+ mer
GAMMEL RINGREV: Stian Moldvær Larsen er medgründer av Fjellsport.no og har jobbet med netthandel i 20 år. Han har aldri opplevd et så spesielt år som 2020. Foto: Hilde Oreld

Monstervekst for norske netthandelsgiganter

Annerledesåret har satt fyr på digitale handlevaner. Fem stjerner innen netthandel kan melde om alt fra 60 til 300 prosent vekst i 2020.

Netthandel er langt fra et nytt fenomen. Det første offisielle kjøpet var en CD med Sting på plattformen «Netmarket» det samme året som OL ble arrangert på Lillehammer. Da startet også Pizza Hut med online-bestillinger for første gang og året etter, i 1995, ble Ebay lansert.

I annerledesåret 2020, med deler av verden i lockdown og en hel verden med smittefrykt, har netthandel virkelig tatt av. Tall fra Virke viser at vi brukte rundt 20 milliarder kroner mindre på reiser, opplevelser og andre tjenester på slutten av fjoråret sammenlignet med året før. De pengene har vi heller handlet varer for. I snitt handler hver nordmann nå for over 40.000 kroner på nett, en vekst på rundt 30 prosent.

Et fantastisk år

– Dette er det mest spesielle året jeg noensinne har vært med på i mine 20 år med netthandel, sier daglig leder Stian Moldvær Larsen i Fjellsport.no.

– Det har vært et rart år for alle. Også for oss i sportsbransjen, for i februar gikk en av de aller største aktørene, Gresvig, konkurs. En rufsete start på året.

– Og året sett under ett?

– Når pandemien traff skulle jo alle nordmenn ut. Da hadde vi en enorm vekst på alt av turutstyr. Det var jo flere hengekøyer enn folk i Nordmarka. Sportsbransjen satt rekorder og vi satt rekorder på nett. Og mange kunder prøvde seg for første gang. Nå har vi godt over en halv million norske kunder. Det har vært et fantastisk år.

Dette er det mest spesielle året jeg noensinne har vært med på i mine 20 år med netthandel
Stian Moldvær Larsen, medgründer av Fjellsport.no

I 2019 omsatte Fjellsport.no for drøye 400 millioner kroner.

– Vi tror vi passerer 60 prosent vekst i 2020, sier Moldvær Larsen.

– Tør du tro noe om 2021?

– Der er jeg akkurat like nysgjerrig som alle andre. Men det jeg tror blir viktig, er å være forberedt på raske endringer.

Flere rekorder

Daglig leder Hans Kristian Furuseth i nettapoteket Farmasiet.no har også hatt et travelt år. Fra 2019 til 2020 doblet nettapoteket Farmasiet.no omsetningen fra drøyt 160 millioner til over 300 millioner kroner.

– Det har vært veldig hektisk. I november satt vi ny omsetningsrekord, sier Furuseth.

– Hva har det gått mest av?

– Det har gått mye reseptbelagte medisiner, spesielt blant gruppen som er over 55 år. De står for rundt halvparten av dette salget. Og det er egentlig ikke så rart, for de har lang erfaring med nettbank og bank-ID.

LEDER NORGES STØRSTE NETTAPOTEK: Daglig leder Hans Kristian Furuseth i Farmasiet.no selger spesielt mye reseptbelagt medisin på nett. Foto: Iván Kverme

– Hvordan blir 2021?

– Den veksten vi hadde i fjor blir vanskelig å kopiere, men vi ser at de som har prøvd nettapotek for første gang er lojale. De er mer lojale enn de kundene vi fikk i 2019. Mange av de kundene som kom på nett i 2020 kommer ikke til å gå tilbake til det fysiske apoteket, sier Furuseth og legger til at de skal klare en omsetning på 1 milliard kroner om tre år.

