+ mer
OPPRYDDING: Jonas Aakenes og Karoline Saastad var i Beirut i november i fjor. Der ble WAID testet av Team Rubicon Norge. Foto: WAID

Gründerduo ser milliardmuligheter i ruinene

Med programvaren WAID har Karoline Saastad og Jonas Aakenes én million hjelpeorganisasjoner som potensielle kunder. I Beirut sikret de seg sin første internasjonale signering.

Ulike hjelpeorganisasjoner manøvrerer seg gjennom en verden av Excel, Word og andre verktøy. Operasjoner skal planlegges og gjennomføres, statistikk behandles og alt må evalueres til slutt. Givere og støttespillere må vite hva alle pengene er brukt til.

– Vi gjorde en markedsundersøkelse og ble svært overrasket over hvor tungvinte systemer hjelpeorganisasjonene har. De største har kommet litt lenger, men det er fortsatt ikke spesielt brukervennlig, sier Karoline Saastad.

Dermed går det mye tid og ressurser til administrasjon som kunne vært brukt til det faktiske hjelpearbeidet.

– De humanitære organisasjonene ligger ti år bak næringslivet for øvrig i digitaliseringen, fortsetter hun.

Dermed kom ideen til WAID, en programvare som skal effektivisere bistandssektoren.

Flere potensielle investorer har tatt kontakt med oss
Karoline Saastad

Enkelt valg

Saastad har selv vært frivillig ved flere anledninger, ved et shelter for dyr i Australia, en matstasjon i Sørøst-Asia og i skiflygingsbakken på hjemstedet Vikersund. Da hun på NTNUs Entreprenørskole skulle starte en bedrift, var det naturlig å sikte seg inn på frivillighet, og hun startet opp gründerselskapet sammen med Jonas Aakenes. 

WAID I BRUK: Frank Sandbye-Ruud rapporterer om jobben som er gjort på brannstasjonen i Karantina i Beirut. Foto: WAID

De to besøkte Cern i Sveits, selskapet som fant opp World Wide Web. Etter en uke med markedsundersøkelser og samarbeid, fikk de med seg et skiftplanleggingsverktøy som kunne håndtere store mengder data. Røde Kors, Kirkens Nødhjelp og andre hjelpeorganisasjoner var blitt spurt om dette var et verktøy de kunne ha bruk for.

– De trengte bedre måter å organisere mannskapene på. Det var sånn samarbeidet vårt startet, sier Saastad.

 Testet ut i Beirut

Tidlig kom gründerne i kontakt med Team Rubicon Norge. Organisasjonen har fungert som en pilotkunde, og benyttet seg av WAID da den nylig var i Beirut for å hjelpe til etter den voldsomme eksplosjonen i havnen i august. Saastad og Aakenes var også med for å følge opp.

– Det fungerte veldig bra. Team Rubicon brukte Waid helt fra planlegging til evaluering, sier Saastad.

Programvaren brukes til å dokumentere arbeidet i løpet av dagen, og planlegge den neste ved å skrive hva som er gjort, hva som gjenstår og hvordan mannskapet bør fordeles. Eventuelle skader blir også loggført. Team Rubicon så raskt at kurven for små kutt på fingrene fikk en bratt stigning.

– Da kunne de enkelt gjøre tiltak med å skaffe mer robuste hansker. Operasjonen blir mye mer effektiv, sier Saastad.

Hun sier likevel at hovedverdien til programvaren ligger i evalueringsarbeidet.

– Alt av rapporter og statistikk ligger samlet i WAID og brukes når organisasjonen skal søke penger til neste oppdrag.

Frank Sandbye-Ruud, launch manager i Team Rubicon Norge, forteller at de tidligere brukte Google Regneark for å registrere mannskapene sine. 

– WAID utgjør en ekstrem forskjell for oss. Nå er mannskapet registrert med bakgrunn, vaksiner og andre ting, så det er mye enklere å velge ut hvem som skal være med på oppdrag. Før tok den prosessen enormt med tid, sier han.   

Må ut av Norge

I utviklingen av WAID har gründerne forlatt programvaren fra CERN, og utvikler nå produktet i tett samarbeid med Appfarm.

– De har en «drag and drop»-programvare for webutvikling som gjør at vi raskt og enkelt kan teste ut nye løsninger. Vi får innspill fra hjelpeorganisasjonene, gjør endringer og kan få feedback med en gang. Det er en viktig ressurs for oss.

Så viktig har Appfarm vært at de har fått noen prosenter av WAID. Resten eier gründerne selv, og nå har jakten på kundene startet. Den første internasjonale kunden fikk de i Beirut. Hjelpeorganisasjonen DSC signerte selv om hele programvaren var på norsk.

– Vi hadde en gjennomgang på engelsk der vi forklarte alt. Nå har vi brukt tiden frem til nyttår med å oversette alt til engelsk.

FRIVILLIGHET: Karoline Saastad har jobbet mye med frivillighet selv. På NTNUs Entreprenørskole siktet hun seg raskt inn mot bistandssektoren. Foto: Iván Kverme

Veien er lagt for å bite seg fast i det internasjonale markedet.

– Vi lanserer WAID i det norske markedet nå i første kvartal, så i det internasjonale markedet så raskt som mulig. Det er dit vi må for å få lønnsomhet, sier Saastad.

Gründerbedriften fokuserer i første omgang på større organisasjoner som ønsker å bytte ut Excel med en hyllevare-løsning fremfor å ansette egne utviklere.

– Våre undersøkelser viser at dette markedet ligger på minst 700 millioner kroner årlig, internasjonalt.

Vil hente 4 millioner

Gründerne har fått støtte fra Innovasjon Norge og Trønder Energi. I våres fikk de én million kroner fra Forskningsrådets Stud-ent-ordning, som gjorde at de to gründerne kunne jobbe med Waid på heltid og få inn to ekstra personer i teamet. Nå søker de investorer for å få inn ytterligere fire millioner kroner for å kunne ansette flere utviklere.

– Det er flere potensielle investorer som har tatt kontakt med oss. Jeg håper vi er i mål innen sommeren.

Med én million humanitære hjelpeorganisasjoner verden over, er kundegrunnlaget stort. 3.900 av dem er anerkjent av FN.

– Det er et voksende marked som blir mer og mer profesjonalisert. Behovet for humanitært arbeid bare øker.

– Hva er ambisjonene?

– Vi skal bli sentrale i digitaliseringen av det humanitære arbeidet. Nå har vi bare valgt ett område, der vi følte behovet var størst. Men det er fortsatt mange manuelle prosesser som bør effektiviseres.

Lørdag
Reportasje