+ mer
MATCHET: Fra venstre er Radu Achihai (RePack), Isak Oksvold (Møller Eiendom) og Jørgen Erdal (RePack). Gründerduen fikk Møller Eiendom lydhør da de presenterte deres løsning med brukte elbilbatterier.  Foto: Nicolai Giil

– Vi har bestemt oss for å bli verdensledende på gjenbruk av elbilbatterier innen 2030

Elbilen tar over. Men hva skjer med batteriene når de er brukt opp? En sylfersk startup vil lede an i industrialiseringen av gjenbruket. 

Radu Achihai (38) og Jørgen Erdal (28) startet business sammen for under tre måneder siden. Men allerede nå har de avtale med Møller Eiendom, fått 1,5 millioner kroner i starthjelp av Innovasjon Norge og en million i investeringer fra Antler. 

Problemet de skal løse med selskapet – som de har navngitt RePack – er en todelt match:

– Et kjent problem i kommersielle bygninger er høye utgifter relatert til strømkapasitet, sier Isak Oksvold.

Han er direktør for miljø og bærekraft i Møller Eiendom. 

– Samtidig har vi mange elbilbatterier som snart ikke fyller sin funksjon lengre. Uten en fungerende verdikjede for gjenbruk, poengterer gründeren Achihai.

GRÜNDERNE: Radu Achihai og Jørgen Erdal er RePack AS. Foto: Nicolai Giil

Og hvem eier både en mengde kommersielle bygninger og har et utall solgte elbiler? Du gjettet riktig: Møller-konsernet. 

Antler-match i batterihimmelen

Gründerne møtte både hverandre og Møller Eiendom gjennom et program hos selskapsgeneratoren og investeringsfondet Antler i sommer. 

– Isak kom til Antler og fortalte om utfordringen deres. Vi så et stort potensiale, sier Achihai som er utdannet innenfor datateknologi og har en executive MBA fra Handelshøyskolen BI. 

I løpet av Antler-programmet teamet han og Erdal opp. De få månedene duoen har drevet RePack har fokuset vært på å skaffe kunder, partnere og midler parallelt med utvikling av produktet.

Løsningen produktet består av er å installere gamle bilbatterier i bygninger hvor energibruken er ekstra høy på visse tidspunkt om dagen. For eksempel når ansatte kommer på jobb kl. 08:30 og plugger inn Teslaene, Leafene og e-Golfene sine i kjellergarasjen. 

Det hele går ut på såkalt peak shaving. 

For i slike bygninger er ikke nødvendigvis selve strømmen det dyreste, men nettleien og kapasiteten. Med et stort batteri kan man bruke en sekundær kilde til å spe på strømbruken når den er som størst, og lade det opp når det ikke er behov for ekstra power.

– Vi så at våre leietakere lider av høye kostnader knyttet til dette. Det er et kjent problem innen kommersiell eiendom. Introduksjonen av nye ladefasiliteter har gjort at kostnadene har doblet og tidvis triplet seg. Samtidig vet vi at vi sitter på en stor mengde brukte bilbatterier på verkstedene våre. Vi kontaktet noen selskaper og spurte om de kunne hjelpe oss med å bygge om disse til bruk på eiendommer. Men vi forsto raskt at det ikke var noen funksjonell verdikjede på dette området. Derfor gikk vi til Antler med problemstillingen, forklarer Oksvold. 

– Og disse gutta bet på, fortsetter han smilende. 

Oksvold nikker mot gründerduoen på andre siden av bordet. 

Fysisk løsning ikke klar – enda

– Målet er å ha et pilotsystem oppe og gå ved slutten av 2021, sier Erdal.

Han har en master i energi og miljø fra NTNU og kommer med bakgrunn fra BCG. 

Det uttalte, langsiktige målet deres er å industrialisere batteriløsningen. Den skal etter planen så kunne lisensieres til utlandet og bygges lokalt. 

– Det hadde blitt alt for dyrt og unødvendig å shippe tunge batterier rundt omkring i verden, argumenterer Achihai. 

– Vi har nå nok investeringer til å gjennomføre den første piloten. Men i 2021 må vi jobbe med å hente inn ytterligere kapital for å kunne komme oss videre, forteller Erdal. 

Piloten skal etter planen installeres på en av Møllers eiendommer, ifølge en intensjonsavtale mellom de to partene. 