Salget tok av etter 12. mars

For snart tre år siden møtte Finansavisen søskenparet Silje og Sindre Landevåg i Trondheim. Silje hadde gründet Get Inspired og Sindre jobbet for søsteren. Nå har gründerens bror overtatt sjefsrollen i selskapet som selger sport- og fritidstøy på nett.

RAKETTVEKST: Søskenparet Silje og Sindre Landevåg har virkelig fått fart på Get Inspired. Foto: Stian Engh-Halstvedt

– Hvordan var 2020 for Get Inspired?

– Det startet ganske dårlig. I januar var det ikke så fint vær og prispresset i sportsbransjen var høyt. Så begynte det å løsne rett før coronaen kom. Etter 12. mars tok det mer av. Og de månedene som pleier å være roligst for oss, har vært de beste. I juli hadde vi kjempevekst, og året sett under ett har veksten vært på alt mellom 30 og 150 prosent når vi måler måned for måned, sier Landevåg.

Den kategorien som har vokst mest er typiske friluftsprodukter og løpesko.

I 2019 hadde Get Inspired en omsetning på drøye 270 millioner kroner.

– I 2020 havner vi et sted mellom 350 og 400 millioner kroner, sier Landevåg.

– Hvordan ser du på 2021?

– Vi forventer fortsatt vekst. Mange har handlet på nett for første gang, både hos oss og andre, og vi ser en atferd mot mer netthandel, sier Landevåg.

Eksplosiv vekst

Gründer og daglig leder Finn Magnus Torall i Milrab.no oppfatter akkurat det samme som Get Inspireds daglige leder:

– Pandemien har fått fortgang i det digitale skiftet.

Milrab.no omsatte for snaue 150 mill. kroner i 2019. Omsetningen i 2020 bikker 600 millioner kroner. Da Finansavisen traff Torall første gang i 2014 var omsetningen bare noen få millioner kroner.

FRA 150-600 MILL. PÅ ETT ÅR: Gründer Finn Magnus Torall i Milrab.no har oppnådd en nettvekst få kan matche i annerledesåret 2020. Foto: Milrab

– Rett etter at pandemien kom, gikk det mye i turutstyr. Alle skulle ut i skogen og bruke nærområdet sitt. Da solgte vi spesielt mye til slik bruk, som telt, soveposer og hengekøyer. Nå har handlemønsteret blitt mer slik det pleier å være; mye salg av tekstil.

– Hva tror du om 2021?

– Vi forventer at den prosentvise veksten blir noe lavere enn i 2020, men veksten fortsetter. Husholdningene har god økonomi, men vi vet jo ikke hvor lenge pandemien fortsetter, så det er vanskelig å tallfeste 2021, sier Torall.

Vi er helt sikre på en betydelig vekst også i 2021
Gerhard Anthun, leder Virke e-Handel

Netthandelsgruppen, som startet opp nettbutikken Tights.no for seks år siden og tok over distribusjonen av herreunderbuksene Comfyballs.no to år senere, omsatte for 155 millioner kroner i fjor. De forventer en omsetning på 400 millioner kroner i 2020.

CORONA-EKSPLOSJON: Per William Frøisland (t.v.) er daglig leder i Netthandelsgruppen. Her med kollegene (f.v.) Kristian H. Rasmussen, Daniel Dahl og Frederik Guttormsen. Foto: SWK Foto

– Januarsalget ville ingen ende ta, og så kom corona. Da eksploderte det. Vi har fått mange nye, faste kunder som handler hyppig hos oss, sier daglig leder Per William Frøisland i Netthandelsgruppen.

Gerhard Anthun leder Virke e-Handel og garanterer en betydelig vekst i netthandel også i 2021:

– Den prosentvise veksten blir ikke like høy som i 2020, men vi er helt sikre på en betydelig vekst også i 2021. Dette begrunner vi med nedstengning, men også fordi folk er blitt mer vant til å handle på nett og ser bekvemmeligheten med dette, sier Anthun.

Lørdag
Reportasje