<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
GRÜNDERNE: Paulius Kvedaras (32) og Sondre Magnussen (34) står bak eiendomsstartupen Speiz.  Foto: Nicolai Giil

Denne start-upen har nesten 60.000 kvadratmeter i Oslo

– Om fem år er dette Airbnb for kommersiell eiendom, sier folkene bak Speiz. 

Publisert 23. jan. 2021 kl. 10.10
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1100 ord

– Logistikk og lager er nok enda den minst sexy formen for eiendom. Det er hverken som hoteller eller kontorer. Men om fem år er dette Airbnb for kommersiell eiendom – over hele Europa, sier Sondre Magnussen. 

Han er en av gründerne bak Antler-avkommet som har fått navnet «Speiz». 

Speiz

 

Navn: Paulius Kvedaras (32) og Sondre Magnussen (34).

Forretningsidé: Airbnb for lager- og logistikkareal.

Ambisjon: Å bli Europas ledende proptech-selskap for lager- og logistikkareal.

Finansiering: Venturekapital og offentlige midler fra Innovasjon Norge.

Eiere: Paulius Kvedaras, Sondre Magnussen, Antler og TRK Group.

Paulius Kvedaras (32) og Magnussen (34) står utenfor en gigantisk lagerhall på Leangbukta i Asker. Her langs kaien lagres hundrevis av båter vinterstid innendørs. Om sommeren er det imidlertid nokså tomt i hyllene. Da er alle ute og cruiser på fjorden. 

Kunne plassen i lavsesongen vært brukt til et annet formål som økte inntektene til eierne? Speiz-gutta vil fylle hyllene med hagemøbler eller andre ting som potensielle kunder kan bruke plassen til. Siden april i fjor har de skuffet inn over 50.000 andre ledige kvadratmeter til porteføljen – bare i Oslo-området. Og Trond Riiber Knudsen er en av investorene i det ferske selskapet som skal matche plassoverskudd med plassunderskudd. 

PÅ LEANGBUKTA: Ingar Brauti driver blant annet et båtopplag og var en av Speiz' første kunder. Foto: Nicolai Giil

Sesongbasert

– Vi bygger våre investeringer på båt og det maritime, og har nok å gjøre med det. Det er lite hensiktsmessig for oss å bruke tid på å lete etter flere forretningsmuligheter vi har ved eiendommen i seg selv. Men når det kommer noen med meglerkapasitet, er det en positiv mulighet for oss.

Det sier daglig leder Ingar Brauti i Båtgutta, selskapet som eier og driver båthallene på Leangbukta i Asker. Han var en av de første kundene til Speiz.

– Det viktige er at eventuell annen bruk av lokalene ikke forstyrrer den daglig driften vår. Og at nye leietakere ikke går i konkurranse med de nåværende. Om vi unngår det har vi en vinn-vinn-situasjon, fortsetter Brauti, som forøvrig er Magnussens onkel.

– Speiz sin kundeliste strekker seg imidlertid allerede langt utenfor kontaktnettverk og familiære bånd, påpeker Magnussen.

– Vi fyller på med kunder, eksempelvis Dayimo og Bonum, som i likhet med Båtgutta ser verdi i tjenesten vår, til tross for at eiendomsselskaper trenger en litt annen kundereise enn selskaper som ikke har utleie av eiendom som sin primærvirksomhet, fortsetter han.

Om sommeren er naturligvis båtene ute på vannet – og de store lagerhyllene som går helt opp til taket er tomme. Da bruker de mesteparten av tiden på å løfte opp og ned båter, samt nødløft for reparasjoner. 

Hyllene skal Speiz-karene fylle med sin forretningsidé.    

Folk vil fortsatt ha de gigantiske lagrene, men vi ser også en økt interesse for mindre, sentrumsnære lokaler med store inngangsporter og fleksible leiekontrakter.
Paulius Kvedaras, Speiz

Født gjennom Antler

– Paulius tok idéen til Antler-programmet tidlig i fjor, hvor vi møttes, sier Magnussen.

