+ mer
NORSK REKORD: Blomqvist og Knut Forsberg oppnådde fjorårets høyeste tilslag, da Theodor Kittelsens «Andersnatten» gikk for 14 millioner kroner.  Foto: Eivind Yggeseth

– 2020 var vårt beste år noensinne

2020 ga synkende omsetning for Sotheby’s og Christie’s, men i Norge holdt hammeren seg varm. De tre største auksjonshusene opplevde vekst i året som gikk.

2020 ble et annerledes år for mange. Også for auksjonshusene verden over. Auksjonene som opprinnelig skulle være fulle av folk, måtte gjennomføres så og si uten fysisk publikum. Den digitale auksjonsscenen ble den nye normalen, med kjøperne sittende i sine egne hjem og budene sendt avgårde via tastetrykk.

I utlandet har salget hos mange auksjonshus sunket drastisk. Både Sotheby’s og Christie’s startet fjoråret med å permittere mange ansatte, og har rapportert om redusert omsetning fra auksjoner i 2020. I Norge har derimot auksjonshusene fått en oppsving i sine totale tilslag.

Vekst i totale tilslag i Norge

Norges tre største auksjonshus, Blomqvist, Christiania Auksjoner og Grev Wedels Plass Auksjoner, opplevde alle vekst i sine tilslag i 2020, målt i forhold til året før. De tre auksjonene med høyest tilslag var Blomqvists jubileumsauksjon med 32,7 millioner i tilslag, høstauksjonen til Christiania Auksjoner med 19,3 millioner i tilslag og Blomqvists «150 år med samtidskunst» med tilslag på 12,4 millioner kroner. 

JUBILEUM: I fjor fylte Blomqvist 150 år, og feiret med Jubileumsauksjonen som solgte for 32,7 millioner i tilslag. – På jubileumsauksjonen lå snittet per tilslag på nesten én million, uttaler Forsberg. Foto: Eivind Yggeseth

Knut Forsberg i Blomqvist har en mulig forklaring på hvorfor de norske auksjonshusene har klart seg bedre enn konkurrentene i utlandet.

– Prisnivået her er helt annerledes. 14 millioner kroner er en rekord på det norske markedet, men prisene er på et annet nivå i for eksempel London. De rapporter om svikt fordi de ikke får inn de aller dyreste verkene som de pleier, sier Forsberg.

Blomqvist Kunsthandels totale tilslag på klassiske auksjoner steg med 65 prosent, selv om de gjennomførte én auksjon mindre enn i 2019.

Man vet aldri hvem som dør og hva man får inn. Det er et lotteri hele greiene.
Pascal Atle Nyborg i Christiania Auksjoner

– Det kommer både av at vi har solgt flere ting, men selvfølgelig også at vi solgte en del dyrere verk. Vi hadde for eksempel en norsk rekord på 14 millioner for et verk, så mye av veksten ligger i det. Vi har heller aldri hatt så høyt gjennomsnitt på tilslagene. På jubileumsauksjonen lå snittet per tilslag på nesten én million, og det drar opp omsetningen, fortsetter Forsberg.

– Hvordan påvirker det resultatet deres?

– Det gikk ganske dårlig på vårparten, men på høsten ble det «the best ever». Totalt sett var 2020 vårt beste år noensinne med tanke på bunnlinjen. Det er mye på grunn av Jubileumsauksjonen. Det ble en kjempesuksess og det var et kjempegodt marked. I 2020 omsatte vi for nesten 240 millioner. For 2021 har vi budsjettert med vekst på nettauksjonene, og en ganske lik omsetning som i 2020 på klassiske auksjoner. 

EIERINTERESSER: Pascal Atle Nyborg er kunstspesialist hos Christiania Auksjoner, og eier 45 prosent av auksjonshuset. Foto: Margrethe Hegnar

Hos Blomqvist har nettauksjonene hatt en enda større vekst enn de klassiske auksjonene.

– Nettauksjonen øker hele tiden. Det går bare oppover, og det har vi jobbet hardt for å få til. Før synes folk det var skummelt å bruke 20.000 på nett hos oss, men nå kjøper folk ting for 100.000 kroner.

