+ mer
FRA INTETSIGENDE TIL MER EKSKLUSIV TAG: Gullsmed Thomas Heyerdahl har lansert TAGS by Heyerdahl. Her med Nike Air Force 1 med pynt på skolissene. Foto: Heyerdahl

Norsk skolisse-galskap med diamanter

Thomas Heyerdahl har tidligere kombinert diamanter med girspaker, ørepropper og mobiltelefoner. Nå står sneakers for tur.

– I mars ble alt stengt ned. Bortsett fra butikklederne, ble alle permittert. Slik hadde vi det frem til sommeren. Så da satt jeg hjemme da og måtte finne på noe gøy, sier Thomas Heyerdahl.

Han er eier og daglig leder i gullsmedkjeden med samme navn.

Heyerdahl har hatt prosjekter tidligere. Heyerdahl jobbet med Audi og lanserte diamanter på girspakene i enkelte av modellene. Alt ble utsolgt. Opprinnelig var det en gimmick for å få jenter til å bli mer interessert i bil, men det var ikke bare jenter som kjøpte. Blant annet kjøpte en mann på 80 år Audi Diamond Edition. Den kreative gullsmeden jobbet også med Apple. Da lanserte han egne diamantbesatte ørepropper samt en ipod med diamanter. Og han lanserte en telefon sammen med Nokia. Også den besatt med edle stener.

PANDEMI-KREATIVITET: Når kundene uteble og de ansatte var permittert, måtte Thomas Heyerdahl tenke nytt. Valget falt på sneakers. Foto: Hilde Oreld

– Det var ett år før det gikk skikkelig galt med Nokia. De hadde en markedsandel på 55 prosent i Kina og skulle løfte en modell for å svare på konkurransen fra luksustelefonen Vertu. Iphone hadde ikke kommet til Kina på det tidspunktet, og de trodde heller ikke noe på «de Apple-greiene».

Eureka! Sneakers!

Heyerdahl sitter på bakrommet i butikken på Paleet. Det er lite kunder på senteret.

– I denne pandemien var det på tide å finne på noe annet. Jeg synes det er moro å blande smykker og gullsmed-relaterte ting med andre verdener. Men det må involvere diamanter og edelt metall. Hvordan tenke nytt?

BLING, BLING, BLING: Det er bare fantasien som setter grenser for hvor mye bling du skal rusle rundt med. Foto: Heyerdahl

Hjemme i Bærum har han en datter på 22 og en sønn på 18.

– Når de har venner på besøk, er entreen full av helt like hvite Nike Air Force 1 sneakers.

Heyerdahl har skjønt fra egne barn, deres venner og kolleger i klesbransjen at folk liker særpreg på klær og sko. Spesielt står limited editions høyt opp på manges ønskeliste. Får du tak i de rette parene til 3.000 - 4.000 kroner kan du snu deg rundt og selge dem for 10.000 kroner rett etterpå.

– Jeg har vridd hjernen og sett at Air Force 1-skoene leveres med en intetsigende aluminiumstag fremst på skoen der lissene begynner. Men den taggen er ikke så spesiell, derfor tenkte jeg å blinge den litt opp. Jeg tenkte å lage taggen til et smykke som både kan brukes på skoene, men også som to like armbånd fordi de selges som par med to korte lisser.

Taggene har han laget i ulike farger og versjoner, og de kan brukes på alle sko med lisseknyting.

Prisen er 1.390 kroner per par. Taggene er i sølv besatt med 90 stener.

– De er priset lavere enn om de hadde vært tradisjonelle smykker. Men hvis prisen er for lav, blir de for tilgjengelige. Er det for dyrt blir det for lite tilgjengelig og for sært.

Håper på napp i Midtøsten

– Tidligere har du hatt prosjekter med ekte diamanter…

– Ha-ha! Jeg har selvfølgelig også dette på lur. Jeg har også laget en variant med ekte diamanter i gult eller hvitt gull. Da er prisen 38.900 kroner, og de blir solgt med sko som kan byttes i riktig størrelse. De kommer også i en eksklusiv eske med et diamantsertifikat.

HÅPER PÅ INNPASS: Det finnes mange som er hektet på sneakers. Dersom de trykket dette til sitt bryst og deler bilder i sosiale medier, kan det skje at dette blir en greie... Foto: Heyerdahl

– Er dette noe du skal satse videre på, eller er det bare en førjuls-gimmick?

– Jeg har laget et produkt og et konsept rundt dette, og har allerede fått en distributør som er stor i Midtøsten. Han skal ta dette med til Dubai og Bahrain. Da er det fortrinnsvis snakk om diamantmodellene.

« Jeg har vridd hjernen og sett at Air Force 1-skoene leveres med en intetsigende aluminiumstag fremst på skoen der lissene begynne »

Heyerdahl lanserer nå ti ulike varianter i sølv og viser oss en fargerik variant:

– Regnbuen spiller både på at alt blir bra og på pride. For neste år har vi 21 nye varianter i pipeline, alt fra sirkler og hjerter til mer mørke og maskuline varianter.

SNEAKERS-SPESIALIST ER MED PÅ LAGET: Sneakersbutikken Stress i Oslo selger sjeldne sneakers og har mye salg utenfor landets grenser i nettbutikken. De har blitt med på TAGS by Heyerdahl-prosjektet. Foto: Heyerdahl

Heyerdahl har knyttet (sic!) til seg sneakers-spesialisten Stress i Oslo, som solgte sneakers for over 16 millioner kroner i fjor. De har også mange utenlandske kunder i sin nettbutikk.

– Hvis de som er såkalte «sneakers addicts» trykker dette til sitt bryst, kan dette bli virkelig stort. Lykkes vi i Norge, vil vi ta dette ut i verden så raskt som mulig.

Premium
Lørdag
Reportasje
Mote