HADDE IDÉEN: Paulius Kvedaras (32) er medgründer i eiendomsstartupen Speiz. Foto: Nicolai Giil

– Jeg kommer fra en bondefamilie. På gården har vi et stort, dyrt og moderne lager. Men problemet er at hver eneste sommer står det tomt. Og senere på året, under innhøstingen, hadde vi nesten alltid for lite plass om avlingen var god. Da måtte vi leie et annet lager langt unna. Senere fant vi ved en ren tilfeldighet en eplegård i nærheten som hadde en dårlig sesong. Vi leide alt de hadde av plass umiddelbart, forteller Kvedaras.

Målet deres er at Speiz skal løse slike scenarier ved å tilgjengeliggjøre kvadratmetre som kanskje ellers ikke ville vært annonsert. De to forteller om bygg som for eksempel venter på regelendringer i forbindelse med bruk og rivningstillatelser. 

– Det er nemlig en viss smerte ved å ha ubrukt plass, sier Magnussen.

– Vi tar hånd om det, og utvider dermed tilbudssiden i markedet. Akkurat slik Airbnb gjorde med hotellindustrien og Uber gjorde i taxinæringen, fortsetter Kvedaras. 

Mismatch mellom tilbud og etterspørsel

Siden de møttes i januar i fjor har de plottet ut veien fremover. Nå forteller de to gründerne at de har en pipeline på flere titalls kunder som til sammen ser etter tusenvis av kvadratmeter med lagerplass. 

– Det vi har brukt de siste seks månedene på å finne ut av er hvorfor det finnes veldig mange ledige kvadratmetre, samtidig som etterspørselen øker hurtig. Det er uregelmessigheter i markedet, forteller Magnussen.

– Plass er jo plass, fortsetter han og poengterer at problemet Kvedaras opplevde på sin familiegård er et kjent problem. 

Selv har han tidligere erfaring i eiendomsmarkedet, blant annet som forretningsadvokat.

Det første leieforholdet formidlet de mellom Møller Eiendom og NKS, som var støttet av Orkla i forbindelsen med coronapandemien.  

– De lokalene fant vi kunder til nokså raskt, forteller Kvedaras. 

Nå har de oppimot 60.000 kvadratmeter tilgjengelig på sin plattform. Så langt har de hjulpet å finne plass til alt fra innendørs loppemarkeder til lager for nettbutikker. 

ERFARING FRA EIENDOM: Sondre Magnussen (34) var forretningsadvokat før han ble gründer med Kvedaras. Foto: Nicolai Giil

Data er den hemmelige ingrediensen

For Speiz er ikke det å finne lokaler til kunder hele greia. Etter 9 måneder på beina har de samlet en stor, strukturert database med tilgjengelige eiendommer. Den inneholder variabler som når leiekontrakten går ut, tilgjengelighet, pris og bruk. Dataene kan de kan bruke til blant annet forecasting og andre behovskalkyler. 

Det er disse dataene som skal være selskapets «hemmelige saus». Satt i kontekst av de siste årenes økte bruk av hjemlevering og netthandel. 

– Vi tror denne etterspørselsveksten bare vil fortsette med corona, fordi den globale logistikk-kjeden ble avbrutt. Før fikk du alt du trengte innen 30 dager. Ikke nå lenger. Derfor har lokal logistikk og lagerkapasitet blitt mer viktig for å diversifisere risiko, sier Kvedaras.

– Hva er trendene dere ser nå?

– Folk vil fortsatt ha de gigantiske lagrene, men vi ser også en økt interesse for mindre, sentrumsnære lokaler med store inngangsporter og fleksible leiekontrakter, utdyper Kvedaras. 

MYE PLASS: Asker Marina og Båtgutta har kvadratmeter på kvadratmeter med reolpalss som de fyller med båter gjennom vinteren. Om sommeren står imidlertid det meste av hyllene tomme. Det vil Speiz utbedre. Foto: Nicolai Giil

– Urban logistikk, som hjemleveringstjenestene Porterbuddy og Kolonial tilbyr kortere og kortere leveringstider. Og det krever nærhet til kunden. Derfor er lager og logistikk absolutt det mest attraktive for oss, sier Magnussen. 

Egen nisje

På spørsmål om konkurransen svarer de to gründerne at det naturligvis eksisterer. 

– Det finnes likheter til selskaper i USA. Men det er ingen som er identiske til oss. Vi satser også på den uutnyttede delen av markedet. Slik som bygninger som venter på å bli revet, samt butikker og bedrifter som Båtgutta som har sesongvariasjoner og ledig plass, argumenterer Kvedaras.