<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det er blitt stille fra nettrollene som mente at elbåter bare er tull. Nå bobler det, og alle vil ha en bit av denne kaken

Norge er i verdenstoppen når det gjelder elbiler. Nå posisjonerer vår gamle sjøfartsnasjon seg for å gjøre det samme på elbåtmarkedet. De første norske serieproduserte elbåtene er på vei. Det er også lademulighetene og de elektriske cabincruiserne.

Publisert 20. feb. 2021
Oppdatert 26. feb. 2021
Lesetid: 9 minutter
Artikkellengde er 2074 ord
Article lead
lead
100 PROSENT ELEKTISK CABINCRUISER: 39 fot med en rekkevidde på rundt 100 kilometer. Fra slutten av mai kan disse leies på ukesbasis i Telemark. Drivstoffutgifter for en uke langs Oslofjorden ender på mellom 500 og 700 kroner. Og båten glir helt lydløst gjennom bølgene. Foto: Greenline Yachts
100 PROSENT ELEKTISK CABINCRUISER: 39 fot med en rekkevidde på rundt 100 kilometer. Fra slutten av mai kan disse leies på ukesbasis i Telemark. Drivstoffutgifter for en uke langs Oslofjorden ender på mellom 500 og 700 kroner. Og båten glir helt lydløst gjennom bølgene. Foto: Greenline Yachts

Norge er Elbilland nummer én. Ingen land i verden har flere elbiler per hode enn oss. Og nå skal sikkerhetsseler byttes ut med redningsvester, for vi er i ferd med å etablere oss som Elbåtland også.

– På elbåt er Norge langt fremme, sier tidligere shippingtopp Birgit Liodden. Nå har hun på seg kapteinsluen som styreleder i Elbåtforeningen.

Når EU etablerer nullutslippssoner, tvinger det også frem behovet for nullutslippsbåter
Birgit Liodden, styreleder i Elbåtforeningen

– Til våren arrangeres Norges to første elbåtmesser i tillegg til den første elbåt-stafetten som skal gå fra Oslo til Arendal. Da får presse, politikere og mannen i gaten virkelig se hva som er mulig og hvor stor industri dette er på vei til å bli.

STYRELEDER I ELBÅTFORENINGEN: Tidligere shippingtopp Birgit Liodden mener staten bør subsidiere elbåter på samme måte som elbiler. Foto: Andrea Bærland

Liodden skrur tiden tilbake, til da den maritime nasjonen Norge flagget ut småbåter og fritidsbåter til lavkostland.

– Nå kan vi få den industrien tilbake. Vi skal kutte utslipp lokalt, båtene går stille og er naturvennlige. Dette driver blant annet frem nye oppstartsbedrifter og markeder for norsk batteriteknologi og grønn hydrogen. Elbåt handler ikke bare om batteridrift, men også hydrogenfremdrift, sier styrelederen og fortsetter:

– Når EU etablerer nullutslippssoner, tvinger det også frem behovet for nullutslippsbåter. Når det gjelder satsingen på elektriske fritidsbåter er Norge i verdenseliten.

– Vil staten subsidiere elbåter på samme måte som de gjør med elbiler?

– Det bør bli fordeler for elbåter slik som for elbiler, både på grunn av klimapolitikk, men også fordi et stort elbåtmarked skaper ny industri. Vi i Elbåtforeningen er på saken.

Gammel båt kan også bli elektrisk

Ida Salomonsen Thorrud er daglig leder i Green Waves, var de første i Norge til å produserere elbåter. Selskapet ble stiftet i 2017.

– Det er så gøy nå. Det er blitt stille fra nettrollene som mente at elbåter bare er tull. Nå bobler det, og mange vil ha en bit av denne kaken, sier Thorrud.

Bedriften som holder til på Gjeving, på fastlandet rett innenfor Lyngør, har to modeller i porteføljen. Den første som ble lansert i fjor er en 20-fots tverrhekket fritidsbåt med midtkonsoll. Prisen begynner på rundt 430.000 kroner. Nummer to, som det kommer noen eksemplarer av denne sommeren, er en skjærgårdsjeep på 21 fot. Også dette en åpen båt med litt sprekere design enn fritidsbåten. Toppfarten er på rundt 15 knop og prisen begynner på rundt 650.000 kroner. Begge båtene leveres med ombordlading. Sistnevnte kan også bestilles med muligheter for en raskere lading.