På det norske markedet var det femten tilslag på over en million kroner på kunstauksjoner i fjor. De tre høyeste tilslagene var:

  • Theodor Kittelsen, «Andersnatten». Verdivurdering: 8-10 millioner kroner. Tilslag: 14 millioner, på Jubileumsauksjonen til Blomqvist.
  • Ludvig Karsten, «Misse i sengen». Verdivurdering: 1,5-2 millioner kroner. Tilslag: 6,2 millioner, på Høstauksjonen til Christiania Auksjoner.
  • Edvard Munch, «Mot Skogen II». Verdivurdering: 3-5 millioner kroner. Tilslag: 3 millioner, på Munch-auksjonen til Grev Wedels Plass Auksjoner.

– Det betyr i hvert fall at man kan selge dyre ting i Norge, og ikke behøver å dra til London for eksempel for å få solgt slike verk, fortsetter Forsberg.

Vi har fått ettertrykkelig bevist at corona ikke har ødelagt for kunstmarkedet.
Hans Richard Elgheim i Grev Wedels Plass Auksjoner

– To av de tre høyeste tilslagene var langt over prisantydning, kan det bety at de ble vurdert for lavt i utgangspunktet?

– Man kan alltid være litt etterpåklok. For vår del, med Kittelsen, hadde vi tatt hensyn til rekorden som ble satt for to år siden, men vi var mer forsiktige enn det. Ett høyt tilslag løfter ikke nødvendigvis opp hele markedet, og kan ikke alltid løfte opp verdivurderingen. Markedet skiller veldig på kvalitet. Når det beste av det beste kommer er kjøperne der, og da byr de friskt. Det er kvaliteten som avgjør.

For Blomqvist har 2020 også vært preget av at etterspørselen har vært større enn tilbudet. 

– Hvis vi ikke får nok innlevering blir det naturlig nok mindre salg. Vi liker å ha 1000 objekter ute til salgs til enhver tid, og nå har vi 500. Corona har vært med på å sette en brems for innlevering til nettauksjonene. Vi skulle for eksempel vært i Bergen med et innleveringsarrangement, men det ble utsatt. Salgene går strålende i år som i høst. Vi har allerede omsatt for over 20 millioner hittil i år og oppnådd 90 prosent salg av objektene på nett på første forsøk. Vin med 99,9 prosent. Det er sterkt.

50 prosent vekst

– Vi har fått ettertrykkelig bevist at corona ikke har ødelagt for kunstmarkedet. Og når det ikke ødela for kunstmarkedet i 2020, kan jeg ikke skjønne hvorfor det skulle ødelegge i 2021, sier Hans Richard Elgheim ved Grev Wedels Plass Auksjoner. 

KRAFTIG VEKST: Grev Wedels Plass Auksjoner opplevde en omsetningsvekst på 50 prosent i 2020. Hans Richard Elgheim har troen på at 2021 også kan bli bra. Foto: Margrethe Hegnar

Grev Wedels Plass Auksjoner økte omsetningen med 50 prosent i 2020, i forhold til 2019, til 38 millioner. 

– Vi har egentlig ligget flatt lenge. Jeg tenker at veksten kommer av at det var et godt marked i fjor, med mye likviditet. Null reising og null restaurantbesøk frigjør en del midler. Folk pusser opp og er mye hjemme. Da er det kanskje nærliggende å henge opp et bilde? Og så er kunstmarkedet et marked som fungerer godt når andre parametre er gode. Vi hadde en sterk børs i fjor, det hjelper. Og det er fortsatt et sterkt eiendomsmarked. Det virker positivt inn, forklarer Elgheim.

Totalt sett var 2020 vårt beste år noensinne med tanke på bunnlinjen.
Knut Forsberg i Blomqvist

Han sitter i en dyp lenestol i lokalene deres i Oslo sentrum. Lenestolen er et av objektene som selges på Grev Wedels Plass Auksjoners pågående nettauksjonen «Jahn Teigens samlinger». På veggene henger det gitarer, plater og klær.

