<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
NY EPISODE: I siste episode av Kunstpraten har Kari Nestaas og Margrethe Hegnar besøk av Anniken Storhaug.  Foto: Eivind Yggeseth

Kunstsamler og gallerist: – Jeg brukte det første studielånet på kunst

Anniken Storhaug driver galleriet Dropsfabrikken i Trondheim og har samlet kunst siden hun var student. – Jeg har prioritert bort mye. Vi har en bil som knapt er EU-godkjent, jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte en veske og vi drar aldri på ferie til Syden. 

Category iconReportasje
    Publisert 8. okt. 2022
    Lesetid: 2 minutter

    Da Anniken Storhaug begynte å studere i 2002 ble hele studielånet utbetalt ved semesterstart. Dermed fikk hun råd til et kunstverk av Jens Johannessen. Dette ble det første i en samling som nå teller over 80 kunstverk. Bærumskvinnen er en av få kvinnelige samlere og står i kø med “gutta” for å få kjøpe kunsten til Leonard Rickhard, et kunstnerskap hun har fordypet seg i. 

    Det vi selger må ha en gnist
    Anniken Storhaug

    Hos Kunstpraten forteller hun hvordan hun plukker verk, og ikke minst hvordan hun klarer å spare opp nok midler til å kjøpe kunst – på en vanlig lønn.

    SAMLER PÅ KUNST: Anniken Storhaug er både gallerist og kunstsamler. Foto: Andreas Drange Jensen

    Tenker ikke på kunst som investeringer 

    Kunstneren Richard ble hun bevisst på allerede som barn. Tanten hennes var nabo med kunstneren i Arendal. Hun mener endel av kunsten hans er blant de få som kan oppnå høyere priser i annenhåndsmarkedet enn i førstehåndsmarkedet. 

    – Tegninger er veldig undervurdert, sier Storhaug og tilføyer at kunstner Kjell Erik Killi-Olsen nettopp er inne på det.

    GALLERIST: I Trondheim driver Anniken Storhaug galleriet Dropsfabrikken. Foto: Privat

    – Tenker du investering når du handler kunst?

    – Nei, overhodet ikke, sier Storhaug. 

    Driver galleri i Trondheim 

    Storhaug driver galleriet Dropsfabrikken, som ligger i en gammel dropsfabrikk i Trondheim. Her viser de samtidskunst og gjerne av yngre kunstnere og som kan “håndverket”.

    – Det vi selger må ha en gnist, som Munch pleide å si, påpeker Storhaug og tilføyer at de bevisst ikke viser Håkon Bleken fordi “alle” andre i bartebyen gjør det.