+ mer
FERSKE VARER: Det er omtrent to år siden Bon Dep bestemte seg for å satse på smykker. Så langt i år har de solgt smykker for 12 millioner. Foto: Emilia by Bon Dep

Emilia By Bon Dep har gått som en kule

For to år siden ble smykker den nye satsingen til familiebedriften Bon Dep. I år har de solgt smykker for 12,5 millioner.

De sitter ved siden av hverandre ved et stort, svart bord på kjøkkenet i Slemdalsveien i Oslo. Mor og datter. Først og fremst familie, men samtidig kollegaer.

– Vi godt voksne er helt avhengige av å få med yngre folk på laget, sier Vibeke Grønseth, daglig leder i Bon Dep, og ser bort på datteren.

Moren er ansvarlig for den daglige driften, mens datteren designer smykkene og tar seg av markedsføringen. Midt mellom de to familiemedlemmene sitter hunden Dennis og får klapp fra annenhver hånd.

– Jeg har jo alltid drevet med interiør, men nå har vi ikke noe særlig av det lenger, sier Vibeke.

– Du har kanskje blitt litt motvillig hevet ut i motebransjen, tilføyer datteren Marikken Emilia Grønseth.

Satser på egne smykker

Begge to er ikledd egne smykker. Vibeke har et par øredobber formet som lyn, med hvite steiner på. Marikken har store ringer hengende i begge ørene.

FAMILIEBEDRIFT: Vibeke (t.v.) og Marikken Emilia Grønseth jobber sammen i Bon Dep og utgjør den lille familiebedriften. Foto: Margrethe Hegnar

– Smykker var først ikke noe Bon Dep satset på, men så begynte vi med enkle hoops og folk jeg møtte etterspurte smykkene, sier Marikken.

Det er nå omtrent to år siden selskapet bestemte seg for å satse på egne smykker. Marikken fikk i oppgave å designe og utarbeide smykkemerket deres.

– For å få et ordentlig konsept og et sterkt brand vi kan selge, ville jeg kalle det noe eget.

Det ble starten på hennes eget undermerke Emilia By Bon Dep.

Den første smykkekolleksjonen kom på markedet i januar 2019 og nå produserer de fire kolleksjoner i løpet av et år, som består av øredobber, halskjeder, ringer og charms som kan settes på de ulike smykkene.

– Jeg tenker på meg selv mer som en markedsfører enn en designer egentlig, men jeg synes begge deler av jobben er veldig gøy, sier Marikken.

Nå blir smykkene deres distribuert til 51 butikker i Norge, og planen fremover er å selge smykkene til resten av Europa.

– Vi vil satse utenlands fordi vi har sett at konseptet fungerer på det norske markedet. Samtidig sikter vi mot en ny målgruppe. Frem til nå har det vært kvinner mellom 20 og 40 år, men fokuset videre er de litt eldre også. Vi har blant annet brukt en litt eldre modell i den nyeste markedsføringskampanjen vår.

Begynte på kjøkkenbordet

Vibeke hadde jobbet med interiør i mange år, før hun for åtte år siden satte kursen mot sitt eget interiør- og livsstilsmerke.

FLEKSIBLE KREASJONER: Mange av smykkene til Emilia by Bon Dep baserer seg på såkalte charms, som kan byttes ut og erstattes slik man ønsker. Foto: Emilia by Bon Dep

– Det startet egentlig som et lite prosjekt på kjøkkenbordet her hjemme, uten lønn og vi hadde lager i garasjen. Det ble drevet i mange år i en ganske liten skala.

Men i 2017 etablerte hun aksjeselskapet sitt ved navnet Bon Dep og fikk mannen sin, Lars Grønseth, med på laget.

– Han jobber med alle de digitale løsningene og tar seg av logistikken. Nå har vi en B2B-løsning som er helt digital, hvor alt går ganske automatisk. Det har gjort alt enklere for både oss og kundene, og derfor kan vi være så få mennesker med så mange kunder, utdyper Vibeke.