FØRSTE KUNDE: Isak Oksvold er direktør for miljø og bærekraft i Møller Eiendom. De har signet en intensjonsavtale med RePack angående levering av startupens første pilotsystem. Foto: Nicolai Giil

– Som en startup er man avhengig av ekstern validering av produktet. Det har Møller Eiendom gitt oss allerede. Det er supert å ha et sånt corporate-startup-samarbeid med en armlengdes avstand. Det gir mulighet til å teste og forbedre produktet samtidig som vi kan være lettbeinte. 

Mulige bruksområder for batterisystemet skal ifølge duoen være – utover bruk på kommersielle eiendommer som tidligere beskrevet – utallige. Spesielt i land hvor volatiliteten i strømpriser er større enn i Norge (hvor den er lav).  

– Det vi må fokusere på er å industrialisere løsningen og lage en profesjonell og effektiv verdikjede. Av de batterisystemene som finnes nå er de fleste spesiallaget og svært dyre, fortsetter Erdal. 

Grønne fordeler

– Hva skjer med brukte bilbatterier i dag?

– Kostnaden knyttet til å skaffe brukte batterier i dag er lav til null. Det som koster noe i praksis er resirkuleringen, innleder Oksvold. 

– Brukte batterier samles i dag inn for materialgjenvinning for å ta vare på dyrebare materialer som kobolt, men dessverre er realiteten at store deler brennes for varme, spiller Achihai inn.  

Trioen setter prosjektet i perspektiv av det grønne skiftet. Og hvor dette landet er i en unik posisjon. 

– Å produsere batterier er energiintensivt arbeid. Men energi er billig het til lands. Derfor vil Norge være ledende i fremtiden, melder Achihai. 

Til tross for kun måneder på baken som selskap bruser RePack med fjærene. Innen fem år har de som mål å bli ledende i Europa. Og det stopper ikke der. 

– Vi har bestemt oss for å bli verdensledende på gjenbruk av batterier innen 2030, uttaler Erdal. 

– Hvordan? 

– Takket være elbilsubsidiene i Norge er landet langt fremme. Vi har et forsprang nå. Og en mulighet til å løse dette problemet med brukte batterier før resten av verden tar oss igjen om tre til fem år. Dette er en særdeles unik mulighet, argumenterer Achihai. 

– Norge er verdensledende i andel elbiler. Og verdensledende i kasserte elbiler, sier Erdal.

Batteriene de skal bruke kommer fra de første skikkelige elbilene som kom på markedet i større volum. Slike som VW e-golf, Nissan Leaf og BMW i3.  

Kan dra nytte av nytt EU-regulativ

– Vi er vant til norske politikere. De snakker alltid om mer bærekraftighet og grønne saker. Så snur de seg rundt og sier «pump mer olje». EU gjennomfører derimot radikale skifter innenfor temaet klimaendringer. Disse karene kommer til å være rett i smørøyet, sier Møller-toppen. 

Oksvold sikter spesifikt til et nytt direktiv som var på høring i EU-parlamentet i desember. 

– Nå er det ikke bare prat lenger, sier Erdal. 

TIDLIG POPULÆR: e-Golf ble introdusert på det norske markedet i 2014. På ett tidspunkt var fire av fem produserte Volkswagener av denne modellen sendt til Norge. Gründerne i RePack ser på modellens batterier som en av potensielle kandidater til deres løsning for kommersielle bygninger. Foto: Håkon Sæbø

Erdal forteller at ifølge RePacks estimater kan batteriløsningen de nå utvikler spare miljøet, med et opp til 95 prosent lavere karbonfotavtrykk enn nåværende produkter basert på splitter nye batterier. 

– Vi må ikke glemme hvor stort utslipp det faktisk blir av å produsere nye batterier, poengterer Erdal. 

– Det er stor etterspørsel etter batterisystemer. Men den etterspørselen er latent fordi det er så dyrt nå. Så når vi kommer med en pris som gjør det verdt å masseadoptere løsningen, vil kundene følge etter. Det foreslått reviderte EU-regulativet vil hjelpe. Regulativet setter strenge krav til hele verdikjeden når det kommer til bærekraft. Nå er prosenten av batterier som må resirkuleres 45 prosent. Det er antatt å stige, samt at alle batteriene må kunne testes for å se om de er verdt å gjenbruke. Det vil være et svært stort insentiv til å hjelpe å utvikle denne industrien, forteller Achihai. 

– Jeg vasker vekk mine synder etter 15 år, ler Achihai hvis tidligere arbeidserfaring er fra oljeindustrien.

Lørdag
Reportasje