HEL-ELEKTRISK: Green Waves-modellen 601, en 20-fots tverrhekket fritidsbåt med midtkonsoll. Maksfart 5-7 knop, tar åtte passasjerer og begynner på 429.000 kroner. Foto: Green Waves

– Når det gjelder skjærgårdsjeepen har vi nettopp inngått et samarbeid med Eker Design, slik at den vil se litt annerledes ut. Og det som er så bra, er at vi produserer i Arendal. Det skaper vekst og arbeidsplasser i Norge. Vi er med på å skape en eksportvare, og ikke som med elbiler hvor Norge kun har import, sier Thorrud og legger til at selskapet akkurat har ansatt en til på laget og staben skal snart utvides med ytterligere to.

ELEKTRISK SKJÆRGÅRDSJEEP FRA GREEN WAVES: Modellen 630X blir noe videreutviklet etter samarbeidet med Bård Eker. 21 fot med toppfart på rundt 15 knop. Prisen begynner på 649.000 kroner. Foto: Green Waves

Men Green Waves produserer ikke bare nye elbåter. Selskapet holder på med utvikling av egne elektriske fremdriftsanlegg, både for egne båter, men tilbys også til andre produsenter. Motorene kommer både som innenbordsmotor og seildrev, og skal kjennetegnes med ekstrem lav vekt og være direktekoblet uten reduksjonsgir.

– Vi gjennomfører også elektrifisering av eksisterende motor- og seilbåter. Det har vi gjort siden 2008, og nå tar det virkelig av, sier Ole Jakob Salomonsen.

GAMMEL BÅT, NY MOTOR: Green Waves har fått mange oppdrag med å elektrifisere eksisterende seil- og motorbåter. Foto: Green Waves

På verkstedet nå har de blant annet en tresnekke fra 1953 hvor eieren ikke setter likhetstegn mellom bruksverdi og salgsverdi. De har også noen seilbåter på 36 fot inne til elektrifisering akkurat nå.

RUNDT 140.000 KRONER: Det er prisen for å gjøre en eksisterende båt elektrisk. Her er Carl Fredrik Salomonsen (t.v) og Ole Jakob Salomonsen i full vigør. Foto: Green Waves

– Det koster rundt 140.000 kroner for de minste motoranleggene. Da gjør vi hele ombyggingen, setter opp ombordladeren og monterer lithiumbatterier. Da holder båten til en dag på sjøen, så kan den lades over natten, sier mannen med den bløde dialekten.

Elektriske cabincruisere

Men det finnes muligheter for å gli elektrisk og lydløst gjennom bølgene uten nødvendigvis å eie egen båt, for verdens første utleieselskap av elektriske cabincruisere er rotnorsk. Nærmere bestemt fra Telemark.

Det er blitt stille fra nettrollene som mente at elbåter bare er tull. Nå bobler det, og alle vil ha en bit av denne kaken
Ida Salomonsen Thorrud, Green Waves

– Å kjøre med elbåt langs Telemarkskanalen og Telemarkskysten er helt i tråd med hva Telemark representerer: ren natur, høye fjell, tett skog, svaberg og skjærgårdsbyer. Dette kan snart oppleves med en stillegående, elektrisk cabincruiser, sier daglig leder Nora Sjögren Johre i Canal Boats Telemark.

DAGLIG LEDER: Nora Sjögren Johre er daglig leder i Telemark Canal Boats og satser 100 prosent elektrisk på high end-markedet. Foto: Canal Boats Telemark

– Hvor dukket denne ideen opp?