I tillegg til de tre familiemedlemmene er det én ansatt som arbeider med kundeservice og to personer som pakker varer.

– Vi er en veldig liten bedrift med nesten ingen mennesker i forhold til omsetning.

Doblet omsetningen

Smykkene varierer i pris fra 229 til 1.000 kroner. I 2019 var omsetningen til Bon Dep på totalt 25,7 millioner kroner, mot 11,8 millioner i 2018 og fem millioner i 2017.

KOLLEGAER: 22 år gamle Marikken Emilia Grønseth (t.h.) begynte for et par år siden å jobbe i moren Vibeke Grønseths selskap Bon Dep. Foto: Margrethe Hegnar

– Vi har doblet omsetningen hvert år de siste tre årene. Veksten har kommet litt av seg selv etter at vi fikk bygget opp en god kundegruppe, men smykkene har også gjort mye, forklarer Vibeke.

I fjor sto smykkene for over seks millioner kroner.

– Og hittil i år har smykkene stått for 12,5 millioner av omsetningen. Det er kjempegøy og jeg må klype meg selv i armen noen ganger, sier 22 år gamle Marikken.

– Hva blir den totale omsetningen i år?

– Det er tre viktige måneder igjen, men vi klarer nok opp mot 80 til 90 prosent vekst fra i fjor. Det er ikke sikkert vi klarer å doble salgsinntektene hvert eneste år, men jeg ser veldig positivt på fremtiden og ser et stort potensial utover i Europa, sier Vibeke.

Startet med interiør

I begynnelsen fokuserte Bon Dep kun på interiørvarer som puter og andre tekstiler, men på sikt har selskapet i større og større grad beveget seg mot motebransjen. For et par år siden fikk bedriften agentur-rettighetene til de populære hårstrikkene kalt Kknekki i Europa.

– Jeg prøvde de selv og synes de var kjempegode, og i tillegg er kvaliteten veldig bra. Vi begynte med åtte ulike farger, og nå er vi oppe i 450, sier Vibeke.

NY RETNING: Bon Dep startet opprinnelig med interiør, men har på sikt gått over til motebransjen med blant annet smykker gjennom Emilia by Bon Dep. Foto: Emilia by Bon Dep

I dag selger Bon Dep produktene sine til 1.700 forhandlere i Europa. Det norske markedet er enn så lenge det aller største.

– Kknekki har vært suksessproduktet vårt før Marikken begynte å lage smykker, sier Vibeke.

– Ja, det har vel egentlig vært Kknekki Bon Dep har levd av, fortsetter Marikken.

I tillegg designer og produserer de blant annet ulike produkter laget av stoffer fra Liberty i London, og diverse hårpynt.

– Vi får laget hårklyper og annen pynt i Frankrike, med blant annet Swarowski-stener. Vi har valgt å fokusere på litt mer tidløse ting, og det selger vi faktisk mer av i utlandet enn i Norge.

En familiebedrift

Til vanlig har Bon Dep kontorer på Holmen i Oslo, og i disse dager pusser de opp og utvider lokalene sine til dobbel størrelse.

– Dette er jo en liten familiebedrift, så jeg har alltid vært veldig involvert og jeg er jo vant til at mamma og pappa sitter og snakker om jobben hele tiden, sier Marikken.

– Det blir jo nesten styremøter hver middag, legger Vibeke til og ler.

Da Marikken var ferdig på videregående for tre år siden startet hun å pakke varer på lageret til Bon Dep. Nå studerer hun derimot handelsøkonomi og markedsføring i Danmark, samtidig som hun driver Emilia by Bon Dep ved siden av.

– Hver dag etter skolen har jeg sittet med dette, så det har vært ganske utfordrende å jobbe med det fra København. Men denne høsten jobber jeg på fulltid med Emilia by Bon Dep fordi jeg har internship her hjemme. Nå er det mye enklere å jobbe sammen.

Lørdag
Reportasje