+ mer
POPULÆR PLASS: Theatercafeen opplever stor pågang som vanlig rundt sine julebord. Her fra John Fredriksens julebord i 2018, fra venstre står John Fredriksen, Ole Eirik Lerøy, Tore Myrholt og Thorstein Selvik. Foto: Iván Kverme

Restaurantenes viktigste sesong

Det går mot tidenes julebordssesong. I 2021.

Landets mest omdiskuterte festtradisjon nærmer seg. Om en måned blir julematen satt på menyen til utallige restauranter, og valgets kval skulle egentlig kun bestå av å velge mellom pinnekjøtt og rakfisk. 

Men i år står kanskje valget heller på om julebordet skal arrangeres eller ikke. Restaurantene som vanligvis ønsker flest mulig feststemte mennesker inn i lokalene sine, må nå vurdere hvor mange mennesker det blir forsvarlig å ta imot.

Omsetningen blir påvirket

Engebret Café ved Bankplassen i Oslo serverer julemat gjennom tre bordsettinger i hele november og desember, og restauranten har vanligvis besøk av over 30.000 julebordsgjester.

– Men det blir det ikke i år, sier Kay Johnsen, restauratør på Engebret Café.

November og desember pleier å stå for 40 prosent av årets omsetning.

BESTILLER FOR 2021: Restauratør Kay Johnsen på Engebret Café forteller at de opplever enorm pågang for julebordene sine i 2021 allerede. Foto: Eivind Yggeseth

– Det er jo den tiden av året man har den største omsetningen over en kort periode.

For å opprettholde smittevernsreglene satt av helsemyndighetene har restauranten redusert antall bord og dermed antall gjester.

– Det er klart at omsetningen vår vil bli påvirket av det.

Johnsen sier at Engebret Café fortsatt opplever mange bestillinger i år.

Normalt sett er november og desember avgjørende for overskuddet i Theatercaféen.
Øyvind Bruland i Theatercaféen

– Det er mange som blir skuffet av å ikke få bord i år, og vi har også måtte takke nei til alle store selskaper som vi ikke kan ha i et eget rom, da det blir vanskelig å opprettholde smittevernsreglene.

Samtidig merker Engebret Café allerede at mange gjester ønsker å bestille bord for julebordsesongen i 2021.

– Det er enorm pågang, sier Johnsen.

– Minst like stor pågang som tidligere

Forespørsler om julebord i 2021 har også Theatercafeen mottatt. Restauranten på Hotel Continental pleier å være fullstappet hver november og desember, med blant annet John Fredriksens berømte julelunsj, hvor gjestelisten i stor grad består av profiler i norsk næringsliv.

    

TIDLIG UTE: Også Theatercafeen har begynt å motta bestillinger for julebordsesongen i 2021 allerede. Her fra John Fredriksens julebord i 2018. Foto: Foto: Iván Kverme

     

– Det er helt klart at julebordsesongen er spesielt viktig. Normalt sett er november og desember avgjørende for overskuddet i Theatercaféen, skriver Øyvind Bruland, restaurantsjef på Theatercaféen, i en e-post.

I 2019 sto julebordsesongen for 34 prosent av restaurantens omsetning, og i år må restauranten som alle andre følge reglene om blant annet avstand mellom bordene.

Mange er mer redde for renomméet sitt enn for smitte.
Kristin Krohn Devold, NHO Reiseliv

– Julebordsesongen blir selvsagt påvirket at pandemien så lenge avstandsreglene gjelder, men vi opplever stor interesse fra både firmaer og privatpersoner, og pågangen er minst like stor som tidligere.

Restauranten Theatercafeen må som alle andre følge de nye restriksjonene om avstand mellom bordene. Foto: Eivind Yggeseth

NHO Reiseliv er bekymret

Ifølge NHO Reiseliv er det den siste måneden, omtrent fra 15. november til 15. desember, mange restauranter lever på resten av året. De har snakket med mange av de typiske julebord-restaurantene i Norge.

