i den ferske restauranten i Bjørvika. Foto: NTB Scanpix

Han kaller samarbeidet med designselskapet for en feilvurdering fra Maaemo sin side.

– Det er morsomt hvordan folk bruker oss i markedsføringssammenheng. Det er nesten kriminelt, sier han om at Radius Design fronter Maaemo på sin egen nettside.

Holmboe Bang uttaler at den nye restauranten ikke er Radius Design sin fortjeneste.

– Vi endte opp med å gjøre alt selv. De holder ikke mål. Vi kom for langt før vi så at de ikke klarte det, så de fikk lov å være med hele veien, men vi har valgt alt av møbler og interiør selv. De kom ikke med ett eneste forslag som er på Maaemo i dag. De kan gjerne komme til Maaemo og peke på det som er deres ideer.

Slår ned på alle påstander

Radius Design slår hardt tilbake mot alle påstandene til Holmboe Bang. De mener det er stikk i strid med hvordan prosjektet har blitt gjennomført.

– Jeg har aldri opplevd noe liknende, sier Ness om uttalelsene til Holmboe Bang.

Han mener det er Radius Design som har skapt interiøret i restauranten.

– Dette er vårt arbeid. All fast innredning og møbler som er valgt ut er det vi som har tegnet eller foreslått. Materialer, tegninger, farger. Vi har designet alt som ikke er eksisterende produkter, med unntak av spisebordet på mezzaninen og bartraller. Ellers har vi tegnet alt og vi har arbeidstegninger på alt. Rubbel og bit.

SLÅR TILBAKE: Ness (i midten) i Radius Design mener at de har stått for interiøret på restaurant Maaemo. Foto: Margrethe Hegnar

– Det er svært uvanlig, etter at vi har levert et sånt prosjekt og har jobbet så hardt for noe, å ende opp med å ikke få noe som helst anerkjennelse. Underveis i prosessen har vi stått skulder ved skulder med Esben. Dette føles veldig urettferdig og selv blir jeg egentlig ganske sjokkert, uttaler Daniel Ness Turco, en av de ansvarlige interiørarkitektene for Maaemo.

– Hvordan var prosessen med dem underveis?

– Ofte er det vanskelig å få til de visuelle tingene man ønsker i en byggteknisk-sammenheng. Det er vi som kommer med visuelle forslag, og selvfølgelig er det en dialog med oppdragsgiver hele veien, men det er vi som har kommet med for eksempel søyler, som egentlig ble tatt ut og som er svært definerende for entré og restaurant. Vi har tegnet trapp, servantmøbler, peiser, samt kommet med møbelforslag og stått bak tekstilkunsten. Vi har jobbet beinhardt for at Maaemo skulle bli som det ble, utdyper Turco.

På uttalelsen fra Holmboe Bang om at Radius Design kun bruker Maaemo for markedsføring, svarer Turco følgende:

– Det er jo opphavsretten vår, det står på alle våre tegninger. Og dette er normal prosedyre for alle våre prosjekter.

– Vi kan selvfølgelig dokumentere at vi har tegnet Maaemo, tilføyer prosjektleder Francis Narud i Radius Design.

– At vi som kunde sitter igjen med en slik følelse er vel det eneste som betyr noe. Så kan de sutre og bli sjokkert så mye de vil. Og morsomt nok, søylene som de trekker frem som eneste eksempel og som de er så stolte av var det LOF Arkitektkontor som tegnet. Det sier jo litt, svarer Holmboe Bang på uttalelsene til Radius Design. 

ALT SELV: Esben Holmboe Bang mener han selv har stått ansvarlig for interiøret i nye Maaemo. Foto: Eivind Yggeseth

Andre har positive erfaringer

En annen kunde som har benyttet seg av Radius Design er den indiske restauranten Der Peppern Gror, som holder til i Oslo sentrum. De er fornøyde med prosjektet de gjennomførte sammen med designselskapet for fem år siden.

– Jeg har ingenting vondt å si om Thomas eller Radius Design. Der Peppern Gror er jo kanskje på den motsatte skalaen av Maaemo, men jeg vet at jeg ikke hadde kommet dit jeg er i dag uten deres raushet. Det mener jeg, sier Samir Sharma, daglig leder i Der Peppern Gror.

Boston Consulting Group, Bar Boman på Hotel Continental og eiendomsutvikleren Aspelin Ramm har heller ingen negative erfaringer med designselskapet.

– Vi har brukt de i en del prosjekter og vi er jevnt over fornøyd med det de har tilført oss, sier Frode Rønne Malmo i Aspelin Ramm.

De har blant annet engasjert Radius Design til å innrede restauranten Hitchhiker.

Lørdag
Reportasje