– Ernst Terje Jakobsen sluset fra Porsgrunn, gjennom kanalene i Europa og til Middelhavet med båt i 2013. Etter tre år i Middelhavet, returnerte han samme vei i 2017. Da oppdaget han hvor populært dette var, og tenkte at Telemarkskanalen også er helt fantastisk. Han ville leie ut båter og lette etter en med drivkraft og energi. Via min pappa kom han og jeg i kontakt. Og når vi først skulle begynne med utleie, måtte det bli elbåt. Dette bestemte vi oss for i juli i fjor, sier Johre.

RUNDT 5 MILLIONER KRONER: Green Line 39, båter som blant annet eies av Canal Boats Telemark, er 100 prosent elektrisk og har en rekkevidde på rundt 100 kilometer. Foto: Greenline Yachts

Nå har Jakobsen og Johre investert i seks helelektriske cabincruisere fra det slovenske selskapet Greenline Yachts. Båtene er henholdsvis 33 og 39 fot og koster i runde slenger 5 millioner kroner hver. Duoen har også investert i ekstra batterier, slik at båtene får bedre rekkevidde. Enova har støttet prosjektet med 4,7 millioner kroner.

Bygger ut ladekapasiteten langs kysten

– Vi starter med utleie 22. mai i år. Sesongen varer til 31. oktober. Utleieperioden går fra lørdag til lørdag og prisene varierer fra rundt 30.000 til 60.000 kroner per uke, sier Johre, som legger til at de utelukkende satser på high end-markedet:

INTERIØR: Green Line 39. Foto: Greenline Yachts

– Her er det ikke spart på noe. Det skal være top notch. Om bord finnes alt fra mikrobølgeovn og induksjonskokeplater til ferskvann, varmt vann, wifi og aircondition. Det er også slusebillett inkludert i prisen. Om vinteren er planen at båtene skal benyttes som flytende hotellrom.

I disse dager bygges verdens første ladenettverk for elbåter hele veien fra Dalen i Telemark til Kragerø, og rundt ti ladestasjoner vil stå klare denne sommeren
Nora Sjögren Johre, daglig leder Canal Boats Telemark

– Hva med rekkevidde?

– Med en fart på fem knop er rekkevidden rundt 100 kilometer, og vi ser at de fleste som er på båtferie kjører korte strekninger og mange bare tøffer avgårde, så rekkevidden skulle holde. Solcelletaket lader også batteriene underveis, og båtene har en maksfart på 11 knop.

– Og ladekapasiteten?

– I disse dager bygges verdens første ladenettverk for elbåter hele veien fra Dalen i Telemark til Kragerø, og rundt ti ladestasjoner vil stå klare denne sommeren. Dette koster noen millioner kroner og blir finansiert gjennom et spleiselag der kommunene tar en del, fylkeskommunen en del og staten tar sin del. Det er kommunene som er ansvarlig for drift og vedlikehold. Vi vil at ladestasjonene skal være tilgjengelige for alle, for da åpnes det opp for et større elbåtmarked, sier Johre og fortsetter:

– Vi ønsker å bidra til at flere kan kjøpe elbåt. Vårt mål er at Telemarkskanalen og Telemarkskysten skal blir en hoveddestinasjon for en grønn Norgesferie.

SKAL BLI DEN GRØNNE KYSTEN: Telemark satser på elektriske båter og er i ferd med å bygge ut ladekapasitet fra Portør til Kragerø. Foto: Canal Boats Telemark

Fase to i dette arbeidet, som skal være i drift sommeren 2022, skal gå videre fra Kragerø til Oslo.

– Da blir det bygget ladestasjoner i havner som Sandefjord, Tønsberg og Horten. Fra neste sommer skal det være mulig å feriere fra Oslo til Telemark med elbåt.

– Snakker vi om hurtigladere?

– Hurtigladere er ennå ikke CE-godkjent. Det tipper vi vil skje innen 1-2 år. Det som etableres nå, er semihurtigladere. Da vil båten være fulladet på mellom to og tre timer. Eller sagt på en annen måte: en lang, deilig lunsj.