– Det er en ganske tydelig tilbakemelding om at den siste måneden bringer regnskapet i en positiv balanse. Julebordsesongen gir det overskuddet de kan tære på neste år, og det er et viktig poeng, sier Kristin Krohn Devold, Administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Hun forteller at privatpersoner fortsetter å booke julebord for private selskaper, men at mange bedrifter bremser opp bestillingene sine.

OPPFORDRER BEDRIFTER: NHO Reiseliv med Kristin Krohn Devold i spissen håper bedrifter vil arrangere julebord til tross for pandemien, men i mindre grupper. Foto: Iván Kverme

– Bedriftene er mye mer nølende. Det er bekymringsfullt. Tilbakemeldingen fra bransjen er at bedriftene må sende folk ut.

NHO Reiseliv opplyser at mange restauranter er avhengige av at firmaer avholder julebord, selv om private bestillinger også er en viktig kundegruppe.

– Fra gammelt av har det egentlig vært firmaene som har hatt hoveddelen av markedet, men de siste årene har privatmarkedet også kommet inn som viktig supplement.

– Mange er mer redde for renomméet sitt enn for smitte. Det er den tilbakemeldingen vi får.

Krohn Devold oppfordrer selskaper til å arrangere julebord for sine ansatte.

– Nå må næringslivet overtales til å ikke totalt droppe julebordene, men å bryte dem opp i mindre grupper. Gjerne på ti til tolv stykker. Folk må støtte de bedriftene man vil skal overleve.

NHO Reiseliv er også kjent med at mange bestiller julebord for 2021 allerede.

BEKYMRET: Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv er bekymret for restaurantene som vanligvis er avhengig av en fullspekket julebordsesong. Foto: Iván Kverme

– Julebord er jo noe man gjerne bestiller i god tid i forveien, og nå gjør nok mange det enda tidligere for å markere støtte til bransjen. De tør kanskje ikke å arrangere julebord i år, men booker i stedet for 2021, utdyper Krohn Devold.

Bedriftskundene uteblir

Wallmans salonger arrangerer julebord som inkluderer både mat og tilhørende underholdning. De pleier å ha omtrent 300 små og store julebord hos seg i november og desember.

– Julebordsesongen vår varer i fem uker, og den er superviktig for oss, sier Cecilie Trøan Kjelsaas, daglig leder i Wallmans salonger.

BEDRIFTER ER VIKTIGE: Hos Wallmans salonger i Oslo er omtrent 50 prosent av kundene i julebordsesongen bedrifter, og i år velger mange bedrifter å ikke arrangere julebord som vanlig. Foto: Helene Abusdal

Hun forteller at bedriftsmarkedet står for 50 prosent av besøket.

– Nesten hele det har vi mistet.

Kjelsaas tror privatmarkedet vil øke i år, og sier de merker stor pågang på deres nyttårsaften-arrangement.

Det er klart at omsetningen vår vil bli påvirket.
Kay Johnsen, Engebret Café

– Det er mye større trykk på denne tiden av året for det, og det har nok noe å gjøre med restriksjonene på private fester. I tillegg føler vi at folk gjerne vil ut og ha julebord, men bedriftene sier nei så da kommer de private gjestene.

NYTTÅRSFEIRING: Cecilie Trøan Kjelsaas i Wallmans salonger forteller at mange privatpersoner ønsker å feire nyttår hos dem i år. Foto: Wallmans Salonger

Arrangerer mindre selskaper

Selskapslokalet Sporten i Holmenkollen avholder også svært mange julebord i løpet av de siste månedene i året. De har i likhet med Wallmans spesialisert seg på større bedrifter. I år blir det derimot endringer.

– Det ser i år ut som at det ikke blir julebord for hele firmaer, sier Fridtjof Bade i Sult og tørst AS, som er ansvarlig for driften på Sporten.

Han håper i likhet med NHO Reiseliv at firmaer vil arrangere julebord avdelingsvis, istedenfor for hele firmaer.

– Vi vil i år se på mulighetene for å arrangere for avdelinger på rundt 20 personer. Dette er et konsept som vi jobber med, men vi vet ikke helt hvordan det utvikler seg, utdyper Bade.

Lørdag
Reportasje