– Det er ikke å legge skjul på at samlingene utgjorde en forskjell for oss i fjor. Det begynte med kunst og kunstgjenstander fra Kaare Berntsens, og deretter Bendik Riis Jubileumsutstilling og Morten Stamnes. Det var nok litt tilfeldig at det kom mange samlinger akkurat i fjor, og la seg oppå de øvrige auksjonene våre. Og nå har vi jo Teigen-auksjonen.

Elgheim var opprinnelig bekymret for hvordan pandemien og den digitale endringen skulle påvirke auksjonene.

UPÅVIRKET: Elgheim i Grev Wedels Plass Auksjoner slår fast at kunstmarkedet ikke ble påvirket av pandemien, som mange andre bransjer har gjort. Foto: Margrethe Hegnar

– Alle trodde på begynnelsen av året at det skulle bli et krevende år, og det ble det. Men at markedet skulle være så klar for å omstille seg til digital budgivning, det overrasket alle. Folk bød helt upåvirket, fikk jeg følelsen av, og prisene ble veldig solide. Flertallet av kjøpere synes det var helt fint å sitte trygt hjemme i stedet for å være i salen. Det overraskende var at vi trodde corona ville legge en demper, men det gjorde det ikke.

Økt salg, med færre objekter

På Frogner er Christiania Auksjoner i full gang med forberedelsene til årets første auksjon som går av stabelen i begynnelsen av mars. Lokalene er fulle med malerier, sølv, noen møbler og skulpturer. Og en fotograf benytter den innerste delen av rommet til å fotografere objektene til katalogen som snart publiseres.

NÅR UT TIL FLERE: Christiania Auksjoner, med Pascal Atle Nyborg og Jan Tore Seland i spissen, har gått fra å ha 100 personer i salen, til å nå ut til 5-600 personer på digital auksjon. Foto: Margrethe Hegnar

I fjor gjennomførte auksjonshuset fem auksjoner. Like mange er planlagt i år. Christiania Auksjoner økte omsetningen sin i 2020 med 12 prosent i forhold til året før, til 44 millioner.

– Vi formidlet noen spesielt dyre bilder, blant annet solgte vi det Ludvig Karsten-bildet som gikk veldig bra. Vi hadde en dårlig vårauksjon, men en veldig god høst, sier Pascal Atle Nyborg ved Christiania Auksjoner.

Ett høyt tilslag løfter ikke nødvendigvis opp hele markedet.
Knut Forsberg i Blomqvist

– I fjor var det generelt bra. Det har vært gode priser over det hele egentlig, istemmer kollegaen Jan Tore Seland.

Før pandemien traff pleide auksjonshuset å ha omtrent 100 personer i salen på auksjonskveldene.

– Men nå hadde vi 500 til 600 som satt hjemme og var med som budgivere. Og så har vi forhåndsbud og telefonbud som vanlig i tillegg, sier Nyborg. 

FORBEREDELSER: Om under to uker arrangerer Nyborg og Seland i Christiania Auksjoner årets første auksjon, «Dekorativ auksjon». Foto: Margrethe Hegnar

Selv om de digitale auksjonene har gjort at auksjonshuset når ut til flere kjøpere, har det samtidig ført til at de har solgt færre objekter fordi auksjonene med live streaming tar lenger tid. Likevel endte Christiania Auksjoner opp med et overskudd på 2,7 millioner i 2020. I 2019 var resultatet før skatt på én million.

– På grunn av denne tiden som har vært, er folk blitt mer hjemmekjære og bruker mye penger på interiør og kunst. Folk kjøper blant annet dyre ting til hyttene sine, og det er mye mer interesse enn tidligere, forklarer Nyborg.

– Vi er optimistiske for 2021 også, sier Seland.

– Hvor lenge kan dere fortsette å vokse da?

– Man vet aldri hvem som dør og hva man får inn. Det er et lotteri hele greiene. Og trendene forandrer seg jo. Du må følge med på hva folk vil ha, sier Nyborg.

Lørdag
Reportasje