Men det er ikke bare Oslofjorden som skal bli elbåt-vennlig. Elbåtforeningens Birgit Liodden utdyper:

– De er i gang i Bergen. Arendal har høye ambisjoner og i Oslo er det allerede etablert verdens første båtdeling av elektriske båter under navnet Kruser. Den ligger på Aker brygge og fungerer på samme måte som en bildelingsapp. Asker og Bærum har hevet seg på. Færder, Halden og Moss likeså. Og i Lofoten er arbeidet med «De grønne øyene» i gang, sier Liodden.

Johre kaster seg på:

– Det er rundt 1 million fritidsbåter i Norge. Tall fra SSB viser at det samlede klimagassutslippet fra disse er på over 500.000 tonn CO2-ekvivalenter i året. Det er høyere enn alle fiskebåtene i landet og mer enn alle motorsykler, mopeder og snøscootere til sammen. Derfor er det ingen tvil om at de private elbåtene kommer.

Havets Tesla

Og elbåtene må ha motor. Marineingeniør Leif A. Stavøstrand er gründeren av Evoy, det norske selskapet som produserer elektriske innenbords og utenbords båtmotorer for proff- og fritidsmarkedet. De har fått støtte fra Innovasjon Norge på rundt 10 millioner kroner.

Ideen kom allerede i 2005, og i 2017 utviklet selskapet sin første motor. Nå har investorene vekket interesse for det Stavøstrand ubeskjedent nok kaller «havets Tesla»:

– I de landene hvor de allerede har kommet langt med elbiler, er det også interesse for elbåter. Vi ønsker å være båtmarkedets el-leverandør, og håpet er å bli havets Tesla. Og du trenger ikke kjøpe ny båt. Motoren og systemet er bygget slik at den kan monteres på eksisterende båter, har han tidligere uttalt til Innovasjon Norge.

ERFAREN GRÜNDER: Leif Arne Stravøystrand i pilotbåten Evoy1 med 800 hk i elektrisk utenbordsmotor. Den uoffisielle verdensrekorden er på 55 knop. Foto: Evoy

Evoy1 er trolig verdens raskeste elbåt med en toppfart på 55 knop. Den ble døpt av Erna Solberg i august 2019. I desember samme år fikk selskapet 8,5 millioner investeringskroner fra Lundin Foundation, Planet 9 Ventures, Link VC, Greenstat og Presttun AS. Nå har også tidligere konserndirektør i Mowi, Alf Helge Aarskog, gått inn som investor og styremedlem i Evoy. I juli i fjor fikk Florøselskapet også rundt 45 millioner kroner i støtte fra EUs akseleratorprogram.

Til Firdaposten uttalte da gründeren:

– Vi skal bygge momentet vi har og bygge videre på kompetansen og teknologien som vi allerede har for å få produktene våre ut i verden. Vi skal rote det kraftig til for ikke å nå våre mål om et disruptivt, maritimt produkt for det globale markedet nå.

HAVETS TESLA: Leif Arne Stravøystrand i pilotbåten Evoy 1. Foto: Evoy

I Finansavisen tidligere i år fortalte Stavøstrand at Evoy også har fått med seg Hydrolift på laget. Evoy leverer en utenbordsmotor på 150 hestekrefter, batteripakke, ladepakke og teknologien «Over The Air» til Hydrolifts E-22-modeller, en båt til 1,6 millioner kroner. Batterikapasiteten tilsvarer en hastighet på 23 knop i rundt en times kjøring eller 5 knop på en heldagstur. Prisen på båten er 1,6 millioner kroner. Adm. direktør Bård Eker i Hydrolift sa i denne forbindelse til Finansavisen:

– Elbåtene har kommet for å bli, og vi synes det har vært en spennende utfordring å lage den første raske elbåten til massemarkedet.

ELEKTRISK HYDROLIFT: Modellen Hydrolift E-22 med motor fra Evoy finnes hos båtdelingstjensten Kruser som holder til på Aker Brygge. Foto: Hydrolift / Kruser

Og elbåtforeningens styreleder er nærmest i ekstase:

– Det som er så spennende med det norske, voksende elbåtmarkedet, er at det kommer nye oppstartsbedrifter med bakgrunn fra olje, offshore og den maritime industrien. Det er erfarne gründere med lang fartstid som bygger nytt, akkurat som Leif Stavøstrand i Evoy.